Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-23@15:40:40 GMT

القدس‌العربی: محمد بن سلمان هوس قدرت دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۳۱۶۵

القدس‌العربی: محمد بن سلمان هوس قدرت دارد

به گزارش بولتن نیوز، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن در یادداشتی نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بعد از به زندان انداختن چهره‌های سرشناس دینی و فرهنگی به عنوان مجازات آن‌ها برای سکوت در برابر بحران با قطر، این بار پا را فراتر گذاشته و در اقدامی جسورانه‌تر و مخاطره‌آمیزتر دستور بازداشت چهره‌های اقتصادی، مالی و اداری را صادر کرده است که تا اندک زمانی پیش موجب افتخار عربستان و عربستانی‌ها بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرشناس‌ترین این افراد شاهزاده ولید بن طلال، امیر متعب بن عبدالله، رئیس گارد ملی، خالد تویجری، رئیس سابق دیوان پادشاهی، و عادل فقیه، وزیر سابق اقتصاد، هستند.

در ادامه این یادداشت آمده است: با این تصمیمات، تقریبا هیچ کس خارج از دایره ظن و شبهه قرار نمی‌گیرد. عربستان همه چهره‌های شاخص خود را از دست داده و باید پرسید آیا عربستان هیچ فرد درستی غیر از ولیعهد و پدرش ندارد؟ با توجه به این رویکرد در عربستان دیگر هیچ فردی لیاقت آزادی را ندارد.

اقدام ولیعهد عربستان خطرناک است؛ زیرا با بی‌باکی و بی‌مسئولیتی فراوان همراه است، ضمن آن که نشان‌دهنده شتابزدگی و بی‌صبری برای رسیدن به نتایجی تضمین نشده است. خطرناک‌ترین مسئله هم این است که این اقدام از روی انتقام‌جویی صورت می‌گیرد که نادیده گرفتن آن ممکن نیست؛ اما بدترین قسمت ماجرا این است که این حمله گسترده، بدون شفافیت و شجاعت سیاسی یا تجربه اداری و نیز بدون هوشمندی حکومت انجام شده و همانند حمله قبلی است که به علمای دین و فرهیختگان شده است در حالی که آن‌ها روزی پشتوانه اصلی حاکمان سعودی بودند. فقط یک نفر می‌تواند این رخداد‌ها را در داخل و خارج از عربستان تفسیر کند و آن هم کسی است که از اتهامات وارد شده به بازداشت‌شدگان گروه اول یا گروهی که شنبه بازداشت شدند، مطلع است؛ افرادی که هیچ کس دقیقا نمی‌داند آن‌ها کجا هستند و چه کسی از آنان بازجویی می‌کند.

ولیعهد سعودی برای رسیدن به تخت پادشاهی شتابزده عمل می‌کند

چه کسی به این فرد (محمد بن سلمان)، به راه انداختن جنگ داخلی را تلقین کرده است در حالی که در جنگ‌های منطقه‌ای دیگری غرق شده و به راحتی و به سلامت از آن‌ها خارج نخواهد شد. شکی نیست که پای تشویق آمریکا و ترامپ برای اجرای اصلاحات در میان است. به نظر می‌رسد بن سلمان در این جنگ داخلی بیشتر تحت تاثیر عوامل ذاتی و روانی است تا سیاسی و موضوعی. تقریبا پوشیده نیست که او هوس قدرت دارد و برای رسیدن به هرم قدرت در عربستان شتابزده است. می‌خواهد تخت شاهی را از پدرش تحویل بگیرد و فضا برای او به تنهایی بدون وجود صدای مخالف مهیا شده است، هر چند در عربستان هیچ اثری از مخالفت علنی با مفهوم شناخته شده آن در کشور‌های دیگر وجود ندارد و بن سلمان «بیعت» و اعتماد مطلقی که رسانه‌های سعودی از آن خبر دادند برای خود ایجاد کرده است.

باید در شخصیت و شیوه نگاه محمد بن سلمان تامل کرد

القدس‌العربی در ادامه نوشت: هوس قدرت و شتاب برای رسیدن به آن با جزئیات روانی و مزاجی دیگری مانند نبود اعتماد به نفس و ترس از شکست، در شخصیت ولیعهد به وجود آمده است. رسیدن به تفسیری خارج از این عنوان برای توصیف اقدامات وی دشوار است. این ارزیابی با مواضعی که حاکی از نادیده گرفتن مردم (احمق فرض کردن آنها) است تایید می‌شود. مثلا بن سلمان گفت: «سی سال دیگر را برای جدال دینی هدر نمی‌دهیم و این {literal}{{/literal}افراط‌گرایان{literal}}{/literal} را فورا از بین می‌بریم»؛ و در جایی دیگر گفت: «بحران با قطر بسیار بسیار ناچیز است». آیا این گونه اظهارات باعث نمی‌شود که ما در شخصیت این فرد و شیوه نگاه او به مردم تأمل کنیم؟

فردی که می‌خواهد عربستان را از افکار قرون وسطایی خارج کند، چیز‌هایی می‌گوید و کار‌هایی می‌کند که مانع این خروج می‌شود و تصمیماتی می‌گیرد که صدق نیت و توانمندی‌های وی و حتی متانتش را زیر سوال می‌برد. نمی‌توان عامل خارجی را هم نادیده گرفت. شکی نیست که ولیعهد سعودی به وجهه خود در برابر افکار عمومی جهان غرب و سران جهان بسیار اهمیت می‌دهد. موج بازداشت‌ها بخشی از برنامه اصلاحات اوست که می‌خواهد در کشور اجرا کند و از طریق این بازداشت‌ها می‌خواهد پیام‌هایی با این مضمون ارسال کند که هیچ چیز مانع نقشه من نمی‌شود و هیچکس بالاتر از قدرت من نیست و هیچ کس هر چقدر هم مقامش بالا و نفوذش زیاد باشد مصونیت نخواهد داشت.

غرب در حال لذت بردن از جنگ داخلی عربستان است

مضمون پیام او به غرب هم این است که «من به وعده‌های خود وفا کردم پس بعد از این که مدتی به اتهام‌زنی علیه عربستان درباره گسترش افراط گرایی دینی و تروریسم پرداختید، حالا به من کمک کنید.»، اما همین غرب خیلی زود به نظر می‌رسد که در حال لذت بردن از این جنگ داخلی است. نه از آن حمایت می‌کند و نه از بابتش نگران است. منتظر مانده که ببیند چه می‌شود.

حتی اگر ثابت شود که بازداشت‌شدگان در پرونده‌های فساد و سرقت و سوء مدیریت دست داشته اند، روش نمایشی و گزینشی که برای برخورد با مسئله انتخاب شد، بی‌منطق است و در درون خود بذر شکست و حتی بازگشت پیامد‌های آن به صاحبانش را به همراه دارد.

چه کسی ولیعهد را به خاطر رفتارش مورد پیگرد قرار خواهد داد؟

پرسش دیگر این است که چه کسی بن سلمان را به خاطر رفتارش مورد پیگرد قرار خواهد داد؟ توجه داریم که از او جز نبوغ و پاکی خبری منتشر نمی‌شود. بن سلمان با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری از اموال عمومی در جلسه‌ای ۴۵ دقیقه‌ای با رئیس بانک ژاپن موافقت کرد و یک سال قبل اخباری -که تکذیب هم نشد- از خرید یک قایق کروز به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از تاجر روسی آن هم در اوج تنگنای مالی عربستان که هنوز ادامه دارد منتشر شد. دو ماه قبل مجله آمریکایی نیوزویک نوشت نخستین گام‌های اصلاحات این است که حکام و شاهزادگان سعودی فرق بین اموال عمومی و اموال خصوصی خود را بفهمند. امروز سعودی‌ها علاوه بر این نکته باید بدانند و یاد بگیرند که تاریخ در دفتر خود موفقیت تجربه انتقال از یک نقیض به نقیض دیگر را با سرعتی که امور در عربستان در جریان است، ثبت نمی‌کند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۳۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، سردار سلمان امیری گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان همدان با تشدید اقدامات کنترلی و حین کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی استان همدان به یک دستگاه خودروی شوتی در حال تردد بود، مشکوک می‌شوند.

او تصریح کرد: در همین راستا با هماهنگی مقام محترم قضایی خودروی مذکورمتوقف و مورد بازرسی قرار گرفت که بعد ازتخلیه کالا‌های موجود در آن تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی با ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد ریال کشف شد.

فرمانده انتظامی استان همدان گفت: در این خصوص یک نفر دستگیرو پرونده قضایی تشکیل که در تعزیرات حکومتی تحت رسیدگی است.

سردار سلمان امیری گفت: هموطنان گرامی می‌توانند اخبار و اطلاعات خود در زمینه قاچاق کالا واحتکار و دیگر جرایم و مفاسد اقتصادی با شماره تلفن ۱۱۰ و شماره ۰۹۶۳۰۰ در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاهی از دست سازه‌های دانش آموزان آباده ای
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ (فیلم)
  • (ویدئو) پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ
  • پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ ۵ | ببینید
  • کشف تعداد ۱۶۶ دستگاه لوازم خانگی قاچاق در همدان
  • سلمانِ نون‌خ: لطفا کمی صبر کنید
  • یادواره سردار شهید حجازی و شهدای طریق القدس در سراوان،
  • یادواره سردار شهید حجازی و شهدای طریق القدس در سراوان
  • ‌اضافه شدن ۳۰ میلی‌متر به میانگین آب سدهای فارس