Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج - ایرنا - اجرای طرح‌های کوچک اشتغال راهکاری است که مسیر کارآفرینی و اشتغال به‌عنوان مهمترین نیاز کهگیلویه و بویراحمد را هموار می‌کند و بهبود روش‌ها و فرایندهای گذشته سبب افزایش عملکرد این گونه طرح‌ها می‌شود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان راه اندازی کسب و کارهای کوچک را بستری برای شکوفا شدن خلاقیت نیروی انسانی، ایجاد فرصت‌های شغلی در مدت زمان کم می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت با حمایت از کسب و کارهای کوچک در قالب مشاغل خانگی، تعاونی‌ها، طرح‌های اقتصادی در مانند پرورش زنبورعسل، گیاهان دارویی، انواع محصولات کشاورزی، آبزی پروری، دامپروری و طرح‌های گردشگری در سال‌های اخیر تلاش کرده ضمن حمایت از تولید گام‌های اثربخشی برای ایجاد فرصت‌های شغلی با توجه به استعدادهای کهگیلویه و بویراحمد بردارد.

**دیدگاه‌های طرح‌های کوچک اشتغالزا
یک تولید کننده در شهرستان گچساران گفت: کسب و کارهای کوچک باید با توجه به نیاز بازار کار و با تحقیق درباره الگوهای موفق آغاز شود تا بتواند منجر به اشتغال پایدار شود.
خسرو کارگر که 500 نوع گل را در فضایی به مساحت چهار هزارو 500 متر مربع تولید می‌کند افزود: آگاهی از شرایط اقلیمی منطقه، پیش بینی بازار فروش و استفاده از خلاقیت برای به حداقل رساندن هزینه‌ها با استفاده از نظر کارشناسان می‌تواند منجر به راه اندازی کسب و کارهای موفق شود.
یک بانوی کارآفرین و تولید کننده باشتی می‌گوید: مشاغل خانگی راهکاری برای اشتغال زنان در خانه با کمترین هزینه است.
مهتاب خوش بین سال‌ها با تولید در عرصه‌های صنایع دستی، پرورش مرغ بومی، خشک و بسته بندی گیاهان دارویی افزون بر ایجاد درآمد برای خانواده خود بیش از 80 شغل برای بانوان روستاهای باشت ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: مشاغل خانگی بدون نیاز به تأمین هزینه‌های مکان راهکاری ایجاد شغل با سرمایه اندک است.
خوش بین بیان کرد: مشاغل خانگی با توجه به ضرورت حضور زن در کنار فرزندان بهترین راهکار برای ایجاد فرصت‌های شغلی است.
این بانوی تلاشگر که با دریافت تسهیلات اشتغال از صندوق امید و کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرده از مسئولان خواست تا با آسان کردن شرایط پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت زمینه را برای اشتغال زنان فراهم کنند.

** پیش بینی اعتبار برای طرح‌های مشاغل خانگی
معاون اداری مالی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال جاری 100 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات برای اشتغالزایی در بخش مشاغل خانگی در این استان اختصاص یافت.
نورمحمد رحیمی اظهار داشت: این مبلغ به‌صورت قرض الحسنه به متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد: سال گذشته اعتبار پرداختی به هر نفر 50 میلیون ریال بود که در سال جاری این اعتبار به ازای هر نفر به 100 میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.
رحیمی اظهار کرد: بانک‌های سپه، ملی و مسکن طرف قرارداد پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی هستند.
وی بیان کرد: سهمیه هر شهرستان بسته به تعداد متقاضیان مشاغل خانگی است و شهرستان‌هایی که نسبت به جذب اعتبار خود اقدام نکنند اعتبار آنان به دیگر شهرستان‌ها که دارای متقاضی بیشتری است پرداخت خواهد شد.
رحیمی با اشاره به وضعیت بیکاری در سطح استان، تصریح کرد که جذب اعتبار مشاغل خانگی کمک شایانی به ایجاد اشتغال و در نتیجه کاهش میزان بیکاری در این استان خواهد کرد.
وی بر ضرورت همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تأکید کرد.

** پرداخت تسهیلات بانکی صندوق کارآفرینی امید
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: تسهیلات سال جاری به 432 فقره طرح تولیدی و اشتغالزا در زمینه بوم گردی، دامداری، صنایع دستی، صنوف و دیگر حرفه‌ها پرداخت شده است که 500 شغل ایجاد کرد.
ارسلان حسن پور میزان اعتبار پرداخت شده به طرح‌های اشتغالزای این استان را 103 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی تصریح کرد: هر فقره تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید این استان بین 50 میلیون تا یک میلیارد ریال بوده است.
سال 95 در کهگیلویه و بویراحمد صندوق کارآفرینی امید به سه هزار و 626 نفر در این استان تسهیلات پرداخت کرد.
میزان پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید این استان در دولت تدبیر و امید نسبت به دوره مشابه در دولت قبل 2،6 برابر افزایش داشته است.
صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در سال 95 در این استان 408 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق تولید و اشتغال پایدار پرداخت کرد.

** رونق تولید صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در زمینه جذب اعتبارات ملی در حوزه صنایع دستی از استان‌های برتر کشور بوده است.
باقری تصریح کرد: در سال 95 افزون بر 15 میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی از محل اعتبارات ملی در استان جذب و در حوزه اشتغال هزینه شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: در سال جاری هم 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به حوزه صنایع دستی استان اختصاص داده شده که برای رونق اشتغال در این بخش پرداخت می‌شود.
باقری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هنرهای سیاه‌چادربافی، گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی به فراموشی سپرده شده بود، افزود: با حمایت دولت بخشی از این هنرها احیا شد که در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایع دستی مؤثر بوده‌اند.
جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.
وی احیای فرهنگ اصیل ایرانی، ایجاد شغل با سرمایه کم و بدون آلودگی‌های زیست محیطی را از مزایای صنایع دستی دانست.

** بسیج سازندگی یاریگر کسب و کارهای کوچک
رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت که بسیج سازندگی این استان یک هزار و 137 شغل از ابتدای سال 1395 تا ابتدای تیرماه امسال ایجاد کرده است.
سرهنگ رضا رنجبر اظهار داشت: این تعداد فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات بانکی اشتغالزایی ارزان قیمت در بخش‌های گیاهان دارویی، ریسندگی، بافندگی، پرورش شتر مرغ، قارچ، زنبور عسل و زعفران به متقاضیان ایجاد شده است.
وی بیان کرد: برای هر یک از طرح‌های اشتغالزایی تا سقف 300 میلیون ریال و برای طرح‌های تعاونی و کارگاه‌های تولیدی راکد تا سقف سه میلیارد ریال از محل طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.
رنجبر عنوان کرد: از ابتدای سال گذشته تا پایان خرداد امسال در مجموع یک هزار و 331 فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است.
وی افزود که در این مدت 922 کارگاه اشتغالزایی با 128 میلیارد ریال اعتبار بهره برداری شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد که رویکرد امسال بسیج سازندگی برای پرداخت تسهیلات و ایجاد شغل توسعه صنایع تبدیلی است.
رنجبر تصریح کرد: براساس برنامه ریزی و بنا استعدادهای مختلف هر منطقه امسال صنایع تبدیلی سرکه سیب در بویراحمد، لیمو در باشت، کشک و لبنیات طعم دار در گچساران، لیمو امانی در کهگیلویه، زیتون در بهمئی و کشمش در دنا حمایت خواهد شد.
در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد سالانه 800 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود این میزان محصول کشاورزی در سبد صادراتی این استان قرار نگرفته است که به گفته کارشناسان، دلیل عمده آن کمبود صنایع تبدیلی در استان است.
وی ابراز داشت که این طرح با هدف افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی محصولات درجه 2 با ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی اجرا می‌شود.
رنجبر گفت: از شهریور امسال تاکنون هشت میلیارد ریال از اعتبارات طرح‌های مقاومتی بسیج سازندگی جذب شده است و بزودی اعتبارات جدید ابلاغ می‌شود.

** کاهش بیکاری
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری در استان در تابستان 1396 از سوی مرکز آمار ایران 10.8 درصد اعلام شده که نسبت به تابستان سال گذشته 2.2 درصد کاهش یافته است.
حسن نوروزی اظهار داشت: نرخ مشارکت اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد نیز تابستان سال 1396، حدود 37.9 درصد اعلام شده که نسبت به تابستان سال 1395 (40.6 درصد) 2.7 درصد کاهش یافته است.
براساس اعلام مرکز آمار ایران کهگیلویه و بویراحمد با 5.6 درصد بالاترین میزان کاهش نرخ بیکاری در بین استان‌های سراسر کشور را در بهار سال 96 کسب کرد.
نرخ بیکاری سال 1394 کهگیلویه و بویراحمد 17.7 درصد بود که با کاهش 4.4 درصدی در پایان سال 1395 به 13.3 درصد و در بهار سال جاری نیز به حدود 12.1 درصد رسید.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت و هشت شهرستان و 17 شهر در جنوب غربی ایران قرار دارد.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری وضعیت سدهای کهگیلویه و بویراحمد

دریافت 50 MB

آرش مصلح در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد از حجم سد کوثر پر شده است.

مصلح از مردم خواست از مسیل‌ها و آبراه‌های پایین دست سدها فاصله بگیرند.

مصلح خاطرنشان کرد: وضعیت سدهای استان پایدار است.

کد خبر 6062399

دیگر خبرها

  • مسیر خدمت برای مجموعه انتظامی در زنجان هموار است
  • یک دهه با شعارهای اقتصادی
  • مسیر تولید برای مردم هموار شود/ مخاطب شعار سال قشر خاصی از جامعه نیست
  • توسعه مشاغل خانگی راهی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید
  • توسعه مشاغل خانگی راهی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید 
  • اشتغال به کار ۹۱۴ زندانی کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته
  • بازدید حدود ۱۶۰ هزار نفر از اماکن گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت بیش از ۴۰۰ هزار تردد در ورودی‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت سیل به ۳ هزار کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • پایداری وضعیت سدهای کهگیلویه و بویراحمد