Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداره کل امور غذایی سازمان غذا و دارو، گفت: سازمان غذا و دارو به طور ویژه سیلوهای گندم را کنترل می کند تا آرد تولیدی با شرایط بهداشتی در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، موضوع کیفیت نان به عنوان قوت غالب مردم ایران، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بین، برخی کارشناسان، کیفیت آرد تولید را مورد توجه قرار می دهند و برخی نیز، نوع پخت نان در نانوایی را مورد اشاره قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو، مهندس سمیره صباح، به تشریح کیفیت نان در کشور پرداخت و افزود: اساس تولید نان سالم وجود مواد اولیه سالم است آرد به عنوان ماده اولیه در تهیه نان باید با نظارت کافی و با شرایط درست به دست نانوایی‌ها برسد.

تامین ۵۰ درصد انرژی و پروتئین بدن از نان

وی از نان به عنوان تامین کننده حدود ۵۰ درصد از انرژی، پروتئین و ریز مغذی های بدن نام برد و گفت: بر همین اساس، نان با کیفیت و سالم در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است.

صباح ادامه داد: در فرایند تبدیل گندم به نان باید در همه مراحل نظارت کافی وجود داشته باشد، اصول کاشت و برداشت گندم در مزارع، رعایت و از آن مراقبت شود تا گندم سالم به سیلوها و سپس به کارخانه‌های آرد برسد.

ورود سازمان غذا و دارو

وی افزود: در این مرحله سازمان غذا و دارو به طور ویژه سیلوها و کارخانه‌ها را کنترل می کند تا گندم و آرد تولید شده با شرایط بهداشتی در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد. به همین منظور لازم است که سیلوها دارای پروانه بهداشتی و حضور مستمر یک مسئول فنی باشند.

صباح اظهارداشت: سبوس فواید بی شمار از جمله در کنترل چاقی، رفع سوء تغذیه و گوارش دارد با توجه به اینکه قوت غالب مردم نان است و تولید آن در کشور در حجم بالایی انجام می شود باید نحوه تولید و نگهداری آرد و فرایند پخت نان اصلاح شود و کارخانه‌های آرد با رعایت میزان استاندارد سبوس گیری، آرد سالم با شرایط مطلوب را به نانوایی‌ها برسانند.

برنامه غنی سازی آرد

وی ادامه داد: یکی از ضرورت های امروز کشور بهبود کیفیت نان از طریق غنی سازی آرد است و غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک از چندی پیش در همه کارخانه‌ های کشور آغاز شده و در حال انجام است و غنی سازی آرد با ویتامین D نیز از الزامات سازمان غذا و دارو است.

معاون اداره کل امور غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: اجرای برنامه غنی سازی آرد گندم نان های سنتی مرسوم در جامعه به جز سنگک (نان تافتون، بربری و لواش) با آهن و اسید فولیک با هدف کاهش کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، در دستور کار قرار دارد.

صباح ادامه داد: مطالعات تکنیکال و بالینی در خصوص انجام طرح غنی سازی آرد گندم با ویتامین D۳ به جهت کاهش کمبود شایع ویتامین D۳ در کشور و بازنگری ضابطه های غنی سازی و غذاهای فراسودمند و بررسی پرونده های درخواست تولید این فرآورده ها، از دیگر اقدامات سازمان غذا و دارو است.

تجهیز کارخانه های آدر به آزمایشگاه و مسئول فنی

وی با تاکید بر اینکه نان را در چارچوب برنامه غنی سازی مواد غذایی قرار داده ایم، تصریح کرد: رعایت آلودگی‌های میکروبی در تولید آرد ضروری است به همین منظور باید همه کارخانه‌ها مجهز به آزمایشگاه و یک مسئول فنی باشند و با نظارت سازمان غذا و دارو، آرد سالم از کارخانه خارج شود.

صباح افزود: تشدید نظارت ها برای حذف جوش شیرین، کاهش میزان نمک در نان‌های مصرفی، استفاده نانوایی‌ها از نمک تصفیه شده و لزوم مصور بودن کیسه‌های آرد به نشان غنی سازی و آرم سازمان غذا و دارو، از برنامه ‌های در حال اجرای وزارت بهداشت است.

۹۰ درصد مردم نان سنتی می خورند

وی گفت: گرچه حدود ۹۰ درصد مردم تمایل به خوردن نان سنتی دارند اما نان های صنعتی که با حجم بالا تولید می شود سالم تر از نان‌های سنتی هستند. البته نان‌های حجیم شده سبوس دار و با کیفیت مطلوب مد نظر سازمان غذا و دارو است و نان‌های حجیم شده سفید ممکن است بیماری هایی را برای مصرف کننده ایجاد کند.

صباح اظهارداشت: البته شکل نان گویای صنعتی بودن آن نیست، نان حجیم هم می تواند صنعتی باشد و در کارخانه تولید شود و هم می تواند در حجم کم به طور سنتی پخته شود مانند مغازه‌های نان فانتزی که در سطح شهر وجود دارند و نان حجیم تولید می‌کنند در حالی که صنعتی نیستند، بدو ن‌سبوس و تولیدشان کم است .

صدور شناسه برای نانوایی ها

وی گفت: سازمان غذا و دارو با اقدام به صدور شناسه نظارت کارگاهی برای نانوایی‌ها قصد ورود کرده است، این شناسه برای آن دسته از نانوایی هایی صادر می شود که حداقل های ضوابط بهداشت را رعایت کنند.

صباح افزود: صدور مجوز برای تهیه نان بر اساس رعایت حداقل های ضوابط بهداشتی و فنی سازمان غذا و دارو انجام می شود و واحدهای صنعتی بزرگ که نان حجیم و نیمه حجیم تولید می کنند علاوه بر رعایت حداقل ضوابط ها باید دارای مسئول فنی ثابت باشند که همه ضوابط سازمان غذا و دارو رعایت شود.

وی، ویژگی نان خوب را نان حجیمی بیان کرد که آرد آن از ۹۰ درصد گندم استخراج شده باشد.

شرط تایید بسته بندی نان

صباح درباره بسته بندی نان نیز، گفت: باید بسته بندی‌ها به صورت کارگاهی باشد اگر بسته بندی دارای آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت باشد مورد تایید است زیرا نظارت بر روی آنها انجام شده است و اگر به طور سنتی بسته بندی شده باشد هیچ گونه مسئولیتی به عهده سازمان غذا و دارو نیست.

معاون اداره کل غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو در پایان، تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی، مردم را به سمت تهیه مواد بسته بندی شده با آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت سوق دهیم.

منبع: مهر

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش وزن سریع چه بلایی سرتان می‌آورد

آفتاب‌‌نیوز :

امروزه به دلیل سبک زندگی ناسالم، تغذیه‌های فست فودی و کم‌تحرکی، بسیاری از افراد دچار افزایش وزن و چاقی هستند که این قضیه می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد؛ چراکه چاقی و کم‌تحرکی در بلندمدت زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است. از طرفی نیز به دلیل تغییر معیار‌های زیبایی بسیاری از افراد به دنبال کاهش وزن، اما بدون دردسر و در کمترین زمان هستند که همین مسئله نیز بستر را برای سودجویان فراهم می‌کند تا با تبلیغات فریبکارانه در فضای مجازی افراد را برای کاهش وزن چشمگیر در کوتاه‌مدت برای خریداری دمنوش‌های لاغری و یا حتی چاقی برای افرادی که از لاغری رنج می‌برند، جذب می‌کنند که در بسیاری از مواقع برای مصرف کنندگان عوارض جدی و جبران ناپذیری به همراه داشته است.

این در حالیست که چاقی یا لاغری می‌تواند ناشی از یک مشکل داخلی باشد و نتوان برای همه یه نسخه پیچید که با مصرف یک پکیج دمنوش و داروی گیاهی آن مشکل به طور قطعی رفع شود؛ به طوری به گفته دکتر موحد - متخصص طب سنتی نیز باید در ابتدا افراد برای ریشه‌یابی مشکل خود به پزشک مراجعه کنند و سپس درمان مناسب را در پیش گیرند.

تشخیص علت چاقی و لاغری؛ اولین مرحله درمان

دکتر مینا موحد در گفتگو با ایسنا، درباره تاثیرگذاری دارو‌های گیاهی و دمنوش‌ها بر کاهش وزن اظهار کرد: با توجه به اینکه چاقی و لاغری می‌توانند علل بسیار زیادی داشته باشند، بهتر است افرادی که مبتلا به این مشکلات هستند حتما توسط پزشک ویزیت شده و علت آن تشخیص داده شود تا قدم به قدم با کمک پزشک و رژیم غذایی، دارودارمانی و برخی اقدامات موضعی درصدد رفع مشکل قدم بردارد؛ اما اینکه هر فردی بدون در نظر گرفتن مشکلی که دارد فقط به خاطر کاهش و افزایش وزن یک نوع داروی گیاهی از پیش تعیین شده‌ای را مصرف کند، اصلا صحیح نیست. چه بسا یک دارویی که برای فردی بسیار مفید بوده برای فردی دیگر مضر باشد. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که دارو‌های گیاهی نیز همچون دارو‌های شیمیایی دارای عارضه هستند و می‌توانند تداخلاتی با دارو‌های شیمیایی که فرد استفاده می‌کند نیز داشته باشند؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید به‌صورت چشم بسته از دارو‌های گیاهی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، استفاده کرد.

بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و غیر اصولی

وی با تاکید بر اینکه کاهش وزن یک روال تدریجی، منظم و مشخصی دارد و سرعت بخشیدن به این روند، سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد، گفت: بر اساس میزان افزایش وزن، شرایط بیمار، بیماری‌های زمینه‌ای و بسیاری از عوامل دیگر میزان کاهش وزن تعریف می‌شود و اگر این میزان کاهش وزن خیلی زیاد و طی مدت زمانی کم اتفاق افتد، عوارض بسیار زیادی دارد که یکی از عوارض شایع کاهش وزن سریع، کبد چرب است که می‌تواند منجر به بیماری‌های حاد و کبدی دیگری نیز شود.

مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی چه عوارضی دارد؟

این متخصص طب سنتی از جمله عوارض دیگر مصرف خودسرانه این دمنوش‌ها به حساسیت‌های پوستی، اختلالات کبدی، سردرد، سرگیجه و گوارش اشاره کرد و افزود: حتی در برخی مواقع بسیاری از این دارو‌های گیاهی که غیر اصولی انتخاب شده و بسیار قوی هستند می‌توانند مشکلاتی همچون درد‌ها و در موارد پیشرفته زخم‌های گوارشی را در فرد ایجاد کنند. با توجه به اینکه اکثر این دمنوش‌ها که برای لاغری تجویز می‌شوند، طبع گرمی دارند و مزاجشان گرم است، اگر فرد نیز مزاج گرمی داشته باشد باعث تشدید علائم گرمی، اختلال خواب، بی‌قراری و سردرد و در برخی مواقع نیز موجب اضطراب می‌شوند.

خرید اینترنتی دارو‌های گیاهی و ویزیت آنلاین

وی درباره خرید اینترنتی دارو‌های گیاهی و ویزیت آنلاین که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، گفت: فضای مجازی بستر خوبی را برای افرادی که در رفت و آمد و زمان مشکل دارند، فراهم کرده است؛ اما نکته مهم این است که باید نسبت به فردی که با وی مشاوره را انجام می‌دهند، اطمینان حاصل کنند که تخصص لازم را دارد یا خیر. برای یافتن پزشک معتمد برای درمان بیماری افراد سعی کنند که حداقل اولین ویزیت به‌صورت حضوری باشد و توسط پزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند درمان را آغاز کنند و اگر به شیوه سنتی علاقمند هستند که در تابلوی مطب حتما مشخصات پزشک و عنوان متخصص طب سنتی درج می‌شود و اگر به رژیم درمانی و اصلاح سبک تغذیه نیاز دارند نیز باید از متخصص تغذیه کمک بگیرند و برای این مسئله نیز بهتر است اولین ویزیت برای اطمینان از تخصص پزشک به صورت حضوری مراجعه کنند.

گیاهان دارویی را در محیط مناسب نگهداری کنید

موحد درباره چگونگی خرید دارو‌های گیاهی اظهار کرد: برای خرید دارو‌های گیاهی افراد باید توجه داشته باشند که داروهای گیاهی تازه خریداری کنند؛ چراکه گیاهان بافت نرمی دارند و با گذر زمان خاصیت و طراوت خود را از دست می‌دهند. به دلیل اینکه گیاهان جاذب قوی میکروب و آلودگی هستند محل و چگونگی نگهداری از آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه اگر محیط مرطوب باشد، دمای هوا تنظیم نباشد و یا در محیط گرد و غبار وجود داشته باشد، تمام این موارد بر کیفیت دارو‌های گیاهی تاثیر می‌گذارد.

خرید از عطاری‌های دانشکده‌های طب سنتی

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر عدم شناخت دارو‌های گیاهی است چرا که اگر فردی شناخت خوبی نسبت به گیاهان دارویی نداشته باشد، می‌تواند در خرید آن‌ها اشتباهاتی به وجود آید که مسیر درمان با مصرف داروی اشتباه تغییر کند؛ بنابراین با رعایت این نکات افراد می‌توانند با درصد خطر کمتری درمان خود را آغاز کنند. اما نکته مهم دیگر فعالیت بیشتر دانشکده‌های طب سنتی است که می‌توان گفت یکی از محل‌های خریداری دارو‌های گیاهی، عطاری‌های وابسته به دانشگاه‌ها یا عطاری‌های مورد اعتماد وزارت بهداشت است و می‌توان برای داشتن یک خرید آگاهانه از آن‌ها دارو‌های گیاهی مورد نظر را خریداری کرد.

مصرف دارو‌های گیاهی تنها تحت نظر پزشک

این متخصص طب سنتی در پایان تاکید کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون، تیروئید و چربی خون دارند حتما باید تحت نظر پزشک و با توجه به دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، دارو‌های گیاهی را دریافت کنند که با توجه به دارو‌هایی که مصرف می‌کنند و تداخلاتی که با دارو‌های شیمایی دارد این دارو‌های گیاهی را مصرف کنند و با توجه به دلیل چاقی یا لاغری، دارو‌های گیاهی تجویز شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • کاهش وزن سریع چه بلایی سرتان می‌آورد
  • چابک سازی سازمان غذا و دارو؛ هیچ کوتاهی قابل اغماض نیست
  • رشد صادرات فرآورده‌های سلامت محور/ چابک سازی سازمان غذا و دارو
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟
  • استفاده از الکل و فریز کردن، روش‌های قابل قبول برای معدوم‌سازی زالوهای درمانی
  • انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی | پزشک اجازه تهیه و مصرف زالو برای بیمار را ندارد
  • مردمی سازی سلامت، گامی به سوی جامعه‌ای سالم‌تر
  • محصولات لبنی کم چرب واقعا سالم‌ترند؟
  • تامین سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی عمومی رکن اساسی در تحقق شعار سال است