Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-18@12:03:21 GMT

افزایش ۵۳ هزارتنی تولید سیب زمینی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۸۱۱۸

به گزارش امتداد نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری اعلام کرد: تولید زمستانه، بهاره و تابستانه سیب‌زمینی، به میزان یک میلیون و ۴۳۳ هزار تن بوده است.

به گفته وی، برآورد سطح کشت این محصول برای سال زراعی ۹۶-۹۵، حدود ۱۴۶ هزار هکتار با تولید ۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تن بوده که از نظر تولید، ۵۳ هزار تن نسبت به تولید سال قبل از آن افزایش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصغری اذعان داشت: بررسی بهای سه سال اخیر سیب زمینی، حاکی از بهبود قیمت به نفع تولیدکننده نسبت به دو سال قبل آن است؛ ضمن آن که با توجه به قیمت سر مزرعه، قیمت عمده و خرده فروشی در راستای رضایت مصرف کنندگان بوده است.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت، درباره وضعیت تولید سیب زمینی در استان همدان اظهار داشت: کل تولید استان در سال زراعی ۹۶-۹۵ در حدود ۹۳۵ هزارتن برآورد می شود که ۴۰۰ هزارتن آن، مربوط به سیب زمینی تابستانه بوده و به صورت تازه خوری به بازار مصرف عرضه شده است.

وی کل تولید پاییزه استان همدان را ۵۳۵ هزارتن پیش بینی کرد و افزود: سالانه ۲۵۰ هزار تن از این تولید، به منظو تامین نیاز سیب زمینی بذری استان و سایر مناطق کشور در انبارهای فنی نگهداری و باقیمانده تا اردیبهشت ماه سال آینده به تدریج به عنوان سیب زمینی خوراکی به بازار عرضه می شود.

اصغری خاطرنشان کرد: از طریق تشکل های تعاونی موجود، سردخانه به ظرفیت ۱۵۰ هزارتن در حال بهره برداری بوده و برای ۲۰۰ هزارتن دیگر نیز ظرفیت سازی شده و در حال احداث است.

وی افزود: انبارهای فنی با ظرفیت ۳۰ هزارتن با قابلیت نگهداری محصول برای مدت طولانی در استان نیز، موجود است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت درخصوص صنایع تبدیلی و سورت و بسته بندی سیب زمینی در استان همدان اذعان داشت: در حال حاضر، چهار واحد سورت و بسته بندی با تکنولوژی جدید و همچنین دو واحد درجه بندی به ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزارتن، در حال بهره برداری است و راه اندازی سه واحد فرنچ فرایز در مجموع به ظرفیت ۲۵۰ هزارتن با حذب سرمایه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال، در حال پیگیری است.

اصغری با بیان اینکه رویکرد وزارت جهاد کشاورزی، عرضه متعادل محصول در راستای تامین منافع کشاورزان و رضایت مصرف کنندگان است، درباره قیمت سیب زمینی در استان اردبیل گفت: در حال حاضر قیمت سر مزرعه و درب انبار استان اردبیل بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ریال است و این قیمت به طور متوسط ۷۴ درصد از میانگین قیمت تمام شده تولید این محصول در استان اردبیل، یعنی ۴۵۹۴ ریال، بالاتر است.

true برچسب ها : حسین اصغری سیب زمینی وزارت جهاد کشاورزی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۸۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر است

فضل خرم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال گذشته تولید قراردادی ۵۰۰ هزار راس دام در ازای تامین ۹۵ هزارتن نهاده دامی با عشایر منعقد شد که براین اساس بخشی از دام‌ها اواخر خرداد و بخش دیگر ۱۵ تیرماه به بازار عرضه می‌شود.

به گفته او، براساس انعقاد قرارداد ۵۰۰ هزار راس دام، ۱۰ هزارتن گوشت قرمز تولید می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۵ هزارتن گوشت قرمز تولید شد، افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال حداقل ۴۵ هزارتن به میزان تولید سال قبل افزوده شود.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد دام سبک در اختیار جامعه عشایر است، گفت: بنابر آمار مجموع تولید سالانه گوشت قرمز ۸۶۰ هزارتن است که ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزارتن آن از دام سبک و مابقی از دام سنگین است.

به گفته خرم, براساس آمار سالانه با احتساب مصرف داخل ۱۰۰ هزارتن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که طی ۵ سال آینده از طریق تولید قراردادی ۵۰ درصد از کسری نیاز کشور از طریق جامعه عشایر تامین می‌شود.

او قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۲۶۵ هزارتومان و لاشه را ۵۷۵ هزارتومان اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که در تیرماه قیمت هرکیلو دام به ۲۴۵ تا ۲۵۰ هزارتومان برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد ۴۷ درصدی جوجه‌ریزی در شهرستان تویسرکان
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • ضرورت جمع آوری ماهانه ۲۰ هزارتن مرغ از سطح بازار
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • پتانسیل صادرات بیش از ۶۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد
  • آخرین وضعیت تولید شیرخشک در کشور / قیمت‌ها افزایش یافت؟
  • ۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر است
  • ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد
  • تن ماهی گران نمی‌شود / دلایل افزایش تولید تن مرغ چیست؟
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن