Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون قدم‌های بورس در راه رسیدن به کانال ۸۸ هزار واحد، "شصفها" 947 درصد زیان انباشته را افزایش داد، ایران ارزان‌ترین کشور جهان از نظر قیمت سوخت، وعده ۲۰ روزه برای پرداخت باقی پول گندم‌کاران، افزایش ۵ هزار تومانی سکه طرح جدید، گرانی دلار در کنار ثبات ارزهای بانکی، زمستان اقتصادی برای سرمایه گذاران بین المللی، ایران از افغانستان چه می‌خرد؟ و ترامپ و نقشه هایش برای شرکت سعودی آرامکو را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قدم‌های بورس در راه رسیدن به کانال ۸۸ هزار واحد
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه چهاردهم آبان‌ماه 96 با افزایش 36 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 87 هزار و 905 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 11 واحدی به رقم 28 هزار و 211 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 54 واحدی، عدد 17 هزار و 616 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 41 واحدی به رقم 13 هزار و 309 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز گذشته با رشد 0.11 درصد، 108 واحد افزایش را رقم زد به سطح 94 هزار و 790 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 30 واحد کاهش به رقم 61 هزار و 490 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با افزایش 373 واحد معادل 0.19 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 220 واحد را به نمایش گذاشت.

"شصفها" 947 درصد زیان انباشته را افزایش داد
شرکت پتروشیمی اصفهان گزارش 6 ماهه سال مالی منتهی با پایان اسفند امسال را اعلام کرد. "شصفها" برای دوره 6 ماهه امسال به ازای هر سهم 929 ریال زیان خالص شناسایی کرد. این شرکت برای دوره 6 ماهه سال گذشته به ازای هر سهم یک هزار و 552 ریال زیان شناسایی کرده بود و برای امسال این زیان را در 6 ماهه 68 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داد. این شرکت در پایان دوره 12 ماهه سال مالی قبل به ازای هر سهم 721 ریال زیان محقق کرد. همچنین زیان انباشته پایان دوره برای 6 ماهه امسال 373میلیارد و 232میلیون ریال اعلام شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 947 درصد افزایش داشته است. /سنا
ایران ارزان‌ترین کشور جهان از نظر قیمت سوخت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه های پنجم و ششم توسعه گفت: آزادسازی قیمت ها در این برنامه ها آمده و وزارت راه و شهرسازی نیز در دو بخش ریلی و هوایی این کار را انجام داده است اما هنوز این موضوع مورد اجماع ملی نیست. مردم همواره از مقامات دولتی انتظار قیمت گذاری دارند که با اصل خصوصی سازی مغایرت بنیادین دارد. آخوندی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز خود باید از دولت عدم مداخله را مطالبه کند، گفت: نتیجه همین مداخله این است که ایران به عنوان ارزان ترین کشور جهان در زمینه قیمت سوخت شناخته می شود که به عنوان یک مانع جدی در توسعه ترانزیت عمل کرده است. وی مفهوم نظام سوبسیدی را دخالت دولت در بازار دانست و گفت: در بازاری که دولت در آن دخالت کند امکان رقابت بخش خصوصی وجود ندارد. ما کمتر در جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی می بینیم که این بخش از دولتی ها چنین مطالبه ای را داشته باشد. جزئیات بیشتر
وعده ۲۰ روزه برای پرداخت باقی پول گندم‌کاران
معاون وزیر جهاد کشاورزی از باقی‌ماندن ۲۵ درصد از مطالبات گندم‌کاران خبر داد و گفت: تا دو سه هفته آینده باقی‌مانده این مطالبات تامین و پرداخت می‌شود. یزدان سیف اظهار کرد: خرید تضمینی گندم به پایان رسیده و از ابتدای فصل برداشت تاکنون هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تن از این محصول استراتژیک از گندم‌کاران خریداری شده که ارزشی بالغ بر ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان داشته و تاکنون ۸۸۰۰ میلیارد تومان به حساب گندم‌کاران واریز شده و ۲۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باقی مانده است. جزئیات بیشتر
جهش ۵۰ درصدی واردات روغن پالم
بر اساس آمارهای منتشر شده تا پایان مهر ماه سال جاری واردات روغن پالم به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 49.9 درصدی مواجه شده است. بر این اساس در مدت مورد اشاره بیش از 223 میلیون دلار صرف واردات 284 هزار تن روغن پالم شده است. به نقل از تسنیم، گفتنی است تا شهریور ماه سال جاری 216هزار تن روغن پالم وارد کشور شده بود که به این ترتیب واردات این محصول در عرض یک ماه 68 هزار تن افزایش پیدا کرده است.
افزایش ۵ هزار تومانی سکه طرح جدید
در معاملات روز گذشته، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان، طرح قدیم با سه هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۸۱ هزار تومان، نیم سکه با هزار تومان افزایش به ۶۷۷ هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان افزایش به ۳۸۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.
گرانی دلار در کنار ثبات ارزهای بانکی
در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 67 ریال نسبت به روز شنبه، به قیمت 40 هزار و 497 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 5 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزارد و 612 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد دومین روز هفته، 11 هزار و 87 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 11 ریال گران تر فروخته شد. همچنین تعطیلی بازارهای جهانی سبب شد تا روز یکشنبه نرخ 39 ارز عمده اعلامی در بانک مرکزی نسبت به دیروز ثابت بماند.


زمانی برای طلای 5000 دلاری! شاید وقتی دیگر.../ زمستان اقتصادی برای سرمایه گذاران بین المللی
هری دنت تحلیلگر و استراتژیست ارشد اقتصادی در سخنانی تاکید کرد: انتظار نداشته باشید که قیمت طلا در زمان حیات و زندگی شما به 5000 دلار در هر اونس برسد. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: برخی اقتصاددانان بر این باورند که قیمت طلا طی سال های آینده یا بلندمدت به بیش از 5000 دلار خواهد رسید ولی این اتفاق شاید زمانی بیفتد که آنها دیگر زنده نباشند. این تحلیلگر اقتصادی گفت: گرچه قیمت جهانی طلا در بلندمدت صعودی خواهد بود ولی من از این مساله متعجب نخواهم شد اگر قیمت طلا در کوتاه مدت با کاهش 50 درصدی روبرو شود و در ادامه بار دیگر روند صعودی را دنبال کند. وی در ادامه افزود: نتایج تحقیقات من نشان می دهد که چرخه افزایش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی معمولا هر 30 سال اتفاق افتاده است، مانند آنچه که در سال های 1920 یا 1949 و 1950 و 1980 و همین اواخر 2011 میلادی با آن روبرو شدیم و قیمت طلا تا سطح 1900 دلار در هر اونس افزایش یافت. هری دنت اظهار داشت: به نظر من رشد فزاینده قیمت جهانی طلا بر اساس این الگو بار دیگر طی سال های 2038 تا 2040 میلادی به وقوع خواهد پیوست. وی در ادامه ضمن هشدار نسبت به کاهش شدید شاخص سهام در بازارهای بین المللی، گفت: سرمایه گذاران بین المللی باید منتظر زمستان اقتصادی باشند. علی رغم افزایش چشمگیر شاخص سهام در بازارهای بین المللی، به نظر می رسد خطر بزرگی بازارهای سهام دنیا را تهدید می کند. به نقل از سایت طلا، وی افزود: از سال 2009 تاکنون شاهد تشکیل حباب در بازار سهام بوده ایم و پیش بینی من این است که شاخص سهام داوجونز آمریکا تا سه سال آینده به کمتر از 5000 تا 5500 واحد خواهد رسید.
ایران از افغانستان چه می‌خرد؟
رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در افغانستان تولید چندانی برای صادر کردن به ایران وجود ندارد، گفت: بر همین اساس صادرات این کشور به ایران در اغلب موارد به محصولات حوزه کشاورزی و گاه سنگ‌های کار نشده و مرمر و تراورتن محدود می‌شود که رقم آن در قیاس با صادرات ایران به افغانستان بسیار پایین محسوب می‌شود. جوانمرد قصاب با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از صادرات افغانستان به ایران به محصولاتی مانند کنجد مربوط می‌شود، ادامه داد: همچنین در موارد متعدد شاهد صادرات میوه‌های افغانستان به ایران هستیم و انار، سیب‌، انگور یا چلغوز از این کشور وارد ایران شود که این محصولات در بسیاری موارد ارگانیک بوده و کیفیتی مناسب دارند. جزئیات بیشتر
ترامپ و نقشه هایش برای شرکت سعودی آرامکو!
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که برای مذاکره با مقامات ژاپن در این کشور به سر می برد، اعلام کرده که با پادشاه عربستان سعودی در خصوص قرار دادن سهام شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در بورس نیویورک صحبت کرده است و مقامات سعودی این موضوع را در نظر خواهند گرفت. به نقل از رویترز، دونالد ترامپ در این خصوص در حساب کاربری توییتر خود بیان داشته است از عرضه ی اولیه ی عمومی سهام شرکت آرامکو در بورس سهام نیویورک قدردانی می کند و آن را برای ایالات متحده مهم می داند. مقامات عربستان سعودی، که با مشکلات مالی ناشی از پایین بودن قیمت نفت دست و پنجه نرم می کنند، تصمیم دارند تا در سال آینده میلادی با فروش حدود ۵ درصد سهام شرکت آرامکو (به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار) برای اقتصاد این کشور درآمد زایی کنند. همچنین، مقامات سعودی تا کنون به طور کلی اعلام کرده اند که تصمیم دارند تا سهام آرامکو را در ریاض و یک یا چند بازار بورس خارجی به عرضه ی عمومی بگذارند و بدین ترتیب بین بورس نیویورک، لندن، هنگ کنگ، توکیو و سایر بورس های خارجی ایجاد رقابت کنند. البته آنها هنوز به طور رسمی اعلام نکرده اند که کدام بازارهای بورس را برای عرضه ی سهام آرامکو در نظر گرفته اند. جزئیات بیشتر
رمز موفقیت خودروساز آلمانی در آمریکا
آئودی در ماه اکتبر رکورد افزایش فروش در ۹۶ ماه متوالی را ثبت کرد. به گزارش اتوموتیو نیوز، هیچ خودروساز دیگری چنین رکوردی در بازار آمریکا کسب نکرده است. پیتر دانلان، مدیر ارشد خدمات پس از فروش آئودی در آمریکا عقیده دارد این موفقیت در سایه ارائه خدمات ممتاز به مشتریان دست آمده است. به نقل از دنیای اقتصاد، طی ۸ سال گذشته، آئودی سطح خدمات خود را بسیار بهبود بخشیده است. این خودروساز در سال ۲۰۰۸ از نظر ارائه خدمات پس از فروش، در میان خودروسازان در جایگاه نوزدهم قرار داشت، اما در چهار سال اخیر، آئودی برای کسب جایگاه نخست با مرسدس بنز و لکسوس در رقابت بوده است. دانلان از سال ۲۰۱۱ برنامه دقیقی برای افزایش سطح خدمات ارائه شده به مشتریان تدوین کرد و استاندارد خدمات ارائه شده به خودروهای یک‌تا۵ ساله را به نحو قابل‌توجهی افزایش داد. فراخوان تعمیر رایگان برای برخی عیوب احتمالی نیز دیگر عامل موفقیت آئودی در بازار آمریکا عنوان شده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۱۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار برنج ایرانی رونق یافت | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟

به گزارش همشهری آنلاین، بازار برنج ایرانی در سال ۱۴۰۲ با رکود همراه بود و این مسئله سبب شد برنج روی دست کشاورزان بماند. به همین دلیل، برای رونق بازار برنج داخلی، وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد واردکنندگانی که قصد واردات برنج دارند به ازای خرید برنج ایرانی مجوز واردات برنج خارجی را دریافت خواهند کرد. این اقدام مثمرثمر بود و با ورود شرکت‌هایی که عمدتا فروشگاه زنجیره‌ای داشتند بازار برنج شمال داغ شد و به این صورت برنج‌های سنواتی به طور مستقیم از کشاورزان خریداری و در بازار عرضه شد. نتیجه هم آن بود که با حذف واسطه‌ها و دلالان، قیمت برنج ایرانی در بازار منطقی شد.

رغبت کشاورزان برای افزایش تولید

با وجود ثبات نسبی بازار، خبرها حاکی از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار است. حسن تقی‌زاده، عضو انجمن صنفی برنج‌فروشان استان مازندران در این مورد به همشهری می‌گوید: قیمت برنج ایرانی نسبت به حدود ۲‌ماه قبل بین ۲۵ تا ۳۰درصد بالا رفته است. تقی‌زاده در مورد چرایی افزایش قیمت برنج ایرانی بیان می‌کند: با اقدامات تشویقی دولت، از اواخر دی‌ماه سال گذشته استقبال شرکت‌ها برای خرید برنج ایرانی افزایش یافت و از طرف دیگر با اعمال محدودیت در واردات برنج خارجی، تقاضا برای برنج ایرانی بیشتر شد و افزایش تقاضا هم باعث افزایش قیمت شد.

تقی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر برنج ایرانی در بازار یک مقدار کم شده است، می‌گوید: در حال حاضر، قیمت جدید برنج هاشمی و طارم بوجار نشده در منطقه شمال ایران ۹۰ هزار تومان و نوع بسته‌بندی شده ۱۰۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها در سطح شهر تهران در راسته بنکداران حدود ۱۱۰ هزار تومان و در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها ۱۲۰ هزار تومان است.

عضو انجمن صنفی برنج‌فروشان استان مازندران در مورد وضعیت برنج‌فروشان شمال کشور بیان می‌کند: فعلا با این قیمت‌ها وضعیت تولیدکنندگان برنج در شمال مناسب است و اوضاع به نفع کشاورزان است و در حالی که در سال‌ گذشته شاهد دپوی برنج در انبارها بودیم امسال این اتفاق رخ نخواهد داد چون الان خریدار زیاد است و اگر یک عده از کشاورزان هم محصول خود را نفروشند به اختیار خودشان است وگرنه دپوی برنج نداریم.
تقی‌زاده در مورد پیش‌بینی وضعیت تولید برنج در سال جاری هم می‌گوید: تولید برنج در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که با توجه به رونق بازار برنج ایرانی، امسال کشاورزان رغبت خوبی برای تولید دارند و برآورد می‌شود با تداوم اقدامات تشویقی و حمایتی دولت از کشاورزان شاهد افزایش تولید برنج در سال زراعی جاری باشیم.

برنج خارجی ابزار تعادل در بازار

در حالی که قیمت برنج ایرانی به نفع کشاورزان افزایش یافته است اما گرانی و از آن مهم‌تر کمبود برنج ایرانی در بازار ممکن است آرامش بازار را بر هم بریزد. دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با تایید این مطلب به همشهری می‌گوید: برخلاف سال‌های قبل که برنج ایرانی به مرور در بازار عرضه می‌شد امسال تا به اینجا ۸۵ درصد برنج تولید داخل به بازار عرضه و فروخته شده است و در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از برنج‌های کشت سال ۱۴۰۲ در انبار برخی کشاورزان مانده و آنها بر آن هستند که محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشند. به طوری که در حالی که ما قبلا هر کیلو از محصول آنها را ۶۵ هزار تومان می‌خریدیم الان حاضر نیستند زیر ۸۵ هزار تومان بفروشند و محصولشان را حدود ۲۰ هزار تومان گران کرده‌اند.

مسیح کشاورز با بیان اینکه با توجه به کمبود برنج ایرانی در بازار، احتمال افزایش قیمت تا فصل برداشت وجود دارد، می‌افزاید: در این شرایط، دولت باید تا فصل برداشت، مجوز واردات برنج خارجی را قبل از دوره ممنوعیت واردات که از اول مردادماه به مدت ۴ ماه است، به حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برساند تا کمبود برنج خارجی نداشته باشیم.

کشاورز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فقط یک میلیون تن برنج خارجی از سوی بخش خصوصی وارد کشور شد که به نظر می‌رسد تا الان مصرف شده است، می‌افزاید: برای همین باید قبل از شروع دوره ممنوعیت واردات حداقل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شود. این میزان واردات هم کسری برنج کشور را تامین می‌کند و هم از کمبودی که به افزایش قیمت دامن می‌زند جلوگیری می‌کند.

ضرر بخش خصوصی از ثبت سنتی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج همچنین خواستار تعامل بیشتر استان‌های شمالی با بخش خصوصی در طرح خرید برنج شد و عنوان کرد: دولت برای حمایت از کشاورزان، بخش خصوصی را دعوت به همکاری کرد و مقرر شد واردکنندگان در قبال خرید هر کیلو برنج ایرانی اجازه واردات ۲ کیلو برنج خارجی را داشته باشند اما متاسفانه این اقدام در عمل با مشکل مواجه است و بخش اداری و بازرگانی استان‌ها در زمینه ثبت میزان خرید شرکت‌ها بسیار ضعیف هستند و سنتی عمل می‌کنند در حالی که تا میزان خرید شرکت‌ها تایید نشود آنها نمی‌توانند از مزایای واردات در ازای خرید محصول داخل بهره‌مند شوند. کشاورز می‌افزاید: در حالی که بازار برنج ایرانی از رکود خارج و قیمت‌ها افزایش یافته است اما متاسفانه این رویه سبب می‌شود بخش خصوصی از ادامه همراهی با آنها منصرف شود بر این اساس دولت باید برای حل مشکلات بخش خصوصی هم چاره‌ای بیندیشد.

برنج خارجی؛‌ ۵۰ هزار تومان

در حالی که قیمت برنج ایرانی در بازار رو به افزایش است، قیمت برنج خارجی تفاوت چندانی با سال قبل ندارد. به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج، نوسان در بازار برنج خارجی زیاد نیست و در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج پاکستانی برای مصرف‌کننده ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و برنج هندی هم ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

کد خبر 844240 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها استان مازندران استان گیلان قیمت - تنظیم بازار برنج وزارت جهاد کشاورزی واردات

دیگر خبرها

  • مشکل تامین لاستیک حل می‌شود؟!
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • وزیر صمت: حل مشکل تامین لاستیک به زودی
  • خودروسازان متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • شاخص بورس سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را پس گرفت
  • قیمت روز برنج ایرانی و خارجی یکشنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۳
  • بازار برنج ایرانی رونق یافت | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟
  • اقتصاد آمریکا درگیر شد