Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:30:01 GMT

انتزاع خویشتن پس از تولد هنر مدرن

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۴۵۶۲

انتزاع خویشتن پس از تولد هنر مدرن

در راستای خودآگاهی هنری در دوران معاصر، اولین نمایشگاه گروهی «انتزاع خویشتن» با آثاری از رضا افسری، همایون تک، حسین چراغچی، رضا حسینی، یوسف شریف کاظمی، رضا عنصری، احمد منتظری رودبارکی از 12 آبان افتتاح شده است و تا 23 همین ماه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا،طی برگزاری این نمایشگاه سه جلسه سخنرانی و نشست  تخصصی از دیدگاه روانکاوی توسط کامران علی پناهی روانکاو انجمن روانکاوی آرژانتین با موضوع سوژه‌گی،هویت و زیبایی در قالب اثر هنری، آزاده صالحی روان درمانگر تحلیلی با موضوع چگونگی تاثیر هنرهای بی‌کلام با تمرکز بر نقاشی در پرکردن نقصان‌های روانی،فرزانه حبیبی روان درمانگر تحلیلی و مدیر فنی کلنیک آرامش  به همراه مریم علی‌نژاد مدیر اجرایی این نمایشگاه با موضوع هنرمند، خود باوری، ابرازگری و موانع آنها تدارک دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم علی‌­نژاد طراح و مجری این کارنما در این رابطه گفت: یک ارتباط تاریخی میان نقاشی انتزاعی و روانکاوی وجود دارد. از آن زمانی که  تئوری روانکاوی توسط فروید مطرح شد، سبک‌­های هنری از آن تاثیر به سزایی گرفتند. نقاشی انتزاعی و سورئالیسم دو هنری بودند که بیشترین تاثیر را از جریان دریافت کردند. روانکاوی در جا به جایی موقعیت هنرمند هم تاثیر داشت.  اثری که هنرمند خلق می‌­کند محصول بخش ناشناخته‌ای است و این یعنی نا خودآگاه. روانکاوی دریافت که جایگاه یک هنرمند از جایگاه یک آفرینند آگاه، به جایگاه کسی که اثر خلق شده­‌اش محصول آگاهی نیست تبدیل شد، به عبارتی اثر خلق شده محصول ناخودآگاهی است. در این جریان روانکاوی اهمیت بخش ناخودآگاه را در خلق اثر در واقع کلیتی هستند که در نشست‌های این کارنما به آن پرداخته می­‌شود.  

وی افزود: سنت نقاشی بازنمایی جهان قابل مشاهده بود، این موضوع  تا زمانی که هنر مدرن متولد شد، ادامه داشت. پس از تولد هنر مدرن، در هنرمندان وفاداری به بازنمایی در هر سبک کم رنگ و کم رنگ تر می­‌شود تا اینکه هنرمند از بازنمایی رها می‌­شود و اثر خلق شده نه ارجاعی بیرونی بلکه ارجاع درونی دارد. نقاشی انتزاعی بر اساس تعاریف نظریه پردازان اروپایی نقاشی است که اساسا بازنمایاننده نیست، به معنی پرداختن به جهان واقعی و قابل مشاهده است.

طراح و مجری کارنمای انتزاع خویشتن در رابطه با آثار و هنرمندان منتخب گفت: خوشبختانه در کشورمان هنرمندان آبسره کار، خوبی وجود دارد.  بررسیها و پروژهها نشان می‌داد که برای اینکه این همکاری شکل بگیرد شرایط خاصی پیش روی هنرمند بود. هنرمند بدون اطلاع از اینکه چه هنرمند دیگری در نمایشگاه شرکت میکند باید تصمیم میگرفت چون میخواستیم که هنرمند با اتکاء به اثر  و اعتماد به اثر خلق شده در نمایشگاه حضور پیدا کند. هدف این بود که هنرمند فقط اثر خود را عرضه کند. به خاطر جایگاه خاص و یا اشخاص دیگر هنرمندی شرکت نکند. هنرمند اعتبار خود را از خود  و اثر خلق شده، میگیرد. موضوع مهم خود هنرمند، استمرار خلق اثر به شیوه انتزاعی یک اصل و اولویت بود. در یک گفتگو با هنرمند نگاه در مورد کار، تجربه و علت این شیوه بیانی را میپرسیدیم  به خاطر همین هنرمند و دغدغه‌اش و جوهر کاری آن بسیار مهم بود.  و متقابلا انتظار داشتیم به خاطر خود طرح نه به خاطر شرکت کنندگان در نمایشگاه حضور داشته باشند.

علی‌­نژاد با اشاره به برگزاری سه نشست تخصصی در این کارنما گفت:  به دلیل اینکه روانکاو نیستم ساختار کلی کار را برای سخنرانان توضیح دادم و زمینه‌هایی را برای آنها پیشنهاد داد. در گفتگو با هم، عنوانها و موضوع دقیق مشخص شد. در نشست اول  در مورد تعریف و جایگاه زیبایی شناسی بر مبنای جغرافیا صحبت می‌­شود؛ اینکه جغرافیا چه میزان در شکل دادن و یا ساختن یک الگوی زیبایی شناسی تاثیر دارد. به همین دلیل عنوان سخنرانی سوژه بودن، زیبایی و هویت درقالب  اثر هنری است. نشست دوم به یک بخش مهم در شگل گیری ساختار روانی میپردازد. این دوره را دوره پیشا کلامی میگویند، دوره پیشا کلامی دورهای است که کودک وارد جهان نمادین نشده و با احساست خود مستقیما در تماس است. هنوز احساساتش را نام‌گذاری نکرده و برای ارتباط احتیاج به واژه ندارد.  این سخنرانی به تاثیر جایگاه هنرهای بی کلام خصوصا نقاشی انتزاعی در آسیب‌هایی می پردازد که در این دوره به ساختار روانی آسیب زده است.  نشست سوم به این موضوع می‌پردازد که هنرمند به واسطه اثر، خود را ابراز می‌کند. این ابرازگری گاهی موفقیت آمیز و گاهی به شکست منجر می‌شود. جامعه شناسان شکست را محصول ضعف اثر و یا مربوط به یک سری ناهماهنگی‌ها بین هنرمند و جامعه می دانند. اینکه یک هنرمند چطور می‌تواند به خودباوری برسد و بتواند خودش را ابراز کند، محصول یک ساختار شخصیتی است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات مدبران نور با حضور مسئولان در حوزه علمیه امام علی ابن ابیطالب علیه‌السلام شهر لار برگزار شد.

مهدی زارع، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در این مراسم که به‌عنوان یکی از داوران این دوره از مسابقات حضور داشت، اظهار کرد: سطح علمی بالای این دوره از مسابقات نشان‌دهنده استقبال نسل جوان به معارف قرانی بوده و لازم است مسئولان در این زمینه تدابیر ویژه‌ای به‌منظور حضور بیشتر جوانان و نوجوان در این‌گونه برنامه‌ها فراهم کنند.

وی با اشاره به نقش پررنگ دانش‌آموزان و دانشجویان در مسابقات قرآنی گفت: پیوند دانشگاه با مفاهیم غنی قرآنی و حضور دانشگاهیان در این‌گونه مسابقات، نقش بسزایی در مقابله با سیاست‌های دشمنان و بیمه کردن ارزش‌ها و فرهنگ مذهبی و ملی ایران اسلامی دارد.یکی از آثار الفت با قران کریم، توجه به اصول اخلاقی و استاندارد‌های اجتماعی بوده که می‌تواند در جامعه‌پذیری نسل جوان و توده مردم نقش مهمی ایفا کند. نفوذ قران در دل‌وجان جوانان باعث بالندگی و نشاط بیشتر اجتماعی شده و از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش آنا، در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از سوی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان از تلاش‌های قرآنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان قدردانی شد. این مسابقات همه ساله با حضور تیم‌های منتخب شهرستان لارستان و با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند  
  • فرهنگ برهنگی از مظاهر جاهلیت مدرن/ با سخنرانی، معضل حجاب رفع نمی‌شود 
  • اولین گام سقوط روشنفکری
  • الجزیره: دعوت به خویشتن‌داری مقابل اسرائیل، لفاظی ریاکارانه است
  • قیمت دکور مغازه چگونه تعیین می شود؟
  • مشکل اساسی بشر خودفراموشی است / جنایات غزه ثمره جاهلیت مدرن
  • جنایت در غزه نتیجه جاهلیت مدرن است
  • نقاشی کشیدن با ماشین تحریر + فیلم
  • تمساح خونی چه چیز را می‌بلعد