Web Analytics Made Easy - Statcounter


محمدحسن موحدی قاری بین‌المللی و سخنگوی شورای مرکزی پویش سراسری قرآنیان جهت مطالبه تغییرات بنیادین در راستای ترویج واقعی فرهنگ تلاوت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارائه توضیحاتی پیرامون اهداف این پویش پرداخت و بیان کرد: ما در قالب این پویش چند مطالبه را مد نظر قرار داده‌ایم و آنها را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها تغییر اساسی در زمینه مسابقات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه افزود: در این زمینه نیز یکسری پیشنهادات و نظراتی داریم ولی با روند فعلی، پیشنهادی را چند روز قبل با مسئولان مربوطه مطرح کرده‌ایم و قرار است که بعد از اربعین حسینی(ع) در مورد این مسأله و جمع‌بندی آن جلسه‌ای را داشته باشیم و به تبادل نظر بپردازیم.
موحدی بیان کرد: مسابقات چیزی بود که این افراد را دور هم جمع کرده و به همین دلیل اولین مطالبه نیز در مورد تغییر در سبک برگزاری مسابقات است، دومین هدفی که در این پویش دنبال می‌کنیم که حتی از مسابقات هم با اهمیت‌تر است تشکیل یک صنف یا سازمان مردم نهاد است تا از این طریق صنف قرآنیان تشکیل شود و همه مطالبات را از طریق این صنف پیگیری کنیم و هر کسی که در جامعه قرآنی مطالبه‌ای دارد، بتواند از این طریق پیگیر باشد.
قاری بین‌المللی قرآن در ادامه تصریح کرد: نکته سومی که در بیانیه پویش هم آن را مطرح کردیم این بود که در حال حاضر بعد از 40 سال به این جا رسیده‌ایم که یک سازمان قرآنی داشته باشیم و همه افراد تحت نظر این سازمان فعالیت داشته باشند تا دیگر شاهد فعالیت‌های جزیره‌ای و متفرق نباشیم.
موحدی گفت: ما در این پویش یکسری افراد قرآنی هستیم که دغدغه اصلی ما فرهنگ قرآنی و توسعه و ترویج آن است و اصلا به دنبال حذف یا مبارزه با ارگان خاصی نیستیم، فقط به دنبال این هستیم که مسئولان حرف جامعه قرآنی را بشنوند و در مورد این حرف‌ها اقدام شود نه اینکه بگویند ما این تصمیم را گرفتیم و جامعه قرآنی هم باید به آن تن دهد و طبق آن عمل کند. ما پایبند به اصول انقلاب و به دنبال تغییر به نفع همه هستیم نه این که بخواهیم کسی از کار بیکار شود و ...، همچنین به دنبال برپایی پویش‌های زرد و قرمز و ... هم نیستیم.
سخنگوی شورای مرکزی پویش سراسری قرآنیان بیان کرد: در واقع این سازمان جدید تجمیع‌کننده فعالیت‌های قرآنی است، درست است که سازمان دارالقرآن و شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف را داریم و هر یک وظیفه‌ای دارند، اما آیا این وظایف به درستی عمل می‌شود؟ لذا این سازمان جدید باید به آنها نظارت داشته باشد و فعالیت‌های قرآنی را تجمیع کند. برخی از نهادها شاید فعالیت خود را انجام می‌دهند، اما به صورت درست و کامل این کار را نمی‌کنند. البته در این زمینه حرف بسیار است و در نهایت باید قبول کنیم که یک نفر باید حرف آخر را بزند.
موحدی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان در عمل نیز به مطالبات پویش جامه عمل پوشانده‌اند یا خیر؟ تصریح کرد: در دو جلسه‌ای که با دوستان شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته‌ایم احساس کردیم که آنها علاقه‌مند هستند که با پویش تعامل داشته باشند و نقطه نظرات رد و بدل شود تا این اقدامات به نتایجی منتج شود، البته تا زمان رسیدن به نتیجه شاید یک زمان طولانی باید سپری شود و باید فرصت دهیم تا این اتفاق بیفتد.
قاری بین‌المللی قرآن در ادامه گفت: البته در ابتدا یکسری مطالب را بیان کرده‌ایم و باید ببینیم که آیا مسئولان قصد تعامل جدی دارند یا خیر، اگر تعامل داشتند قدم به قدم جلو می‌رویم، اما اگر ببینیم که این تعامل وجود ندارد ما هم روند دیگری را در پیش خواهیم گرفت، البته که قصد ما خیر است.
وی با اشاره به این نکته که از برخی اساتید برای پیوستن و حضور داشتن در این پویش انتظار بیشتری وجود داشت گفت: بنده شخصا با خیلی از اساتید صحبت کرده‌ام و اکثر حرف‌هایی هم که مطرح کرده‌ام مورد تأیید آنها قرار گرفته است و می‌گویند که همگی درست است، ما دور یک کلمه حق جمع شده‌ایم و توقع ما از اساتید این است که در میدان حاضر شوند تا خدای ناکرده ناخالصی‌های اندک تأثیری در روند کار نگذارد.
موحدی گفت: انتظار ما همین است، خیلی‌ها اعلام کردند که ما می‌آییم اما تا این پویش به وجود آمد جلو نیامدند، یک زمانی این اساتید یکه‌تاز میدان قرآنی بوده‌اند و الآن هم هستند، افراد این پویش هم افرادی هستند که می‌گویند حرف ما باید شنیده شود تا قاریان نسل حاضر و نسل‌های ‌آینده از برکات آن متنعم شوند، اینکه یک عده همیشه در صدر باشند و بقیه کنار، این درد است و نباید این روند بدین شکل ادامه یابد.
قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: بدانید که سرخوردگی در بسیاری از قاریان این مملکت موج می‌زند و علت اصلی آن هم این است که میدان لازم به آنها داده نشده است و اگر بخواهد این روند ادامه داشته باشد شاهد این خواهیم بود که قاریان جوان ما که برای این هنر زحمت کشیده‌اند از این فضا خارج می‌شوند و به سایر فضاها روی می‌آورند.
موحدی در ادامه ضمن برشمردن انتقاداتی که به مسابقات وارد است تصریح کرد: مسابقات با شیوه فعلی مناسب نیست، چون پشتوانه آموزشی ندارد، وقتی این مسابقات مطلوب است که مانند رشته‌های ورزشی پشتوانه آموزشی داشته باشد که آموزش‌هایی داده شود و در نهایت این آموزش‌ها را در مسابقات ببینیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد کمی در مسابقات تشویق می‌شوند و بقیه طرد می‌شوند، اگر یک نفر در مسابقات بین‌المللی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آورد، مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما اگر همین قاری در مسابقات مالزی رتبه دوم را کسب کند، حتی در فرودگاه به استقبال او هم نخواهند رفت.
موحدی در ادامه گفت: می‌گویند یکی از اهداف مسابقات ایجاد انس با قرآن است، در حالی که، وقتی این انس ایجاد می‌شود که عموم مردم از مسابقات احساس رضایت داشته باشند و از آن لذت ببرند. وقتی مردم می‌بینند یک عده قاری قرآن که در رسیدن به اهداف خود بازمانده‌اند و مسیر برای رسیدن به اهدافشان بسیار تنگ و باریک است، معلوم است که به قرآن تشویق نمی‌شوند.
قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: همچنین شاهد این هستیم که حضور در جلسات قرآن نیز کم شده است و وقتی سالن مسابقات و جلسات قرآن را با اوایل دهه شصت مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این فضاها رو به خالی شدن رفته است، نمونه آن هم مسابقات قرآن ارومیه که از آن استقبال چندانی به عمل نیامد.
موحدی گفت: حتی مسابقات نمی‌تواند بین متسابقان موج قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی را ایجاد کند؛ چراکه مسابقه‌دهندگان درگیر یک رقابت ناسالم و دنیایی با یکدیگر هستند، وقتی قاری منتظر است که دوستش اشتباه کند تا خودش اول شود، آیا با این وضعیت توانسته‌ایم، فرهنگ قرآنی را رواج دهیم؟ وقتی قاری در مسابقه فقط یک تلاوت ارائه می‌کند و اصلا به نکات مفهومی آیات توجهی ندارد آیا توانسته‌ایم فرهنگ قرآنی را ایجاد کنیم؟ تلاوت‌ها به گونه‌ای شده که می‌توان حدس زد قاری در تمام مراحل آن چه تلاوتی را ارائه می‌کند و تلاو‌ت‌ها یکسان شده است.
وی در ادامه افزود: بنده به عنوان یک فرد ناموفق در عرصه مسابقات این حرف را نمی‌زنم بلکه به عنوان کسی که در مسابقات رتبه بین‌المللی دارم و در مسابقات اوقاف هم چند بار رتبه عالی را کسب کرده‌ام، اینطور مسابقات را تحلیل می‌کنم، ضمن این که در طرح ارزیابی نیز مدرک درجه دو را دریافت کرده‌ام، لذا به عنوان یک فرد ناموفق اینها را نمی‌گویم بلکه از دل مسابقات آمده‌ام.
موحدی بیان کرد: در اوایل انقلاب تعداد قاریان محدود بوده اما در حال حاضر که فقط در تهران 50 قاری ممتاز وجود دارد چگونه می‌توان با همان سازوکار 40 سال قبل مسابقات را برگزار کرد؟ عدالت هم در مسابقات اتفاق نمی‌افتد، یک نفر از سن و تجربه بیشتری برخوردار است و یک نفر از تجربه کمتر، چنان که ممکن است یک نفر قاری یا حافظ در ساعتی از روز آمادگی بیشتری برای اجرا داشته باشد و در ساعت دیگر آمادگی‌اش کمتر باشد.
قاری بین‌المللی قرآن گفت: استعداد افراد متفاوت است، هرکسی با هر ویژگی که در او وجود دارد اگر بتواند کارش را به درستی اجرا کند و از امکاناتش بهره ببرد، این قاری، استاد است، نه اینکه صرف خوش تحریر بودن صدای یک نفر او را به عنوان استاد و ممتاز معرفی کنیم. در مصر نگاه کنید، یک قاری مثل مصطفی اسماعیل هم صاحب کرسی تلاوت است و یک قاری مثل بدر حسین که از صدای محدودی هم برخوردار است به عنوان یک قاری خوب به او بها می‌دهند.
موحدی با تأکید بر این که باید یک نظام ارزیابی برای قاریان داشته باشیم گفت: در مصر هم، چنین نظامی حاکم است و ملاک برای آنها این است که یک قاری بتواند در رادیو و تلویزیون تلاوت کند، این ارزیابی در کشور ما نیز باید به گونه‌ای باشد که با توجه به ویژگی‌های خود او این ارزیابی صورت گیرد، یک نهاد باید این ارزیابی را برعهده گیرد و اینطور نباشد که پس از آن مجدد شاهد موازی‌کاری باشیم و یکجا مسابقه برگزار کند و ...، با این کار و کنار زدن مسابقات در واقع صرفه‌جویی‌هایی هم خواهیم داشت که می‌توان به بالا بردن سطح آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن اشاره کرد.
وی بیان کرد: حتی می‌توان کرسی‌های تلاوت را نیز افزایش داد و این کرسی‌ها را در اقصی نقاط کشور مانند نقاط مرزی برگزار کرد، اعزام‌های داخلی و خارجی را نیز می‌توان در نظر گرفت، همانطور که رایزن فرهنگی داریم می‌توانیم رایزن قرآنی هم داشته باشیم تا اقدام به برپایی کرسی‌های تلاوت و ... در خارج از کشور نماید، به شرط اینکه قاری را به عنوان یک هنرمند معرفی کنیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به‌منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گسترش و تقویت فرهنگ و تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی، تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان نهضت سوادآموزی به نمایندگی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سرپرست این معاونت منعقد شد.

شبیر فیروزیان در ابتدای مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در معاونت قرآن و عترت برگزار شد گفت: در دههٔ ۶۰ موج قرآنی گسترده‌ای در کشور اتفاق افتاد و بعد از آن بنا به اتفاقاتی دچار نوسان گردید و به لطف خداوند این موج در عصر حاضر دوباره در حال شکل‌گیری است و جای بسی خشنودی است که تمام سازمان‌های مردم‌نهاد چون نهضت سوادآموزی قدم در ماندگاری آن برداشته و از این جریان بهره‌برداری به نحو مطلوب می‌نماید.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مشترک با سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: این معاونت می‌کوشد با پایبندی به تعهدات این تفاهم‌نامه در جهت معرفی افراد علاقه‌مند، روحانیون، مبلغان، معلمان مربیان و مدرسان قرآن، فعالان فرهنگی داوطلب و خیرین جهت بهره‌گیری از توانمندی‌های آن‌ها به‌ویژه در امر شناسایی، جذب نگه داشت و آموزش سواد به جامعه هدف همکاری لازم را با سازمان نهضت سواد آموزی داشته باشد و در راه تحقق اهداف وتوافقات مشترک با درایت و برنامه ریزی به نتیجه مطلوب دست‌یابد.

وی افزود: راهبری و کمک در تبلیغ و ترویج و حمایت‌های ستادی از دفاتر استانی و همچنین نظارت کلان بر عملکرد آنها در این معاونت انجام خواهد گرفت.

شبیر فیروزیان بیان کرد: تشکیل کمیته‌های راهبری و عملیاتی، انتخاب و سازماندهی افراد واجدالشرایط و صدور ابلاغ برای آنان جهت فعالیت در واحدهای زیر مجموعه، برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی، نظارت وارزیابی مستمر برحسن اجرای برنامه‌ها و تهیه و تولید محتواهای تبلیغی، ترویجی و فرهنگی ویژه گروه هدف با رویکرد مفاهیم قرآنی از جمله فعالیت‌های این مدیریت در تحقق اهداف تفاهم‌نامه می‌باشد.

در ادامه رییس سازمان نهضت سوادآموزی موضوع انعقاد این تفاهم‌نامه را شناسایی و تهیه بانک اطلاعات افراد باسواد قرآنی فاقد مدرک تحصیلی و بی‌سوادان علاقه‌مند به باسوادی از مسیر قرآن‌آموزی و جذب آنان باهدف باسوادی عنوان نمود.

علیرضا عبدی گفت: از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی از مسیر قرآن‌آموزی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و هم‌افزایی فعالان و خیرین قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در کاهش بی‌سوادان کشور می‌باشد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به روش مکتب‌خانه‌ای و کاربردهای این نوع آموزش در زمان‌های گذشته دررابطه‌با طرح سواد قرآنی بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا می‌کرد و گوشه‌ای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود.

وی ادامه داد: افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تا کنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نگردیده است؛ ولی از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموخته‌اند بسیاری از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشده‌اند و به همین دلیل سال‌ها مسیر رشد آنها مسدود مانده است. با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی می‌کوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندی‌هایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت نموده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مورد دیگر در اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند.

وی افزود: نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکل‌گرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند اما نمی‌خواهند به‌صورت کلاسی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند؛ قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند؛ بنابراین سواد قرآنی یک ظرفیت است که برای این افراد فراهم می‌آید و افراد داوطلب می‌تواند از این مسیر باسواد شود و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار می‌شود.

علیرضا عبدی در پایان مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: امید است با اجرای توافقات مشترک گام بزرگی در جهت اهداف هر دو سازمان برداشته شود.

شایان ذکر است؛ این تفاهم‌نامه مشتمل بر ۷ ماده و در دو نسخه تنظیم و در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۴ به امضاء طرفین رسید و مدت و زمان اعتبار این تفاهم‌نامه به مدت ۲ سال است که در صورت توافق طرفین، قابل‌تمدید است.

کد خبر 6087762 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • نماینده ایران رتبه دوم مسابقات «خیرالتلاوه» لبنان را کسب کرد
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود