Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-29@01:54:24 GMT

ممکن است اهل بيت چهل روزه به کربلا بازگشته باشند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۶۵۲۷

ممکن است اهل بيت چهل روزه به کربلا بازگشته باشند؟

به گزارش جام نیوز، یکی از شبهات پیرامون اربعین این سوال است که «از لحاظ زماني‌ (رفت،برگشت و مدت اسارت) آيا ممكن است كه اهل بيت به زيارت اربعين رسيده باشند؟»

 

در توضيح اين اشكال ابتدا بايد تصريح نمود كه اين اشكال توسط مرحوم محدث نوري نيز بيان شده است ايشان معتقد است كه نامه‌نگاري عُبَيْدالله با يزيد براي كسب تكليف دربارة اسرا، دست‌كم به زماني حدود بيست روز و يا بيشتر نياز داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون‌ بر اين مدت اقا‎مت اهل‌بيت در شام، در مكاني كه ايشان را از سرما و گرما نگاه نمي‌داشته است، يك ماه[1] يا يك ماه و نيم[2] بوده است. بنابراين مدت‌زماني كه صرف كسب تكليف از يزيد و رفتن اهل‌بيت به شام و اقامت در آنجا و سپس بازگشت آنان شده است، بسيار بيشتر از چهل روز بوده است. ازاين‌‎رو نمي‎توان پذيرفت كه اهل‌بيت روز اربعين سال 61 قمري در كربلا حضور يافته باشند.[3]

 

پاسخ: شواهد تاريخي فراواني در دست است كه نشان مي‌دهد برخي از افراد، فاصلة بين كوفه تا شام را ده‌ روزه و حتي در كمتر از چهار روز طي كرده‎اند.[4] پس آنچه محدث نوري در اين ‌باره گفته،‌ استبعادي است كه گزارش‌هاي تاريخي آن را رد مي‌كنند.

 

همچنين بايد توجه داشت كه در منابع كهن، از نامة ابن‌زياد به يزيد براي كسب تكليف دربارة اسرا و سرهاي شهدا، سخني به ميان نيامده است. البته در برخي منابع، تنها به آمدن پيكي از سوي يزيد، كه عُبَيْدالله را ملزم به فرستادن اهل‌بيت به شام مي‌كرد، اشاره شده است.[5] پس ‌از آن برخي منابع متأخر همانند لهوف سيد‌بن‌طاووس گفته‌اند ابن‌زياد در نامه‎اي، يزيد را از كشتن امام حسين(ع) و اسارت خاندانش آگاه كرد و يزيد در پاسخ نامة وي دستور داد سر امام را به همراه اسرا و سرهاي ديگر، به شام نزد او بفرستند.[6]

اما در اين گزارش متأخر هم، كه مربوط به قرن هفتم است، به‌هيچ ‎رو روشن نيست كه اين نامه‌ نگاري‌ها چقدر طول كشيده است. اما در مقابل اين گزارش‎ها، برخي از گزارش‎هاي متقدم حاكي از آن است كه اسرا مدت كوتاهي در كوفه اقامت داشته‌اند.[7]

 

بنابراين گزارش‌هاي حاكي از كسب تكليف ابن‌زياد از يزيد، چندان درخور اعتنا و اعتماد نيست؛ زيرا طبري كه واقعة كربلا را از امام باقر(ع)، و از افرادي همچون حُصَين‌بن‌عبدالرحمان و هشام كلبي (شاگرد ابومخنف) نقل كرده، سخني از اين نامه‌نگاري‌ها به ميان نياورده است.

طبري تنها با استناد به قول عوانة‌بن‌حكم، به چنين ماجرايي اشاره كرده است؛[8] اما بر اساس برخي از گزارش‌ها، عوانه عثماني‌ مذهب بوده و براي بني‌اميه حديث جعل مي‌كرده است؛[9] ازاين‌رو نمي‌ توان به گزارش وي، اعتماد كرد.

 

پي نوشت:

[1]. سيد‌بن‌طاووس، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج3، ص101.

[2]. تميمي مغربي، شرح الاخبار في فضائل‌ الائمة الاطهار، ج3، ص269. لازم به ذكر است برخي معتقدند ورود اهل‌بيت به دمشق در اول ماه صفر، و اقامت آنان در اين شهر، حداكثر ده روز بوده است.

[3]. نوري طبرسي، لؤلؤ و مرجان، ص152.

[4]. قاضي طباطبايي، هفده نمونه ازاين‌دست گرد آورده است (قاضي طباطبايي، تحقيق دربارة اول اربعين حضرت سيدالشهدا†، ص33ـ133).

[5]. ابن‌سعد، «ترجمة‌ الحسين† و مقتله»، فصلنامة تراثنا، ش10، ص190.

[6]. سيدبن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف عَلي قَتْلَي الطُّفُوف، ص207ـ208.

[7]. ر.ك: طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص460؛ شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص114ـ119. حتي از گزارش شيخ مفيد چنين برداشت مي‎شود كه اسرا در روز سيزدهم محرم رهسپار شام شده‌اند.

[8]. طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص463.

[9]. ابن‌حجر عَسْقَلاني، لسان الميزان، ج4، ص386.

 

مرکز پاسخگویی به سوالات دینی

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی از پروژه قطعه ۶ آزاد راه تبریز اورمیه بازدید کرده و چند پروژه نهضت ملی را در شهر جدید سهند افتتاح کرد.شرکت در نماز جمعه ، حضور در شورای اداری استان و چند برنامه دیگر از برنامه های سفر یک روزه وزیر راه وشهرسازی می باشد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075317 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • تمدید سه روزه مهلت واریز وجه مشتریان فراخوان شده پارس
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی