Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی همراه با مدیران سازمان سینمایی صبح امروز 16 آبان ماه از محل موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.

در این بازدید علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما درباره بخش های مختلف موزه توضیحاتی داد و لادن طاهری مدیرفیلمخانه ملی ایران نیز درباره مراحل ساخت و آماده سازی آن گزارشی ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان امور سینمایی درباره همکاری موزه سینما با فیلمخانه ملی ایران گفت: از جهت نوع کارکرد موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران این دو مجموعه سینمایی می توانند در راستا و تکمیل کننده یکدیگر باشند. چراکه موزه سینما مجموعه ای از گنجینه داشته های سینمای ایران را در خود جای داده است و فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد سینما نیز مجموعه ای است که می تواند از بخش دیگری از این گنجینه سینمایی که جنبه آرشیوی دارد، نگهداری کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همراهی فعالیت های موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران گفت: در بازدیدی که صبح امروز از این دو مجموعه سینمایی داشتم، به همراه سازی مجموع فعالیت های این دو بخش بیش از پیش امیدوار شدم. موزه سینما فضای کمی برای نگهداری داشته های سینمای ایران در اختیار دارد. البته مسئولان صاحب اختیار که تصمیم گیر بودند، تلاش خود را کرده‌اند و متوجه اهمیت و ضرورت سرمایه فرهنگی که در موزه وجود دارد بوده‌اند؛ ولی حاصل آن، دستاوردی که باید در شأن سرمایه های موجود در سینمای ایران باشد، نیست و در موزه فعلی قادر نیستیم همه سرمایه ای را که از گنجینه سینما داریم، عرضه بکنیم.

فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد سینما هنوز متولد نشده است

وی ادامه داد: به اعتقادمن فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد سینما هنوز متولد نشده است و صرفاً در حال جمع آوری و تعریف خود بوده است. البته با کوشش بسیار که گاهی اوقات من شاهد آن بودم تلاش شده تا موجودی تاریخ سینمای ایران جمع آوری شود و خوشبختانه تا اندازه زیادی هم موفق بوده اند و فعالیت های رو به جلو داشته اند. به دلیل نامناسب بودن فضایی که در اختیار دارند، در حال حاضر امکان ارزش یابی و استفاده بهینه از سرمایه فیلمخانه وجود ندارد و معتقدم انتظاری که از فیلمخانه ملی وجود دارد، هنوز محقق نشده است و امیدوارم به زودی به سرانجام برسد. من فکر می کنم حداکثر تا پایان آذرماه بتوانیم بخش هایی از فیلمخانه را به این ساختمان منتقل کنیم.

حیدریان تاکید کرد: بنابراین برای موزه سینما باید یک فکر اساسی کرد و شاید بخش هایی که برای فیلمخانه ملی احداث شده بتواند به کمک موزه سینما آید و موزه و فیلمخانه ملی ایران را در یک بسته فرهنگی ببینیم و این همراهی می تواند گشایشی برای دیده شدن گنجینه و سرمایه های سینما در موزه سینما باشد.

وی ادامه داد: با داشتن موزه ای در شأن سینمای ایران می توان در جهت معرفی پیشینه و هویت سینمای ایران افتخار آفرینی کرد و همین افتخار آفرینی است که در جوان ها اعتماد به نفس، انگیزه برای کار و افتخار به داشته های فرهنگی خود ایجاد می کند. سینمای ایران در دنیا به خوبی دیده شده است. در شرایطی که خیلی از کشورهای دنیا نتوانستند در جشنواره های بین المللی حضور پیدا کنند، سینمای ایران حضور داشت و قله های هنر سینما را فتح کرد و این افتخارها باید به درست ترین و حرفه ای ترین شکل ممکن در معرض دید مخاطب قرار گیرد و متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

محمدمهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موزه سینمای ایران در حال حاضر فضایی بسیار کوچک دارد و عظمتی که در تک تک اشیاء چیده شده در موزه وجود دارد، قابل انتقال به مخاطب نیست و امیدوارم بتوانیم در ارائه داشته های سینمای ایران حق مطلب را به درستی ادا کنیم. بنابراین باید اقدام اساسی در طراحی و چیدمان موزه سینما کنیم.

وی بیان کرد: من امیدوارم با حضور آقای قاسم خان که صاحب تجربه و تخصص است، این تجربه و تخصص به درستی در اختیار موزه قرار گیرد و بتوان از ظرفیت موجود در موزه به بهترین شکل استفاده کرد.

برخی رسانه ها ماموریت مسئله‌سازی دارند

رئیس سازمان امور سینمایی در پایان صحبت های خود با اشاره به موضوع بازنشستگی علیرضا قاسم خان و تصدی امور موزه سینما گفت: یکی از آفت هایی که گریبان گیر برخی از رسانه ها است، غیر تخصصی بودن آنها است. چراکه برخی رسانه ها ماموریت مسئله‌سازی دارند و اینقدر دانش پر قدرت و حرفه ای ندارند که این مسئله سازی را در جایی که زمینه پرداخت وجود دارد، بیان کند. به این معنا که این رسانه ها در مرحله اول می توانند سوال کنند که شخصیت حقوقی موزه سینما کجاست؟ ما یک مکاتبه رسمی با مراجع خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردیم. چراکه اصلا مسئله داخل وزارتخانه‌ای نبود. پس از آن کسب تکلیف کردیم و آنها شرایط را طبق مستندات بررسی کردند و اعلام کردند که مدیریت علیرضا قاسم خان بر موزه سینما بلا مانع و قانونی است. در نهایت حکم مدیرعاملی ایشان را دادیم و امید دارم که بتوان از تخصص و سابقه ایشان به نفع سینمای ایران بهره برد.

رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما، لادن طاهری مدیرعامل فیلمخانه ملی ایران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر، محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری ، جلیل اکبری صحت مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوان از جمله مدیرانی بودند که مهندس محمدمهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی را در بازدید از محل موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران همراهی کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگران اصلی بازار سینمای ایران چه اشخاص و سازمان‌هایی هستند؟

ایسنا نوشت: در بازار تولید و پخش سینما یکسری عوامل کلیدی در موفقیت یک‌ فیلم نقش دارند که ابتدا ممکن است فقط نام فیلمساز، بازیگران یا حتی تبلیغات گسترده به ذهن آید، اما باید حضور عوامل دیگری را هم در یک موفقیت یا ناکامی دخیل دانست که اگرچه شاید خیلی در ویترین نباشند اما می‌توانند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند.

امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس سینمایی - به جایگاه سینمای صنعتی در ایران و ساختار آن نگاهی متفاوت داشته و از چند شخص و سازمان به عنوان بازیگران اصلی بازار سینما نام برده است.

او در یادداشت خود که جدولی هم به آن پیوست شده، نوشته است:

«کمپانی یا همان نگاه ساختاری متمرکز در سینما از تولید تا نمایش فیلم (تولید، پخش و سینماداری) حلقه مفقوده "صنعت سینما" در ایران است. سینمایی که به اسم صنعت از آن یاد می‌شود ولی همچنان در وضعیت شبه صنعتی آن هم با نگاه محدود است. فروش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ با این که فروش خوبی به نسبت سالیان گذشته است اما اگر بخواهیم با نگاهی به سینمای جهان بنگریم، یعنی حدود ۲۰ میلیون دلار. این در حالی است که کشور امارات عربی متحده سینمای خود را با رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر در حوزه خدمات تعریف می‌کند تا مفهومی به نام فرهنگ خود!

مُحسنات تولید داخلی بر کسی پوشیده نیست و به قول بهرام بیضایی که جایی گفته است، «ما آن چه که هستیم تولید می‌کنیم»، امیدوارم این گفته او شامل فرهنگ غنی ایرانیان و تولیدات سینمایی خود نباشد و بی‌شک نمی‌توان آنچه که هستیم را در تولیدات سینمایی خود ارزیابی نماییم!

 اما غرض از ارائه این جدول پیوست، ضرورت توجه به صنعتی شدن سینما است که قطعا بدون کارِ تیمی و تبدیل به کمپانی شدن فعالان سینما از "صنعت" خبری نیست و به نوعی در حال برگزاری یک "سینما بازار یا به نوعی جمعه بازار هستیم" و نه "صنعت سینما "!

بازیگران اصلی سینمای ایران در ۳۰ سینمای برتر کشور (با استناد به گزارش فروش سال ۱۴۰۲ سینمای ایران، اعلام شده توسط سینماشهر) احصا شده است که در این گردش ۵۵ درصدی کل سینمای ایران، علی سرتیپی (تهیه‌کننده، سینمادار و پخش‌کننده) و شرکایش و سپس حوزه هنری  و محسن خباز (سینمادار) و شرکایش و شهرداری تهران خودنمایی می‌کنند.

مابقی سینماهای این لیست هم بصورت (تک نفره) مدیریت می‌شوند. البته دفتر پخش علی سرتیپی به نام «فیلمیران» و پخش «بهمن سبز» حوزه هنری بازوهای کمکی این بازیگران هستند اما بی‌شک نقطه قدرت علی سرتیپی فارغ از این خودنمایی در اقتصاد سینمای ایران، پلتفرم فیلم‌نت است که می‌تواند نفش بسزایی در یکه‌تازی این فعال سینمایی در (صنعت تصویر ایران و نه تنها صنعت نداشته سینمای ایران) داشته باشد.

 تا این جای کار علی سرتیپی توانسته است شبه کمپانی موفقی را بصورت غیر متمرکز راه بیاندازد (کمپانی ساختاری متمرکز دارد)، اما این بازار نیاز به دو سه کمپانی یا شبه کمپانی دیگر دارد. پس منظر می‌مانیم هرچند خیلی دیر شده است.

 

بازیگران بازار سینما فروش (ریال) درصد از فروش کل کشور تعداد مخاطب درصد از مخاطب کل کشور درصد از مخاطب کل کشور علی سرتیپی حوزه هنری محسن خباز شهرداری تهران جمع کل(بازیگران اصلی) جمع کل ۳۰ سینمای برتر کشور جمع کل کشور
۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۸۸۵ ۳,۴۵۳,۳۳۳ ۱۲,۵ ۴ سینما (کورش، ایران‌مال، لوتوس و شکوفه)
۱,۴۰۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۶۰۲ ۳,۰۵۸,۷۴۷ ۱۰,۵ ۷سینما (آزادی تهران، هویزه و آفریقا مشهد، ساحل و چارباغ اصفهان، سپهر ساری، سپیدرود رشت)
۷۷۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۲۸۳ ۱,۵۴۱,۳۸۱ ۵ ۴سینما (شهر آفتاب،  شیرازمال و گلستان در شسراز، شمیران سنتر در تهران)
۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۸۲۸ ۷۲۶,۷۸۶ ۲,۵

۲ سینما (ملت و راگا در تهران)

۴,۳۴۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵,۵۹۰ ۸,۷۸۰,۲۴۷ ۳۰,۵ ۱۷ سینما
۶,۸۳۳,۶۹۲,۳۶۱,۰۰۰ ۵۵,۴۱۵ ۱۳,۸۵۲,۸۸۵ ۴۸ ۳۰ سینما
۱۲,۴۱۰,۷۳۳,۱۳۱,۴۰۷ ۱۰۰ ۲۸,۵۶۹,۸۵۸ ۱۰۰

۲۷۷ سینما

توضیحات ضروری:

۱) ۳۰ سینمای اصلی تهران در فروش کل کشور کمی بیشتر از ۵۵ درصد و در تعداد تماشاگر ۴۸ درصد سهم کل کشور را در اختیار دارند.

۲) ۱۷ سینمای بازیگران اصلی کمی بیشتر از  ۳۵ درصد از فروش کل سینمای ایران و ۳۰.۵ درصد از کل تماشاگران را در اختیار دارند.

۳) حوزه هنری به دلیل تعداد بالای سینماهای در اختیار در سراسر کشور، حدود ۲۵ درصد از فروش کل کشور را در اختیار دارد و بازیگر اصلی سینمای ایران در حوزه پخش و سینماداری است.

۴) علی سرتیپی با شراکت گروه صنعتی گلرنگ و محمدرضا صابری (سینمادار و سخنگوی فعلی انجمن سینماداران) و فیلمیران توانسته است نقش مهم و موثری در این بازیگری داشته باشد.

۵) محسن خباز با شرکای ناشناخته خود در مجموعه سینماهای شهر آفتاب توانسته است رده سوم این جدول را از آن خود کند.

۶) با پیوستن مجموعه سینمایی باغ کتاب، شهرداری تهران می‌تواند سهم خود را به ۵ تا ۶ درصد برساند.

۷) بازیگران اصلی سینما در جدول بالا نشان‌دهنده ضرورت توجه به همگرایی بین تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینماداران هستند. (تشکیل کمپانی و بهم پیوستگی زنجیره تولید، توزیع و نمایش سینمای ایران)

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 17 آقازاده‌ و خانم زاده‌ سینمای ایران که به واسطه پدر و مادرشان بازیگر شدند!(+عکس) کوچ ابدی رضا داوودنژاد بازیگر و چند نکته قابل تامل رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند!

دیگر خبرها

  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • رکوردشکنی تازه در سینمای ایران/«تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • به سینمای تازه‌ای نیاز داریم / باید امنیت پلتفرم ها بیشتر شود
  • برگزاری مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • برگزاری یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • سینمایی اجتماعی به سرنوشت سینمای دفاع مقدس دچار نشود
  • بازیگران اصلی بازار سینمای ایران چه اشخاص و سازمان‌هایی هستند؟