Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@13:30:23 GMT

راهکارهایی برای اشتغال‌زایی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۷۲۲۴

راهکارهایی برای اشتغال‌زایی

برخی کارشناسان عنوان می‌کنند دولت فقط باید سیاستگذار عرصه اشتغال باشد و ایجاد شغل توسط بخش خصوصی انجام شود، اما این موضوع در ایران خیلی قابل اجرا نیست به این دلیل که با اقتصاد دولتی، بخش خصوصی توانایی ایجاد شغل را ندارد البته در عین حال دولت باید بخش خصوصی را توانمند کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت ایران یک کشور نفت‌خیز است که درآمد آن نیز نصیب دولت می‌شود و حداقل کاری که قوه مجریه و مسئولان اجرایی کشور می‌توانند انجام دهند، ایجاد شغل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران، یکی از راهکارهایی که برای ایجاد شغل وجود دارد، گسترش شبکه ریلی در داخل و خارج شهرهاست. ایجاد شبکه ریلی در اقتصاد شهرها اثرات پایدار خواهد داشت و باعث می‌شود میزان اشتغال شهرهای کوچک و روستاها نیز با رشد همراه شود و از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ بکاهد.

اجرای این روش به‌دلیل این‌که فقط هدف اشتغال را دربر ندارد، می‌تواند اثرات زیادی را در اقتصاد و جامعه کشور داشته باشد.

به‌عنوان مثال توسعه ناوگان ریلی، باعث کاهش آلودگی هوا، تصادفات و مصرف بنزین خواهد شد. در این میان شرکت‌های زیادی مانند کارخانه‌های آهن، فولاد، مصالح ساختمانی،‌ کارخانه‌های تولید شیشه، لاستیک، پارچه و واگن سازی نیز درگیر کار می‌شوند و ظرفیت تولیدی این کارخانه‌ها نیز رشد خواهد کرد.

این در حالی است که این‌گونه مشاغل به تخصص زیادی نیاز ندارد، اما نتیجه بسیار مطلوبی برجای می‌گذارد. از سوی دیگر باید توجه داشت گردشگران خارجی را نیز می‌توان با استفاده از این ناوگان جذب کرد.

راهکار دیگری که می‌توان به دولت پیشنهاد کرد، افزایش ورودی رشته‌های تخصصی دانشگاهی است. اکنون پزشکان عمومی زیادی هستند که به دلیل محدود بودن ظرفیت دانشگاه برای رشته‌های تخصصی نتوانسته‌اند تحصیل خود را ادامه دهند.

اگر از این پزشکان در شهرهای کوچک استفاده شود و یک بیمارستان متناسب با جمعیت آن شهرها نیز در برنامه ساخت قرار بگیرد همزمان، کارمند، حسابدار، پرستار، ماما، تاکسی، رستوران و هتل‌ها نیز می‌توانند بهره‌مند شوند و برخلاف آن چیزی که نشان می‌دهد، اشتغال بزرگی را به‌دنبال دارد. این‌ شیوه‌های اشتغال‌زایی ربطی به بود و نبود تحریم نداشته و فقط نیاز به سیاستگذاری دارد.

 استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی

منبع: جام جم

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اقدام کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، گفت: کمیته امداد نهاد پیشران در حوزه اشتغال در کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدجواد ایروانی، شب گذشته در مراسم افتتاح زائرسرای شماره 2 کرامت ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد، گفت: کمیته امدادامام خمینی ره بدون شک یکی از بزرگترین نهادهای خیریه‌ مردمی در جهان است و وسعت و گستردگی خدمات، آن را از همه نهادهای دیگر متمایز می‌کند.

وی افزود: کمیته امداد نشان‌دهنده نیات خیر و ظرفیت‌های دولتی است که در جهت توانمندسازی محرومان بسیج شده است.

ایروانی با اشاره به اقدامات کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، تاکید کرد: این روش‌ها و سازو کارها بسیار ارزشمند و باید الگوگیری شود.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه گسترش عدالت، ذات جمهوری اسلامی است، افزود: ایجاد صندوق امداد ولایت با یک طهارت مالی بالا، تاسیس صندوق ضمانت اشتغال، جذب گروه‌های جهادی برای خدمت به محرومان و ایجاد راهبران شغلی از دستاوردهای بزرگ کمیته امداد است.

وی تصریح کرد: کمیته امداد نزد مردم سرمایه اجتماعی بالایی دارد و یکی از نهادهای پیشران در اشتغال کشور، ایجاد کسب و کارهای کوچک و عرضه محصولات تولیدی و زنجیره‌سازی کسب و کارهای آنهاست.

ایروانی خاطر نشان کرد : امیدواریم با فراهم کردن زمینه اشتغال، چرخه فقر را در کشور بشکنیم و با کمک مردم، دولت و سایر نهادها، خدمات بیشتری به این جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد