Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:45:22 GMT

دیدار سران روسیه و آمریکا در اوج تنش ها

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۰۸۲۰

دیدار سران روسیه و آمریکا در اوج تنش ها

مسکو - ایرنا - روسای جمهوری روسیه و آمریکا در اوج اختلافات پایان هفته در ویتنام دیدار می کنند تا درباره مسائل مختلف جهان گفت وگو کنند این دیدار از آن جهت اهمیت دوچندان می یابد که روابط دوکشور پس از جنگ سرد هیچگاه به این اندازه تیره نبوده است.

به گزارش ایرنا، دیدار ترامپ و پوتین روز جمعه در حاشیه نشست اعضای سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اَپک) در ویتنام برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دیدار پوتین و ترامپ دومین دیدار سران روسیه و آمریکا است، دیدار نخست آنان تابستان پارسال صورت گرفت و از آن زمان تاکنون روابط دو کشور نه تنها بهتر نشده است بلکه به گفته اکثر تحلیلگران گره روابط مسکو و واشنگتن کورتر نیز شده است.
در یک سال گذشته مقامهای دو کشور اتهامات مختلفی به طرف مقابل زده اند که نقض قرارداد کاهش موشک های کوتاه و میان برد، نحوه مواجهه با بحران سوریه و اوکراین و حتی فعالیت در افغانستان از جمله موضوعات مورد اختلاف دو طرف است.
کارشناسان روس بر این باورند که روابط کنونی کشورشان با آمریکا، پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 تا امروز بی سابقه است و حتی در دوران بلوک شرق و غرب (جنگ سرد) نیز چنین رویارویی وجود نداشت.
ژنرال لئونید ایواشف رئیس آکادمی مطالعات دیپلماتیک روسیه دراین باره گفت: حتی در دوره جنگ سرد، مقام های شوروی و آمریکا با هم تماس داشتند اما امروز دیدارها به پایین ترین سطح رسیده است و بندرت شاهد برگزاری مذاکرات جدی بین مقام های دو کشور هستیم.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، این وضعیت را برای دوطرف خطرناک خواند و افزود: روسیه و آمریکا مسئولیت مهمی در خصوص امنیت جهانی و ثبات راهبردی دارند و وجود تنش میان این دو قدرت جهانی، قطعا بر اوضاع بین المللی تاثیر می گذارد.
جنگ سرد به دورانی گفته می شود که پس از شکت آلمان نازی در جنگ جهانی دوم آغاز شد و اتحاد جماهیر شوری، شرق اروپا و آمریکا، غرب اروپا را رهبری می کردند و تا پیش از فروپاشی اردوگاه کمونیسم در سال 1991 ادامه یافت، هر چند دامنه آن از دهه 80 میلادی با تضعیف کمونیسم در کشورهای بلوک شرق کاهش پیدا کرده بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز با اشاره به کاهش سطح روابط دو کشور گفته است: همکاری های مسکو و واشنگتن در پائین ترین نقطه از زمان جنگ سرد قرار دارد.

*** جنگ دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا
«باراک اوباما» دسامبر سال 2016 به بهانه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، 35 دیپلمات روسی را از آمریکا اخراج و دو ساختمان دیپلماتیک روسیه در این کشور را تعطیل کرد. در آن زمان پوتین با رد هر گونه دخالت در انتخابات آمریکا بشدت به اقدام اوباما اعتراض کرد اما از پاسخ فوری خودداری و ابراز امیدواری کرد ترامپ این خط مشی را تغییر دهد.
این اوضاع تا مردادماه گذشته بین دو کشور ادامه داشت، اما با تصویب قانون جدیدی در کنگره آمریکا برای تحریم روسیه، ایران و کره شمالی، روسیه درصدد اقدام تلافی جویانه برآمد.
روسیه در آن زمان اعلام کرد که شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک این کشور و آمریکا باید مساوی باشد و به 450 نفر برسد، بنابراین کارکنان اضافی مراکز دیپلماتیک و سفارت خانه آمریکا در روسیه باید از این کشور در مدت زمان مشخصی خارج می شدند.
تیرگی در روابط روسیه و آمریکا، با توقیف دو ملک دیپلماتیک آمریکا در مسکو شامل یک ویلای دیپلماتیک و انبار وابسته به سفارت افزایش هم یافت.
به دنبال این اقدامات روسیه علیه آمریکا، دو روز پیش از پایان یافتن فرصتی که روسیه برای خروج نیروهای مازاد آمریکایی از خاک خود داده بود، آمریکا به روسیه اعلام کرد که ظرف کمتر از دو روز باید سرکنسولگری خود در سانفرانسیسکو را تخلیه و دو مرکز وابسته به کنسولی خود در نیویورک و واشنگتن در آمریکا را خالی کند.
تنش میان دو کشور به حدی بالا گرفت که دود آن از ساختمان سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیکو به آسمان بلند شد.
اگر چه روسیه به سرعت این ساختمان ها را خالی کرد اما یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهوری روسیه تصمیم آمریکا برای تعطیلی این مراکز دیپلماتیک را غصب املاک و اموال خواند.
وی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: توقیف اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا به غصب زورمندانه املاک شباهت دارد. بدین ترتیب پنج مرکز توقیف و غصب می شود. این املاک مصونیت دیپلماتیک دارد که از طرف واشنگتن نادیده گرفته می شود.
در آخرین اظهارات مقامهای روسی در این مورد، سفیر روسیه در آمریکا یکشنبه این هفته گفت که مسکو در حال آماده کردن طرح دعوی علیه دولت آمریکا در دادگاه به دلیل توقیف و تجسس اموال دیپلماتیک خود در این کشور است.
«آناتولی آنتونف» در همایش سالانه انجمن دانشمندان روسیه و آمریکا در شهر شیکاگو گفت: در حال جمع آوری اسناد لازم برای شکایت علیه اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا در توقیف اموال و املاک دیپلماتیک روسیه در این کشور هستیم و اقدامات برای تنظیم شکایت علیه آمریکا به دقت و ظرافت صورت می گیرد زیرا طرف روسی نیاز به پیروزی دارد.

*** تحریم های متقابل روسیه و آمریکا
اما اختلافات آمریکا و روسیه سر دراز دارد، آمریکا از سال 2013 که قانون ماگنیتسکی حاوی نخستین بسته تحریمی روسیه را وضع کرد تاکنون، بر این کشور چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی به بهانه مساله اوکراین اعمال کرده است و شماری از مقام ها و شهروندان روسی نیز در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.
با اصرار آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای غربی همچون کانادا نیز به تحریم های ضد روسی پیوستند که بر روابط مسکو با این کشورها تاثیر زیادی داشت و در مقابل نیز روسیه از سال 2014 تحریم هایی را علیه این کشورها وضع کرده که ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ازجمله آنهاست.
آخرین مورد تحریم های روسیه و غرب، پنجم آبان ماه امسال وضع شد و آمریکا از تنظیم فهرستی خبر داد که در آن نام شرکت های بزرگ روسی برای اعمال تحریم های جدید گنجانده شده است.
خبرگزاری ایتارتاس در مورد محتوای این فهرست نوشت: این فهرست بزودی منتشر می شود و نام شرکت های تسلیحاتی همچون کلاشینکوف، روس آبارون اکسپورت، ایژماش، آنتی آلماز (تولیدکننده سامانه های پدافند موشکی) و کشتی سازی «آدمیرالتیسکی ورفی» در آن گنجانده شده است.
روسیه نیز همزمان با تحریم های جدید آمریکا علیه این کشور، صادرات برخی محصولات مصرفی و خوراکی کشورهای غربی و آمریکا به این کشور را ممنوع کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: در فهرست تحریم های جدید روسیه که بر آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال شده است، فراورده های گوشتی مانند گوسفند، بز، اسب، روغن حیوانی و خوک زنده گنجانده شده است.

** اختلاف در خصوص برجام و بحران سوریه
روسیه و آمریکا در مورد مساله سوریه و موضوع برجام اختلافات عمیقی دارند.
در مورد برجام پس از مخالفت ترامپ با این توافق بین المللی مقامهای روس بر حمایت از آن و لزوم اجرای مفاد توافق تاکید کردند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که بازگشت به وضعیت پیش از برجام ناممکن است و اعمال مجدد تحریم های شورای امنیت در باره ایران مطرح نیست.
لاوروف روز 28 مهر ماه در نشست دو روزه خلع سلاح هسته ای در مسکو گفت: به نوبه خود تلاش می کنیم، نظام تضمین های آژانس بین المللی انرژی اتمی، غیرسیاسی و مستحکم بماند و بر قوانین بین المللی استوار باشد و به کسب دستاوردهایی همچون برجام کمک کند.
وی اظهار کرد: آژانس تنها سازمان دارای صلاحیت از سوی شورای امنیت سازمان ملل است که منظم در ایران بازرسی و پایبندی این کشور را به تعهدات، راستی آزمایی می کند.
روسیه و آمریکا در خصوص بحران سوریه نیز اختلافات عمیقی دارند و در این راستا هر از چند گاهی اتهاماتی علیه هم مطرح می کنند.
مسکو به تازگی آمریکا را متهم کرد که در منطقه التنف در جنوب سوریه پایگاه غیرقانونی تاسیس کرده است و فعالیت این مرکز نظامی آمریکا و ممنوعیت تردد خودروها و کامیون ها تا شعاع 55 کیلومتری پایگاه، موجب جلوگیری از انتقال کمک های انساندوستانه به اردوگاه پناهجویان سوری در آن منطقه شده است.
واشنگتن نیز که به عقیده بسیاری از ناظران بی طرف، انواع تسلیحات را به افراط گرایان و مخالفان دولت سوریه که تروریست های داعش نیز جزئی از آنان هستند، می دهد، مسکو را متهم به حمایت از حکومت بشار اسد و جلوگیری از تحقیقات پیرامون حادثه شیمیایی خان شیخون کرده است که به ادعای آمریکا کار ارتش سوریه بوده است؛ ادعایی که دولت سوریه بارها آن را رد کرده است.

** دور جدید بحران ها با امضای ترامپ
روابط مسکو با واشنگتن، اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سال 2014 پس از بروز بحران در اوکراین و جدا شدن شبه جزیره کریمه از این کشور و سپس انضمام به روسیه برپایه نتایج یک همه پرسی، مجموعه ای از تحریم های ضدروسی، پاسخ های تحریمی متقابل و همچنین صف آرایی های نظامی در شرق اروپا را به دنبال داشته است، این اختلاف ها در دولت ترامپ هم افزایش داشته است.
رییس جمهوری روسیه به تازگی در مورد بسته تحریم های مسکو با امضای ترامپ، گفت: طرف آمریکایی بار دیگر گامی برای تیره تر کردن روابط برداشته است، واشنگتن تحریم های غیرقانونی علیه مسکو اعمال و برای تاثیرگذاری بر کشورهای دیگر از جمله متحدان که علاقه مند به توسعه روابط با روسیه هستند، تلاش می کند.
پوتین در مصاحبه با شبکه اول تلویزیونی این کشور خاطرنشان کرد: مدت طولانی صبر کردیم بلکه وضعیت بهبود یابد، امیدوار بودیم اوضاع تغییر کند، اما از قرار معلوم اگر تغییری حاصل شود، زود نخواهد بود.
رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه نمی خواهم در مورد ماهیت داخلی اقدامات آمریکا سخن بگویم، اظهار کرد: ما بایستی اقدام می کردیم و لازم دانستیم، نشان دهیم هیچ اقدامی را بدون پاسخ نمی گذاریم. در مورد اقدامات متقابل روسیه و اینکه در مورد تحریم های آمریکا کم یا زیاد است، یادآوری می شود از نقطه نظر کار دستگاه دیپلماتیک، اقدام مسکو کاملا حساس است.

** روس هراسی پایه سیاست کاخ سفید
ولادیمیر زاخاروف رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه نیز با پیش بینی تداوم تیرگی روابط مسکو و واشنگتن به خبرنگار ایرنا گفت: آشکار است که سیاست های ضدروسی آمریکا ادامه خواهد یافت، زیرا کاخ سفید از این اقدام ها در جهان سود می برد.
زاخاروف افزود: سیاست های ضدروسی بخش جدایی ناپذیر و هسته سیاست خارجی آمریکا را تشکیل می دهد و پس از دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ نیز همچنان ادامه خواهد یافت.
وی افزود: آمریکا حتی در دوره ترامپ نیز سیاست خارجی خود را بر اهداف ضدروسی پایه ریزی کرده و این سیاست ها نسبت به دوره اوباما فرق چندانی نکرده است.
کارشناس روس تاکید کرد: آمریکا با ادامه و استفاده از طرح روس هراسی، کشورهای مختلف به ویژه همپیمانان خود را وادار به خرید تسلیحات آمریکایی می کند و از این راه سالانه دهها میلیارد دلار سود می برد و به همین دلیل، همواره نیاز به دشمن قدرتمند دارد که روسیه برای ایفای چنین نقشی مناسب است.
زاخاروف در ادامه خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از سیاستمداران آمریکایی از روسیه نفرت دارند و این وضعیت به ویژه در کنگره آشکارتر است.
کارشناس روس گفت: افرادی مانند سناتور مک کین که دچار جنون ضدروسی هستند، کم نیستند و مانع هر گونه بهبودی و سلامتی روابط روسیه و آمریکا می شوند.
زاخاروف در پایان تاکید کرد: سیاستمداران آمریکایی همیشه موضوعات واهی مطرح می کنند و اگر از سیاست های کشوری به عنوان مثال روسیه یا ایران ناخرسندند، اتهام می زنند. چنین رویکرد غیرمسئولانه ای در چند دهه اخیر و پس از فروپاشی شوروی (سال 1991) به شیوه معمول واشنگتن تبدیل شده است.
آلکسی پوشکوف رییس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه نیز در این رابطه اعلام کرد: آمریکا که از سیاست های تحریمی علیه کشورهای دیگر نتیجه ای نگرفته است و از این وضعیت رضایت ندارد، در آستانه تشنج شدید عصبی قرار گرفته است.
پوشکوف در توییتر خود نوشت: تصمیم آمریکا برای اتخاذ تحریم هایی علیه چند کشور حاکی از این واقعیت است که واشنگتن در آستانه تشنج عصبی قرار دارد.

***ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا
مقام های آمریکایی به ویژه سیاستمداران حزب دمکرات که هنوز طعم تلخ شکست هیلاری کلینتون نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از یاد نبرده اند روسیه را متهم به دخالت در این انتخابات به نفع ترامپ کرده اند.
آژانس های اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده اند که روسیه در تلاش برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 از ابزارهای سایبری استفاده کرده است ادعایی که همواره کرملین آن را رد کرده است.
در این کارزار که از یک سال پیش جریان یافته است، تاکنون چند نفر ازجمله پل منفورت رئیس وقت ستاد انتخاباتی ترامپ و «جرج پاپادوپولوس» مشاور این ستاد متهم شده اند.
تاکنون چندین مقام اطلاعاتی و قضایی آمریکا به جلسات کمیته های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان این کشور برای تحقیق درباره این پرونده احضار شده اند.
این وضعیت به شدت بر روابط روسیه و آمریکا سایه انداخته است و وضعیت به جایی رسیده است که حتی آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا یکشنبه جاری اعلام کرد که نمایندگان کنگره آمریکا از دیدار با وی خودداری می کنند.
در شرایط کنونی، باید صبر کرد و دید که دومین دیدار پوتین و ترامپ در اوج تنش ها، نتیجه مثبتی در روابط دوجانبه روسیه و آمریکا خواهد گذاشت یا روابط تیره تر خواهد شد.
اروپام*391** 1346**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

رایزن تجاری سفارت ایران در روسیه روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که احتمالاً ظرف چند ماه آینده ایران به شبکه کارت‌های اعتباری و نقدی میر روسیه متصل خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، رایزن تجاری سفارت ایران در روسیه روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که احتمالاً ظرف چند ماه آینده ایران به شبکه کارت‌های اعتباری و نقدی میر روسیه متصل خواهد شد.

به گفته محسن رحیمی، هم اکنون کار برای آماده سازی زیرساخت های فنی لازم در حال انجام است، البته پیاده سازی این سامانه زمان بر است.

رحیمی تاکید کرد که این اقدام در حالی صورت می گیرد که روسیه و ایران به تلاش خود برای تقویت روابط اقتصادی ادامه می‌دهند.

رشد استفاده از کارت‌های میر روسیه در نیمه اول سال 2023تمجید مادورو از اتصال ونزوئلا به شبکه پرداخت میر روسیه

مسکو و تهران روابط خود را در مواجهه با تحریم‌های غرب تقویت کرده‌اند. به گفته میخائیل خاچاتوریان، استاد دانشگاه "فایننشال" در مسکو، گردش تجاری بین دو کشور در سال گذشته بالغ بر 4 میلیارد دلار بود و پتانسیل رشد بیشتر به ویژه در بخش تولید، مهندسی مکانیک و حمل و نقل وجود دارد.

به گفته وی، آزمایش سیستم پرداخت میر که جایگزین روسی ویزا و مسترکارت محسوب می‌شود، ممکن است از اواخر تابستان یا اوایل پاییز در ایران آغاز شود.

مسکو در سال 2022 به علت عملیات نظامی خود در اوکراین، تحت تاثیر موجی از تحریم‌های غرب قرار گرفت و دسترسی بسیاری از بانک‌های روسی به سوئیفت، ویزا و مسترکارت، قطع شد.

در واکنش به این تحریم‌ها، دولت روسیه شروع به ترویج سیستم داخلی میر به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد کرد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان تأکید می‌کنند که اقتصاد ایران علیرغم ده‌ها سال فشار ناشی از تحریم‌های گسترده بین‌المللی، با این موضوع سازگار شده است و روسیه می‌تواند از تجربه جمهوری اسلامی در مقاومت در برابر فشارهای خارجی استفاده کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲