Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین شهرستان ری گفت: شهرستان ری به عنوان قبله تهران جایگاه مذهبی رفیعی دارد که اوج تجلی آن در مناسبت های آیینی نظیر پیاده روی «جاماندگان حرم» ظهور و بروز می یابد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، امین بابایی مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین شهرستان ری  اظهار داشت: شهرستان ری به عنوان قبله تهران جایگاه مذهبی رفیعی دارد که اوج تجلی آن در مناسبت های آیینی نظیر پیاده روی «جاماندگان حرم» ظهور و بروز می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مراسم راهپیمایی جاماندگان حرم را مظهر عشق و علاقه مردم به قیام حق جویانه امام حسین(ع) ارزیابی کرد و افزود: مردم در مناسبت های مذهبی این چنینی، عشق و علاقه خود را به ائمه اطهار علیهم السلام و ارزش های والایی که این بزرگواران در پی احیای آن بودند، ابراز می دارند.مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین تصریح کرد: در راستای اشاعه فرهنگ ارزشمند عاشورایی اقدام شایسته ای تحت عنوان پیاده روی جاماندگان از زیارت اربعین کربلا صورت گرفته تا کسانی که توفیق زیارت حضرت اباعبدالله(ع) را در عراق پیدا نکردند، در این فرصت فراهم شده با همان نیت و حال و هوا از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده روی کنند و این آیین ارزشمند را در تهران محقق کنند.بابایی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای میزبانی از جاماندگان در ری گفت: به منظور ارائه خدمات شایسته به زائران، ستاد اربعین در شهرستان ری تشکیل شده و کمیته های مرتبط اعم از پشتیبانی، اجرایی، استقبال، فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی اقدام به تدوین یک پروتکل داده که مبتنی بر آن خدمات ارزشمندی به زائران پایتخت صورت بگیرد و مانند سالهای گذشته به خوبی از راهپیمایان اربعین میزبانی کنیم.وی ادامه داد: در همین راستا کمیته اطلاع رسانی که موضوع انعکاس اخبار از حال و هوای این مراسم معنوی و همچنین اطلاع رسانی به زائران درخصوص نحوه ترددها، مسیر ترافیکی و معرفی مراکز و موکب های خدمات رسان را برعهده دارد، با تشکیل کانال های تلگرامی، صفحات اینستاگرام و یوتیوب توانسته فضاسازی مناسبی برای ارائه خدمات شایسته به زائران ایجاد کند.مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد اربعین شهرستان ری با بیان اینکه نقطه عطف این کمیته در انعکاس این قیام ارزشی و مردمی از طریق رسانه ملی است، تصریح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته و با استقرار دستگاههای اس ان جی، این حماسه مردمی از شبکه های مختلف به صورت زنده پخش می شود.بابایی اضافه کرد: شبکه تهران در آستان مقدس مستقر است که بصورت زنده و متداوم فرایند پیاده روی را منعکس خواهد کرد و مجموعه تیم های رسانه ای، خبرگزاری ها، عکاس ها و خبرنگاران خارجی این اقدام ارزشمند و حرکت ارزشی را که در سوی تحقق باورهای قیام عاشورا صورت می گیرد، این صحنه ها را ثبت و منعکس خواهند کرد.فیلم مستند جاماندگان کربلا ساخته می‌شود وی با اشاره به ساخت مستند جاماندگان کربلا گفت: برای این منظور جلساتی با حضور مسئولان روابط عمومی دستگاههای خدمات رسان، بسیج رسانه و گروههای رسانه ای تشکیل شده که مقرر شده نهادهای عضو کمیته اطلاع رسانی نسبت به مستند سازی پیاده روی اربعین در حوزه خود بپردازند و به فرمانداری ارسال کنند که در نهایت توسط سازمان بسیج رسانه استان تهران تدوین و در رسانه ملی پخش خواهد شد. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۷۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود

بنی‌عباس در آغاز کار به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما حضرت خلافتی که از مسیر بنی عباس و آدم‌کشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نپذیرفت. این یکی از تفاوت‌های ائمه با دیگران است که دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم سعید طاووسی مسرور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشستی با عنوان «امام صادق(ع) و مسئله حکومت» طی سخنانی افزایش تعداد شیعیان در زمان امام صادق (ع) و سیره آن حضرت در مواجه با قیام‌های آن دوران پرداخت.

بخش‌هایی از سخنان این استاد دانشگاه را می‌خوانید:

ولادت امام صادق(ع) در سال 80 هجری و شهادت ایشان در سال 148 هجری رخ داد. از سال 83 تا 132، مصادف با دوره بنی امیه و خلفای ستمگری است که البته بعد از هشام، بنی امیه دچار ضعف شده و در سال 132، بنی امیه با کشته شدن مروان حمار ساقط می‌شود.

نکته مهم این است که دوره ضعف بنی‌امیه برای امام صادق (ع) بسیار مغتنم بود چون آنها دیگر نمی‌توانستند فشار زیادی به امام بیاورند لذا امام صادق(ع) هم از سقوط بنی امیه و هم تثبیت بنی عباس، نهایت استفاده را کردند چون فرصت ارزشمندی برای ایشان رخ داد.

گسترش مکتب شیعه در دوران امامت امام صادق (ع)

در زمان امام صادق(ع) تعداد شیعیان زیاد شد در حالی‌که این تعداد مثلاً در زمان امام حسن (ع) کم بود تا جایی که فرزندان آنها حتی امکان ازدواج با شیعه را نداشتند. بنی عباس، سال‌ها از هر راهی حتی راه‌های غیرشرعی و خدعه و نیرنگ استفاده کردند تا بتوانند بنی‌امیه را کنار بگذارند. آنها از روایات نبوی نیز سوء استفاده می‌کردند و حتی شروع به کشتار سادات کردند.

بنابراین لازم است این دشمنان اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسیم که البته افراد بی‌سوادی نبودند و بسیاری از آنها از جمله مهدی، هادی و هارون، محدث بودند و برخی از آنها با علما مناظره می‌کردند.

 

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است

 

بنی‌عباس، موقع روی کار آمدن به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما امام(ع)، خلافتی که از مسیر بنی عباس و از راه آدم‌کشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نمی‌تواند بپذیرد چون اگر پیشنهاد آنها را می‌پذیرفت چه جوابی در قبال تاریخ داشت؟ این از تفاوت‌های ائمه ما با دیگران است که قدرت برای آنها موضوعیتی ندارد و دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند و آن را حفظ کنند.

اگر امام حسن (ع) صلح کرد به این دلیل بود که اگر چنین کاری انجام نمی‌داد تشیع از بین می‌رفت هرچند که برخی از افراد، او را به خوار کردند شیعیان متهم کردند اما این سیاستی مثبت از جانب ایشان بود. بنابراین نباید سیاسی‌کاری به معنای منفی انجام دهیم چراکه واقعیت این است که خلافتی که از مسیر بنی‌عباس به دست بیاید مشروع نیست. از سوی دیگر مردم آماده پذیرش چنین چیزی از جانب امام صادق (ع) نبودند.

قیام‌‌های سادات حسنی علیه عباسیان

بنده تعجب می‌کنم که سر کلاس درس، برخی دانشجویان می‌گویند در چنین شرایطی هدف وسیله را توجیه می‌کند اما شهید بهشتی می‌گوید، با استفاده از پلکان حرام، کسی به پشت بام حلال نمی‌رسد. مطلب دیگر اینکه قیام‌‌های سادات حسنی علیه عباسیان را در آن دوران شاهد هستیم که می‌گفتند اینها دروغ گفتند و خدعه و نیرنگ به کار بردند و اسم اهل بیت(ع) را آوردند و عنوان ما را غصب کردند بنابراین قدرت باید در دست خاندان علی باشد نه آل عباس. البته امام صادق(ع) در قیام‌های محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم شرکت و همراهی نمی‌کند.

 بعد از واقعه عاشورا، برخی گمان کردند تنها درسی که می‌شود از حسین بن علی(ع) گرفت فقط مبارزه مسلحانه است که زیدیه نمونه بارز آنهاست اما مگر امام حسین (ع) در تمام زندگی‌اش فقط قیام مسلحانه داشته است؟ این انسان، 57 سال عمر کرد و بیست سال از آن را در صلح با معاویه بود.

چه کسی گفته است در هر شرایطی باید قیام کرد؟ ما باید ببینیم آیا چنین قیامی، نتیجه‌ای در پی دارد؟ امام حسین(ع) وقتی مشاهده کرد خلافت در حال تبدیل به سلطنت است قیام کرد و شهید شد. بنابراین مسیری که ائمه ما رفتند ادامه فکر و فرهنگ و معرفت حسینی بود اما مسیری که زیدیه در پیش گرفت این بود که در هر حالی باید قیام کرد و این منطقی نیست لذا امام صادق(ع) قیام زید را تأیید نکرده است.

 

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

 

پشتوانه معرفتی در قیام‌ها

خط امام در آن زمان خط قیام نبود در حالی‌که زیدیه می‌گفتند امامی که در خانه بماند و درس بگوید به درد نمی‌خورد. آنها می‌گفتند جعفر بن محمد، اعتقادی به جهاد ندارد در حالی‌که امام صادق(ع) می‌گفتند من به جهاد اعتقاد دارم اما علم خودم را در کنار جهل آنان نمی‌گذارم. در قیام فخ در زمان امام کاظم(ع)، یکصد سید به شهادت رسیدند اما آیا در مکه و در حرم خدا، کسی قیام می‌کند آن هم در مقابل لشکر عباسی؟ بنابراین قیام‌های بدون معرفت، کور و بی‌هدف و سطحی، اثری در پی ندارد.

زمانی که زیدیان وارد قیام شدند از نظر فقهی وابسته به مکتب ابوحنیفه شدند. خود زید می‌گفتند امام صادق (ع) فقط در احکام، امام ماست. آنها در کلام یعنی عقاید نیز وابسته به معتزله شدند چون باز هم از اهل بیت(ع) فاصله گرفتند. پشت هر قیامی باید یک معرفت باشد مثلاً انقلاب اسلامی بر اساس پشتوانه معرفتی ولایت فقیه شکل گرفت لذا موفق شد.

فرض کنید اگر شرایط مهیا بود و امام صادق(ع) در دوران پس از بنی‌امیه به خلافت می‌رسید آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟ در روایت شریفی از امام صادق آمده است بنی امیه و بنی عباس نمی‌خواهند دین را در جامعه رواج دهند. حال آیا امام صادق اگر به قدرت می‌رسید می‌توانست با استفاده از همان روش‌ها، دین را در جامعه ترویج کند؟ در این صورت چه تفاوتی بین امام صادق (ع) و بنی امیه وجود دارد؟ شیخ صدوق در کتاب شریف «الخصال» این حدیث را نقل کرده است و نکات مهمی هم در آن وجود دارد.

گفته شده آنهایی که بالاترند باید بر آنهایی که پائین‌تر هستند آسان بگیرند و با مدارا رفتار کنند. سپس به این داستان اشاره می‌شود که شخصی مسلمان می‌شود و سپس دوست مسلمانش به او می‌گوید برویم نماز صبح بخوانیم و پس از نماز می‌گوید حالا تعقیبات نماز را بخوانیم، سپس شروع به مباحثه می‌کنند تا اینکه نزدیک نماز ظهر و عصر می‌شود، این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه نوبت به نماز مغرب و عشاء می‌شود. طرف ناراحت می‌شود و می‌گوید این چه دینی است که شما دارید؟

امام صادق (ع) می‌گوید این گونه نکنید چون باعث می‌شود مردم از دین زده شوند. این کاری است که بنی امیه انجام داده و با شمشیر با مردم سخن می‌گفتند اما ما نباید تصویری خشن از اسلام به نماش بگذاریم. در سکانس آخر فیلم «محمد رسول الله» از مصطفی عقاد که مربوط به فتح مکه است ابوسفیان می‌گوید این پیروزی از قلب‌ها وارد شد نه از دیوارها.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است