Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-24@11:20:51 GMT

چرا اتوماسیون برای کسب و کار مفید است

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۲۱۹۸

چرا اتوماسیون برای کسب و کار مفید است

این روزها تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و شغل شما هر چه باشد، مطمئنا روزی توسط ماشین‌ها بهتر از شما انجام می‌شود. طبق تحقیقات منتشرشده، تقریبا نیمی از کارهایی که کارگران آمریکایی انجام می‌دهند می‌تواند در آینده‌ی نزدیک به‌صورت اتوماتیک انجام شود. این تحقیق همچنین نشان داده است که شغل‌های کم درآمد آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به این موضوع دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر مشاغل مرتبط با فعالیت‌های فیزیکی در خطر بیشتری نسبت به مشاغل مرتبط با دانش قرار دارند. البته مشاغلی که نیازمند مهارت‌ یا تخصص هستند نیز در معرض خطر قرار دارند و حتی برخی از آن‌ها همین حالا با ربات‌ها جایگزین شده‌اند.

ارزش کار سخت

پر بیلوند، استاد دانشکده کارآفرینی اوکلاهاما، در این رابطه می‌گوید: «من استاد دانشگاه هستم و بیشتر ساعات روزم را به مطالعه، نوشتن و فکر کردن روی تئوری‌های مختلف اختصاص می‌دهم. حتی گاهی اوقات احساس می‌کنم که انگشتانم تنها عضوی از بدنم هستند که ورزش می‌کنند. بنابراین تصمیم گرفتم آخر هفته‌ها زمان بگذارم و روی زیباسازی حیاط منزلم کار کنم. یک روز کامل را به این کار اختصاص دادم و حیاط جلویی منزلم را تمیز کردم. تمام آشغال‌ها و علف‌های هرز را از بین بردم و درخت‌ها را هرس کردم. این کار نه‌تنها ورزش خوبی بود بلکه اجازه داد فکرم به شیوه‌ی غیر منتظره‌ای آزاد شود و به موضوعاتی مانند اتوماسیون فکر کند.

من از کار کردن در هوای آزاد لذت می‌برم؛ اما این را هم اعتراف می‌کنم که گاهی اوقات دوست دارم یک نفر در انجام کارهای سخت به من کمک کند. می‌توانم برای انجام این کار شخصی را استخدام کنم؛ اما بازهم همان مقدار زمان خواهم گذاشت تا مطمئن شوم همه چیز به‌ خوبیِ زمانی پیشرفته است که خودم همه‌ی کارها را انجام می‌دهم. راه حل دیگر این است که روی تهیه‌ی ابزارهایی سرمایه‌گذاری کنم که کارها را منظم و دقیق برایم انجام دهند. بنابراین پیغام واضح است. به جای اینکه شخصی را استخدام کنیم و از او بخواهیم برایمان کار کند، می‌توانیم ابزارآلات باکیفیت تهیه کنیم و کارهای سختی مانند چمن‌زنی را به آن‌ها بسپاریم.»

اقتصاد از مهندسان و کارآفرینان استفاده می‌کند تا چنین ماشین‌های پیشرفته‌ای را بسازند تا مشتری‌ها برای انجام کارهای خود دیگر نیازی به افراد متخصص نداشته باشند. حتی گزارش‌ها نشان داده‌اند که اکنون استفاده از این ماشین‌ها بیشتر از هر زمانی مقرون به صرفه است. اما مشکل این است که بسیاری از انسان‌ها حذف مشاغل را یک موضوع منفی در نظر می‌گیرند. اکثر ما از این موضوع وحشت داریم و احساس می‌کنیم اگر همه چیز اتوماتیک شود، پایان دنیا نزدیک خواهد بود. مانند بسیاری از فیلم‌های تخیلی که ربات‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند.

اما در واقعیت تکامل ماشین‌‌ها به پیشرفت جامعه کمک می‌کند. شرکت آمازون از هزاران ربات برای انجام بسیاری از کارها در انبارها استفاده می‌کند؛ اما هر ۳ ماه هزاران نیروی انسانی نیز استخدام می‌کند. بنابراین افراد تحصیل‌کرده و متخصص می‌توانند روی توسعه‌ی این ماشین‌ها کار کنند و کارمندان با مهارت کمتر نیز می‌توانند از این ابزارها برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنند. این باعث می‌شود که در مدت یکسان، خروجی بیشتری حاصل شود و انسان‌ها نیز از انجام دادن کارهای سخت و طاقت‌فرسا رهایی پیدا کنند.

ایجاد اختلال در همه‌ی صنایع

ظهور ماشین‌های هوشمند نه‌تنها یک تهدید نیست بلکه فرصتی برای ایجاد اختلال در وضعیت فعلی اقتصاد است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی استراتژی‌هایی می‌پردازیم که به کارآفرینان کمک می‌کند ایده‌های جدید را با راه حل‌های فعلی جایگزین کنند.

۱- به ارزش‌ها بیشتر از قیمت بها دهید

کارآفرینان زمانی به موفقیت می‌رسند که بتوانند راه جدیدی برای انجام دادن کارها پیدا کنند. برای جایگزین کردن فرآیندهای تولید لازم است که ساختن ارزش‌ها بیشتر از کم کردن قیمت یا مدیریت هزینه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. شما با ارزان‌تر انجام دادن کارها نسبت به رقبا، نمی‌توانید یک صنعت را مختل کنید. چنین باوری برای شروع یک کسب‌و‌کار جدید منطقی نیست و مطمئن باشید که دیگران نیز در آینده همین کار را خواهند کرد. در عوض تمرکز خود را روی پیدا کردن شیوه‌های جدیدی برای انجام دادن کارها بگذارید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند شرکت‌هایی مانند آمازون به این دلیل موفق هستند که توانسته‌اند محصولات را با قیمت کمتری نسبت به رقبا عرضه کنند. طبق گزارش سایت Motley Fool، شرکت آمازون هر سال ۲۵ درصد رشد می‌کند؛ زیرا راه حل کاملا جدیدی برای تحویل کالا و ارائه خدمات به مشتری‌ها پیدا کرده است.

به این فکر کنید که چه کسانی از ارزش‌هایی که ساخته‌اید بهره‌مند می‌شوند. شما تنها زمانی سود می‌برید که مشتری‌هایتان راضی باشند و اگر می‌خواهید مشتری‌های خود را راضی نگهدارید باید آن‌ها را بشناسید. اگر بتوانید بازار مناسب برای محصول یا خدمات جدید را شناسایی کرده و به آن ارزش دهید، مردم حاضر هستند که بابت آن هزینه کنند. تا زمانی که ارزش‌های شما بیشتر و بزرگ‌تر باشند، هزینه‌ها مشکلی نخواهند داشت.

۲- مشکل خودتان را اختراع کنید

کارآفرینان فکر می‌کنند که برای رسیدن به موفقیت باید یک مشکل را حل کتتد و از بین ببرند؛ بنابراین بسیاری از کارآفرینان به فکر می‌افتند که دنبال راه حل مناسبی برای از بین بردن مشکلات فعلی باشند. درصورتی‌که اگر واقعا می‌خواهید در صنعت اختلال ایجاد کنید، باید خودتان مشکل جدیدی که هنوز وجود ندارد مطرح کنید.

به‌عنوان مثال شرکت اپل را در نظر بگیرید. این شرکت در سال گذشته ۲۱۱ میلیون آیفون فروخت و بدون شک این دستگاه روزانه مشکلات بسیار زیادی را حل می‌کند. اما زمانی که استیو جابز این محصول را برای اولین بار معرفی کرد، هیچ مشکلی را حل نمی‌کرد. مردم در سال ۲۰۰۷ هیچ نیازی به وجود اینترنت در تلفن‌های همراهشان نداشتند. اما اپل طرز تفکر مردم را تغییر داد. امروزه بعد از گذشت یک دهه از این اتفاق، بیشتر مردم نمی‌توانند بدون وجود آیفون و دیگر گوشی‌های هوشمند مسیر خود را پیدا کنند و گم خواهند شد.

۳- کارهای انجام‌شده در حال حاضر را نادیده بگیرید

بسیار آسان و وسوسه‌کننده است که شخصی بخواهد محصولات موجود را امتحان کند و به‌نوعی سعی کند که آن‌ها را بهبود دهد؛ نتیجه‌ی چنین طرز فکری این می‌شود که به جای ارزش‌سازی، سعی می‌کند قیمت‌ها را پایین بیاورد. درواقع شما با داشتن چنین طرز تفکری وارد عرصه‌ی شرکت‌های معتبر می‌شوید و سعی می‌کنید که آن‌ها را در بازی خودشان شکست دهید. آیا واقعا فکر می‌کنید کارمندان چنین شرکت‌هایی تا به حال به راه‌هایی برای بهبود محصولاتشان فکر نکرده‌اند؟ مطمئنا چنین کاری را انجام داده‌اند و در آینده نیز انجام خواهند داد. مزیت شما در ایجاد ارزش‌های جدید است و این اتفاق زمانی می‌افتد که تمرکز خود را از روی شرکت‌های دیگر بردارید و به این فکر کنید که در عوض چه کاری می‌توانید انجام دهید.

به‌عنوان مثال زمانی که آریانا هافینگتون تصمیم گرفت وب‌سایت متمایزی داشته باشد، می‌دانست که باید یک کار کاملا جدید و بی‌همتا ارائه دهد. بنابراین پیش از اینکه شخص دیگری به این فکر بیفتد، تخصص خود را در زمینه‌ی بهینه‌سازی موتورهای جستجو بالا برد. زمانی که وب‌سایت‌های دیگر کار خودشان را با حدس و گمان پیش می‌بردند، هافینگتون از روش‌های مبتنی بر داده‌ استفاده کرد. درنتیجه توانست دقیقا همان چیزی که خوانندگان دنبالش بودند ارائه دهد. همین موضوع باعث شد که سایت او در صدر سایت‌هایی با زمینه‌ی کاری مشابه قرار بگیرد.

اتوماسیون و استفاده کردن از ماشین‌ها، پدیده‌ی جدیدی نیست و خبر از پایان دنیا نمی‌دهد. ایلان ماسک در مورد این موضوع در کنفرانسی در سال ۲۰۱۷ صحبت کرد و گفت: «شغل‌های بسیار بسیار کمی وجود دارند که ربات‌ها نمی‌توانند بهتر از انسان‌ها انجام دهند.» اما حتی در دنیایی که ایلان ماسک از آن حرف می‌زد و معتقد بود که ربات‌ها شغل انسان‌ها را می‌گیرند، بازهم پیش‌بینی او بر این بود که افزایش اتوماسیون کمک‌های زیادی به بهبود و پیشرفت جامعه خواهد کرد.

نکته‌ی مهم این است که هر نوآوری، بهره‌وری ما را بالاتر می‌برد و این به این معنا است که می‌توانیم کارهای بیشتری را با کارایی بالاتری انجام دهیم و کیفیت زندگی خود را بالاتر ببریم. کارآفرینان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با ایجاد اختلال در صنعت، آینده‌ی بهتری برای مردم جامعه به ارمغان آورند.

true برچسب ها : Automation entrepreneur true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟

هیپنوتیزم می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه به دلیل اضطراب زیاد ناشی از بیماری و بروز خودبه‌خودی افکار مزاحم، اجتناب و فرار از مقابله با بیماری، تحریک‌پذیری و بیش‌برانگیختگی و نداشتن تمرکز مؤثر باشد و کمکی مفیدی به تعدیل و بهبود علائم کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شنیدن روایت‌های مربوط به هیپنوتیزم و خواب مغناطیسی، همیشه برای همه افراد جذاب بوده است، طوری که تمام افراد تمایل حداقل برای یک‌بار، این خواب مغناطیسی را تجربه کنند و پس از بیداری، تمام خاطرات تلخ ذهن آنها از بین رفته باشد، در واقع هیپنوتیزم به دست‌ نیافتنی‌ترین قسمت مغز چنگ می‌اندازد و آن را بیرون می‌کشد.

تجربه فرد از هیپنوتیزم، مشابه لحظه‌ای است که فرد در زندگی به حالت خلسه فرو رود، از این رو قدرت هیپنوتیزم یک اتفاق ماورایی نیست، بلکه فقط پیشنهادات و صحبت‌هایی است که در حالت خلسه به افراد منتقل می‌شود تا به وسیله آن بتوانند رفتار و احساسات خود را تغییر دهند؛ به عنوان مثال، هیپنوتراپیست کمک می‌کند افراد زمانی که از یک حادثه یا اتفاق احساس گناه دارند، احساس خود از آن تجربه را تغییر دهند.

هیپنوتیزم درمانی بر پایه اصول روانشناسی است که به افراد برای دست یافتن به ضمیر ناخودآگاه‌شان کمک می‌کند، در حالت هیپنوتیزم به مغز این فرصت داده می‌شود که هر اتفاقی که در زندگی رخ داده است، پردازش کند.

هیپنوتیزم‌تراپی در روانشناسی، جادو نیست، هیچ ساعت تابداری جلوی چشم‌ها قرار نمی‌گیرد که پس از ۱۰ شماره کنترل مغز را برعهده بگیرد و از فرد کارهای خارق‌العاده بخواهد، در واقع این حالت در روانشناسی حالت آرام و متمرکزی است که بدن در حالت راحتی قرار دارد، در این وضعیت فرد به اختیار خود، کنترل را به فرد درمانگر می‌دهد و هر زمان که بخواهد می‌تواند از این وضعیت خارج شود.

هیپنوتیزم نوعی تلقین است؛ زمانی به فرد گفته می‌شود «پس از اینکه از خواب بیدار شدی، تمام دردهای مربوط به تجربه‌ای سخت را فراموش کردی»، سپس فرد بیدار می‌شود و پس از آن حتی اگر آن اتفاق دوباره به ذهنش ورود کند، درد اولیه‌ای که از به خاطر آوردن آن تجربه می‌کرد، برای او زنده نخواهد شد، در واقع هیپنوتراپیست از طریق ارائه پیشنهاد بهتر، و نه فرمان یا دستور، سعی دارد فرد را آرام کند.

درمانی تلفیقی از شناخت‌درمانی و هیپنوتیزم می‌تواند به تعدیل و بهبود علائم سرطان کمک کند

ساناز پیرایرانی، روان‌شناس بالینی و عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در خصوص اثربخشی هیپنوتیزم‌درمانی در کاهش افکار مزاحم و شدت درد در زنان مبتلا به سرطان سینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سرطان به‌عنوان یک مشکل بهداشت جهانی و در حال گسترش به شمار می‌رود که تشخیص و درمان آن، فشارهای روانی، اجتماعی و بار اقتصادی زیادی را به دنبال دارد، در بین انواع مختلف سرطان‌ها، سرطان سینه مهم‌ترین عامل نگران‌کننده سلامتی در زنان است، زیرا شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۳۰، ۳۵ درصد افزایش در میزان کنونی سرطان سینه و به‌طور عمده در کشورهای درحال‌توسعه ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که تشخیص این بیماری شایع، شروع یک دوره پرفشار برای مبتلایان است، در صورت بی‌توجهی به وضعیت روانی بیماران، ممکن است منجر به از دست دادن کنترل، درماندگی، افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و درد شود و چه‌بسا این عوارض روان‌شناختی از طریق تأثیر منفی بر ادامه روند درمان و پیگیری‌های پس از آن، بقای این بیماران را تهدید کند، با توجه به دلایل فوق نیاز به روش‌های روان‌درمانی مختلف ضروری است.

این روان‌شناس بالینی بیان می‌کند: تشخیص سرطان سینه به خودی خود، می‌تواند باعث ترس زیاد، ناامیدی و آسیب روانی شود و تمام ابعاد زندگی فرد را به چالش بکشاند، ‬علائم افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه بین ۲۰ تا ۶۶ درصد در زنان با تشخیص سرطان سینه در ۱۲ ماه اول بعد از تشخیص به وجود می‌آید، همچنین بیماران، افکار مزاحم، تصاویر منفی، خشم، قضاوت‌های ناسازگارانه، اجتناب، مشغله فکری اعتقاد به سرنوشت، ناامیدی، احساس بیچارگی و درماندگی را گزارش می‌کنند که می‌تواند نقش مهمی در حفظ افسردگی و اضطراب این بیماران داشته باشد.

وی‬ اضافه‬ می‌کند: امروزه ترکیبی از درمان‌های دارویی و روان‏شناختی با هدف کنترل بیماری و کاهش آسیب‌های مربوط به این بیماری در دسترس است، مداخلات روان‌شناختی برای بیماران دارای سرطان، شامل آموزش‌های روان‌شناختی، مدیریت استرس شناختی رفتاری، درمان‌های حمایتی، درمان‌های شناختی، آموزش آرام‌‏سازی عضلانی، آموزش مهارت حل مسئله، مهارت‌های اجتماعی، پس‌خوراند زیستی، فعال‌سازی رفتاری، ذهن‌آگاهی است که در این زمینه رویکردهای شناختی‌رفتاری بیشترین شواهد را به خود اختصاص داده‌اند و از طریق بازسازی شناختی، شناخت‌های ناسازگار بیماران دارای نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه و درد را تحت درمان قرار می‌دهند.

پیرایرانی می‌گوید: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی، درمانی تلفیقی از شناخت‌درمانی و هیپنوتیزم است که بر تحریف‌های شناختی، خود هدایت‌گری منفی، افکار و باورهای خودکار منفی، طرح‌واره‌ها و نشخوارهای منفی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در اصلاح کردن شناخت‌های مرکزی که حول محور هویت فردی، خود پنداره و قواعد ذهنی ناکارآمد، سودمند باشد.

وی ادامه می‌دهد: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی شامل چند تکنیک اساسی است که می‌توان از آن‌ها برای انواع مشکلات از جمله آرام‌سازی (آرمیدگی) به‌عنوان مهارت کنار آمدن که برای کاهش استرس و اضطراب سودمند است، استفاده کرد، از این رو درمان تلفیقی با هیپنوتیزم تا ۷۰ درصد از درمان شناختی‌رفتاری مؤثرتر است.

این روان‌شناس بالینی توضیح می‌دهد: یک مطالعه مروری نظام‌مند که اثربخشی هیپنوتیزم در سرطان سینه را در ۱۳ مطالعه‌ی کنترل‌شده تصادفی با ۱۳۵۷ بیمار بررسی می‌کرد، شواهد امیدوارکننده در تأیید اثربخشی درمان با هیپنوتیزم و نیز هیپنوتیزم‌درمانی شناختی ارائه داده است، همچنین در پژوهشی که روی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده بود، مشخص شد که هیپنوتیزم‌درمانی شناختی در مقایسه با درمان استاندارد و درمان حمایتی منجر به کاهش معنادار شدت درد می‌شود.

هیپنوتیزم در تسکین دردهای عصبی ناشی از شیمی‌درمانی مؤثر است

وی ادامه می‌دهد: ۴۵ بیمار مبتلا به سرطان، به‌منظور ارزیابی آثار هیپنوتیزم در تسکین درد به دنبال شیمی‌درمانی پرداختند، این افراد چهار نوع درمان هیپنوتیزم، رفتاردرمانی شناختی، کنترل توجه و درمان استاندارد را دریافت کردند که از بین این درمان‌ها ملاحظه شد که هیپنوتیزم، بیشتر موجب کاهش درد می‌شود.

پیرایرانی می‌گوید: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی شامل ترکیبی از مواجهه تصویری و موقعیتی، تکنیک‌های مدیریت اضطراب مانند آموزش آرام‌سازی، آموزش تنفس و نیز بازسازی شناختی است و اساس کار این درمان در کمک به بیماران در جهت بازشناسی و تعدیل باورهای منفی و ادراکات درباره خود، دیگران و محیط است، در حقیقت بعضی از افکار و باورهای ناکارآمد در بیماران مبتلا به سرطان مانند احساس گناه، خودسرزنشی و خجالت تحت‌الشعاع اصلی درمان شناختی قرار می‌گیرند، همچنین موجب تسهیل پردازش رخدادهای آسیب‌زا و تجزیه و تحلیل باورهای غیرمفید در بیماران می‌شود.

وی اضافه می‌کند: هیپنوتیزم‌درمانی شناختی به بیماران کمک می‌کند که به‌طور منسجم، افکار ناکارآمد را با افکار واقع‌بینانه و مفید جایگزین کنند، در مورد بیماران مبتلا به سرطان سینه به دلیل اضطراب زیاد ناشی از بیماری و بروز خودبه‌خودی افکار مزاحم، اجتناب و فرار از مقابله با بیماری، تحریک‌پذیری و بیش‌برانگیختگی و نداشتن تمرکز، نیاز به همراهی روش درمانی تسلی‌بخش دیگری احساس می‌شود که هیپنوتیزم می‌تواند روش کمکی مفیدی در تعدیل و بهبود این علائم باشد، بنابراین ترکیب دو درمان روان‌درمانی شناختی-رفتاری و هیپنوتراپی، موجب افزایش عواطف مثبت و کاهش عواطف منفی و همچنین کاهش خستگی و ضعف عضلانی می‌شود.

با این اوصاف، می‌توان گفت هیپنوتیزم مانند تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز یا خواندن یک کتاب جذاب است که افراد برای چند ثانیه محو داستان آن می‌شوند و دیگر متوجه نخواهند بود که در اطراف آنها چه اتفاقی در حال رخ دادن است، این فرایند با اراده و همکاری خود فرد پیش می‌رود و هیپنوتراپیست تنها او را هدایت می‌کند تا با ذهنی باز، تمرکز و فکر کند؛ به گفته متخصصان این حوزه، درمانی تلفیقی از شناخت‌درمانی و هیپنوتیزم می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به سرطان و بهبود علائم کند.

کد خبر 717299

دیگر خبرها

  • ◄ چرا کرایه حمل و نقل بار ثابت ماند؟/ شاخص تن کیلومتر چه زمانی بروزرسانی می شود؟
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید
  • دفتر حماس تا زمانی که برای میانجی‌گری با اسرائیل «مفید و مثبت» باشد در دوحه باقی می‌ماند
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون در قم بهره برداری شد
  • خواص آب هویج بستنی
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید