Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-25@08:48:54 GMT

نقش عشق بر پرده نقره‌ای

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۳۸۴۵

نقش عشق بر پرده نقره‌ای

گروه سینما و تلویزیون: سینما از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی جهت توسعه فضای معنوی بین افراد یک جامعه است.البته در این مسیر تلویزیون به فراخور گستردگی مخاطب با ساخت سریال‌های دینی به نسبت گام‌های موثرتری را در این زمینه برداشته است. بدیهی است واقعه عاشورا از هر لحاظ برای شیعیان مهم و اثرگذار است، اما در میان انبوه آثار تولید شده پس از سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، سهم سینمای ایران در تولید فیلم‌هایی با موضوع محرم، عاشورا و زندگی امام حسین(ع) چقدر بوده است؟

به گزارش بولتن نیوز به نقل از جام جم آنلاین، واقعیت این است که غیر از چهار فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، «عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی و «سفیر» ساخته فریبرز صالح که تم اصلی به واقعه روز عاشورا می‌پردازد، اثر دیگری در این حوزه تولید نشده و بقیه فیلم‌هایی که در این حوزه تولید شده‌اند بیش از آن‌که به خود واقعه کربلا که اتفاقا به لحاظ دراماتیک هم قابلیت بالایی برای پرداخت سینمایی دارد، توجه کنند پیام‌ها‌ی انسانی و معنوی عاشورا را در متن اجتماعی و مناسبات انسانی امروزی مورد توجه قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم عاشورا در سینما

عزیزالله حاجی‌مشهدی، منتقد فیلم و مدرس سینما در گفت‌وگو با جام‌جم درباره سهم عاشورا در سینما گفت: پرده سینما و همچنین دریچه تلویزیون، می‌تواند گاه موثرتر از دیگر رسانه‌ها و بویژه پرنفوذتر از کتاب و روزنامه بر مخاطبان خود تاثیر بگذارد. یکی از برجسته‌ترین فرازهای حوادث دینی و مذهبی ایرانیان و مسلمانان، واقعه عبرت‌آموز عاشورا و محرم است که در باورهای دینی مردمان این دیار ریشه‌ای عمیق دارد و به شکل سنتی در آمیخته با آداب و رسوم، از دیر باز پایدار مانده است.

او افزود: با نگاهی گذرا به کارنامه فیلمسازان (چه در سینما و چه در تلویزیون) بسادگی در می‌یابیم که متناسب با جایگاه و شأنیت این واقعه مهم و تاریخی، چنان‌که باید و شاید، به جز چند نمونه انگشت‌شماری که در فاصله سال‌های 1360 تا امروز تولید شده، کارهای زیادی شکل نگرفته است.

البته در این زمینه به‌طور نسبی تلویزیون کارهای پرشمارتری در مقایسه با سینما انجام داده است. از میان برخی کارهای سینمایی که مستقیم‌تر به محرم و عاشورا پرداخته‌اند، به فیلم‌هایی چون: «سفیر» ( فریبرز صالح)، «روز واقعه» (شهرام اسدی)، «عصر روز دهم» (‌مجتبی راعی)، «شب دهم» (جمال شورجه) و فیلم‌های دیگری چون: «به خاطر هانیه» (کیومرث پوراحمد) و «سلطان» (مسعود کیمیایی) می‌توان اشاره کرد که به‌طور غیرمستقیم، صحنه‌هایی گرم و گیرا از مناسک و آیین‌های مربوط به عاشورا و محرم را در قالب دسته‌های سینه‌زنی یا زنجیرزنی و نظایر آنها به تصویر کشیده‌اند.

این مدرس پیشکسوت سینما خاطرنشان ساخت: از دیدگاه داستان پردازانه و با توجه به فضاسازی‌های هنرمندانه، شاید کمتر نمونه‌ای را بتوان با فیلمنامه «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی مقایسه کرد که توانسته باشد با شیوایی هر چه تمام‌تر از عاشورا و ستم‌ستیزی امام حسین(ع) سخن به میان آورده باشد. رستاخیز احمدرضا درویش نیز کوشیده است، با نگاهی متفاوت موضوع عاشورا و سلحشوری و جانبازی برخی چهره‌های نزدیک به امام حسین(ع)، بویژه حضرت عباس(س) را دستمایه کار خود قرار دهد که البته حواشی ایجاد شده، فرصت مناسبی را برای مطرح شدن این اثر قابل بحث، به‌وجود نیاورده است.

او ادامه داد: مجتبی راعی در عصر روز دهم با استفاده از فضای مستندگونه تجمع عزاداران بی‌شمار روز عاشورا، آن هم در جغرافیای کربلا و در فضای اصلی چنین رخدادی، کار دلنشینی پدید آورده است که چنین اثری را در ردیف آثار قابل‌اعتنا در موضوع عاشورا قرار داده است.

حاجی‌مشهدی با اشاره به حوزه مستند یادآور شد: در بخش مستند، از میان آثار کوتاه و نیمه بلند متعددی که بیشتر توسط فیلمسازان تجربی و مستند و سازندگان فیلم کوتاه تولید شده است، گاه بارقه‌هایی امید بخش دیده شده که در جشنواره‌های موضوعی بویژه در فضای کارهای حوزه هنری، مورد توجه قرار گرفته است. شاید از یک فیلم مستند برجسته با موضوع تعزیه ـ که توسط محمدرضا اصلانی در زواره اصفهان، تهیه شده است ـ باید به عنوان یک کار قابل توجه و به یاد ماندنی سخن گفت که با فیلمبرداری فرهاد صبا و اصغر رفیعی‌جم تصاویری گویا از کار بهترین استادان بومی تعزیه در منطقه زواره اصفهان به ثبت رسیده است. حضور تماشاگران بومی و خیل مشتاقانی که از دیگر نقاط کشور، خود را به زواره رسانده‌اند و درهم‌آمیختگی فضای درون صحنه با حواشی کار و حضور تماشاگران، به فضای این مستند حال وهوای خاصی بخشیده است.

او تصریح کرد: ساخته شدن چند مجموعه بزرگ تلویزیونی، از جمله مختارنامه و معصومیت از دست رفته داوود میرباقری، شب دهم حسن فتحی و سفر سبز محمدحسین لطیفی تلاش‌های درخور توجهی بوده که با محوریت موضوع عاشورا و محرم، ساخته و پرداخته شده‌اند.

حاجی‌مشهدی در پایان تاکید کرد: به‌طور معمول، در بخش خصوصی انگیزه کمتری برای پرداختن به این موضوعات وجود دارد. به همین دلیل، شاید تلویزیون و برخی نهاد‌های مشابه مثل حوزه هنری در توجه بیش از پیش به این موضوعات می‌توانند نقش و سهم بیشتری داشته باشند. البته نباید فراموش کرد در تولید این‌گونه آثار، بدون پشتوانه نگارش فیلمنامه منسجم و پرمایه، کاری جز رفع تکلیف، انجام نخواهد گرفت!

ساخت فیلم‌های مذهبی از نگاهی تازه

 فریدون فرهودی فیلمنامه‌نویس، کارگردان و مدرس سینما و تلویزیون در ضرورت پرداخت بیشتر به فیلم‌های مذهبی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: اعتقاد و اعتماد مردم به مفاهیم مذهبی باعث آرامششان می‌شود و همین دلیل محکمی است برای ضرورت پرداخت به فیلم‌های مذهبی از دریچه سینما.

فیلمنامه‌نویس دختری با کفش‌های کتانی و ساحره تصریح کرد: فیلم‌های مذهبی باید با نگاه و از دریچه‌ای تازه ساخته شود. در غیر این صورت، دیدن آنچه همه با آن بزرگ شده‌اند چه جذابیتی دارد؟ در واقع آنچه مردم می‌دانند، قابل دوباره گفتن نیست و مخاطبی ندارد. چون شاید در تخیل شان تصاویری زیباتر از آن روایات داشته باشند. در حقیقت برای پرداخت به مضامین مذهبی یا تاریخی یک موضوع اضافه که بار دراماتیک داشته باشد باید در آن روایات ایجاد شود که در آن داستان طراحی شود. به عنوان مثال در فیلم «بن هور» ما حضرت عیسی (ع) را می‌بینیم که در داستان است منتها در فصل هایی، نه در تمام متن داستان.

عصر روز دهم

داستان «عصر روز دهم» درباره دکتر مریم شیرازی است که با گروهی از پزشکان هلال‌احمر برای کمک به مردم عراق عازم این کشور می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای یافتن خواهر گمشده‌اش به جست‌وجو بپردازد. تمام داستان این فیلم در دهه اول محرم‌الحرام و در کشور عراق می‌گذرد.

رستاخیز

داستان فیلم «رستاخیز» از بعد از مرگ معاویه پسر ابوسفیان که یزید بن معاویه خود را خلیفه مسلمین می‌خواند، شروع می‌شود. او به فرماندار مدینه نامه می‌نویسد که از حسین بن علی بیعت بگیرد. بکیر بن حر که به عنوان پیک مخصوص دربار یزید بن معاویه برگزیده شده است، مأمور رساندن نامه یزید به مدینه می‌شود. او که جوانی چابک و پرانرژی و در تکاپوی حقیقت است در مدینه متوجه می‌شود حامل نامه‌ای است که در آن به کشتن حسین بن علی فرمان داده شده است. بکیر در مکه با اندیشه‌ها و خط فکری حسین بن علی (امام شیعیان) آشنا می‌شود و...

روز واقعه

«روز واقعه» روایت قصه زندگی عبدالله، جوانی مسیحی بود که تازه به اسلام روی آورده بود و دل در گرو عشق راحله دختر زید داشت. او در جریان عروسی با راحله ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند. عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند.

سـفیر

داستان «سفیر» درباره قیس بن مسهر، نماینده امام است که با نامه‌ای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه می‌رود. در راه به دست راهداران ابن زیاد، والی کوفه دستگیر و به زندان افکنده می‌شود. قیس پیش از دستگیری نامه را از بین می‌برد و در زندان زندانیان را بر ضد زندانبان‌ها می‌شوراند و... .

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: تاکید می‌کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمیرسیم. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است.

به گزارش هم میهن، عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه؛ در نشست مجازی کلاب کافه خبر در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و (رژیم) اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک‌های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است. مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا پس از حمله اسراییل به کنسولگری، ایران، صرفنظر کردن از تقابل را به توقف حمله به غزه کرده بود، خاطرنشان کرد: از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه‌ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه در مقابل‌عدم حمله ما اتفاق بیفتد.

این حرف‌ها بخشی از همان جنگ‌های روانی و رسانه‌ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند.

باز هم تاکید می‌کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است.

عراقچی: احتمال حمله به رفح هنوز زیاد است

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، معتقد است: احتمال حمله به رفح در غزه، هنوز زیاد است و منتفی نشده، ولی اسراییل را نمی‌تواند از این بن بست نجات دهد. درگیری با ایران (رژیم) اسرائیل را به مراتب ضعیف‌تر کرده است.

عراقچی همچنین می‌گوید: پس از کاهش تنش فعلی، باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک اجازه ندهیم که فشار و هزینه به کشور وارد شود.

وی در همین رابطه افزود: باید سیاست‌ها و راهبردهای همسایگی با کشورهای همسایه را تقویت و به‌روز کنیم. نباید اجازه داد ایران را به خطری برای کشورهای قلمداد کنند.

دبیرشورای راهبردی سیاست خارجی گفت: پس از تحولات اخیر، قدرت ایران به حدی افزایش یافته که فراتر از منطقه رفته است.

عراقچی خاطرنشان کرد که گاهی در گذشته به موقع از فرصت‌های پیش آمده استفاده نشد و آن فرصت‌ها تبدیل به تهدید شدند. برعکس گاهی حتی تهدیدها با مدیریت درست به فرصت تبدیل شده‌اند مثل حمله به سفارت ایران در دمشق که به فرصت بزرگی برای ایران مبدل شد. الان باید از این فرصت به دست آمده بهترین و بیشترین استفاده را کرد.

عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی کشور با شرکت در نشست مجازی اسپیس ایکس کلاب کافه‌خبر با تاکید بر اهمیت روابط خارجی گفت: میدان، دیپلماسی و رسانه در هر رویدادی باید با هم حرکت کنند. میدان و دیپلماسی احتیاج به رسانه‌هایی دارند که بتوانند روایت مطلوب از یک واقعه سیاسی یا نظامی را تولید کنند. روایت‌سازی خودش یک فن و تخصص است.

در داستان اخیر (درگیری نظامی ایران و رژیم اسراییل) ضلع سوم یعنی رسانه، کمی عقب ماند؛ اما میدان و دیپلماسی با هم کار کردند و خیلی قوی ظاهر شدند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، خاطرنشان کرد که در درگیری با (رژیم) اسراییل، تا لبه حساس جنگ رفتیم، اما در نهایت با مدیریت هوشمندانه با موفقیت بازگشتیم.

می‌توان گفت حداقل در کوتاه مدت دیگر درگیری نخواهیم داشت، ولی احتمال اینکه اسرائیل باز دست به اقداماتی مثل ترور بزند وجود دارد.

اسرائیلی‌ها در محاسبات ژئوپولتیک و راهبردی عرصه را به ایران باختند.

در حوزه راهبردی، ضربه موشکی ایران به معادلات امنیتی منطقه شکل جدیدی داد و معادلات قدرت به نفع ایران عوض شد. ایران بصورت مستقیم وارد عملیات شد و ضربه‌ای وارد کرد که (رژیم) اسرائیل نتوانست در همان تراز پاسخ دهد.

موشک‌های ما توانستند در حقیقت از ۵ لایه دفاعی عبور کرده و به اهداف خود برخورد کنند.

۳ لایه دفاعی «گنبد آهنین»، «پیکان» و «فلاخن داود» و چهارمین لایه «هواپیماهای جنگنده آنان» و لایه پنجم هم دوستان اسرائیل، یعنی امریکا و انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه بودند که به دفاع در مقابل حمله موشک‌های ایران برخواستند. موشک‌های ما از این ۵ لایه عبور کردند و به هدف رسیدند.

اسرائیلی‌ها علیرغم اظهارات اول خود که مدعی بودند ۹۹ درصد موشک‌ها را زده‌اند در آخرین آمار اذعان کردند که تنها توانسته‌اند ۸۴ درصد موشک‌ها و پهبادها را بزنند. این درحالی است که پهپادها اصولاً برای فدا شدن و راه باز کردن برای موشک‌ها شلیک شده بودند.

این یک واقعیت است که (رژیم) اسرائیل همه توان دفاعی خود را بکار گرفت تا حمله را دفع کند، ولی ایران همه توان تهاجمی خود را بکار نگرفت.

ایران به لحاظ راهبردی توانست بازدارندگی را احیا و تثبیت کند و این اهمیت بسیار زیادی دارد. ارزش فنی عملیات ایران بسیار بالا بود.

اکنون توان ژئوپلیتیک ایران به شدت بالا رفته است و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • صد و نهمین سالگرد واقعه نسل‌کشی ارامنه (عکس)
  • ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند