Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@20:01:06 GMT

سومین سوگواره چاووش خوانی محلی در میناب پایان یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۷۸۶۶

سومین سوگواره چاووش خوانی محلی در میناب پایان یافت

به گزارش ایرنا، بخشدار بخش بندزرک روز یکشنبه در آئین پایانی سومین سوگواره چاووش خوانی محلی افزود: پاسداشت شعائر و آئین ‌های دینی و مذهبی به ویژه توجه به حفظ آئین‌ های مربوط به عزاداری و سوگواری سیدالشهدا (ع) کار بسیار ارزنده ‌ای است.
علی بلاک اقدام های صورت گرفته توسط انجمن نوحه ‌های نشسته میناب را برگرفته از عشق به مکتب اهل‌ بیت به ویژه سید و سالار شهیدان دانست و افزود: ثبت نوحه‌های نشسته میناب در فهرست آثار معنوی از مهمترین کارهایی است که سال گذشته به همت انجمن نوحه‌ های نشسته در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که آشنایی با آئین ‌ها و حفظ و صیانت از عزاداری‌های سنتی باید برای آحاد مردم به یک دغدغه تبدیل شود، بر لزوم ورود قشر جوان و نوجوان به این عرصه تاکید کرد و گفت: امروز با وجود ماهواره، اینترنت، تهاجم و ناتوی فرهنگی، فضای آلوده‌ ای در دنیا شکل گرفته که حضور جوانان و نوجوانان مینابی در برنامه‌ های فرهنگی و دینی بسیار چشمگیر و قابل تحسین است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب نیز گفت: مردم و جوانان میناب همواره در جشنواره‌ های هنری، مداحی، مسابقات قرآنی و دیگر حوزه‌ های فرهنگی همیشه دارای جایگاه و رتبه ‌ای ویژه هستند.
حجت ‌الاسلام محمد بنی‌ خزایی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ سنت‌ های اصیل از منظر مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: حفظ و صیانت از میراث گذشتگان و ارج نهادن به سنت ‌های نیک پیشینیان از اموری است که علاوه بر دستگاه ‌های فرهنگی اصحاب رسانه، محققان، پژوهشگران، نویسندگان و آحاد مردم نیز باید به آن اهتمام ورزند.
وی هم چنین به ثبت ملی آئین نوحه ‌های نشسته (پامنبری) میناب طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: نوحه‌های نشسته یا پامنبری میناب با سابقه بیش از 200 ساله یکی از آئین‌ های پر محتوا در حوزه عزاداری برای اهل بیت (ع) است از نیاکان و بزرگان ما به ارث رسیده است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب از پیگیری احداث یک یادمان برای سند ثبت ملی نوحه‌ های نشسته در میناب خبر داد و افزود: این موضوع به زودی و با رایزنی با اعضا شورای اسلامی شهر و شهردار میناب پیگیری و عملیاتی می ‌شود.
مسئول انجمن نوحه‌های نشسته میناب نیز در ادامه هدف از برگزاری این سوگواره را حفظ آیین‌ها و سنت‌های عزاداری منطقه و انتقال آن به نسل جوان و نوجوان عنوان کرد و اظهار داشت: انجمن نوحه‌های نشسته در تلاش است تا عزاداری‌های سنتی برای ائمه اطهار (ع) در میناب حفظ شود.
شهریار عبداللهی با اشاره به برگزاری سه دوره سوگواره چاوش خوانی در میناب، از چاوش خوانی به عنوان رسمی زیبا و دیرین در بدرقه زائران عتبات عالیات، اعلان و دعوت از مردم برای شرکت در عزای اهل بیت(ع) در این شهرستان نام برد و گفت: چاوش خوانان نزد مردم میناب دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.
وی از میناب به عنوان سرزمین آئین‌های کهن نام برد و با تاکید بر ثبت ملی چاوش خوانی میناب در فهرست آثار معنوی، اظهار داشت: در میناب آئین‌های فراوانی وجود دارد که به صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده که بسیاری نیز متاسفانه در اثر بی‌توجهی و گذر زمان به فراموشی سپرده شده‌اند.
سومین سوگواره چاووش خوانی محلی با حضور 63 چاوش خوان از سراسر میناب در مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای رضاعلیچی از توابع بخش بندزرک میناب آغاز شده بود به کار خود پایان داد.
شهرستان میناب با 300 هزار نفر در 90 کیلومتری شرق بندر عباس قرار دارد.
7408/7194
خبرنگار: علی نجفی * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر کمبود زیرساخت‌های گردشگری در مازندران خواستار راه‌اندازی قطار محلی از رامسر به ساری، احداث اتوبان و آزادراه از رامسر به گلستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در مراسم تکریم و معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران واقع در سالن همایش اتاق بازرگانی این استان با بیان اینکه اگر خدا پای کار بیاید، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی کاری را بگیرد، اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات مردم و گره‌گشایی کار مردم باعث یاری رساندن از طرف خدا می‌شود.

وی افزود: در صورت ضعیف شدن در این راه و توجه نکردن به مردم مطمئناً با یاری خداوند مواجهه نخواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران معارفه زودهنگام استاندار مازندران را تدبیری از سوی وزارت کشور دانست و گفت: امیدواریم استاندار سابق مازندران با حکم جدیدشان در ستاد مبارزه مفاسد اقتصادی گام جدیدی را در عرصه مقابله با حوزه اقتصادی و زمین‌خواری بردارند، همان‌گونه که مازندران نیاز به توجه در این زمینه دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران اظهار داشت: مازندران هم در بخش خدمات و هم در بخش‌های کشاورزی، مرکبات، صادرات، صنایع و مشکلات آن، گردشگری و دامداری خلاهایی دارد که نیاز به رفع آنها است.

محمدی‌لائینی با بیان اینکه مازندران هفتگی جمعیت آن دو برابر می‌شود و برای تردد و حمل‌ونقل با وجود این زیرساخت‌ها مناسب نیست، گفت: با وجود حجم مسافران با مشکل و کمبود آب، آرد و نان و زیرساخت‌های گردشگری و ترافیک مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: مازندران راه‌اندازی قطار محلی از رامسر به ساری، احداث اتوبان و آزادراه از رامسر به گلستان را کم دارد و با حضور استاندار جدید امیدواریم این خدمات با رشد تصاعدی شاهد باشیم.

امام جمعه مازندران با اشاره به اینکه در امر حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب با وجود حمایت از نیروی انتظامی نیاز به مقابله با هنجارشکنان است، تصریح کرد: منابع طبیعی، آب و فاضلاب مشکلاتی در امر حقوقی دارند که نیاز به ورود جدی برای رفع آن است.

کد خبر 747194

دیگر خبرها

  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!
  • وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • برگزیدگان پویش همپای طوفان معرفی شدند
  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود