Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > تجسمی - آریا اقبال مدیر گالری آریا که این روزها گالری‌اش میزبان نمایشگاه «آثار کوچک، استادان بزرگ» است، گفت: «این نمایشگاه در پی بیان این موضوع است که ابعاد اثر در هماهنگی با مفهوم اثر مهم است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه «آثار کوچک استادان بزرگ» که این روزها در گالری آریا برپاست، در پی تصحیح دیدگاهی که به اشتباه درباره ابعاد رایج شده است، در این نمایشگاه ۴۰ اثر طراحی و نقاشی از گارنیک درهاکوپیان، ابوالقاسم سعیدی، منیر فرمانفرماییان، بهمن محصص، داوود امدادیان، ناصر اویسی، قاسم حاجی‌زاده، شهلا حبیبی، علی‌اکبر صادقی، بهجت صدر، فریده لاشایی، رضا مافی، اردشیر محصص، سیراک ملکونیان، نیکزاد نجومی، مهدی ویشکایی و منوچهر یکتایی به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین تعداد آثار این مجموعه به بهجت صدر تعلق دارد. در هفت قاب کوچک، او مناظری طبیعی به شکلی کاملا آزادانه و با موادی مانند آبرنگ، جوهر و مداد رنگی دیده می‌شود که برخوردی بسیار ساده با سوژه در آنها وجود دارد و بعضی از آنها به عنوان اتودی برای کار نهایی در نظر گرفته شده است. علی اکبر صادقی چهار اثر با ابعادی در حدود A۵  دارد که با مداد روی مقوا کشیده شده و در هر کدام از آنها بخش‌هایی از یک فیگور دیده می‌شود، همان فیگورهای آشنا با لباس رزم که لکه‌های رنگ قرمز، آنها را خونین کرده است.

اما سه اثر از بهمن محصص روی دیواری با رنگ سبز قرار گرفته تا جلوه دیگری به نمایشگاه ببخشد. مردی که با روان نویس روی مقوا کشیده شده، در حال هندوانه خوردن است. دو لیتوگرافی زیبا از پلیکان هم آثار دیگری هستند که علاقه‌مندان محصص را از دیدن این نمایشگاه راضی می‌کنند.

پسرعموی او نیز حضوری برابر در این نمایشگاه دارد. در سه تابلوی اردشیر محصص، فیگورهایی دیده می‌شود که به سادگی تمام، با روان‌نویس روی مقوا کشیده شده‌اند، مقوایی که می‌تواند بخشی از یک جعبه باشد و برش‌های آن هم در اثر دیده شود. به جز یکی از این قاب‌ها که فیگورهای مختلف روی یک ورق دفتر کشیده شده‌اند، در دو قاب دیگر شاهد فیگورهایی هستیم که از کاغذهای مختلف بریده شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند.

دو نقاشی خط کوچک از رضا مافی که با رنگ روغن روی چوب به وجود آمده و نمایی سرامیک گونه دارند، دو نقاشی از شهلا حبیبی که با ورق طلا به وجود آمده‌اند و دو اثر از منیر فرمانفرماییان که شامل یک طراحی ساده با مرکب و یک اثر با شیشه و آینه است، نمونه‌های دیگری از آثار این مجموعه هستند.

اما یک بخش قابل توجه دیگر دیوار قرمز رنگی است که دو اثر از منوچهر یکتایی روی آن نصب شده است که شاید ترجمان هدف تئوریک نمایشگاه باشد. یک اثر با طول و عرضی در حدود ۴۰ سانتی متر و دیگری بیش از ۱۲۰ سانتی متر؛ این دو اثر با ابعاد بسیار متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند تا مخاطب امکان مقایسه میان کار کوچک و بزرگ هنرمند را داشته باشد و تاثیرات این تفاوت را مشاهده کند.

آریا اقبال درباره این نمایشگاه گفت: «گالری آریا سال ها پیش پایه‌گذار نمایشگاه «تابلوهای کوچک» بود و با اعلام فراخوان، پنج دوره از این نمایشگاه‌ها را برگزار کردیم اما پس از مدتی تعداد دیگری از گالری‌ها نمایشگاه‌هایی را دقیقا با همین عنوان و همزمان با نمایشگاه‌های ما برگزار کردند. بنابراین ترجیح دادیم فعلا برگزاری نمایشگاه تابلوهای کوچک را متوقف کنیم اما اکنون تصمیم گرفتیم در بیانی دیگری به مساله مهم ابعاد در اثر هنری بپردازیم.»

اقبال ادامه داد: «در دوره معاصر تلقی اشتباهی نزد جامعه جوان نقاش شکل گرفت که هر چه ابعاد اثر هنری بزرگ تر باشد اثر، هنری تر است. ما با آن سلسله نمایشگاه های تابلوهای کوچک و این نمایشگاه «آثار کوچک، استادان بزرگ» بر آنیم تا این تصور را اصلاح کنیم؛ ابعاد باید متناسب با فرم و حتی محتوای اثر باشد و خودش به تنهایی کارکرد کیفی و هنری ندارد. دیگر اینکه بسیاری از آثار بزرگان هنر ایران در گذشته در ابعاد کوچک خلق شده اند و ابعاد محوری ممکن است آن شاهکارها را به محاق فراموشی سوق دهد.»

او بیان کرد: «بخش اعظم آثار این نمایشگاه با توجه به فقدان اکثر هنرمندان، از مجموعه‌دارها گرفته شده و سعی کردیم تا جایی که ممکن است قیمت آثار از حد معمول قیمت آثار آنها پایین‌تر باشد. این نمایشگاه با همکاری حمیدرضا کرمی آماده شده و با بررسی آثار هنرمندان، کارهای مورد نظر خود را انتخاب کردیم. البته با توجه به اینکه بیشتر استادان هنر مدرن در قید حیات نیستند، آثار محدودی در اختیار ما بود.»

نمایشگاه «تابلوهای کوچک، استادان بزرگ» تا ۳۰ آبان در گالری آریا برقرار است.

58243

کلید واژه‌ها : نقاشی - هنرهای تجسمی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۹۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزه گفت: دومین جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان مدارس فیروزه با عنوان فرزندان حاج قاسم در همه مقاطع تحصیلی برای دومین سال پیاپی با حضور ۴۲ گروه سرود و ۱۱ گروه نمایش تئاتر صحنه‌ای در سالن همایش‌های آموزش و پرورش با همکاری کانون فرهنگی و تربیتی امام خمینی (ره) فیروزه برگزار شد.
علی ابوالفضلی افزود: در این جشنواره فرهنگی و هنری که به مدت ۶ روز به طول انجامید ۶۰۰ دانش آموز با یکدیگر به رقابت پرداختند.
وی گفت: از جمع ۱۲ گروه برتر سرود و تئاتر دانش آموزی شهرستان فیروزه در همه مقاطع تحصیلی، ۴ اثر با نظر هیات داوران به عنوان گروه‌های برگزیده به مسابقات جشنواره فرهنگی و هنری امید فردا در سطح استان خراسان رضوی ارسال می‌شود. 
ابوالفضلی یادآور شد: حضور بیش از ۵۰ گروه دانش آموزی در این جشنواره نشان دهنده استعداد دانش آموزان این شهرستان است.

 

 

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!
  • فارن افرز: چرا قدرت بزرگ‌تر همیشه در ژئوپلیتیک بهتر عمل نمی‌کند؟
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • اهمیت ورود به بازارهای بین المللی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی
  • برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)