Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-24@13:56:56 GMT

وقوع یک جنگ روانی پیچیده علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۶۴۴۹

خرداد:مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با پایگاه خبری فرارو گفت: «تئوری جنگ نامتعادل علیه ایران با انتشار اسناد سیا در ارتباط با ایران و القاعده به همراه استعفای عجیب و غریب و ناگهانی سعد حریری در خاک عربستان، با یک حرکت رسانه ای بسیار پیچیده و در عین حال موثر نشان دهنده عبور از فاز اقدام رسانه ای به جنگ روانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیان دیگر در تئوری جنگ های نامتعادل در سطح تحلیل کلان ظن آن وجود دارد که ابتدا عملیات رسانه ای، پس از آن جنگ روانی و در نهایت عملیات میدانی یعنی جنگ نظامی است.»
به گزارش خرداد ،مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانیم: مطهرنیا معتقد است: «نوعی جنگ روانی آغاز شده است تا نشان دهنده خطرات امنیتی تهران برای منطقه و گستره بین المللی باشد و از این طریق با بزرگنمایی تهدید ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای، مخل نظم منطقه و نظام بین الملل زمینه های برخورد شدیدتر در قالب تحریم های کاستا و سیدا آماده و سپس با تضعیف ایران و دولت مقاومت در تهران زمینه‌های آغاز فاز سوم در افکار عمومی آماده شود.»
فرارو- روز گذشته سعد حریری به طور ناگهانی از مقام نخست وزیری لبنان استعفا کرد. او از حزب‌الله لبنان و سیاست‌های ایران در منطقه انتقاد کرد و گفت جانش در خطر است. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که تحلیلگران این تصمیم حریری را با نظر عربستان سعودی می دانند.نخست وزیر مستعفی لبنان روز گذشته ادعا کرد 'لبنان در چنگ ایران است و ایران به هر جا که می‌رود وحشت و ویرانی به بار می‌آورد.'سعد حریری گفت: 'شرارت ایران در منطقه گریبان خودش را هم می‌گیرد. ایران در مداخله‌جویی‌هایش در امور جهان عرب شکست می‌خورد.'حریری گفت مردم لبنان مانند گذشته قیام می‌کنند و دستانی را که موذیانه دراز شده‌اند قطع می‌کنند.او در انتقاد از حزب‌الله لبنان هم گفت: 'حزب الله اعضای خود را سربازان مقاومت معرفی می‌کند، اما آنها سلاحشان را به سوی مردم سوریه و یمن هدف می‌گیرند.'سعد حریری درست یک سال پیش به عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شد. آغاز کار او و میشل عون به عنوان رئیس جمهور، پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی و با توافقی میان متحدان حریری و متحدان حزب‌الله ممکن شد.دفتر میشل عون، رئیس جمهور لبنان، می‌گوید حریری استعفای خود را در تماس تلفنی 'از خارج از لبنان' به عون اطلاع داده و رئیس جمهور لبنان منتظر بازگشت سعد حریری است تا درباره شرایط استعفای او بیشتر بداند.دیدار حریری با ولایتی یک روز پیش از استعفا سخنرانی استعفای سعد حریری در ریاض، پایتخت عربستان، انجام شد و شبکه تلویزیونی العربیه آن را پخش کرد. او یک روز پیش از این سخنان با علی اکبر ولایتی دیدار کرده بود.بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضع سعد حریری علیه ایران را رد کرد گفت که استعفای حریری بخشی از سناریوی جدیدی برای 'تنش‌آفرینی' در لبنان و منطقه است.قاسمی در بیانیه‌ای گفته است اتهام‌هایی که حریری علیه ایران مطرح کرده، مشابه اتهام‌هایی است که مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و سعودی به حکومت ایران می‌زنند.
اما حریری چرا استعفا کرد؟ این یک جنگ روانی استمهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با فرارو گفت: «تئوری جنگ نامتعادل علیه ایران با انتشار اسناد سیا در ارتباط با ایران و القاعده به همراه استعفای عجیب و غریب و ناگهانی سعد حریری در خاک عربستان، با یک حرکت رسانه ای بسیار پیچیده و در عین حال موثر نشان دهنده عبور از فاز اقدام رسانه ای به جنگ روانی است. به بیان دیگر در تئوری جنگ های نامتعادل در سطح تحلیل کلان ظن آن وجود دارد که ابتدا عملیات رسانه ای، پس از آن جنگ روانی و در نهایت عملیات میدانی یعنی جنگ نظامی است.»
به گفته او 'با اقدامات اخیر و سیگنال های موجود باید بگوییم که ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش از جنگ رسانه ای خارج و به یک جنگ روانی وارد شده اند. این جنگ بر آن است تا افکار عمومی را در جهت برخورد مستقیم با ایران در ابعاد منطقه ای و بین المللی توجیه کند و بدین ترتیب جامعه بین الملل و نظام بین المللی را از منظر آمادگی افکار عمومی در جهت ضربه وارد ساختن به تهران آماده نماید.'
این تحلیلگر افزود: «نوعی جنگ روانی آغاز شده است تا نشان دهنده خطرات امنیتی تهران برای منطقه و گستره بین المللی باشد و از این طریق با بزرگنمایی تهدید ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای، مخل نظم منطقه و نظام بین الملل زمینه های برخورد شدیدتر در قالب تحریم های کاستا و سیدا آماده و سپس با تضعیف ایران و دولت مقاومت در تهران زمینه‌های آغاز کردن فاز سوم در افکار عمومی آماده شود.»
این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط استعفای حریری با این پروژه اظهار کرد: «لذا سعد حریری علت استعفای خود را با این وضعیت امکان ترور او مانند پدرش توسط هم پیمانان ایران در خاک لبنان خواند و به خاطر اینکه امنیت جانی خود را در برابر یک ترور احتمالی توجیه کند استعفای خود را در عربستان اعلام نمود. این ها گزاره هایی است که می خواهد افکار عمومی را به این سمت ببرد که ایران در لبنان همه کاره است، ترور رفیق حریری در چهارچوب اراده ایران صورت پذیرفته است، اکنون نیز ایران نفوذ بالایی در لبنان دارد و این نفوذ بالا متوجه حذف فیزیکی سعد حریری و گروه های هم پیمان با او و سپس انتشار این قدرت در کل منطقه است.»
مطهرنیا تاکید کرد: «به این ترتیب در قالب قدرت افکنی مجازی برای تهران، رویکرد ایران هراسی در منطقه و اسلام هراسی در نظام بین الملل صورت می پذیرد. با این روش افکار عمومی را نسبت به برخورد با ایران به عنوان مخل امنیت جهانی مجاب می سازند.»
این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: «این یک جنگ روانی است، اقدام رسانه ای نیست. فراموش نکنیم جنگ روانی حد فاصل عملیات نظامی با عملیات رسانه ای قرار دارد. اقدام سعد حریری و سیگنال های ارتباط ایران و القاعده - چه این ها درست باشد چه نادرست و چه حقیقت داشته باشد چه نداشته باشد در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی کند- اینها نشان دهنده گذر از عملیات رسانه ای به جنگ روانی و پیچیده تر شدن خطوط اصطکاک ایران با قدرت های منطقه ای و قدرت های فرامنطقه ای در آینده است.»
این یک جنگ روانی استمطهرنیا در پاسخ به این سوال که ایران چه واکنش به وضعیت کنونی و فضاسازی های صورت گرفته باید نشان دهد، گفت: «ایران باید در آگاه سازی افکار عمومی اقدام رسانه ای بسیار شفافی را پیش بگیرد به گونه ای که نشان دهد ایران مخل امنیت منطقه نبوده است. ایران آنچه که بیان می کند در چهارچوب ایدئولوژی اسلامی و گسترش این ایدئولوژی به جهان پیرامونی است. این در حالی است که این ایدئولوژی با توجه به جغرافیای گسترده مخاطبان می تواند در درون خود مقاومت برانگیزد. شعار های جهانی، آزادی و آزادگی و برادری و صلح و امنیت جهانی است ما باید نشان دهیم که آنچه که انجام می دهیم فقط برای گسترش ایدئولوژی اسلامی نیست بلکه ایدئولوژی اسلامی را هم در خدمت تضمین آزادی و صلح و امنیت برای بشر می دانیم. تا بتوانیم ایران هراسی واسلام هراسی را کاهش دهیم.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مواضع اخیر محمد بن سلمان ولیعد عربستان سعودی افزود: «در این شرایط است که محمد بن سلمان در نظریه جدید خود می گوید عربستان می خواهد نماد و سمبل اسلام میانه رو در برابر تهران باشد که برانگیزاننده اسلام رادیکال است، این در حالی است که اسلام رادیکال چه از منظر القاعده و چه از منظر داعش محورانه آن بیشتر بر سنت رفتار و اقدام سیاسی برخاسته از عربستان متکی است.»
او گفت: «ایران عملیات رسانه ایش در سطح منطقه ای و بین المللی بدون توجه به محیط گسترده جهان امروز از منظر کوچک شدن در قالب یک اتاق شیشه ای صورت می پذیرد و بیش از آنکه به مخاطبان خود و کسانی که دارای تکثر و تنوع ادیان و مذاهب و گرایش های سیاسی و فرهنگی هستند، بنگرد به خواسته های و نیات و اراده خود رفرنس می دهد. اینجاست که آزادی خواهی در منطقه را به نام بیداری اسلامی تصویر می کند و با بیداری اسلامی تهران را مرکز یک جنبشی می داند که در کلیت جهان اسلام بر ضد دولت های اسلامی بر می خیزد.»
این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: «با استفاده از همین ادبیات است که اجماع منطقه ای بین دولت های عربی و اتصال این اجماع با تلاویو و سپس واشنگتن را بر ضد خود شکل می دهد. این شکل دادن در ابعاد گوناگون ایجاد می شود اما با این نحوه بیان، افکار عمومی حرکت علیه ایران را از طرف این کنشگران منطقه ای و بین المللی می پذیرد.» برچسب ها: جنگ روانی ، ایران ، عربستان ، آمریکا

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۶۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آن‌ها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشور‌های مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند؛ و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آن‌ها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آن‌ها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آن‌ها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

منبع: کیهان

دیگر خبرها

  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • وزیر بازرگانی آمریکا: تحریم علیه هوآوی جواب داد
  • مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است
  • چهره منطقه پس از«طوفان الاقصی»و پاسخ تنبیهی ایران دگرگون خواهد شد
  • حزب الله لبنان: «وعده صادق» بازدارندگی تل‌آویو را از بین برد