Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@21:45:01 GMT

ترام‍پ؛ شرق آسیا و یک سفر پرماجرا !

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۰۶۱۷

این سفر در شرایطی صورت می گیرد که نوع نگرش واشنگتن به شرایط سیاسی و دفاعی منطقه تا حدودی تحول یافته و گسل های پیش رو؛ بیش از پیوندهای گذشته پدیدار شده است.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما ؛ سفر رئیس جمهور آمریکا به شرق آسیا و به ویژه چین ؛ در شرایطی صورت می گیرد که نوع نگرش واشنگتن به شرایط سیاسی و دفاعی منطقه تا حدودی تحول یافته و گسل های پیش رو؛ بیش از پیوندهای گذشته پدیدار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دونالد ترامپ طی روزهای 3 تا 14 نوامبر (12 تا 23 آبان) به کشورهای ژاپن، چین، ویتنام و فیلیپین سفر می کند.
وی قرار است در نشست های منطقه ای شرکت کرده و درباره سازوکار تجارت کالا وخدمات و تهدید هسته ای کره شمالی رایزنی و گفت‌گو کند.

گسست در استراتژی ؟
حدود 10 ماه از دوره ترامپ می گذرد و در این مدت گمانه های سیاسی متعددی محقق و یا بی اعتبار شدند.
پکن در آخرین ماه های مبارزات انتخاباتی در آمریکا ؛ با تاکید بر روابط واقعی و عملگرایانه تر با واشنگتن دو ملاحظه را مطرح می کرد : نخست آنکه رئیس جمهور آینده؛ تنش زدایی و کاهش نظامی گری در منطقه از جمله در بحران شبه جزیره و کاهش فروش تسلیحات استراتژیک به کره جنوبی و ژاپن را دنبال کند . همچنین آمریکا در پیمان های منطقه ای و بین المللی نقش بیشتر و سازنده تری ایفا کند.
اما دیدگاه کاخ سفید پس از آمدن رئیس جمهور جدید شباهتی به تصورات پکن نداشت. ترامپ در روابط با شرق آسیا و به خصوص چین ؛ 4 استراتژی را عنوان کرده است :

1- ادامه حمایت سیاسی و نظامی از متحدان خود و ادامه رزمایش های متعدد در آبهای ژاپن و چین جنوبی و شمال جزیره گوام .

2- تجدید نظر در مناسبات تجاری با چین و اینکه چرا تراز تجاری دو طرف در چند سال اخیر به نفع چین بوده است . مرکز آمار تجارت آمریکا فوریه 2017 اعلام کرد ارزش مبادلات دو طرف بالغ بر 380 میلیارد دلار بوده که از آن مبلغ حدود 205 میلیارد دلار تنها ارزش صادرات چین به آمریکا بوده است .

3- در صورت ضرورت؛ خروج آمریکا از پیمان های همکاری منطقه ای عملی می شود.

4- ترغیب چین به فشار بیشتر بر کره شمالی.

همانطور که دیدیم خروج از پیمان همکاری های تجاری پاسفیک ؛ گام اول در این مسیر بود. ترامپ از قبل وعده داده بود که اگر روی کار بیاید، سیاست هایی کاملا بر خلاف سیاست های اقتصادی دموکرات ها اتخاذ خواهد کرد که به عبارتی به معنای کنار گذاشتن روندهای جهانی سازی بویژه انعقاد پیمان های تجاری با شرکای خارجی مانند پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (TPP) و پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس اطلس (TTIP ) و نیز مقابله با سیاست های اقتصادی بزرگترین اقتصاد جهان پس از آمریکا یعنی چین خواهد بود. ( "www.reuters.com- 26/01/ 2017)

 

محافظه کاری یا عملگرایی تجاری ؟!
حسب تاثیرجغرافیایی - به استراتژی سوم می پردازیم- یعنی خروج از همگرایی های منطقه ای .
از نگاه ترامپ " بیشتر پیمان های آمریکا در واقع توافقنامه های تجاری فاجعه بار" برای آن کشور بوده است. او در روابط با شرق آسیا - با تاکید بر اصلاح و تقویت موافقت نامه ها با دوستان نظیر ژاپن ؛کره جنوبی و ویتنام - اعلام کرد که به جای توافقنامه های چند جانبه تجاری، توافقنامه های دوجانبه با شرکای تجاری آمریکا در آن سوی اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس امضا خواهد کرد که به گفته وی، حفظ سازوکار مشاغل را در داخل آمریکا تضمین کند .

از دیدگاه جمهوری خواهان نیز این گونه پیمان ها، فقط در راستای " منافع شریکان تجاری خارجی آمریکا" است که از مزایای حذف تعرفه های تجاری برای دسترسی به بازار گسترده آمریکا برخوردار می شوند و باعث فروش بیشتر کالا هایشان و حذف مشاغل در آن کشور می شوند.
برخی کارشناسان می گویند : رویکرد ترامپ در مخالفت با پیمان های تجارت آزاد به معنای مخالفت با روند جهانی سازی است که این چالشی دیگر برای کشورها و سازمانهای مالی و اقتصادی بین المللی است.
هرچند واشنگتن با دیدگاه شفاف تری اعلام کرده : " سفر و تعاملات رئیس جمهور موجب تقویت عزم بین المللی برای مواجهه با ناامنی در بازار انرژی و نیز تهدید کره شمالی و تضمین کامل، معتبر و غیر قابل برگشت خلع سلاح شبه جزیره کره خواهد شد. "

 مشکل کسری ارزش تجارت با چین
در باره استراتژی دوم ؛کارشناسان می گویند : امروز در هم تنیدگی اقتصاد بین الملل و تجارت منطقه ای و نیز نوع تعهدات اقتصادی و مالی کشورها ؛ به متغیری مستقل در نوع روابط میان دولت ها و ملت ها تبدیل شده است .
در همین چارچوب حجم و ارزش مالی تجارت آمریکا و چین ؛ رتبه نخست را در جهان داراست . حدود 380 میلیارد دلار در سال گذشته - حجم شگرفی در نرخ تجارت دوجانبه - میان کشورهای جهان می باشد. حجم و تنوعی که ضمن بی نظیر بودن ؛ الزامات و چالش هایی نیز به همراه داشته است.
اوایل اکتبر'سایت بلومبرگ‹ اعلام کرد : " وزارت کار آمریکا اعلام کرد، رخدادهای موثری مانند طوفان های هاروی و ایرما و نیز افزایش واردات کالا های مصرفی از چین نسبت به 5 سال اخیر ؛ فضای اشتغال ایالات متحده را به نوعی ملتهب کرده است.
براساس این گزارش نرخ بیکاری آمریکا در ماه گذشته به 4/2 درصد رسید در حالی که افزایش دستمزدها از حدود 2 ماه پیش کلید خورده است.
بر پایه این گزارش، افزایش حقوق و دستمزدها با هدف نزدیک کردن نرخ تورم آمریکا به رقم از پیش هدف گذاری شده صورت می گیرد ."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-05/

نکته قابل تامل: رتبه نخست چین در صدور کالا به آمریکا و نیز افزایش سرمایه گذاری چینی ها در آن کشور طی 10 سال گذشته است. واقعیتی که ربطی به ترامپ یا جمهوریخواهان ندارد و این روند خود می تواند حاصل جابجایی در الگوهای تجارت جهانی؛ توسعه بازارهای شرق آسیا و کاهش قیمت جهانی نفت تلقی می شود.
به هر حال هر گونه تنش در روابط تجاری میان «چین» و «آمریکا» به ضرر اقتصاد جهانی به ویژه در عرصه بازارهای مالی ؛ قیمت طلا و مبادلات نفت وگاز است. در مقابل افزایش روابط اقتصادی دو طرف می تواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر نسبتا مثبتی بر روی چرخه مبادلات کشورهای مختلف جهان داشته باشد.
"جذاب‌ترین مقصد برای سرمایه گذاری شهروندان چین، ایالات متحده امریکا بوده است.
در ده سال گذشته 40 هزار ویزای امریکا به سرمایه گذاران چین و خانواده های آنان صادر شده و این تعداد سرمایه گذار چینی حدود 7 / 7 میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده اند. "https://www.darivoa.com/a/us-the-most-attractive-country-for-Chinese-
investment

 حمایت جدی تر از دوستان شرق دور

ژاپن ؛ کره جنوبی ؛فیلیپین و استرالیا و به تازگی ویتنام ؛ از دوستان و بلکه شریکان استراتژیک آمریکا محسوب می شوند که 5 کارکرد برای واشنگتن داشته و دارند :
1- متحد سیاسی و نظامی آمریکا ؛ با هدف تقویت صف بندی دفاعی مقابل تهدیدات چین و کره شمالی.
2- مشتریان وفادار و دریافت کنندگان کمک های مالی و تسلیحاتی واشنگتن .
3- برهم زننده خطوط نفوذ دریایی چین در آبهای چین جنوبی .
4- ضربه اول نشد ! ضربه دوم ! - را به نمایندگی از آمریکا - به کره شمالی وارد کنند .
5- حمایت از رویکرد واشنگتن در برخورد با کره شمالی در سازمان های منطقه ای و مجامع جهانی.

در این میان ژاپن ؛ جایگاه ویژه ای دارد. حدود 48 هزار نیروی نظامی آمریکا درژاپن مستقرهستند و این مهم آن کشور را برای آمریکا وزنه سنگین در منطقه تبدیل کرده است.
در حال حاضر نیز نخست وزیر ژاپن یکی از حامیان اصلی اهداف استراتژیکی آمریکا محسوب می شود و تعاملات نظامی این دو با یکدیگرغیر قابل انکار است .
دراواخرماه سپتامبر"شینزو آبه" نخست وزیر؛ با انحلال پارلمان این کشور زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را بیست ودوم اکتبر( هفته گذشته ) اعلام کرد.
آبه هدف از برگزاری این انتخابات زودهنگام را پیگیری طرح های مالی و درعین حال سختگیرانه در برابر کره شمالی اعلام کرده است .
کره جنوبی نیز کلیدی ترین جغرافیا برای استقرار سامانه های دفاع موشکی و ردیاب های ماهواره ای آمریکا محسوب می شود. همچنین آن کشور تنها همسایه جنوبی کره شمالی به شمار می رود که طبعا طی 70 سال بیشترین تهدید و جدال روانی را ضد هم داشته اند.

جمع بندی
اوضاع شرق دور در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا ؛ بیشتر متمرکز بر دو حوزه است : نخست تحول در هندسه مناسبات با چین و تلاش برای به تعادل رساندن ارزش تجارت دو طرف ؛ دیگری نیز سامان بخشیدن به صف بندی متحدان در برابر بحران شبه جزیره کره .
از سوی دیگر به احتمال زیاد دوستان منطقه ای واشنگتن ؛ مطالبات و انتظارات جدید تر و جدی تر ی را مطرح خواهند کرد . از جمله الزام آمریکا به تقبل بیشتر هزینه پایگاه های نظامی در ژاپن و کره جنوبی و همچنین درخواست تسلیحات پیشرفته برای تقویت دفاعی .
نکته دیگر آنکه قدرت گیری دوباره لیبرال دموکرات ها و شخص نخست وزیر - به نوعی عطش ناسیونالیسم افراطی ژاپنی ها را بیشتر کرده به نحوی که تمایلات برای حذف ! یا دست کم تعدیل بند 9 قانون اساسی ؛که درمطابق آن؛ کشور از داشتن ارتش محروم بوده - رو به افزایش است.
به هر حال ترامپ در این سفر با چالش های کمی بیشتر از فرصت ها ! روبرو خواهد بود./
==========================

نویسنده : سید محمد حسینی پور - پژوهشگر سیاست استراتژیک .

=========================

.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۰۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان قم

مدیر منطقه هشت شهرداری قم با اشاره به اجرای طرح ساماندهی تجاری‌های پردیسان از ابتدای اردیبهشت‌ گفت: مالکان املاک تجاری در معابر ۱۶ متری و بالاتر تا پایان اردیبهشت فرصت دارند تا برای تعیین تکلیف ملک خود مراجعه کنند.

علیرضا مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای تعیین تکلیف املاک تجاری در پردیسان، اظهار کرد: سال‌ها بود شهروندان با مجوزهای موقت تجاری در منطقه هشت فعالیت می‌کردند که با رایزنی‌های انجام شده توانستیم موافقت صدور مجوز دائم تجاری را از دستگاه‌های ذی‌ربط استانی بگیریم.

وی افزود: در راستای طرح ساماندهی تجاری‌های غیرقانونی در پردیسان، مالکانی که دارای تجاری بدون مجوز در معابر ۱۶ متر و بالاتر هستند، به مدت یک ماه فرصت دارند تا برای تعیین تکلیف اخذ مجوز تجاری به شهرداری منطقه مراجعه کنند.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم خاطرنشان کرد: این طرح از ابتدای اردیبهشت سال جاری آغاز می‌شود و مالکان به مدت یک ماه مهلت دارند تا برای تعیین تکلیف اخذ مجوز تجاری در قالب ضوابط اقدام کنند، در غیر این صورت نسبت به پلمب واحدهای تجاری غیرقانونی اقدام خواهد شد.

مظفری گفت: طبق مصوبه کمیسیون ماده پنج استان در پردیسان، املاک واقع در معابر ۱۶ متر و بالاتر در صورت رعایت ضوابط می‌توانند نسبت به اخذ پروانه تجاری اقدام کنند.

کد خبر 745326

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین
  • آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه ۱۲ اصفهان
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • رونق صادرات در جزیره جهانی قشم| تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • مطالعات طرح جامع منطقه آزاد تجاری مهران به پایان رسید
  • مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
  • مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان قم
  • حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری در ششمین نمایشگاه اکسپوی ایران