Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی قائل به تأمین مالی غیر اصولی مسکن اجتماعی نیس؛ چون تبعات منفی اجتماعی در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی درباره تحولات بازار مسکن و برنامه‌های در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: این وزارت خانه در سال‌های گذشته، اقدامات متعددی در حوزه توسعه مالی بخش مسکن اقداماتی همچون بازار رهن ثانویه، صندوق‌های زمین و ساختمان، صندوق پس‌انداز مسکن یکم، حساب امانی و ضمانت فروش اقساطی مسکن انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: برخی از این ابزارها عملکرد و تاثیرات قابل‌قبولی در حوزه مسکن داشته‌اند ولی برخی به دلیل شرایط کلان اقتصادی به خصوص نرخ بالای سود بانکی، عملکردشان متناسب با انتظار نبوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره الگوی مصرف مسکن تصریح کرد: در حال حاضر در کشور حدود ۳ میلیون واحد مسکونی مازاد نسبت به کل خانوارها وجود دارد از طرف دیگر حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نسبت به واحدهای مسکونی مصرفی کمبود داریم که بخشی از دلایل این رخداد به عدم تطبیق الگوی عرضه و تقاضا مربوط است.

چگنی ادامه داد: در سال‌های گذشته بخش قابل‌توجهی از ساخت‌وسازها در واحدهای مسکونی بزرگ‌متراژ و گران‌قیمت صورت‌پذیرفته، در حالی که عمده تقاضای خانوار به خصوص در کلان شهرها و خانوارهای کم درآمد برای واحدهای با متراژ متوسط و کوچک است.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی افزود: بررسی معاملات انجام شده در بازار مسکن شهر تهران طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد ۷۰ درصد معاملات به واحدهای مسکونی ۷۰ متر و کمتر و همچنین با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص دارد ولی صرفا کمتر از  ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی احداث شده در سال‌های قبل دارای مساحت کمتر از ۷۰ متر مربع هستند.

چگنی اظهار داشت: حرکتی که می‌تواند موجب تعادل بازار شود و در عین حال گردش مالی را در بخش مسکن ایجاد کند تقویت صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروه‌های با درآمد متوسط، تقویت بازار رهن برای گروه‌های با درآمد بالا و حتی برخی از خانوارهای با درآمد متوسط و اجرای برنامه مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم درآمد است که در دستور کار است.

ثبت‌نام ۲۸۰هزار نفر در صندوق مسکن یکم

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر در حساب صندوق پس انداز یکم ثبت نام کرده اند که به تدریج به بازار مسکن وارد شده و اقدام به خرید مسکن می کنند که این در واقع تقویت تقاضا را موجب می‌شود.

محدودیت مالی دولت مانع اجرای مسکن اجتماعی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مورد اجرای مسکن اجتماعی گفت: برای اجرای برنامه مسکن‌اجتماعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین سازمان ملی زمین و مسکن که وظیفه شناسایی نقاط احداث و تأمین زمین را برعهده داشتند وظایف خود را به سرانجام رساندند، ولی از طرفی مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازی جهت اجرای مسکن‌اجتماعی قائل به تأمین مالی غیراصولی برای اجرای این برنامه نیست زیرا که تبعات منفی تأمین‌مالی غیراصولی در مرحله اول گروه‌های کم‌درآمد را با مشکل مواجه کند. از طرف دیگر همانطور که گفته شده مسائل، مشکلات و محدودیت های مالی در دولت وجود دارد که در صورت حل آن، مسکن‌اجتماعی اجرایی خواهد شد.

چگنی ادامه داد: هم‌اکنون ساخت مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد توسط بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی در حال انجام است ولی باید هم‌افزایی بیشتری در منابع مالی و اجراییِ نهادهای حمایتی با بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی ایجاد کنیم تا ساخت واحدهای مسکن اجتماعی تقویت شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۸۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های بخش مسکن و شهرسازی در ۱۴۰۳ تشریح شد

تین نیوز

 نشست شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در بخش های مختلف مسکن برگزار و برنامه های سال جدید تشریح شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سه شنبه ۷ فروردین شورای مسکن به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی همراه با تمامی معاونان وی در ساختمان دادمان برگزار شد.

در این نشست معاونان حوزه های مسکن و ساختمان، شهرسازی، بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مسکن انقلاب اسلامی و سایر بخش های مرتبط به ارائه برنامه های خود در سال پیش رو پرداختند.

مقرر شد تا سه کارگروه به منظور پیگیری مالی پروژه های در حال احداث، استفاده از ظرفیت انبوه سازان برای اجرای به موقع پروژه های در دست ساخت و پیگیری صنعتی سازی و بهره مندی از فناوری های نوین برای تسریع در اجرای پروژه ها و کیفی سازی تشکیل شود.

در این نشست، خسرو دانشجو معاون معماری و شهرسازی، علی نبیان مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی، مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، روح الله اکبری دستیار وزیر راه و شهرسازی و دیگر معاونان وزیر راه و شهرسازی و مدیران کل معاونت ها حضور به هم رسانده و به ارائه برنامه های سال جدید در حوزه های تحت مسئولیت خود پرداختند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بذرپاش : امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • برنامه های بخش مسکن و شهرسازی در ۱۴۰۳ تشریح شد
  • تشکیل سه کارگروه برای تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن
  • ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شد
  • واگذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌ اجتماعی
  • سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد
  • واگذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌اجتماعی
  • سهام پالایشگاه شازند به سازمان تأمین‌ اجتماعی واگذار شد