Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، تحریم‌های وضع شده جدید واشنگتن، بار دیگر ریشه مبنایی دشمنی ایالات متحده با ایران را به تصویر کشید.

اقدامات خصمانه‌ای که موضوعی نوظهور نیست و در طول قریب به ۴۰ سال گذشته به انحای مختلف، ظهور و بروز پیدا کرده است.

با تعریف تحریم‌های جدید (در قالب قانون کاتسا) علیه ۴۱ شخصیت حقیقی و شرکت ایرانی، بار دیگر عمق نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب و دشمن شناسی هوشمندانه معظم له به تصویر کشیده شد، نگاهی که حتی در حین مذاکرات و کف و سوت‌های افراد و جریان‌هایی که گمان می‌کردند می‌توان با دراز کردن دست دوستی به سوی آمریکا، مشکلات کشور را به حداقل ممکن کاهش داد، خوشبینانه نبود و معظم له از همان ابتدا به توطئه‌های آمریکا و دبه کردن و غیر قابل اعتماد بودن مقام‌های کاخ سفید و واشنگتن، بصورت مستقیم و غیر مستقیم، اشاراتی اکید و صریح داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به هر ترتیب، فارغ از تحلیل سیاسی رویکرد ایالات متحده علیه تهران، اتخاذ تدابیری ویژه و موثر برای غلبه و خنثی سازی تحریم‌های مذکور، ضرورتی است که باید با دقت نظر مضاعف به آن توجه شود.
بدون تردید، تحریم‌های آمریکا، نه اولین و نه آخرین خواهد بود و منطق، حکم می‌کند با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و مقتضی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مسیر و سیر توسعه و شکوفایی اقتصادی ایران با سرعت و شتاب فزاینده استمرار یابد.

البته سال‌ها پیش، مقام معظم رهبری، با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، راهکار مقابله با جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم این مرز و بوم را تبیین کردند که البته در تحقق و حصول آن، میزان توفیقات حاصل شده رضایت بخش به نظر نمی‌رسد و قطعا در صورت توجه و تلاش هر چه بیشتر برای تامین منویات معظم له، امروز اقتصاد ایران به مراتب از وضعیت و شرایط مناسب و مساعدتری برخوردار است.

چندی پیش، مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد امن و ضرورت فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی به عنوان یکی از ضعف‌ها و نقایص دیرین اقتصاد کشور تاکید فرمودند. به نوعی می‌توان گفت: در صورت تحقق اهداف از پیش تعیین شده در ارتباط با اقتصاد مقاومتی، ضریب مقاوم و ایمن سازی اقتصاد ایران نیز با ارتقاء مطلوب و سازنده‌ای همراه خواهد شد.

 تعمیق اختلالات در روابط بانکی ایرانی، یکی از اهداف اصلی واشنگتن محسوب می‌شود
علی روح الامین، کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به نبود تفاوت جدی میان سیاست‌های باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا و دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی ایالات متحده، اظهار کرد:به واقع سیاست‌های واشنگتن علیه تهران یک هدف و مقصد واحد را دنبال می‌کند و تنها تفاوت میان مقامات فعلی و پیشین کاخ سفید و یا دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به شیوه‌های رسیدن و دستیابی به اهداف طراحی شده باز می‌گردد.

وی افزود:کم نیستند افراد و گروه‌هایی که گمان می‌کردند با برجام، توسعه اقتصادی ایران قطعی خواهد بود، اما در مقام عمل این واقعیت ثابت شد که تنها راه رسیدن به توفیقات موثر، کارآمد و پایدارِ اقتصادی به تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بومی و داخلی معطوف می‌شود.

روح الامین تصریح کرد:البته طرح این موضوع به معنای نفی دستاورد‌های برجام نیست و به هر ترتیب برنامه اقدام جامع مشترک و مذاکرات هسته ای، حاوی دستاورد‌های سیاسی، اقتصادی و بین المللی خاصی بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما معطوف و متمرکز کردن حجم انبوهی از انرژی کشور به موضوع مذاکرات و قرار دادن تمامی تخم مرغ‌ها در سبد برجام، منطقی و معقولانه نبود.

این کارشناس اقتصادی گفت:فارغ از تحولات و فراز و نشیب‌های گذشته، هم اکنون باید با در دست گرفتن ابتکار عمل، از تحمیل خسارت به اقتصاد ایران جلوگیری کرد و این اصلی است که باید با جدیت مد نظر تحلیلگران و تصمیم گیران عرصه سیاسی و اقتصادی کشور قرار گیرد.

روح الامین یادآورشد:تحریم‌های جدید آمریکا که در قالب قانون کاتسا وضع و تعریف شده، به واقع آمریکا در صدد است با توطئه چینی، نهایت تلاش خود را برای تضعیف یکی از پایه‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کار بندد که البته این رویکرد، چندان نوظهور و جدید نیست.

وی افزود:به واقع، تحریم‌های تعریف شده کاتسا، بسیار پیچیده و هدفمند طراحی شده و اگرچه در گام نخست صرفا مشمول سپاه می‌شود، اما به واقع، این تحریم‌ها زمینه و بستری است برای اعمال تحریم‌های فراگیرتر عیله مردم و شرکت‌های اقتصادی که جدایِ از مردم نبوده و نیستند.

این کارشناس اقتصاد اضافه کرد:به نظر می‌رسد، عمده هدف ایالات متحده به این امر معطوف می‌شود که اختلالات و موانع مبادلات و مناسبات بانکی ایران را تشدید و تعمیق کند و در صورت نبود اتخاذ تدابیر لازم، این تحرکات می‌تواند به ثبات بازار ارز کشور آسیب زند و در نقطه مقابل در صورت توجه به فرامین و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و کارشناسان و نظریه پردازان خبره اقتصادی، می‌توان این تهدید را به فرصتی بالقوه و ویژه مُبَدَل کرد.

روح الامین گفت:برای حصول موفقیت باید مجموعه‌ای از اقدامات عملیاتی همچون حذف دلار از مناسبات تجاری و اقتصادی، هم افزایی هر چه بیشتر با کشور‌های دوست و همسایه، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، اتکای به تولید داخلی، رفع موانع صادرات و افزایش هر چه بیشتر صادرات غیر نفتی و جلوگیری از ورود کالا‌ها و اقلام مشابهی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد اجرایی شود.

با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تحریم‌های آمریکا شکست می‌خورد
حسینعلی حاجی دلیکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ارتباط با تحریم‌های جدیدآمریکا علیه ایران، اظهار کرد:با تکیه بر توان داخلی قادر خواهیم بود از تمامی موانع عبور کرده و به واقع با اتکای به ظرفیت‌های داخلی، کمترین آسیب را متوجه شویم.

وی گفت:طرح موضوع هایی همچون فلج ساختن اقتصاد ایران با عملیاتی و اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران، با هدف سلب اعتماد مردم از این نهاد انجام می‌پذیرد و به واقع واشنگتن از دنبال کردن این رویکرد، در صدد افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه است که به فضل الهی مردم هوشیار ایران نسبت به این دسیسه ها، آگاه و بیدار هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد:در سنوات و سال‌های گذشته، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نحو شایسته‌ای اجرایی نشد و گویی برخی مسوولان در این خصوص بیشتر از اقدام و عمل به شعار بسنده کردند.

حاجی دلیکانی در پایان یادآور شد:با پیگیری و عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در همه سطوح، قادر به به دفع تمامی تحریم‌ها خواهیم بود و این سیاست و رویکردی است که باید از این پس با جدیت هر چه بیشتر پیگیری و اجرایی شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

نیازی به ذکر این مقدمه نیست که سفرها و دیدارهای دیپلماتیک، آن هم در سطح عالی و سران، همیشه نشان دهنده اقدامات مهمی هستند که راه را برای توسعه روابط اقتصادی و حفظ منافع ملی هموار می کنند و برنامه ریزی برای سفر خارجی روسای جمهور، یک عملیات پیچیده، هزینه بردار و هدفمند است. دو سفر خارجی اخیر سید ابراهیم رئیسی به دو کشور آسیایی پاکستان و سریلانکا، ما را با این پرسش روبرو می‌کند که در شرایط فعلی، ایران با این دو کشور اصطلاحا چه صنمی دارد و چرا سفر باید در سطح عالی صورت بگیرد؟

بگذارید پاسخ این سوال را از زبان خود آقای رئیسی بشنویم. او در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره دستاوردهای این دو سفر، به این اشاره کرده که «مردم پاکستان علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند» و «درباره همکاری ‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور، رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌ گذاری شد».

رئیسی به این اشاره کرده که «فعالان اقتصادی پاکستانی، مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم». وی درباره سریلانکا نیز اعلام کرده که حضور در مراسم «افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور که از سوی شرکت ایرانی فرآب ساخته شده» هدف اصلی و «موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد».

رئیس قوه مجریه در بیان پیام سیاسی سفر نیز گفته «منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد». خبرگزاری دولتی ایرنا هم از این خبر داده که در دیدار رئیسی و همتای او در سریلانکا، ۵ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری به امضا رسید.

خوب... در یک تحلیل اجمالی و کوتاه، خیلی راحت می‌توان نتیجه گرفت که واقعا خبری نیست و ما به قول خود آقای رئیسی، بیشتر با یک ارسال پیام سیاسی به جهانیان روبرو هستیم. رئیس قوه مجریه می‌خواهد به زبان ساده بگوید: پس از حمله تنبیهی به اسراییل، لازم دیدیم نشان دهیم که ارتباط خود را با دوستانمان ادامه می‌دهیم. همین.

ما با صحنه گویا و روشنی مواجه هستیم که به ما می‌گوید، نه دستاورد فعلی و نه چشم‌انداز توسعه آتی روابط ایران با پاکستان و سریلانکا، انطباقی با سطح عالی ندارد و اعزام یک وزیر، منطقی‌تر بود. چرا که سخنان رئیسی درباره اهداف اقتصادی هم، حامل هیچ دالّ و نشانه‌ای از پیشرفت نیست. او می‌گوید: «مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم». به چه نحوی؟ آیا پروژه، برنامه و تعریف روشنی برای رسیدن به هدف ۱۰ میلیارد دلاری وجود دارد؟ آیا هدف از سفر در سطح عالی، صرفا سلام و احوالپرسی و هدف گذاری است؟ در شرایطی که هیچ پیشرفتی در مورد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان وجود ندارد و حتی اگر لوله‌ای نیز احداث شود، گاز چندانی برای صدور نداریم، در دیگر حوزه‌های اقتصادی، اتفاق خاصی روی داده است؟

درباره سریلانکا نیز باید به این اشاره کرد که صادرات خدمات فنی مهندسی شرکت دولتی فرآب، قطعا رویداد ارزشمندی است و عملیات فنی مهندسین ایرانی در سریلانکا، شایان تقدیر است. این شرکت اعلام کرده که از قِبل این پروژه، پانصد میلیون دلار پول نقد تحویل گرفته است. قطعا کسب چنین درآمدی، سزاوار تحسین است. اما واقعیت این است که این شرکت معتبر ایرانی، همواره گل سر سبد صادرات خدمات فنی مهندسی بوده و در دوران روحانی و حتی قبل از روحانی هم، فارغ از مسیر سیاسی قوه مجریه، کار خودش را کرده، جایزه گرفته و از آسیای میانه و عراق گرفته تا آفریقا، پروژه‌های بزرگ خود را با موفقیت و با استانداردهای جهانی اجرا کرده است. یعنی به عبارتی روشن و بدون تعارف، موفقیت فرآب، دخلی به دولت ندارد و بخشی از انباشت دانش، تخصص و اعتبار ذخایر علمی و فنی کشور است. در نتیجه، اینجا هم نیازی به حضور رئیسی نبود و اتفاق جدیدی روی نداده که منجر به توسعه روابط اقتصادی کشور شود. اگر شرایط حاکم بر روابط خارجی ایران و مشکلات داخلی رفع شود، ظرفیت ایران برای صادرات خدمات علمی و فنی مهندسی، خیلی خیلی بیشتر از پولی است که فرآب از سریلانکا درآورده است.

ایران، هم اکنون در شرایط اقتصادی بسیار دردناک و اسفناکی به سر می‌برد. تورم در همه‌ی بخش‌های زندگی ما ایرانیان بیداد می‌کند و بدون تردید، بخش قابل توجهی از این وضعیت، ناشی از رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، موضوع تحریم‌های آمریکا، مساله هسته‌ای، بی‌توجهی به FATF و شفافیت مالی و اختلاف با آمریکا و اروپا است. تا زمانی که راهی برای خروج از این آچمز عجیب پیدا نشود، نه در شرق آسیا، نه در میان همسایگان، نه در آفریقا و دیگر مناطق جهان و نه در سیارات دیگر، نمی‌توان کاری برای اقتصاد ایران کرد.

شاید برای مصرف داخلی ماشین‌های تبلیغاتی و جناحی، بتوان صدها بار در مورد ترجیح سیاست همسایگی دادِ سخن داد و اعلام کرد که ایران نیازی به ارتباط با آمریکا و اروپا ندارد، اما بر روی ارض واقع، شرایط روشنی داریم که نشان می‌دهد حتی عراق نیز که مثلا نزدیک‌ترین دوست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است، در این شرایط سخت، نمی‌تواند دو ماهیتابه املت و دو بطری نوشابه از ایران بخرد و پول آن را نقدا پرداخت کند.

دیپلماسی و سیاست خارجی، سینما و سریال تلویزیونی نیست که بشود با چهار تهیه کننده خودی و چند شرکت و نهاد دولتی و حاکمیتی سر و ته ان را هم آورد و جشنواره های فرمایشی به راه انداخت. دیپلماسی و سیاست خارجی، حوزه ای نیست که بتوان با چند دقیقه سخنرانی شعاری و انگیزشی صدر و ذیل آن را به هم دوخت. این حوزه، علاوه بر عامل انسانی متخصص و اهل فن، به برنامه، رویکرد منطقی و انطباق با شرایط عینی خارج و داخل نیاز دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899482

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقاء سلامت
  • آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • ۷۰ نقطه حادثه در مسیرهای اربعینی ایمن سازی شدند
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • ایمن سازی و رفع ۴۸۷ نقطه پرحادثه راه‌های کشور
  • در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی
  • تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است