Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- بازار سیب آذربایجان غربی در این روزها با مشکلات زیادی نظیر نبود تقاضای خرید، کمبود صادرات و افزایش قابل توجه سیب صنعتی به سیب درختی را تجربه می کند و به موضوع نخست بحث در محافل اقتصادی و کشاورزی در استان تبدیل شده در حالی که ارتقای کیفیت و حمایت دولت را می توان مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت این بازار آشفته دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، کشاورزی در آذربایجان غربی جایگاه ویژه ای در اقتصاد مردم این استان دارد و در این میان محصول سیب به عنوان یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی با برخورداری از ظرفیت صادرات، چرخ زندگی جمع قابل توجهی از اهالی را می چرخاند.
این روزها به مانند سال های گذشته زخم کهنه کشاورزان که در صف مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی به نقش آفرینی در اقتصادی داخلی می پردازند، سر باز کرده است؛ این بار سیب های انباشته شده بر روی هم در کنار جاده ها سوژه عکس و خبر بسیاری از رسانه ها و خبرنگاران دلسوز در عرصه اقتصادی شده است.
البته بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که بخش های مختلفی در به وجود آمدن این وضعیت نقش داشته اند و خود کشاورزان و نهادهای خصوصی و دولتی مربوط به این بخش نیز در این خصوص مسئولیت بسیاری دارند که باید ایفا کنند.
یک باغدار زن ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: سیب های تولید شده با دسترنج کشاورزان به دلیل اینکه کارخانه دارها درصدد سود بیشتر هستند و مسئولان توجهی نمی کنند، در کنار جاده ها در حال گندیدن است.
نبات تاسه با اشاره به خسارت ناشی از وزش باد و ریزش سیب های در حال چیده شدن افزود: در این وضع اسف بار، امیدی به بیمه کشاورزی برای جبران خسارت نداریم و درآمد ما نیز به شدت افت خواهد کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون هیچ چاره ای برای کشاورز جز ذخیره سازی سیب به امید بازار شب عید وجود ندارد و حتی هزینه کارگرها را نیز باید با وعده فروش شب عید پرداخت کنیم.
فرید معلم باغدار دیگر ارومیه ای نیز گفت: وقتی زیرساخت ها فراهم نباشد و مسئولان توجهی به کشاورزی نداشته باشند، وضعیتی جز گندیدن سیب های کشاورزان در کنار جاده ها نخواهیم داشت.
وی اظهار کرد: امسال 30 میلیون تومان برای خرید سم و کود و هزینه کارگر متحمل شده ام اما بعید میدانم که محصول تولیدی این هزینه ها را تامین کند.
وی با اشاره به سهم قابل توجه کشاورزی در اشتغال جوانان آذربایجان غربی و ارومیه به ویژه در فصل برداشت گفت: هر سال دهها نفر کارگر در این باغ کار می کنند که روزی خود و خانواده هایشان تامین می شود که این تعداد با تعطیلی باغداری در ارومیه به صف بیکارها افزوده می شود.
این کشاورز قیمت خرید سیب صنعتی را امسال بهتر از سال های گذشته دانست و گفت: بخش عظیمی از قیمت اعلام شده، سهم دلال هاست ولی اگر کارخانه دارها از خود کشاورزان بخرند، هم سود بیشتری عاید آنها می شود و هم کشاورزان درآمد بیشتری کسب می کنند که در حال حاضر این چنین نیست.
وی بیان کرد: در کنار جاده، سیب صنعتی به قیمت 150 تا 170 تومان خریداری می شود در حالیکه قیمتی که دولت اعلام کرده، 280 تومان است.
علی رضوی صاحب سردخانه و باغدار دیگری است که از وضعیت بازار سیب ناراضی است و در این باره می گوید: پارسال قیمت سیب صنعتی 50 تا 70 تومان بود در حالی که امسال با تلاش نمایندگان مردم در مجلس این رقم به 280 تا 315 تومان رسیده است.
وی اضافه کرد: این موضوع به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش سیب، کفاف دخل و خرج کشاورزان را نمی دهد.
رضوی بیان کرد: اگر با این اوضاع پیش برود دیگر امیدی به چیدن سایر سیب های مانده بر روی درختان نداریم.
وی با بیان اینکه سیب در بازار کیلویی یکهزار و 300 تومان است، گفت: فروش آن در بازار به صرفه نیست در حالیکه کشاورزان جیب هایشان خالی است و چشم امید به رونق بازار سیب دارند.
قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در یک گفت و گوی خبری گفت: شرمنده کشاورزان هستیم که با وزش باد محصولشان بر زمین می ریزد و متضرر می شوند.
وی بر این باور است که مقصر اصلی معضل عدم رونق بازار سیب در ارومیه، وزارت جهاد کشاورزی است.
قاضی پور مدعی شد که در یک هکتار زمین کاشت زعفران 20 میلیون تومان سود دارد اما نمی گذارند و می گویند کاشت زعفران در آذربایجان غربی ممنوع است.
وی با اشاره به صادرات 20 هزار تنی سیب از استان در سال جاری اظهار کرد: دلالان پول کشاورزان را نمی دهند و بازار صادرات بسیار ضعیف است.
قاضی پور با بیان اینکه آذربایجان غربی سالانه باید 700 هزار تن سیب صادر کند، اضافه کرد: هر چند نماینده ارومیه هستم اما هر جای ایران قیمت سیب و بازار آن خوب باشد به نفع کشاورزان است.
وی اضافه کرد: مردم آذربایجان غربی مجبور به کاشت سیب هستند و این امر منبع درآمد اصلی کشاورزان به شمار می رود.
مدیر عامل تعاونی باغداران آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه 90 درصد برداشت سیب درختی در استان به اتمام رسیده است، گفت: میزان تولید امسال بالا بوده و 1.2 میلیون تن اعلام شده است ولی میزان تولید سیب صنعتی مشخص نیست.
امیر مرادی بیان کرد: سیب ممتاز هم اکنون کیلویی حدود یکهزار و 700 تومان عرضه می شود و بقیه سیب های درختی نیز بین یکهزار و 200 تا یکهزار و 500 تومان در بازار عرضه می شود که برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.
وی اظهار کرد: تا پایان آذرماه منتظر هستیم تا ببینیم دولت چه تدبیری برای رونق بازار سیب خواهد داشت در حالیکه نیاز مبرم به تنظیم بازار داریم.
مرادی اظهار کرد: به کشاورزان برای اینکه زیاد متضرر نشوند پیشنهاد می کنیم تا با سود 10 تا 20 درصد به تدریج محصول خود را در بازار عرضه کنند تا محصول مانند سالهای گذشته روی دست آنها نماند.
وی با بیان اینکه سال گذشته هم کشاورزان استان متضرر بودند و تولید نسبت به واحد سطح بسیار کم بود، گفت: قیمت بالای سیب هم به علت کم بودن تولید در واحد سطح هیچ سودی به حال کشاورزان نداشت.
مرادی اضافه کرد: سال قبل 600 هزار تن میزان تولید سیب درختی در استان بود که به علت وجود مشکلات عرضه و تقاضا و صادرات ضعیف همچنان کشاورزان با مشکل در بازاریابی مواجه بودند و مشکلات سال گذشته، امسال نیز با قوت بیشتری به علت تولید 2 برابری نمایان خواهد شد.
محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در این باره گفت: موضوع اعطای یارانه های مختلف و مشوق های صادراتی در بخش کشاورزی، تدوین بخشنامه ها و اعطای مجوزها، خرید تضمینی سیب صنعتی، تسهیلات بانکی که تسریع کننده در امر صادرات محصول سیب درختی باشد و راه اندازی واحدهای صورت و بسته بندی را در اولویت قرار داده و پیگیری می کنیم .
وی با اشاره به اینکه توانمند سازی بخش خصوصی و تشکل های غیر دولتی و توسعه زیر ساخت های تولید و صادرات استان در اولویت کاری قرار دارد، افزود: اهتمام وِیژه در جهت رفع مشکلات باغداران به ویژه تسریع در روند خرید تضمینی سیب درختی توسط سازمان تعاون روستایی استان و کارخانجات کنسانتره و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان در این زمینه ضروری است .
وی اضافه کرد: سیاست دولت واگذاری کار به مردم است و در استان آذربایجان غربی نیز این امر به جهت اینکه دروازه اروپا به شمار می رود، اهمیت ویژه ای می یابد.
وی ادامه داد: برنامه ما جلب رضایت مردم و تلاش برای حل مشکلات استان از مسیر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و امیدواریم با همراهی همه مسئولان و دست اندرکاران و مشارکت مردم به این مهم دست یابیم.
اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این خصوص اظهارکرد: این استان قطب اصلی تولید سیب در کشور است که امسال با تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن با بهترین کیفیت آماده صادرات به بازارهای هدف صادراتی است.
کریم زاده از خرید تضمینی نزدیک به 30 هزار تن سیب درختی صنعتی در استان خبرداد و افزود : تمامی وجوه بهای سیب صنعتی خریداری شده در 3 مرحله به کشاورزان آذربایجان غربی پرداخت شده است.
وی کرد: در حال حاضر میزان صادرات سیب درختی از استان نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است .
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: 45 درصد ارقام سیب تولیدی استان از نوع قرمز، 50 درصد زرد و 5 درصد از نوع ارقام تابستانه است .
کریم زاده اضافه کرد: این استان با دارا بودن بیش از 50 درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور به عنوان قطب اصلی این صنایع در کشور به شمار می رود و سالانه در حدود 350 هزار تن از سیب تولیدی استان در این واحدهای تولیدی مصرف می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت توسعه واحدهای سورت و بسته بندی محصول سیب در استان گفت: به منظور تجهیز و نوسازی دستگاههای فرسوده سردخانه ها و راه اندازی واحدهای سورت و بسته بندی و ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان تسهیلات پرداخت و حمایت می شود.
وی در ادامه با انتقاد از انتشار چند فیلم و عکس در خصوص قطع درختان سیب و دپوی این محصول در کنار باغ های سیب جاده اشنویه بیان کرد: طبق بازدید های انجام شده توسط شخص بنده و همکاران سازمان ، به دلیل وقوع تند باد شدید در روزهای اخیر و ریزش شدید محصول با کیفیت سیب درختی به زیر درختان که هنوز برداشت نشده بود، باعث افزایش میزان سیب صنعتی تحویلی به مراکز خرید توافقی در کنار جاده ها شده است .
کریم زاده افزود: طبق بازدید میدانی انجام گرفته و مصاحبه با تعدادی از باغداران واقع در مسیر جاده اشنویه، عاملان مراکز جمع آوری سیب درختی به دلیل عدم تحویل به موقع کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث ازدحام و دپوی سیب در کنار جاده ها شده بودند که با پیگیری های انجام شده در حال حاضر این ازدحام کاهش یافته است .
وی درباره موضوع قطع درختان سیب در تعدادی از باغات استان نیز گفت : طبق بازدید انجام شده کارشناسان از این باغ ها، هدف از قطع درختان توسط این باغداران جایگزینی ارقام پایه بذری سیب با ارقام پایه رویشی و جدید در جهت افزایش راندمان تولید و بهبود کیفیت سیب باغ خود بوده است .
با توجه به این گفته ها، مهمترین راهکار برای حل مشکل بخش کشاورزی در استان، تکمیل زنجیره تولید، بازاریابی و فروش محصولات است که در این خصوص نیز باید همه حلقه های این زنجیره شامل جهاد کشاورزی، اتحادیه های باغداری، کشاورزان، فعالان بخش تجارت و تولیدکنندگان در کنار تولید باکیفیت، بسته بندی مناسب و بازارسازی پیش از زمان برداشت را در دستور کار خود قرار دهند تا اینگونه مشکلات در فصل برداشت گریبانگیر کشاورزان نشود.
7125/2093 ** گزارش از: طاهره نوید آرین ** انتشار: صابر چهرقانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۲۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکانیزاسیون ‌بخش کشاورزی چه مزیت‌هایی برای کشاورزان دارد؟

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: متوسط ریزش کمباین در استان حدود ۴ تا ۵ درصد است. - اخبار استانها -

علی صفری در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به مزیت مکانیزاسیون شدن بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های صنعتی کشاورزی ما نیز مکانیزاسیون است، در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده و تقریبا ضریب مکانیزاسیون استان با کشور یکی است و متوسط کشوری مربوط به استان مرکزی است.

وی افزود: در مرغداری‌ها برای کاهش سوخت و افزایش بهره‌وری یکسری ابزار آلات وجود دارد که به آنها مکانیزاسیون گفته می‌شود اما آن چیزی که بین مردم به مکانیزاسیون معروف شده تراکتور، کمباین و دنباله بند است، کمباین سازی که در استان مرکزی مستقر است بخشی زیادی از کمباین های کشور را تامین می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: تامین کمباین در دستور کار قرار دارد و کمباین سازی اعلام کرده که می‌تواند در سال 900 دستگاه تولید کند و علاوه براین در حال پیگیری است تا مونتاژ یک کمباین چینی را در استان انجام دهد اما برای اینکه کشاورز توانایی خرید داشته باشد باید حمایت شود و حمایت ما تسهیلاتی است که قسمتی را حمایت می‌کنیم و تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

صفری خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری کمباین سازی این است که کمباینی تولید کند که مورد رضایت کشاورزان باشد و شاخص ریزش کمباین را کاهش دهد، متوسط ریزش کمباین در استان حدود 4 تا 5 درصد است که این هم زیاد است و سیاسیت ما بر کاهش این میزان است، مکانیزه شدن بخش کشاورزی ارتباط مستقیمی با حمایت سیستم بانکی دارد و امیدواریم این حمایت‌ها افزایش پیدا کند تا بتوانیم بهره بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزاسیون بخش کشاورزی مزایایی از جمله ایجاد رغبت و جذابیت برای انجام کار کشاورزی دارد که این کار با استفاده از کاهش سختی کار انجام می‌پذیرد، در حقیقت کاهش سختی کار نه تنها در جذابیت کار کشاورزی و افزایش سرمایه گذاری در این بخش موثر است بلکه حتی در کیفیت و دقت عملیات و نیز بازده کار تأثیر اساسی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: مکانیزاسیون کشاورزی با انجام به موقع عملیات زراعی و کاهش هزینه هـای تولیـد، نقـش موثر و مطلوبی در افزایش درآمد و به دنبال آن، بهبود سطح اقتصادی و ارتقای سطح کیفی زندگی بهره برداران بخش کشـاورزی دارد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • اجرایی شدن ۸۵ درصد مصوبات رفع موانع تولید در آذربایجان غربی
  • مکانیزاسیون ‌بخش کشاورزی چه مزیت‌هایی برای کشاورزان دارد؟
  • رونق بازار ارومیه با فروش سبزی های کوهی
  • وجودظرفیت لازم برای ارتقای کیفیت گندم‌های تولیدی مازندران
  • مازندران ظرفیت لازم برای ارتقای کیفیت گندم را دارد