Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@15:46:14 GMT

شاخص بورس درآستانه شکستن رکورد ۵۰ ساله

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۱۴۵۸

شاخص بورس درآستانه شکستن رکورد ۵۰ ساله

اقتصاد > تجاری - مالی - با تداوم صعود بورس در مبادلات بورس تهران یک گام دیگر به بالاترین مرز تاریخی خود نزدیک شد. اکنون شاخص کل فقط ۱۵۰۰ واحد دیگر برای شکست رکورد تاریخی ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۲ فاصله دارد.

به گزارش همشهري، از زمان انتشار گزارش‌هاي شش‌ماهه عملكرد مالي شركت‌هاي بورس، روند صعودي بورس پر شتاب شده است به‌طوري كه اين شاخص در مدت كوتاهي توانست از مرز 85هزار واحد و سپس 87هزار واحد عبور كند؛ چنانچه اين شاخص بتواند ظرف روز‌هاي آينده از مرز 89هزار و 500واحد عبور كند بالاترين رقم شاخص در 50سال اخير به ثبت خواهد رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرين بار 15دي‌ماه سال1392 شاخص كل بورس تهران توانسته بود به 89هزارو 500واحد برسد اما بعد از آن با نزول مواجه شده بود. با وجود اينكه احتمال مي‌رود شاخص كل بورس تهران امسال ركورد جديدي ثبت كند اما به‌نظر مي‌رسد قبل از اين با يك نزول سنگين هم مواجه شود تا براي صعود بعدي نفسي چاق كند.

عمده‌ترين دليل رشد اين روز‌هاي شاخص، محتواي گزارش‌هاي شش‌ماهه است، اطلاعات موجود در گزارش‌هاي شش‌ماهه شركت‌هاي بورس تأييد كرد مقدار پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس براي سال مالي1396 در مقايسه با سود تحقق يافته سال1395 نزديك به 11هزار ميليارد تومان رشد خواهد كرد.

شركت‌هاي بورس سال قبل با فروش محصولات و خدماتشان جمعا 35هزار ميليارد تومان سود به‌دست آورده‌اند اما امسال پيش‌بيني كرده‌اند كه جمع كل سود اين شركت‌ها به 45هزارو 700ميليارد تومان برسد. اين به‌معناي آن است كه درآمد شركت‌هاي بورس امسال دست‌كم 30درصد بيشتر خواهد شد.

بخش زيادي از اين رشد ناشي از رشد قيمت جهاني مواد خام است كه منجر به رشد قيمت شركت‌هاي فعال در گروه فلزات و محصولات شيميايي شد درعين‌حال با توجه به اينكه اين افزايش قيمت‌ها همچنان ادامه دارد مي‌توان تحليل كرد كه روند صعودي شاخص همچنان ادامه خواهد يافت. به‌طور مثال افزايش قيمت اوره به محدوده‌هاي 270دلار و رشد آن در طول 2‌ماه گذشته و از طرفي افزايش قيمت متانول و رسيدن آن به محدوده 330دلار موجب شده كه چشم‌انداز سودآوري گروه پتروشيمي وابسته به اين محصولات نيز افزايش يابد.

تحليل اثر گزارش‌هاي شش‌ماهه

مهدي محمودي، مدير صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تأمين سرمايه لوتوس پارسيان گفت: گزارش‌هاي شش‌ماهه كه در هفته‌هاي گذشته منتشر شدند به خوبي به انتظارات سرمايه‌گذاران پاسخ دادند و رشد بازار نيز مطابق اين گزارش‌ها بود. او با اشاره به اينكه تحليلگران پيش از انتشار گزارش‌هاي شش‌ماهه، شرايط خوب گروه فلزات اساسي و پتروشيمي‌ها در عملكرد شش‌ماهه را پيش‌بيني كرده بودند، گفت: بازار سرمايه از قيمت جهاني مواد خام و نفت پيروي مي‌كند و رشد قيمت اين كالاها باعث رونق بازار سرمايه مي‌شود.

او با تأكيد بر اينكه نرخ‌هاي فعلي روي، مس، فولاد، نفت و ساير كالا‌ها را مي‌توان قيمت حمايتي دانست، گفت: هم‌اكنون چند متغير اثر‌گذار در بازار سرمايه وجود دارد كه يكي از اين مسائل مهم شرايط سياسي است. تصميم كنگره و موضوع تحريم‌هاي يكجانبه آمريكا يكي از موارد اثر‌گذار بر بازار است. به گفته محمودي با توجه به وضعيت خوب شركت‌هاي فلزي، معدني، پالايشي و پتروشيمي اين‌ماه مي‌تواند فرصت خوبي براي خريد توسط سرمايه‌گذاراني باشد كه نقدينگي جديدي داشته يا قصد خريد سهام در قيمت‌هاي مناسب را دارند.

محمودي تأكيد كرد: با توجه به متغيرهاي پيش رو به‌نظر مي‌رسد بازار سهام شاهد رشد باثبات و پايداري متأثر از رشد قيمت سهام بزرگ و گروه‌هاي بزرگ باشد كه به تبع آن كل سبدهاي بازار سرمايه منتفع خواهند شد.

افزايش قيمت نفت

حميدرضا مهرآور، مديرعامل كارگزاري بانك سامان گفت: افزايش قيمت نفت و از طرفي نرخ دلار مي‌تواند به رشد ارزش سهام پالايشگا‌ها منجر شود كه اثر زيادي بر شاخص بورس دارند، اما اين نكته را هم بايد درنظر داشت كه شركت دولتي پالايش و پخش، مسئول قيمت‌گذاري و تعيين نرخ براي محصولات پالايشگاه‌هاست، بعضا مشاهده شده نرخي كه نهاد دولتي تعيين مي‌كند با تغييرات قيمت نفت هيچ‌گونه همبستگي ندارد.

او تأكيد كرد: همچنين افزايش نرخ ارز مي‌تواند به رشد درآمد شركت‌هاي صادر‌كننده منجر شود و اين امكان وجود دارد كه درصورت رشد قيمت ارز درآمد اعلام شده شركت‌ها در گزارش‌هاي 9ماهه با رشد بيشتري مواجه شود. مديرعامل كارگزاري بانك سامان افزود: ريسك سيستماتيكي كه بايد براي بازار مدنظر داشت ريسك تك‌نرخي شدن نرخ ارز است كه بايد مدنظر فعالان بازار قرار گيرد.

در همین زمینه: آماده تاسیس اولین صندوق ارزی هستیم رشد ۲۳ واحدی شاخص بورس بورس تهران اطلاعات هفتگی ارائه نکرد مذاکرات نهایی برای تأسیس بورس ارز

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۱۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت