Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@15:37:53 GMT

شیوع شپش بین دانش‌آموزان خوزستانی کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۷۳۴۴

شیوع شپش بین دانش‌آموزان خوزستانی کاهش یافته است

رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر شیوع شپش بین دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به این بیماری، آموزش است.

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مساله شیوع شپش بین دانش‌آموزان از گذشته وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مقابله با این بیماری یک دستورالعمل پیشگیری در سطح کشور وجود دارد که هدف آن پیشگیری و کنترل پدیکلوز در مدارس است. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری، آموزش است که این کار از طریق مراقبین سلامت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با کاهش این پدیده میان دانش‌آموزان مواجه بوده‌ایم، افزود: براساس دستورالعمل کشوری در خصوص تشخیص و کنترل بیماری پدیکلوز(شپش) هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی باید سه بار بررسی شود. اگر در مدرسه‌ای مراقب سلامت حضور نداشته باشد برای بررسی بیشتر، دانش‌آموز به مراکز بهداشت ارجاع داده می‌شود و در صورتی‌که تشخیص داده شود این دانش‌آموز به بیماری پدیکلوز مبتلا شده است تمام دانش‌آموزان آن کلاس معاینه می‌شوند.

رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: اگر دیده شود که در سه کلاس یک مدرسه دانش‌آموزانی وجود دارند که به این بیماری مبتلا هستند، دانش‌آموزان تمام مدرسه معاینه شده و در صورت مشاهده دانش‌آموز مبتلا، درمان آغاز می‌شود. در موارد بسیار حاد حتی به خانواده‌ها هم توصیه می‌شود که به مراکز بهداشت مراجعه کرده و در صورت لزوم درمان را آغاز کنند.

صادقی با اشاره به افزایش شیوع این بیماری در فصل سرما، گفت: به طور کلی شیوع شپش در بهار و تابستان کاهش پیدا می‌کند. برای مقابله با این بیماری، آگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آموزش‌های ما نیز در وهله اول شامل ارتقا آگاهی دانش‌آموزان است و پس از آن برای مراقبان سلامت، فرهنگیان و والدین، دوره آموزشی تشخیص برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اغلب مدارس ابتدایی ما مراقب و رابط سلامت دارند اما واقعیت این است که در آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه هستیم. البته اگر در این زمینه کمبود نیرو داشته باشیم بررسی‌های لازم برای دانش‌آموزان در مراکز بهداشت انجام می‌شود. نمی‌توان گفت شیوع این بیماری در یک منطقه برخوردار، از یک منطقه کم‌برخوردار کمتر است یا در مقطع ابتدایی نسبت به دبیرستان بیشتر است؛ این نوع معیارها برای آمارگیری درباره این بیماری مناسب نیستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم

به گزارش همشهری آنلاین: اما این امکان برای بسیاری از دانش‌آموزان در نقاط محروم روستایی و حواشی شهرهای بزرگ و کوچک میسر نیست. برای رفع این معضل، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با ثبت اختراع میز سیار آزمایشگاهی سعی در کمک به پرورش استعدادهایی دارد که از این امکانات محروم هستند.

تمرکز بر پرورش مهارت‌های فناورانه

طراحی میز آزمایشگاهی سیار با هدف تسهیل دسترسی دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار و محروم از طریق یک استارت‌آپ بومی صورت گرفته است. البته این تنها محصول آموزشی فناورانه این شرکت نیست. گردانندگان این شرکت از سال۱۳۹۹با هدف پرورش و تقویت خلاقیت، استعداد و تقویت بنیه علمی کودکان و نوجوانان با رویکرد بازی و سرگرمی و تجربه‌محوری کار خود را آغاز کرده‌اند و در فاز نخست فعالیت‌های خود روی تولید بسته‌های علمی‌- آموزشی مهارت‌محور در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش مهارت‌های پزشکی، نانوفناوری، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، دانش هوافضا و روباتیک متمرکز بودند.

میز سیار آزمایشگاهی چیست؟

مصطفی راهوار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل این مجموعه درباره ساخت میز آزمایشگاه سیار گفت: «میز آزمایشگاه سیار یک میز کوچک و قابل حمل است که فضایی مانند کلاس درس را برای علم‌جویان فراهم می‌کند. این میز سیار در مدارسی که دانش‌آموزان امکان استفاده از آزمایشگاه را ندارند یا در مدارس روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در کشور ثبت اختراع شده است و به‌دنبال ثبت اختراع بین‌المللی آن هستیم.»

او با تأکید بر اینکه این میز سیار، فضایی امن و شخصی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد افزود: «علاوه براینکه بچه‌ها می‌توانند کارهای علمی، عملی و آزمایشگاهی خود را با این میز انجام دهند از آن به‌عنوان میز تحریر و کتابخانه هم می‌توانند استفاده کنند.» راهوار با بیان اینکه عدم‌اطلاع‌رسانی از دلایل ناشناخته ماندن میز آزمایشگاه سیار است گفت: «میز آزمایشگاهی ما ثبت اختراع شده، اما کسی آن را نمی‌شناسد، زیرا در تبلیغات و اطلاع‌رسانی محدودیت داریم و شناخت مردم از این محصول کم است.»

تقویت مهارت‌های عملی

سوق ‌دادن آموزش از محور تئوری به محورهای عملی علاوه بر بالا بردن کیفیت آموزش، منجر به تقویت مهارت‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان می‌شود. همین مورد مهم‌ترین هدف این استارت‌آپ بومی در مسیر پرورش استعدادهای نوپاست. این نوع آزمایشگاه سیار در بسیاری از کشورهای خارجی نیز ابداع و استفاده شده است.

در آمریکا نیز یک شرکت به نامEducate Main آزمایشگاه سیاری با عنوان BIOLAB در مدارس روستایی معرفی کرد. این آزمایشگاه یادگیری سیار برای هیجان دادن به بچه‌ها در مورد مشاغل علوم، مهندسی، ریاضی و فناوری طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی اهمیت وجود آموزش آزمایشگاهی

از آنجا که آزمایشگاه علوم دبیرستان یا راهنمایی با یادگیری اصول اولیه شیمی از طریق تعامل اسیدها و بازها یا کالبدشکافی قورباغه محلی برای کشف استعداد است، بخشی حیاتی از آموزش به‌حساب می‌آید. در اکثر فلسفه‌های آموزشی، یادگیری علم به‌سادگی کافی نیست.

برای درک کامل ماهیت تجربی علم، دانش‌آموزان به فضایی نیاز دارند تا آزمایش‌های خود را انجام دهند، نحوه تحقیق را بیاموزند و یادگیری علمی را از طریق آزمون و خطا تمرین کنند. به همین دلیل است که در بسیاری از نقاط دنیا سعی دارند امکانات مساوی از این دست در مناطق محروم فراهم کنند.

کد خبر 845040 برچسب‌ها آموزشی مدرسه و مدارس تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال آزمایش دانش آموز

دیگر خبرها

  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر خوانساری
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر