Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@00:17:09 GMT

۶۷۵ هزار نفر در سامانه درمان اعتیاد ثبت نام کردند

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۸۶۷۹

۶۷۵ هزار نفر در سامانه درمان اعتیاد ثبت نام کردند

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز، دکترایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: در مقابله با پدیده شوم اعتیاد، سیاست‌ها و آیین‌نامه‌ای داریم و به طورکلی در مقابله با آن دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول مقابله با پدیده اعتیاد، حذف و پرهیز از مواد مخدر و ترک اعتیاد افراد معتاد است، رویکرد دوم نیز کاهش آسیب است به این معنا که از رفتارهای پرخطر و خشونت بار افرادی که سوء مصرف مواد دارند، کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه بیش از ٧٠٠ هزار نفر تحت پوشش درمان های کاهش آسیب اعتیاد هستند، تا با دریافت دارو به آغوش خانواده و جامعه بازگردند، ادامه داد: ۷۰۰۰ هزار مرکز کاهش آسیب داریم که عمدتا خصوصی هستند، این مراکز، اطلاعات مراجعه کنندگان را با حفظ محرمانگی، در سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران ( آیداتیس) ثبت کرده و روند درمان بیمار را پیگیری می کنند.

وی اعلام کرد که حداکثر تا سه هفته آینده، پوشش سامانه آیداتیس در تمام استان ها گسترش می یابد.

حریرچی درباره آمار مراجعات پزشکی ایرانیان در سال ۹۴ اظهار کرد: طبق بررسی مشترک وزارت بهداشت با مرکز آمار هر ایرانی به طور متوسط ۴.۶۸ بار برای دریافت خدمات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد. این رقم در کشورهای با درآمدهای بالا از ۲.۶ تا ۱۲.۷ متغیر است. شاخص‌های ما از برخی کشورهای با درآمد بالا پایین‌تر و از برخی کشورهای مشابه و گاهی کشورهای با درآمد بالا اندکی بیشتر است.

وی افزود: ۲.۲۵ درصد از این بار به پزشک عمومی و خانواده اختصاص دارد و ۱.۸۶ درصد آن مربوط به مراجعه به پزشک متخصص است. هر ایرانی در سال ۰.۲۲ بار به دندانپزشک مراجعه می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: از ۴.۶۸ بار مراجعه در سال ۲.۱۳ آن مربوط به مطب‌های خصوصی و ۲۳ درصد به درمانگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کنند یعنی نیمی از مراجعات سرپایی به بخش خصوصی صورت می‌گیرد و نیمی دیگر متعلق به بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی است. همچنین ۷۱ درصد مراجعه به متخصص مربوط به بخش خصوصی است همچنین سهم بخش خصوصی از بار مراجعه به پزشکان عمومی ۳۱.۵ درصد و دندانپزشکی ۶۸ درصد است.

وی ادامه داد: بار مراجعه زنان ایرانی در سال ۹۴، ۱۰.۷۶ و مردان ۷.۱۶ برآورد شده است. بالاترین بار مراجعه نیز مربوط به گروه سنی ۶۵ سال با میانگین مراجعه ۱۷.۳ بار در سال بوده است. همچنین کسانی که هیچ نوع بیمه‌ای نداشته‌اند به طور متوسط ۵.۸ بار به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده‌اند.

افزایش آمار مشارکت دولت و بیمه‌ها در هزینه‌های سلامت
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مشارکت دولت و بیمه‌ها در هزینه‌های بخش سلامت تصریح کرد: طی سال‌های ۸۰ تا ۹۰ همچنین سال ۹۱ مجموع پرداختی دولت و بیمه‌ها برای سلامت مردم بین ۳۳ تا ۳۹ درصد متغیر بوده است. اما از سال‌های ۹۳ و ۹۴ این سهم برای اولین بار به بالای ۵۰ درصد در ۵۰ سال گذشته رسیده. پیش بینی می‌شود که در سال ۹۶ این رقم به ۵۱.۵ برسد.

وی افزود: پرداختی از جیب مردم تا سال ۹۱ بیش از ۵۰ درصد بود اما در سال ۹۳ به حدود ۳۸ درصد کاهش پیدا کرد.

ثبت اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار معتاد در سامانه آیداتیس
حریرچی در ادامه این نشست با اشاره به دو رویکرد وزارت بهداشت برای مقابله با پدیده اعتیاد اظهار کرد: رویکرد حذف یا پرهیز و همچنین ترک معتادان دو رویکرد اصلی وزارت بهداشت در مورد مقابله با پدیده اعتیاد است. طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت و قانون وزارت بهداشت تا کنون به رویکرد کاهش آسیب توجه شده است. به این ترتیب اگر کسی مواد مخدر یا روانگردان که موجب خشونت و رفتارهای پرخطر می شود مصرف کند در دوره‌ای باید کاهش آسیب داشته باشد و مواد مخدر دیگری را به صورت قانونی برای او جایگزین کرد. این رویکرد حدود دو دهه قدمت داشته و بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش درمان‌های مشابه قرار دارند.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد مصوب شد که توزیع داروهای جایگزین مخدر بر اساس سامانه آیداتیس باشد. این سامانه از کدهای حفاظتی لازم برخوردار است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ثبت اطلاعات ۶۷۴ هزار نفر در سامانه آیداتیس تصریح کرد: تا کنون پرونده درمان ۵۶۵ هزار نفر تکمیل و برای بیش از ۱۹۶ هزار نفر از طریق این سامانه دارو تجویز شده است. از این رقم ۴۷۲ هزار نفر از طریق همین سامانه داروی خود را تحویل گرفتند و تا چند هفته آینده نیز پوشش آیداتیس در شهرهای مختلف کامل می‌شود.

حریرچی افزود: هدف از کاهش آسیب استفاده کنترل شده و قانونی مخدر و همچنین به صورت کلی ترک اعتیاد است اما گاهی فرد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا شرایط اجتماعی نمی‌تواند ترک کند. طی ۱۸ سال گذشته برنامه کاهش آسیب به منظور کاهش رفتارهای پرخطر نیز انجام شده اما در زمینه ترک اعتیاد هنوز موفقیت بزرگی حاصل نشده است.

حل مشکل آلودگی هوا نیازمند عزم ملی
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوا نیازمند عزمی ملی است تا به صورت ریشه‌ای حل شود اظهار کرد: نقش وزارت بهداشت در این زمینه آگاهی رسانی، مذاکره با مردم و دولت و پایش است. در حال حاضر قیمت بنزین در ایران ۱.۲ تا ۱.۸ کشورهای دیگر است. همچنین هزینه پارکینگ در ایران بسیار پایین است. بسیاری از کشورها موضوع آلودگی هوا را به وسیله قیمت بنزین و عوارض و هزینه پارکینگ کنترل کرده‌اند. این در حالیست که آمار خودرو نسبت به جمعیت در ایران همچنان رو به افزایش است.

وی ادامه داد ریزگردها مشکل ۱۰ ساله کشور ماست. آنچه خطرناک است ذرات ۲.۵ میکرون و پایین‌تر است. بسیاری از آلاینده‌ها مانند بنزن، سرب و ... در بیشتر استان‌های کشور کنترل شده‌اند اما ذرات معلق که منشأ داخل، مجاور، اقلیمی داخل و خارج از کشور را دارند در چند سال گذشته باعث ایجاد مشکلاتی شدند.

حریرچی تاکید کرد: آلودگی هوا از عوامل خطر مهم در دنیاست. رویکرد دولت در این زمینه شامل سیاست خارجی، تعامل با کشورهای دیگر توسعه کشاورزی و جنگل‌ها و ... است اما بخش دیگر آن وظیفه مردم است. در حال حاضر در شهرهای بزرگ بی مهابا به جمعیت خودروها و موتورسیکلت اضافه می‌شود حتی درجه حرارت منازل نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است.

 

ایسنا

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۸۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان با حضور معاون درمان وزیر وزارت بهداشت و درمان همزمان با ظهر پنجشنبه و در قالب سفر هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان افتتاح شد.

ساختمان اداری شبکه بهداشت و مرکز جامع خدمات روستایی یکی از مطالبات مردم شهرستان آرادان بود که امروز به ثمر نشست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: ساختمان اداری شبکه بهداشت و مرکز جامع خدمات روستایی در زمینی به مساحت یک هزار و ۹۰۰ متر مربع ساخته شده است.

کامران قدس با بیان اینکه برای این طرح ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، بیان کرد: این ساختمان همزمان با سفر دوم هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان و در قالب طرح‌های وزارت بهداشت، افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش مهر، در این مراسم امام جمعه و مسئولان شهرستان آرادان نیز حضور داشتند.

کد خبر 6081968

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم برای جاده معلمان و بیمارستان دامغان چه اعتباری درنظرگرفت؟
  • ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان افتتاح شد
  • اختلال در سامانه صدور پروانه وزارت بهداشت از زبان متقاضیان
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید با مراجعه به سامانه سوت‌زنی
  • جذب ۲۶ هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت
  • بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد
  • وزیر بهداشت و درمان از بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی اسلامشهر بازدید کرد