Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترافیک از یک سو و شلوغی اتوبوس ها از سوی دیگر همه را کلافه کرده این در حالی است که مسئولان شهری مردم را برای رفت و آمدهای درون شهری به استفاده از اتوبوس ترغیب می کنند.

به گزارش ایمنا، اتوبوس ها وسایل نقلیه عمومی هستند که در شهر برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تردد می کنند. هر روز تعداد زیادی از شهروندان مجبور هستند با اتوبوس سفرهای درون شهری خود را انجام دهند و در این مسیر انتظارهای بس طولانی برای رسیدن اتوبوس و وارد شدن به اتوبوس هایی که بیش ازحد ظرفیت مسافر سوار شده است، را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه وجود اتوبوس، تاکسی، مترو و تراموا در سطح شهرها که هر کدام بنا به فراخور خود تأثیری محسوس در مدیریت فضای در هم ریخته تردد شهری را دارد از جمله موارد در حال تاکید است.

درحال حاضر مسئولان شهری اصفهان تاکید می کنند که مردم برای رفت و آمدهای درون شهری، خرید کردن، مدرسه رفتن و یا انجام هر کار دیگری از اتوبوس ها استفاده کنند اما به راستی آیا بسترهای لازم برای استقبال هر چه بیشتر مردم از این وسیله نقلیه عمومی فراهم شده است؟

اتوبوس های نو کجا می روند؟

یکی از شهروندان اصفهانی که کارمند است و هر روز باید مسیر میدان جمهوری تا میدان قدس را طی کند به خبرنگار ایمنا می گوید: من هر روز از خط ۲ اتوبوس بی. آر.تی اصفهان حدفاصل میدان قدس تا جمهوری استفاده می کنم تا به محل کارم برسم اما متأسفانه از سامانه BRT فقط آوازه ای در شهر طنین انداز شده، به خصوص در این خط سامانه تندرو هیچ سودی برای شهر و مسافر ندارد.

مریم سجادی ادامه می دهد: خیابان ها با اختصاص یک لاین به اتوبوس های تندرو تنگ تر و ترافیک افزایش پیدا کرده است، از این رو رانندگانی که برای رفتن به محل کار خود عجله دارند، وارد مسیر BRT شده و البته حرکت اتوبوس ها را با تاخیر مواجه می کنند.

وی تاکید می کند: در هیچ کدام از اتوبوس های شهری اصفهان حداقل یک سطل زباله نصب نشده تا مسافران زباله های خود را داخل آن انداخته و به حفظ نظافت و پاکیزگی اتوبوس ها کمک کنند.

سجادی می گوید: مدت هاست که سازمان اتوبوسرانی خبر از خرید اتوبوس های نو و وارد شدن تعدادی از این اتوبوس های خریداری شده به مسیرهای مختلف می دهد، اما نمی دانم در کدام مسیرها اضافه شده اند که ما همچنان شاهد تردد اتوبوس های فرسوده و دود زا در شهر هستیم.

وی اضافه می کند: البته بارها شاهد بوده ام که تعدادی از مسافران بدون اینکه کارت بلیت بزنند، از اتوبوس استفاده می کنند که این به نوعی حق الناس محسوب می شود، رانندگان وحتی مسافران به فرد خاطی تذکر می دهند اما گویا عده ای گوش شنوا ندارند.

این شهروند اصفهانی به یک نکته دیگر هم اشاره می کند و آن توزیع نامتوازن اتوبوس در مسیرهای مختلف است به طوری که در برخی مسیرها اتوبوس ها با داشتن ۵ تا ۱۰ مسافر تردد می کنند و در برخی دیگر از مسیرها اتوبوس بیش از حد ظرفیت مسافر در خود جای داده است.

چندبرابر ظرفیت اتوبوس مسافر سوار می کنند/ عدم احساس امنیت

یکی دیگراز شهروندان اصفهانی، سوار کردن مسافر چندبرابر ظرفیت اتوبوس را از  مشکلات مهم استفاده از ناوگان اتوبوسرانی دانسته و می گوید: در این شرایط علاوه بر اینکه مسافران از آرامش کافی تا مقصد برخوردار نیستند، بلکه از نظر امنیتی نیز خود را در خطر می بینند و نگران دستبرد برخی از سارقان در چنین شرایطی هستند که از محیط شلوغ اتوبوس سوء استفاده کرده و دست به کیف قاپی و جیب بری می زنند.

لیلا احمدی، فرسودگی برخی از اتوبوس های داخل شهر، نداشتن پرده برای جلوگیری از تابش اشعه آفتاب و کاستن از گرمای هوا و از همه بدتر رفتار نامناسب تعدای از رانندگان با مسافران را از دیگر مشکلات این ناوگان برشمرده و اظهار می کند: بارها شاهد بوده ام که به خاطر ازدحام جمعیت داخل اتوبوس، پیرزن یا پیرمردی کمی با تاخیر در ایستگاه های اتوبوس سوار یا پیاده می شوند اما راننده با رفتاری تند باعث دلخوری این عزیزان می شوند.

وی ادامه می دهد: بعضی از رانندگان به قدری عجله دارند که ترس و دلهره به جان مسافران می افتد و البته برخی دیگر هم به قدری آهسته و بی تفاوت به وقت شهروندان رانندگی می کنند که داد مسافران را در می آورند؛ از این رو معتقدم سازمان اتوبوسرانی باید دوره های آموزشی برای ارتقاء رفتار و فرهنگ رانندگی با اتوبوس را برای رانندگان خود، برگزار کند.

احمدی می گوید: جالب اینکه در برخی خطوط چندین دستگاه اتوبوس پشت سر هم حرکت می کنند و در برخی خطوط باید نیم ساعت برای رسیدن یک اتوبوس انتظار کشید.

تعداد کم اتوبوس در شهر باعث ازدحام می شود

یک راننده اتوبوس نیز در خصوص مشکلات این حوزه از ناوگان حمل و نقل عمومی، از شهروندان به خاطر عدم رعایت مسایل بهداشتی و ریختن زباله هایشان در داخل اتوبوس گلایه کرده و می گوید: ما به صورت مستمر و هر روز محیط داخل اتوبوس را نظافت می کنیم اما برخی از مسافران به این موضوع توجه نداشته و زباله های خود را داخل اتوبوس رها می کنند.

وی که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، تاخیر در سرویس دهی اتوبوس ها و معطلی شهروندان در ایستگاه های اتوبوس را نتیجه کمبود تعداد اتوبوس در برخی مسیرها و عدم تناسب تعداد آن با جمعیت کلان شهر اصفهان می داند.

این راننده اتوبوس در توجیه دلیل سوارکردن مسافر چند برابر ظرفیت خط واحد اظهار می کند: زمانی که می بینیم مردم در ایستگاه ها منتظر می مانند مجبوریم چند برابر ظرفیت سوار کنیم تا آنها نیز زیاد انتظار نکشند.

وی افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس را برای رفع این مشکل ضروری دانسته و می گوید: مسئولان باید برای این موضوع چاره ای بیندیشند.

راننده اتوبوس در خصوص بد رفتاری برخی از ناوبران اتوبوس های شهری نیز اظهار می کند: هر راننده ای دلیل برای عصبانیت و رفتار تند خود دارد، بد نیست بدانید ما روزانه مواجه هستیم با تعدادی از مسافران که هر کجا مایل باشند، انتظار دارند اتوبوس توقف کند تا پیاده شوند به خصوص پشت چراغ قرمز چهارراه ها؛ از سوی دیگر تعدادی از آنها تا لحظه آخر رسیدن اتوبوس به ایستگاه روی صندلی اتوبوس می نشینند و هنگامی که اتوبوس پس از توقف در ایستگاه به مسیر خود ادامه می دهد اعتراض می کنند که هنوز پیاده نشده ایم!

وی ادامه می دهد: متأسفانه تعداد دیگری از شهروندان هم گمان می کنند که سوار شدن به اتوبوس رایگان است، کارت نمی زنند و در کمال حق به جانبی وارد اتوبوس می شوند، آیا دیدن این رفتارها انسان را ناراحت و عصبانی نمی کند؟

امسال ۶۰  اتوبوس فرسوده و غیر قابل تعمیر از رده خارج شد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اما در گفتگو با خبرنگار ایمنا اعلام می کند که خوشبختانه برای خرید ۱۳۷ دستگاه اتوبوس قراردادی منعقد شده است که تعداد ۱۰۰ دستگاه آن تاکنون تحویل شده و در حال حاضر در خطوط مختلف اتوبوسرانی اصفهان مشغول خدمت رسانی هستند و مابقی در حال تکمیل پول پرداختی شهرداری اصفهان است.

محمد علی احمدی پیش بینی می کند که تا ۳ ماه آینده ورود دستگاه های جدید را در دور دوم قراردادها شاهد باشیم منوط به اینکه شورای اسلامی شهر همچنان نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه عمر مفید اتوبوس ها ۱۰ تا ۱۳ سال است و ما  اتوبوس هایی که فرسودگی و آلایندگی دارند و امکان بازسازی ندارند را حذف می کنیم، اضافه می کند: البته با تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تلاش برای اقتصاد مقاومتی، تلاش کرده ایم نهایت بهره برداری از اتوبوس هایی که از نظر آلایندگی ضرری برای شهروندان ندارند، را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان یادآور می شود: امسال تعداد ۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و غیر قابل تعمیر از رده خارج شده اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کیفیت اتوبوس های شهر اصفهان نسبت به ۲ سال گذشته ارتقا پیدا کرده و آلایندگی کمتری دارند، تصریح می کند: در شهر اصفهان با استفاده از اتوبوس های گازسوز سعی بر جلوگیری از تولید آلاینده ها در شهر داریم، به همین دلیل هر چه تعداد بیشتری از اتوبوس های جدید وارد شهر شود، اتوبوس هایی که کیفیت پایینی دارند، از رده خارج می شوند.

وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد به طوری که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد اتوبوس های شهر اصفهان، از نوع اتوبوس های با کیفیت و کولر دار هستند.

احمدی با اشاره به فعالیت رانندگان اتوبوسرانی می گوید: اصلی ترین محور فعالیت اتوبوسرانی «ناوبران» آن هستند که در خط مقدم خدمت رسانی به مردم فعالیت می کنند.

وی یادآور می شود: تاکنون اقدامات خوبی برای کاهش تصادفات انجام شده از جمله برگزاری جشنواره بدون تصادف که در حاشیه برگزاری آن، بیش از ۱۵ درصد ناوبران اتوبوسرانی اصفهان که طی چند سال گذشته هیچ گونه تصادفی نداشتند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه پلیس راهور آموزش هایی را برای رعایت هر چه بیشتر قوانین و مقررات رانندگی به ناوبران ارایه کرده است، ادامه می دهد: یکی از برنامه های ما برای ناوبران برگزاری کلاس های مختلف به منظور تقویت تعامل اجتماعی آنها می باشد، همچنین کلاس های روانشناسی، مشاوره و فنی، آموزش راجع به تعمیر و نگهداری اتوبوس برگزار شده است.

وی تاکید می کند: در بخش های معنوی و فرهنگی نیز ارتقا سطح علمی ناوبران مد نظر ما بود که اتفاق افتاد.

به گفته احمدی، در حال حاضر در بین ناوبران اتوبوسرانی اصفهان افرادی از مدرک تحصیلی دیپلم تا فوق لیسانس، ورزشکار و حافظ قرآن هستند که به شهروندان خدمت رسانی می کنند.

وی اظهار می کند: با توجه به اینکه ارتقا سطح تحصیلی ناوبران دغدغه ما بوده است، بیش از ۱۱۰ نفر از ناوبران و پرسنل اتوبوسرانی اصفهان  به واسطه تسهیلات تشویقی ارایه شده توسط اتوبوسرانی، دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

 به نظر می رسد فرهنگ سازی در زمینه تشویق و ترغیب هر چه بیشتر شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی، توسط متولیان و مسئولان مربوطه، یکی از کارآمدترین روش ها برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوای شهر به عنوان اصلی ترین نیاز انسان به زنده ماندن است. اگر چه این فرهنگ سازی زمانبر است ولی تاثیرات ماندگاری بر روی محیط زیست به همراه دارد. 

البته باید زیرساختهای مورد نیاز برای افزایش تعداد و کیفیت اتوبوس های درون شهری تامین شود تا شهروندان به استفاده از این وسیله حمل  و نقل عمومی  ترغیب شوند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۴۰ ایستگاه سلامت و نوروزگاه در استان اصفهان

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: هم‌زمان با نوروز ۴۰ ایستگاه سلامت و نوروزگاه روستایی و عشایری در جاده‌ها و مناطق مختلف استان اصفهان برپا شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، مهران زینلیان امروز _پنج شنبه نهم فروردین_ در بازدید از خدمات سفر غرب استان اصفهان در محل نوروزگاه تیران و کرون اظهار کرد: نوروز امسال ۲۰ نوروزگاه روستایی و عشایری و ۲۰ ایستگاه امنیت و سلامت در جاده‌های بین شهری و مناطق روستایی استان اصفهان برپا شده که مسافران از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

وی در خصوص برنامه‌های در حال اجرا در نوروزگاه‌ها افزود: در نوروزگاه‌ها فروش تولیدات مواد غذایی، صنایع دستی روستاییان و برنامه‌های فرهنگی و جشن‌های محلی برای گردشگران اجرا می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: علاوه بر خدمات فرهنگی این مراکز، امکان استراحت برای رانندگان فراهم شده تا در کاهش تصادفات مؤثر واقع شود.

زینلیان با بیان اینکه بر اساس اعلام پلیس، در ایام نوروز امسال بیش از ۳۰ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند، تصریح کرد: این آمار در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: مثل گذشته خواب آلودگی، بی توجهی به جلو و سرعت غیرمجاز منجر به وقوع این تصادفات شده که مستلزم دقت بیشتر رانندگان و توجه به استراحت بیشتر بوده تا این روند ادامه پیدا نکند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه ۲۰ ایستگاه امنیت و سلامت در جاده‌های استان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: امکان توقف و استراحت رانندگان در این ایستگاه‌ها برای رفع خستگی ایجاد شده و با توقف رانندگان از خدمات آموزشی و فرهنگی بهره‌مند خواهند شد.

زینلیان به حفظ حرمت در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اذعان داشت: اماکنی در پارک‌ها برای مصرف غذا مسافران پیش‌بینی شده و رستوران‌ها نیز باید در روزها در محل سالن‌های غذاخوری خدمات به مسافران ارائه بدهند.

وی یادآور شد: در شب‌های قدر و سالروز شهادت حضرت علی (ع) فعالیت مراکز تفریحی و گردشگری با محدودیت عملکرد روبه‌رو است تا حرمت این روزها حفظ شود.

کد خبر 740044

دیگر خبرها

  • برپایی ۴۰ ایستگاه سلامت و نوروزگاه در استان اصفهان
  • جابه‌جایی ۱۲۰هزار مسافر نوروزی از پایانه‌های اصفهان/آغاز پیک دوم سفرها همزمان با لیالی قدر
  • ◄ به کارگیری نخستین اتوبوس برقی در خط گردشگری اصفهان
  • جریمه‌های جدید رانندگی چند برابر شد؟
  • راه اندازی نخستین اتوبوس برقی گردشگری در اصفهان
  • فعالیت ۲ خط اتوبوس گردشگری در اصفهان
  • تغییر جدید در خط ۴۰ اتوبوسرانی اصفهان
  • خدمات رسانی ۶ اتوبوس گردشگری به مسافران نوروزی در همدان
  • ترافیک سنگین در حاشیه زاینده‌رود / با رانندگان متخلف برخورد می‌شود
  • ◄ کمبود راننده اتوبوس بین شهری/ درخواست کمک از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته