Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@00:31:21 GMT

گام‌های باقیمانده تا « جی دی پی ١٤٠٤»

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۵۵۱۳

گام‌های باقیمانده تا « جی دی پی ١٤٠٤»

در میان شاخص‌های اقتصاد کلان، تولید ناخالص داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نه تنها به عنوان مهم‌ترین شاخص عملکرد اقتصادی در تجزیه و تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه بسیاری از دیگر اقلام کلان اقتصاد محصولات جنبی محاسبه و برآورد آن محسوب می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین (سالانه یا فصلی) را تولید ناخالص داخلی می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یکی از مراکز معتبر جهانی در اعلام آمارهای قابل اتکا در گزارش سالانه رقابت‌پذیری اقتصادی کشورها که برای سال ٢٠١٧-٢٠١٦ میلادی منتشرکرده‌ بود در خصوص ایران اعلام کرده بود که ایران در شاخص رقابت‌پذیری با دو پله سقوط از میان ١٣٨ کشور در جایگاه ٧٦ قرار گرفته است. رتبه ایران در گزارش سال قبل مجمع جهانی اقتصاد٧٤ بود. جاماییکا یک رتبه بالاتر و تاجیکستان یک پله پایین‌تر از ایران قراردارند.

بررسی جزییات گزارش شده توسط مجمع جهانی اقتصاد از شاخص‌های مختلف رقابت‌پذیری نشان می‌دهد، ایران در زمینه توسعه بازار بدهی (رتبه ١٣١) و کارایی بازار نیروی کار (رتبه ١٣٤) بدترین رتبه‌ها را میان کشورهای جهان داراست. اندازه بازار اما یکی از شاخص‌هایی است که ایران جایگاه بسیار مناسبی در آن دارد. (رتبه ١٩)

در همین حال گزارش‌های منابع قابل استناد دیگر نیز از روند تولید ناخالص داخلی ایران طی سال‌های اخیر، روال نزول ایران در تولید ناخالص داخلی را تایید می‌کند. موضوعی که برخی کارشناسان مربوطه آن را پس‌لرزه‌های خطاهای سیاستگذاری‌های اقتصادی در سال‌های گذشته می‌دانند و معتقدند که آنچه بر سر روال تولید ناخالص داخلی کشور آمده است نتیجه نوسانات نرخ ارز و افزایش تحریم‌های بین‌المللی است که در سال‌های قبل روی داده است و هنوز نتوانسته، ایران را به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف سند چشم‌انداز خود در ١٤٠٤ برساند.

به گونه‌ای که کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی در سال ١٣٩١ منجر به رشد منفی ٦/٨ درصدی تولید ناخالص داخلی رساند. پس از کند شدن روند مذکور در سال ١٣٩٢، رشد اقتصادی کشور به منفی ١/٩ رسید و سرانجام در سال ١٣٩٣ با عملکرد ٢٠٣ هزار میلیارد تومانی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه، توانست رشد ٣ درصدی را نسبت به سال ١٣٩٢ تجربه کند.

با این حال و با توجه به اینکه ایران در سال‌های گذشته نتوانسته است به رشد اقتصادی مطلوب خود دست یابد برخی اهداف سند چشم‌انداز ٢٠ ساله نیز با اما و اگر مواجه شده است به گونه‌ای که طبق سند چشم‌انداز ١٤٠٤ قرار است ایران در منطقه به جایگاه نخست رسیده و تولید ناخالص داخلی خود را به ١٩١٢ هزار میلیارد ریال برساند موضوعی که تداوم رشد اقتصادی ٨ درصدی را می‌طلبد و دولت هنوز نتوانسته است به این مهم دست یابد.

به نظر می‌رسد برای رسیدن به این رقم سناریوهای مختلفی مورد نظر کارشناسان است به گونه‌ای که برخی طبق نظر کارشناسان امر چنانچه روند گذشته رشد اقتصادی با میانگین ٦/٤ درصدی درسال‌های قبل و هم‌اکنون ادامه یابد، با این روند تولید ناخالص داخلی در ١٤٠٤ برابر ٨٣٤ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. که هنوز با عدد چشم‌انداز فاصله دارد.

در سناریوی دوم، حالت ایده‌آل رشد اقتصادی ٨ درصدی است که باید در طی سال‌های گذشته رخ می‌داد و با توجه به عقب ماندگی اقتصاد در سال‌های باقی مانده نیازمند رشد اقتصادی بالای ٨ درصد هستیم تا بتوانیم در افق ١٤٠٤ به تولید ناخالص داخلی ١٩١٢ هزار میلیارد ریال برسیم.

این در حالی است که در آخرین گزارشی که صندوق بین‌المللی پول از میزان GDP کشورهای مختلف منتشر کرده است باز هم تولید ناخالص داخلی ایران روال نزولی را داشته است. این در حالی است که در مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران با کشورهای خاورمیانه برخی کشورها توانسته‌اند رشد خوبی در تولید ناخالص داخلی خود داشته باشند. به بررسی تولید ناخالص داخلی کشورهای خاورمیانه پرداخته‌ایم.

در این مقایسه که  GDP ٢٠١٦و٢٠١٧ با یکدیگر نشان داده شده است، تقریبا همه کشورهای جهان رشد قابل‌توجهی را در میزان GDP خود شاهد بودند. به گونه‌ای که عربستان سعودی از ٧٩٠/٦٣٧ دلار تولید ناخالص داخلی سالانه در سال ٢٠١٦ به ٠٣٠/١٤٥/٢ دلار افزایش سرانه سالانه رسیده است. جالب اینجاست که ترکیه، پاکستان و مصر نیز از دیگر کشورهای خاورمیانه هستند که در طی یک‌سال میزان سرانه تولید ناخالص داخلی خود را افزایش داده‌اند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۵۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم شاهرود در ورزشگاه تختی این شهر گفت :رهبری فرمودند ما به قله نزدیک شدیم، در فرهنگ ما نباید هرگز خستگی و نا امیدشدن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد موانع را از پیش پای تولید کننده بردارد تا فعالان اجتماعی اقتصادی و فرهنگی بتوانند تلاش کنند تاکید کرد :  دستگاه‌های اداری موظف هستند با روابط اداری سالم و قانونمند مردم، فعال اقتصادی و تولیدکننده و جوان فعال و همه جامعه را حمایت کنند.

وی گفت : باید از هرگونه رابطه ناسالم، فساد اداری و رشوه  و از هر امری که مردم را ناامید میکند  پرهیز شود.

وی اضافه کرد: نیاز کشور بیش از همه زمان‌ها کار و تلاش و افزایش تولید است و دانشمندان، دانشگاهیان و پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان باید تلاش کنند تا دانایی‌ها ضمیمه توانایی‌ها شود و تولیدات به سمت صادراتی شدن پیش رود .

آیت الله رئیسی ابراز داشت: امروز در عرصه‌های علم وفناوریو صنعت  ما نیازمند کار و تلاش توسط همه مردم جامعه در بخش خصوصی، تعاونی و دولتی هستیم تا با دستان توانای شما اقتصاد و تولید کشور رونق بگیرد.
رئیس جمهور گفت: بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانجات راکد در استان سمنان به چرخه تولید بازگشته و نرخ بیکاری در این استان کاهش یافته و اشتغال افزایش یافته، اما باید بیش از این کار و تلاش کنیم.

رئیس جمهور  همچنین خاطرنشان کرد گفت: دولت برای تامین اب پایدار در شهرستان شاهرود  پیگیری می کتند و در خصوص وضعیت محیط زیست، هر اقدام و فعالیت صنعتی، اقتصادی و معدنی  اصل بر حفظ محیط زیست خواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت : علیرغم همه دشمنی‌هایی که با ملت ایران انجام می‌شود به دلیل اهداف بلند  نظام  ، مقاومت و ایستادگی در برابر استبداد، استعمار و استکبار جهانی وهم چنین به دلیل حمایت جانانه مردم ایران به تبعیت از رهبری فرزانه انقلاب از فلسطین و آرمان فلسطین و آزادی قدس، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.
وی افزود: امروز همه امت اسلام با همه وجود بر حقانیت این سخن واقف شده نه فقط امت اسلامی که جهان بشریت و همه مردم با هر دین و مذهب در سراسر عالم به حقانیت موضع جمهوری اسلامی در دفاع از فلسطین و بر ضدیت با رژیم ستمگر صهیونیستی واقف شده است.
وی اضافه کرد: هر کس در هرجای دنیا بخواهد به کرامت و عزت مردم ایران خدشه وارد کند مردم ایران در مقابلشان ایستادگی خواهند کرد.
رئیس جمهور گفت: به کنسولگری ایران که همان خاک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، حمله کردند و در مقابل این هجمه و حمله و ستم جنایت و ظلم، جمهوری اسلامی باید آن‌ها را تنبیه می‌کرد و مردم بزرگ ایران آن هارا تنبیه کردند.
آیت الله رئیسی ابرازداشت: اگر رژیم صهیونیستی خطا کند و بازهم بخواهد کوچکترین تعرضی به خاک جمهوری اسلامی کند نسبت به او آن چنان پاسخی داده خواهد شد که او و حامیانش پشیمان خواهند شد.
وی افزود: در مذاکره با برخی از کشور‌های غربی گفته ایم مبادا با زبان زور با ما سخن بگویید چرا که ملت ما دارای عقلانیت، تدبیر و منطق است و دوران زورگویی تمام شده  و اگر با زبان زورگویی سخن بگویید ملت بزرگ ایران و دولتمردان با قوت و قدرت در مقابلشان خواهد ایستاد.

 

دیگر خبرها

  • از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید
  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • اهداف ايران خودرو در سال جهاد اقتصادي
  • استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی