Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - ایرنا - هجوم فاضلاب و پساب به آب های زیرزمینی ، دریا و رودخانه ها و آلودگی منابع آبی در کنار بحران کم آبی از مهم ترین دلایلی است که تسریع در تکمیل شبکه های فاضلاب شهری مازندران و لزوم اتصال انشعاب های خانگی به آن را دو چندان می کند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر از جمعیت حدود سه میلیون و 200 هزار نفری مازندران در شهرها ساکن هستند که تاکنون امکان اتصال 300 هزار نفر از این جمعیت به شبکه های فاضلاب شهری فراهم شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میانگین تولید سالانه فاضلاب شهری استان مازندران حدود 100 میلیون متر مکعب است که تنها 18 میلیون متر مکعب آن برابر با 16 درصد وارد کانال های فاضلاب شهری و 82 درصد بقیه وارد سفره های زیرزمینی ، آب های سطحی ، رودخانه و دریا می شود.
ورود فاضلاب های خانگی به محیط زیست علاوه بر نازیبایی طبیعت و آلوده سازی بهداشتی و بیماری زائی ، با ورود به چرخه آبی باعث مرگ آبزیان و آلودگی منابع آبی می شود.
جلوگیری از آلودگی منابع آبی و مرگ آبزیان، حفظ محیط زیست، ارتقاء بهداشت و عوامل مختلف دیگر از جمله ضرورت هایی است که منجر به احداث شبکه ها و تاسیسات فاضلاب شهری و اتصال سیستم فاضلاب خانگی شهروندان به این شبکه در شهرهای استان مازندران می شود.
** چاههای جذبی فاضلاب و هجوم به آب های شیرین
با توجه به اهمیت محیط زیست در شهرهای شمالی کشور ، بحث تصفیه فاضلاب ها بسیار حائز اهمیت است، در حال حاضر بیشتر فاضلاب بهداشتی واحدهای مسکونی، تولیدی و خدماتی مازندران به چاه های جذبی تخلیه و یا به آب های سطحی می ریزد و آب های فاضلاب موجب آلودگی آب های زیرزمینی می شود.
در بسیاری از منازل و مجتمع های مسکونی شهرهای شمالی به دلیل پاسخگو نبودن یک چاه ، اقدام به حفر چند حلقه چاه فاضلاب جذبی شده است که به دلیل نوع خاک و نیز بالابودن سطح آب های زیرزمینی در برخی نقاط این چاهها در مدت زمان کوتاهی پر شده و نیاز به تخلیه دارند و در برخی موارد بخشی از آن در معابر رهاسازی می شود که بوی نامطبوع در خیابان ها را به دنبال دارد.
پرشدن چاههاه و نیاز به تخلیه در زمان های کوتاه علاوه بر ایجاد فضا و بوی نامطبوع برای شهروندان ، همسایگان و رهگذران بار مالی سنگینی بردوش خانوارها می گذارد.
با انتقال فاضلاب به شبکه فاضلاب شهری و تصفیه آن، علاوه بر تامین بهداشت و جلوگیری از انتقال منابع آلاینده زیست محیطی به رودخانه ها می توان از بخشی از پساب تصفیه شده جهت مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده کرد.
مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آب و فاضلاب شهری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: عمده منابع آب شرب در شهرهای استان زیرزمینی است و برای جلوگیری از آلودگی این آبها و حفظ آنها به عنوان منابع آب پایدار در درازمدت باید به صورت جدی اتصال مشترکین به شبکه فاضلاب شهری پیگیری و استقبال شود.
احسان علی آبادیان افزود : چاههای خانگی باتوجه به ویژگی های خاک در برخی مناطق استان و نیاز به تخلیه در کوتاه مدت هزینه های سنگین مالی برای شهروندان به همراه دارد و بار مالی مازاد بر دوش آنان است که با صرف هزینه و اتصال انشعاب می توانند از این بار مالی بکاهند.
وی ادامه داد : تخلیه چاهها علاوه بر مشکلات بهداشتی باعث ایجاد فضای نامطبوع می شود و در بسیاری موارد نیز به دلیل این بار مالی تخلیه چاه ها به تعویق می افتد که در این صورت نیز شاهد بوی نامطبوع در بسیاری از مجتمع های مسکونی و یا معابر به دلیل تخیله بخشی از فاضلاب ها در معابر هستیم که در شان شهرهای گردشگرپذیر مازندران نیست.
مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: در حال حاضر شبکه فاضلاب و تصفیه خانه در شهرهای ساری، بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر و چالوس در حال بهره برداری است و در حال دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی به مبلغ 281 میلیون یورو جهت اجرای شبکه در شهرهای آمل، تنکابن، قائمشهر، محمودآباد و رامسر هستیم که تا 4 سال آینده برنامه ریزی جهت اتمام این عملیات اجرایی است.
به گفته وی با اجرای شبکه در این شهرها 457 هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار می گیرند.
علی آبادیان افزود: با ردیف اعتباری تعیین شده، همچنین تا پایان سال عملیات احداث در شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه و تا دوسال آینده نیز در شهرهای نور، رویان، ایزدشهر و فریدونکنار آغاز و اجرایی خواهدشد.
وی گفت: مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری با ظرفیت 105 هزار نفری هم اکنون در دست بهره برداری است که 80 هزار نفر به این شبکه اتصال دارند و تکمیل آن نیاز به پیوستن دستکم 20 هزار نفر معادل حدود پنجهزار مشترک دیگر است.
علی آبادیان از راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری تا سه ماه آینده خبر داد و گفت : ظرفیت اتصال 105 هزار نفر دیگر از جمعیت ساری همچنین به این شبکه فراهم خواهد شد
به گفته وی ، برنامه ریزی ها برای احداث تصفیه خانه های تکمیلی تا پایان برنامه ششم توسعه برمبنای تحت پوشش قرار دادن حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان است.
در حالی که هم اکنون پوشش شبکه فاضلاب در کشور 52 درصد است ، این رقم در استان مازندران 11 و در ساری 19 درصد است.
** جبران بحران ، با بازگشت پساب به چرخه مصرف
بحران آب به دلیل کاهش بارندگی و افزایش جمعیت، امروز به عنوان یک بحران جدی و پرمخاطره مطرح است، که بخشی از آن با تصفیه فاضلاب و بازگشت پساب به چرخه مصارف غیرآشامیدنی تاحدودی قابل جبران است.
براساس گزارش سازمان ملل در آینده ای نزدیک 31 کشور جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد و نام ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای درگیر بحران آب در آینده برده می شود.
در ایران منبع اصلی آب بارش است که به طور طبیعی سالانه کاهش می یابد و سهم ایران از منابع آب تجدیدپذیر فقط 36 صدم درصد است.
سازمان های بین المللی هشدار می دهند که با افزایش جمعیت در ایران این کشور در سال 2025 درگیر بحران جدی آب خواهد بود ،
به طوری که در چند سال آینده آب بعضی از مناطق کاملا تخلیه می شود و ساکنانشان ناچار می شوند مهاجرت کنند. به خاطر پایین رفتن آب های زیر زمینی چاه های نیمه عمیق به چاه عمیق تبدیل شده اند. قنات ها خشک شده اند .
پیامد بحرانی که در ایران در نتیجه کم آبی و تقاضای روبه افزایش آب رخ می دهد این است که بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و نیروی انسانی برای استفاده از این آب وارد رقابت می شوند.
در استان های شمالی کشور از جمله مازندران شاهد بارش بیشتر از میانگین کشوری هستیم اما با توجه به فصل بارش ها که مقارن با برنج کاری نیست در پر باران ترین نقطه هم در تابستان از آب زیرزمینی استفاده و باعث پایین آمدن سطح این آبها می شود که نابودی پوشش گیاهی بهره مند از این آبها را به دنبال دارد.
انتقال فاضلاب های مختلف شهری به شبکه فاضلاب و تصفیه آن موجب بازگشت بخشی از پساب به چرخه مصارف تعیین شده توسط کارشناسان و استفاده کمتر از آب های زیرزمینی می شود.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران در بازدید از حوزه‌های قضایی سوادکوه و سوادکوه شمالی، گفت: اجازه هیچ گونه سوء استفاده و تخلف در حوزه ساخت و ساز‌های غیرمجاز، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و کوه خواری در استان را نخواهیم داد و برخورد دستگاه قضایی مازندران با متخلفان، جدی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

او افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی مرتبط باید به وظایف قانونی خود در خصوص حفظ محیط زیست، حراست از منابع طبیعی و برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز به بهترین شکل ممکن عمل نموده و قبل از ارتکاب جرم از وقوع آن پیشگیری کنند.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: روسا و دادستان‌های سراسر استان در مسیر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، حفظ حقوق بیت المال و حقوق عامه، مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و مقابله با تجاوز به حریم رودخانه ها، در کنار مدیران استان خواهند بود، اما در صورت ترک فعل و تخطی از انجام وظایف محوله و فراهم نمودن زمینه تخلف، برخورد دستگاه قضایی با مدیران متخلف، قاطع و جدی خواهد بود.

پوریانی بر احقاق حقوق مردم و حفظ حقوق بیت المال نیز تاکید کرد و افزود: در هر نقطه‌ای از استان اگر احساس شود، اقدامات افراد با حقوق عامه و حفظ بیت المال منافات داشته و تخریب زیست محیطی، آسیب به منابع طبیعی یا تغییر کاربری غیرمجاز را موجب شده است، قطعاً با مجرمین و متخلفین برخورد جدی، قاطع، سریع و قانونی خواهد

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تولید روزانه ۱۲۰ تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر
  • حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت
  • اجرای نخستین پویش جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در گلبهار
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد