Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرکنسول ایران در کربلا«میرمسعود حسینیان»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به عراق در ارتباط با وظایف سرکنسولگری در شهرهای مختلف و علی‌رغم وجود سفارت مرکزی در پایتخت تصریح کرد: ما در کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان علاوه بر سفارت که به صورت مرکزی در پایتخت فعالیت می‌کند، چند کنسولگری در شهرهای مختلف داریم که به علت فاصله زیاد شهرها از پایتخت ایجاد شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر کسی بخواهد از شهر بصره در کشور عراق به ایران سفر کند، تنها  به اندازه عرض یک رودخانه با ایران فاصله دارد ،حال اگر این فرد بخواهد برای دریافت ویزا به بغداد برود، این کار یک روز کامل وقت او را می‌گیرد. 
میرمسعود حسینیان با بیان این که علاوه بر سفارت مرکزی در بغداد، جمهوری اسلامی ایران پنج کنسولگری در شهرهای اربیل، سلیمانیه، نجف، کربلا و بصره دارد، توضیح داد: وظایف کنسولگری همان وظایف سفارت اما در ابعادی کوچک‌تر است، یعنی همان گونه که سفیر محترم با وزارتخانه‌ها و وزرا در ارتباط است ما نیز در شهرها با استانداری‌ها و مدیر کل‌ بخش‌های مختلف در ارتباط هستیم. 
حسینیان با اشاره به انجام فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کنسولگری‌ها، گفت: تمرکز ما بر روی کارهای کنسولی و رسیدگی به امور ایرانیانی است که برای زیارت به کربلا می‌آیند و یا عراقی‌هایی که خواستار سفر به ایران هستند. 
سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به افزایش تعداد زائران در مناسبت‌های خاص به کشور عراق و به ویژه شهر مقدس کربلا تصریح کرد: ما در طول سال به طور متوسط بیش از پنج میلیون تبادل زائر داریم که کارهای کنسولی آنها را باید انجام دهیم. نمایی از ساختمان کنسولگری ایران در کربلاوی افزود: حدود 700 تا 800 خانواده ایرانی مقیم کربلا وجود دارند که به دلایلی مانند شهادت همسر، اختلاف‎های خانوادگی و یا مسائل دیگر دارای مشکل هستند و کنسولگری عراق به امور آنها رسیدگی می‌کند. 
تکلم به زبان فارسی در کربلا
سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا در ارتباط با فضای فرهنگی حاکم در میان ایرانیان مقیم این استان گفت: یک مسئله مهم در ارتباط با کربلا آن است که در گذشته زبان فارسی، زبان رسمی در کربلا بوده است و حتی مردم در خیابان‌ها فارسی صحبت می‌کردند تا این که در زمان صدام این امر متوقف شد، لذا اکثر عراقی‌ها زبان فارسی را به خوبی می‌فهمند و حتی می‌توانند صحبت کنند و همین امر در ترویج فرهنگ ایرانی به ما کمک می‌کند. 
وی در ادامه به سفرها و رفت و آمدهای متعدد ایرانیان در طول تاریخ به این کشور و وجود آثاری چون گنبدی برجای مانده از دوران آل‌بویه و یا مکانی به نام «رواق الملوک» در کربلا و دفن بسیاری از پادشاهان ایرانی در آن اشاره و تصریح کرد: چند ماه پیش نشستی با عنوان «ایرانیان در کربلا» در عراق برگزار کردیم که یکی از مواردی که در این اجلاس مطرح شد، داستان حمل جنازه‌های ایرانی به کربلا در طول تاریخ بود که خود امر مهمی است.
میرمسعود حسینیان با اشاره به این که وجود حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس (علیهما السلام) در کربلای معلی نیز خود انگیزه‌ای برای سفر بسیاری از ایرانیان به کشور عراق است، افزود: همه این‌ها در کنار یکدیگر موجب ادغام فرهنگی و رواج آداب و رسوم ایرانی در این کشور شده تا جایی که زبان فارسی یکی از زبان‌هایی است که به صورت رسمی در دانشگاه کربلا تدریس می‌شود.  
لزوم گسترش روابط اقتصادی
حسینیان در ارتباط با روابط اقتصادی میان ایران و عراق گفت: ما حدود هشت میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به کشور عراق داریم که با صادرات نفتی این میزان به حدود 12 میلیارد می‌رسد. 
وی با بیان این که ما تلاش می‌کنیم این میزان به ویژه در بخش ساخت و ساز گسترش پیدا کند، گفت: لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و مواد غذایی ایرانی از جمله مواردی هستند که جایگاه خوبی در کربلا دارند تا جایی که برخی شرکت‌های مواد غذایی اینجا کارخانه تأسیس کرده‌اند.   
سرکنسول ایران در کربلا در ادامه گفت: ورود نکردن بخش دولتی در این امر موجب نگرانی بخش خصوصی شده، لذا کمی با تامل وارد این بحث می‌شود. میرمسعود حسینیان به برگزاری همایش اقتصادی با حضور حدود 80 تن از صاحبان سرمایه و مسئولین اقتصادی کشورمان و حدود 150 تن از مسئولین اقتصادی عراق در ماه‌های گذشته در کربلا خبر داد و افزود: اینجا آمادگی‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی وجود دارد، به عنوان مثال شهر حله برای کشت فرا سرزمینی اعلام آمادگی کرده است و با توجه به وجود آب و زمین مناسب برای کشت می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و همت این طرح را اجرایی کرد.  
وی با اشاره به این که ترکیه حدود 32 درصد از بازار عراق را در دست دارد و تنها 12 درصد از این بازار در اختیار ماست، گفت: با توجه به مرزهای طولانی ایران و عراق و سفرهای بی‌شمار خانواده‌ای و عشایری به این کشور باید تلاش کنیم بازار عراق را از دست ندهیم. 
حال و هوای اربعین حسینی در کربلا
سرکنسولی کشورمان در کربلا در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حال و هوای اربعین در این شهر مقدس اشاره کرد و در ارتباط با فعالیت‌ها و برنامه‌های کنسولگری ایران در این ایام گفت: برنامه‌های ستاد اربعین در عراق زیرنظر سفیر محترم در بغداد است. 
وی با اشاره به تشکیل پایگاه‎هایی در شهرهای نجف، کربلا، بصره، بغداد، سامرا، کاظمین، شلمچه و چزابه و استقرار کمیته‌های اسکان، پذیرایی، امنیت، حمل و نقل، امور بهداشتی در این پایگاه‌ها تصریح کرد: همه این امور باید با نظارت کنسولگری‌ها انجام گیرد، علاوه بر آنکه وظایف رسیدگی به امور اداری مانند گم‌شدن افراد، وسایل، حوادث رانندگی و دیگر امور از وظایف کنسولگری‎ها به شمار می‌رود.    
میرمسعود حسینیان اظهار کرد: روال کار ما در روزهای عادی از ساعت هشت تا چهار بعد از ظهر است، اما در این ایام این ساعات افزایش یافته و همکاران ما ساعت هفت صبح در صبحانه کاری، هماهنگی‎های لازم را انجام داده و از ساعت هشت لغایت هشت شب در جایگاه‌های خود مستقر هستند و از هشت شب تا ساعت دوازده به صورت کشیک به خدمت‌رسانی به زائران مشغولند. 
ضرورت احترام به قوانین و حاکمیت عراق
حسینیان با بیان این که متاسفانه هموطنان ما به عراق به عنوان یک کشور خارجی نگاه نمی‌کنند و نسبت به برخی موارد مانند دریافت ویزا و یا زدن واکسن بی‌توجه هستند، گفت: باید بدانیم که به یک کشور خارجی سفر می‌کنیم و این کشور دارای قوانین و حاکمیت است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند، حاکمیت کشور عراق باید حفظ شود. 
سرکنسول ایران در کربلای معلی بیان کرد: رعایت قوانین، توجه به بازرسی‌ها، توجه به این نکته که مردم عراق زبان فارسی می‌دانند، طلبکار نبودن از مردم عراق و رعایت نکات ایمنی از جمله مواردی است که زائران باید به آن توجه داشته باشند.   
وی با بیان این که ما از هموطنان خود خواهش کردیم کسانی که امکان زیارت ندارند، در روزهای اربعین به این کشور سفر نکرده و زیارت خود را به روزهای بعد از اربعین که عراق بسیار خلوت است، موکول کنند، گفت: کسانی که به هر دلیلی اصرار دارند افراد مسن و کودکان را به همراه خود بیاورند، کارت مشخصاتی را با او همراه کنند و اگر بیماری خاصی دارند، در این کارت بنویسند تا در زمان بروز مشکل بتوان به آنها کمک کرد. حسینیان به تشکیل ستادی با عنوان ستاد گمشدگان با همکاری کنسولگری ایران در کربلا، شهرداری و آستان‌های مقدس اشاره کرد  و افزود : این ستاد دارای شعبی در شهرهای مختلف عراق و یک سامانه مشترک است که در سال گذشته 6 هزار مورد گمشده در این ستاد ثبت شد.  
وی در ادامه، اشیای گمشده را مشکل بعدی زائران خواند و با بیان این که در سال گذشته تنها 170 کیف، کوله و ساک دستی گمشده و 200 گوشی موبایل به ما تحویل داده شد که برخی از آنها گرانقیمت بودند، گفت: این مشکل به راحتی و تنها با نوشتن نام و شماره تلفن در داخل کیف‌ها و روی گوشی‌های موبایل قابل حل است. 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به حضور 20 میلیون زائر از 50 کشور، اربعین را مانور ظهور و نوعی تمرین و کسب آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) توصیف کرد و افزود: ما برای زلزله، آتش‌سوزی، جنگ و همه کارها مانور برگزار می‌کنیم و اربعین نیز می تواند نوعی مانور برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۹۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل

کم کم زمان اثبات ادعا‌ها نیز فرا میرسد؛ صحبت‌هایی که به میان می‌آمد، اما شاید برخی به اثبات آنها شک داشتند. نقل‌هایی که در میان غربی‌ها نیز درباره قدرت کشورمان رواج داشت حالا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. شاید بد نباشد به بخشی از این اظهار نظر‌ها نگاهی بیاندازیم.

فاکس نیوز: ایران در آستانه ابرقدرت شدن

تیرماه بود که شبکه فاکس‌نیوز در برنامه‌ای به قدرت روز‌افزون جمهوری اسلامی ایران اذعان و اعلام کرد: ایران در آستانه ابرقدرت شدن است.

در این برنامه ابتدا «مارک لوین مجری» مجری این شبکه تلویزیونی ضمن اذعان به قدرت افزایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به «ریچارد کِمپ عضو سابق نیرو‌های ویژه انگلیس در افغانستان» مهمان برنامه می‌گوید: «ما در مورد چین و روسیه زیاد صحبت کرده‌ایم، اما امروز می‌خواهیم در مورد ایران صحبت کنیم، هیچ توجهی به این مسئله نمی‌شود که ایران در آستانه ابرقدرت شدن است، اکنون فناوری هسته‌ای نیز دارد و در حال کار برای کنار هم قرار دادن آن است، این یک کشور بنیادگرا است که بار‌ها و بار‌ها درباره نابودی آمریکا صحبت کرده است.»

دی ماه هم روزنامه گاردین در یک گزارش تحلیلی با تاکید بر اینکه جایگاه ایران باتوجه به تحولات اخیر در منطقه، بهبود روابط این کشور با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دوستی‌اش با چین و روسیه تقویت شده است، نوشت: ایران، اکنون بزرگ‌ترین قدرت در غرب آسیاست.

اسفند سال پیش هم در رده‌بندی جدید منتشر شده از سوی سایت تحلیلی گلوبال فایرپاور، ایران را بالاتر از برخی کشور‌های غربی و در رتبه ۱۴ دسته‌بندی کرد. این وب‌سایت تخصصی نظامی، ایران را در رده‌بندی قدرت نظامی از میان ۱۴۵ کشور بر مبنای بیش از ۶۰ شاخص در رتبه چهاردهم قرار داد؛ و این تنها بخش کوچکی از اذعان رسانه‌های غربی به قدرت ایران بود؛ قدرتی که حالا از شنیده به دیده تبدیل شده است. آن هم بعد از یک وعده صادق.

جمهوری اسلامی به یک رژیم دارای سلاح اتمی حمله کرد

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: ایران با انجام عملیات وعده صادق چند کار مهم انجام داد ابتدا اینکه به تهدیدات خود مهر اعتبار زد؛ همان تهدیداتی را عملیاتی کرد که بسیاری گمان می‌کردند هرگز عملیاتی نخواهد شد. نکته دوم اینکه جمهوری اسلامی به یک رژیم دارای سلاح اتمی حمله کرد؛ آنهم در این حجم که بسیار مهم است و آنهایی که باید پیام این حمله را می‌گرفتند گرفتند. وزن و جایگاه ایران با این حمله اثبات شد که جمهوری اسلامی ایران دارای بهترین سامانه‌های پدافندی است که میتواند بر مجهز‌ترین سامانه‌های پدافندی دنیا موثر باشد و کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به کمک اسرائیل می‌آیند تا بتواند موشک‌های ایرانی را رهگیری کند با این وجود بسیاری از این پرتاب‌ها از سامانه‌های پدافندی عبور کردند.

وی تشریح کرد: تا قبل از این حمله میان ایران و اسرائیل نوعی توازن وجود داشت مبنی بر اینکه ایران و اسرائیل از تعرض به هم خودداری می‌کردند، اما جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی عملا حمله کرد و مسئولیت آن را نیز برعهده گرفت، اما رژیم صهیونیستی نتوانست واکنش در خوری نشان دهد و عقب نشینی کرد و تحقیر در برابر ایران را پذیرفت.

اسکای نیوز: ناتو در حال مغلوب شدن

محمدباقر خرمشاد کارشناس دیگر مسائل سیاسی نیز در این باره معتقد است: شاید گذاره‌ای که این روز‌ها خیلی شنیدیم و قطعا یکی از پیامد‌های راهبردی اتفاق افتاده است بحث بالا رفتن قدرت بازدارندگی ایران است. برای این که ما این را تصور کنیم و خوب بفهمیم روز قبل از عملیات وعده صادق را تصور کنیم کاملا می‌توانیم قضاوت کنیم که آن روز قبل از عملیات وعده صادق به هرحال فضای رسانه‌ای بین المللی چه بود، این که ایران خاکش، سفارتش خورده جواب می‌دهد، نمی‌دهد، می‌تواند جواب بدهد، نمی‌تواند جواب بدهد، ایران خیلی در فضای سنگینی قرار گرفته، در بن بست سنگینی قرار گرفته خصوصا مخالفان در بیرون ایران خیلی بر این می‌دمیدند، شما این را مقایسه کنید با فردای عملیات وعده صادق که به اذعان همه کارشناسانی که سری در سر‌های کار‌های استراتژیک دارند این بوده که قدرت بازدارندگی ایران نه تنها ترمیم شد بلکه به نسبت قبل از آن چند پله بالاتر قرار گرفت، همین یک اتفاق دیگر راهبردی را هم به صورت پیامد باعث شده، این که موازنه قدرت استراتژیک را در منطقه قطعا و به تعبیر بعضی‌ها حتی در سطح جهانی موازنه قدرت را بین بلوک‌های قدرتی که در منطقه شکل گرفته تغییر داد به صورت محسوسی این اتفاق، روند‌هایی بود این عملیات وعده صادق به عنوان کاتالیزور عمل کرد، شتاب داد و ناگهان موازنه استراتژیک قدرت را به شرایط قبل و بعد از خودش تقسیم کرد به دلیل اهمیتی که داشت.

و در پایان شاید بد نباشد به اظهار نظر شبکه اسکای نیوز درباره تاثیر عملیات وعده صادق بر چینش قدرت‌ها در نظام بین‌الملل اشاره کنیم که نوشته است: «حمله ایران و جنگ اوکراین، ضعف فزاینده غرب در برابر تهدید‌ها را آشکار کرد. ناتو در حال مغلوب شدن برابر روسیه، ایران، چین و کره شمالی است.»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی
  • (ویدئو) رئیس‌جمهور عراق: حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود
  • اولین اعزام زائران حج عمره پس از ۹ سال انجام شد | اعلام زمان نخستین پرواز حج تمتع | مدت حضور حجاج در عربستان چند روز است؟
  • درخواست حسینی از عمره‌گزاران ایرانی برای احترام به قوانین عربستان