Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مقام پیشین اروپایی افزود: ما بارها دریافتیم که مشارکت هر یک از این شش کشور ضروری است. تعهد آمریکا لازم بود اما کافی نبود. جان کری مذاکره کننده‌ای باهوش بود اما توافق تنها به آمریکا تعلق نداشت. ناطقان: کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقشی تاثیرگذار در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داشت، در یادداشت خود در نشریه پراسپکت با پرداختن به سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای تاکید کرد که آمریکا در حال تضعیف اعتبار دیپلماتیک خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اشتون نوشت: مدت‌ها پیش از اینکه دونالد ترامپ روی صحنه بیاید، مقامات ایران نگران بودند که آمریکا فاقد تعهدی پایدار در قبال یک توافق هسته‌ای است. تقریبا تمام کاندیداهای ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه وعده دادند که هر توافقی را پاره خواهند کرد. ایرانی‌ها همزمان که انتخابات نزدیک‌تر می شد، به این لفاظی‌های آمریکا گوش فرا می دادند.
من در دیدارهای دو جانبه‌ام با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران و فرد قبلی او، درباره آنچه ممکن است در صورت روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور ضد توافق رخ دهد، صحبت می کردیم. این موضوع در دیدارهای من و جان کری وزیرامورخارجه پیشین ایران نیز مطرح می شد.
پاسخ ما به نگرانی‌های آنها بر دو قسم بود. اول اینکه، توافقی خوب که آنچه مورد انتظار است را حاصل خواهد کرد، به درستی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی و نظارت خواهد شد و از سوی یک سازمان به شدت مورد احترام تایید خواهد شد، خودش حرف خواهد زد. هیچ دلیلی برای نابود کردن آن وجود ندارد. مسائل بسیار دیگر درباره ایران نیز به توجه آمریکا و دیگران نیاز خواهد داشت اما نه این یکی.
دوم، این توافق دو جانبه نیست. پنج کشور دیگر که با تفویض اختیار شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک گروه عمل می کنند. به همراه اتحادیه اروپا به عنوان هدایت کننده این تیم (که من در سال‌های 2009 تا 2014 عهده‌دار آن بودم) و دیگر طرف‌های توافق هستند. مذاکرات بیش از 10 سال پیش با حضور وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس آغاز شد که اتحادیه اروپا هم به آنها پیوست. اولین مذاکره کننده ایران حسن روحانی بود که بعدها رئیس‌جمهور ایران شد. آمریکا، روسیه و چین نیز  به نیابت از شورای امنیت به این گروه پیوستند.
این مقام پیشین اروپایی افزود: ما بارها دریافتیم که مشارکت هر یک از این شش کشور ضروری است. تعهد آمریکا لازم بود اما کافی نبود. جان کری مذاکره کننده‌ای باهوش بود اما توافق تنها به آمریکا تعلق نداشت. در هر نشستی که من برای هماهنگ کردن حضور داشتم، ما درباره وظیفه مذاکره‌مان رایزنی می کردیم. آمریکا در آن زمان به سختی تلاش می کرد تا دیگر کشورها را متقاعد به پذیرفتن عناصری در توافق کند که برای آنها مهم‌تر بود تا دیگران. ما نیز از طریق بحث و گفت‌وگوهای سخت به مسیر خود ادامه می دادیم تا به یک موضع مشترک برسیم.
این خبر تکمیل می‌شود...
منبع: ایسنا برچسب ها: کاترین اشتون ، توافق هسته ای ، ترامپ ، سازمان ملل

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای در خاورمیانه اقدامی بسیار خطرناک است، گفت: اگر آمریکا موشک‌های میان‌برد خود را در جایی مستقر کند، مسکو از تعلیق توافقنامه ممنوعیت استقرار این نوع موشک‌های صرف‌نظر خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه منجر به کاهش آستانه مجاز در این زمینه می‌شود. به گفته وی، حمایت طولانی مدت ایالات متحده اسرائیل را به اتخاذ مواضع «بیش از حد سخت گیرانه» در قبال ایران و سایر کشورها سوق داده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ضمن اینکه، اخیراً روندی دوباره شروع به ظهور کرده است که از تأسیسات هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای به‌عنوان «یک ابزار، اگر نه برای رویارویی مستقیم نظامی، بلکه برای جنگ اطلاعاتی روانی» استفاده می‌شود. این راهی بسیار خطرناک است زیرا در واقع منجر به پایین آمدن آستانه قابل قبول در این زمینه خواهد شد.

ریابکوف یادآور شد که، بحث احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران و  البته حملات روزانه نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپاروژیه نشان می‌دهد که در کشورهایی که خود را پشت سر آمریکا پنهان می‌کنند، سهل انگاری امنیتی، نظامی و سیاسی در حال شکوفایی است. و این وضعیت باید پایان یابد.

روز گذشته، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ‌های بین المللی در وین، گفته بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تصمیم گرفته تا به طور موقت کارشناسان خود را از تاسیسات هسته‌ای ایران به دلیل اوضاع متشنج در منطقه خاورمیانه خارج کند. 

شرط روسیه برای صرف‌نظر کردن از تعلیق ممنوعیت استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر   

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین به خبرنگاران گفت که اگر آمریکا چنین موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر  را در هر نقطه از جهان مستقر کند، طرف روسی از تعلیق توافقنامه مربوط به استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر (پیمان INF ) در خاک خود صرف نظر می‌کند.

سرگئی ریابکوف، این موضوع را در رابطه با آغاز رزمایش سالاکنیب-24 (Salaknib 24) با حضور نظامیان آمریکایی و فیلیپینی در شمال فیلیپین در حال برگزاری است، مطرح کرد. در طول این مانورها، ایالات متحده برای اولین بار یک سامانه موشکی میان برد MRC از کلاس  (Mid-Range Capability) را مستقر کرد.

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «ما بیش از یک بار گفته‌ایم که ظهور تسلیحات میان‌برد و کوتاه‌تر آمریکایی در هر منطقه‌ای از جهان به معنای کنار گذاشتن تعلیق توافقنامه مربوط به این تسلیحات توسط روسیه خواهد بود». وی یادآور شد که هر تصمیمی در مورد سرنوشت تعلیق مشارکت روسیه در  پیمان INF توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اتخاذ می شود. 

ریابکوف ادامه داد: بر این اساس، هر تصمیمی در این زمینه در بالاترین سطح ما اتخاذ می‌شود، اما آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که دوره ثبات نسبی در این زمینه برای آنها به پایان خواهد رسید، اما ظاهراً آنها مسیر دیگری را در پیش گرفته‌اند.

در این رابطه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن  نیز بامداد امروز اعلام کرد که ایالات متحده سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای  که قبلاً بر اساس توافقنامه مربوط به عدم استقرار نیروهای هسته‌ای میان‌برد ممنوع شده بود، را برای استقرار در منطقه آسیا و اقیانوسیه از سایه بیرون آورده است.

آنتونوف گفت: «نمایش علنی پنتاگون از توانایی‌های خود برای استقرار سریع تسلیحات موشکی که قبلاً بر اساس پیمان INF ممنوع شده بود در منطقه آسیا و اقیانوسیه نگرانی عمیقی را ایجاد می‌کند. در اصل، آمریکایی‌ها یک کلاس کامل از سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده خود ا از سایه بیرون آورده اند تا برتری نظامی خود را بر دشمنان خود نشان دهند.»

سفیر روسیه چنین اقداماتی را ضربه‌ای قدرتمند به ثبات استراتژیک خواند و افزود: «استقرار موشک‌های میان‌برد پنتاگون یک «روز سیاه» برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.»

امکان از سرگیری مذاکرات روسیه و آمریکا در زمینه ثبات راهبردیتحولات اوکراین|روسیه و آمریکا در آستانه درگیری نظامیریابکوف: آمریکا بدون بودجه یا با بودجه به اوکراین کمک خواهد داد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • دیدار «السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید