Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@21:02:27 GMT

کاهش ملایم نرخ بیکاری در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۲۱۰۹

کاهش ملایم نرخ بیکاری در مازندران

به گزارش جام‌جم، براساس آمار اعلام‌شده، استان مازندران با بیش از سه میلیون نفر جمعیت (که 42 درصد آن را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد)، جزو پنج استان برتر کشور در حوزه کاهش بیکاری قرار گرفته است. عمده سهم اشتغال در این استان نیز به ترتیب به بخش‌های خدماتی (با 7/51 درصد)، صنعتی (با 3/28 درصد) و کشاورزی (با 20/1 درصد) اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری مازندران، میزان کاهش نرخ بیکاری در تابستان امسال را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 5/0 درصد عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: نرخ بیکاری مازندران در تابستان سال گذشته 8/10 درصد بوده است که براساس نتایج مرکز آمار ایران این عدد در تابستان امسال با 3/1 درصد کاهش به 5/9 درصد رسیده است.

احمد مظفری، نرخ مشارکت اقتصادی مردم مازندران را نیز رو به افزایش دانسته و می‌افزاید: امیدواریم با اجرای طرح کارورزی و تداوم ارائه تسهیلات بسته رونق تولید و پیگیری تفاهم‌نامه‌های طرح تکاپو همچنان شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در مازندران باشیم.

طرح‌های کارورزی و اشتغالزایی که مظفری به آن اشاره می‌کند، همان است که چندی پیش کامران اصغری،
مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در جلسه کارگروه اشتغال استان درخصوص آن سخن گفته و یادآور شده بود که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، برگزاری هفتگی جلسات کارگروه اشتغال با هدف پیگیری مجدانه این موضوع در استان در دستور کار قرار گرفته است.

مازندران پایلوت طرح کارورزی کشور

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران همچنین از ثبت‌نام بیش از 9000 کارورز و اعلام آمادگی 521 کارفرما در اجرای طرح کارورزی در این استان خبر داده و می‌گوید: بر اساس رایزنی صورت گرفته بین بخش دولتی و کارفرمایان، اجرای طرح کارورزی فرصت‌های خوبی را برای آنها ایجاد کرده است تا نسبت به عقد قرارداد با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، متناسب با نوع کار و حرفه خود اقدام و از مشوق‌های اعلام شده در این زمینه استفاده کنند.

اصغری با بیان این‌که این طرح کارورزی در سال گذشته به صورت پایلوت در مازندران اجرا شده است، می افزاید: قالب بیکاران استان از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که اجرای طرح کارورزی برای ورود آنها به بازار کار اثرات مفیدی خواهد داشت.

این مسئول به اعتبار تخصیص داده‌شده در حوزه اشتغال‌زایی هم اشاره و تصریح می‌کند: از 130 میلیارد تومان اعتبار ابلاغی قانون بودجه سال 96 برای هزینه کردن در بخش تسهیلات بسته رونق تولید، حدود 99 میلیارد تومان به بانک‌های عامل تخصیص داده شده که از این مبلغ بیش از 23 میلیارد تومان در قالب 1459 طرح از مجموع 3916 طرح معرفی شده، پرداخت و پیگیری عملکرد این تسهیلات در دستور کار همیشگی کارگروه اشتغال قرار گرفته است.

اصغری به راه‌اندازی سامانه ملی رصد اشتغال در مازندران نیز اشاره کرده و با بیان این‌که با اجرای این طرح فارغ‌التحصیلان بیکار در حوزه‌های مشاوره‌ای، شرکتی و تولیدی استان و کشور جذب بازار کار خواهند شد، خاطرنشان می‌کند: استان مازندران متعهد به ایجاد 45 تا 50 هزار فرصت شغلی جدید در سال جاری شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون 48 مرکز کاریابی در مازندران فعالیت می‌کند که تاکنون بیش از 16 هزار متقاضی جویای کار از طریق این مراکز از اشتغال مقطعی و ثابت برخوردار شدند.

نظر متفاوت کارفرمایان

در حالی که اعداد و ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ایران و همچنین اظهارنظر مسئولان دولتی مازندران حاکی از بهبود نسبی و تدریجی بازار کار در این استان است، اما تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و مدیران شهرک‌های صنعتی استان ،نظر دیگری داشته و معتقدند شرایط بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی چندان رضایت بخش نیست.

در همین زمینه، رئیس کانون کارفرمایان مازندران به جام‌جم می‌گوید: مسئولان آمار، اشتغال را به ازای یک ساعت کار در هفته اعلام می‎کنند. این فرمول که یکی از یون‌های تعریف‌ شده در سازمان بین‌المللی کار است، گرچه به ظاهر صحیح به نظر می‎رسد، اما برای مجامع بین‌المللی ازجمله سازمان بین‌المللی کار، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول، کاربرد دارد و با معیارها و واقعیت‌های جامعه کارگری و کارفرمایی ما همخوانی ندارد.

سیدحمزه درواری می‌افزاید: کارگران ما با 44 ساعت کار در هفته اگر تمام حقوق و مزایای خود از قبیل حق همسر، حق مسکن، سنوات، عیدی و پاداش را از کارفرمایان خود دریافت کنند، مبلغی بالغ بر یک میلیون و صد هزار تومان می‌شود که بنا به گفته دولت، زیر خط فقر است، در حالی که هیچ درآمد دیگری ندارند و این درحالی است که در سایر کشورهای جهان این افراد با درآمد زیر خط فقر تحت پوشش اجتماعی دولت قرار گرفته و کسری حقوق خود را بر مبنای خط فقر تعریف شده در آن کشور دریافت می کنند.

وی نرخ بیکاری واقعی مازندران را بسیار بیشتر از میزان اعلام شده و حتی حدود 40 درصد می‌داند و عنوان می‌کند: روند برگزاری جلسات کارگروه اشتغال در مازندران مناسب نیست، بخش خصوصی در این جلسات کمترین وقت را برای بیان مشکلاتش دارد و آمار خروجی اشتغال و همچنین تعداد دقیق بنگاه‌های اقتصادی که ورشکست شده یا رو به ورشکستگی‌اند و تعدیل نیرو داشته‌اند، به طور دقیق اعلام نمی‌شود.

رئیس کانون کارفرمایان مازندران به این نکته هم اشاره می‌کند که ملاک تعیین اشتغال در استان میزان جوازهای صادر شده برای تأسیس است، در حالی که در این زمینه راست‌آزمایی مناسبی انجام نشده و بخشنامه‌های پر از ابهام دولتی و کارفرما آزار، همچنان مهم‌ترین مانع تولید در استان است.

مهتاب مظفری سوادکوهی

جام‌جم مازندران

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از کاهش ۱۶ تا۱۷ درصدی افراد مستمری بگیر بیمه بیکاری خبر داد و گفت:کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ را شاهد بوده ایم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس قانون بیمه بیکاری، تمام افرادی که مشمول قانون کار و بیمه تأمین‌ اجتماعی هستند، مشمول این قانونند و در صورت بیکاری غیرارادی تحت حمایت سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

یکی از نشانه های درخواست بیمه بیکاری این است که بیکاران برای مدتی که جویای کار هستند؛ مقرری بیکاری دریافت می کنند. به عبارت دیگر کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به معنی رونق کسب‌وکارها و برگشت به کار افراد و بازگشت مجدد جویندگان کار به اشتغال است.

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و این سازمان مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به‌ بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون به بیمه شده‌ای که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار است پرداخت شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از 36 ماه برای افراد مجرد و 50 ماه برای بیمه‌شده‌های متأهل و متکفل بیشتر نیست.

بهمن ماه سال 1402 میرهاشم موسوی, مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر 170 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه 15 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، اسفند ماه سال 1402 بود که در راستای تعدیل در بازار کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر الزام مقرری بگیران بیکاری به آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اجرای ماده 9قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، به توافق رسیدند.

در این تفاهم‌نامه که به امضا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی رسیده، مقرر شده است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنها، متناسب با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

برخی اعتقاد دارند اینکه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در هفته های اخیر از کاهش میزان مستمری بیمه بیکاری خبر داده است به دلیل ضرورت آموزش مهارتی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری است, چرا که عده ای از فرآیند انجام کار منصرف می شوند و ترجیح می دهند مقرری را نگیرند چرا که از فرآیند آموزش و فرصت و وقت گیری که برایشان دارد, رضایت ندارند.

میرهاشم موسوی,مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی چند روز گذشته  در مورد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بیان کرد، در سال گذشته برای اولین بار روند ایجاد اشتغال از روند بیکاری و قرارگرفتن افراد در شمولیت بیمه بیکاری جلوتر شد، به گونه‌ای که روند ایجاد اشتغال و بیمه تامین اجتماعی مثبت شد و روند قرار گرفتن افراد در مستمری بیمه بیکاری 16تا 17درصد کاهش یافت.

موسوی همچنین از کاهش حدود 4500میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال 1402نسبت به سال 1403خبر داد و گفت: میزان نرخ بیکاری هم کاسته شد. به گفته وی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به حدود 15.5 میلیون نفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تعداد 1.5 میلیون نفر جدید در سال 1402تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
  • تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی
  • خدمات خوب دانشگاه آزاد اسلامی، سبب رفع انحصار در آموزش عالی شد
  • کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری
  • جزئیات تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال در ۱۴۰۳
  • نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ۷.۶ درصد رسید
  • نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ۷.۶ درصد درصد رسید
  • مقرری‌بگیران بیکاری در خراسان رضوی ۱۹ درصد کاهش یافت
  • نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد