Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اقبال لاهوري شاعر بلند آوازه ايست که فکر آزادي و رهايي مسلمين از چنگال کفر واستکبار در سر مي‌پروراند، پاکستان تحقق روياهاي اوست همانطور که انقلاب اسلامي ايران نيز چنين است. به گزارش دفتر منطقه‌اي خبرگزاري تسنيم نهم نوامبر سالروز تولد اقبال لاهوري خوانده شده و ياد و خاطره اين اديب پاکستاني گرامي داشته مي‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقبال کسي است که مقام معظم رهبري بارها او و انديشه‌اش را ستوده‌اند.

نگاهي به اشعار فارسي اقبال که تعداد آن به مراتب بيش از اشعار اردوي اقبال است، نشان مي‌دهد که او به راستي در انتظار کسي است که جامعه درد کشيده و مصيبت زده مسلمانان را نجات دهد.
چشم اميد اقبال به سوي ايران است و مي‌داند که کسي که انتظارش را مي‌کشد يک مسيحاي ايراني است، لذا خطاب به جوانان ايراني در شعر مشهور « اي جوانان عجم جان من و جان شما» مي‌گويد:
«ميرسد مردي که زنجير غلامان بشکند ديده‌‌ام از روزن ديوار زندان شما»

اقبال ايراني نيست و حتي به ايران سفر هم نکرده است ولي چنان مسلط و استوار به فارسي شعر مي‌سرايد که هر اديب ايراني را مبهوت مي‌کند.
اقبال شيعه نيست ولي چنان در اشعارش سالار شهيدان را مي‌ستايد که هر انديشمند شيعي غرق در حيرت مي‌ماند.
اقبال صدايي است که در زمان خود نگنجيد، باقي ماند تا مردم سال‌هاي بعد درک کنند که او چه مي‌خواسته و چه مي‌گفته.

او گفت و سرود و مبارزه کرد تا بيداري اسلامي سال‌هاي بعد در منطقه نشان دهد که اقبال به ماوراي زمان خود فکر مي‌کرده و مي‌انديشيده است.

اين اديب بزرگ 140 سال پيش در چنين روزي در شهر سيالکوت که اينک نزديک لاهور واقع شده است به دنيا آمد.
او که اينک شاعر ملي پاکستان ناميده مي‌شود در خانواده‌اي متولد شد که از مسلمان شدن آنان تنها 200سال مي‌گذشت.

اقبال علاقه فراواني به فلسفه داشت و همين باعث شد تا از دانشگاه مونيخ دکتري خود را دريافت کرده و سپس به هند ( آن زمان پاکستاني وجود نداشت) بازگردد تا براي عقيده خود که برپايي يک کشور اسلامي بود مبارزه کند.
وي حضور در مجلس ملي هندوستان و سپس شوراي قانونگذاري پنجاب را نيز تجربه کرده است وهمين تجربيات به او جرات مبارزه و دفاع از حقوق مسلمانان را داد. او در سال 1900 به عنوان رئيس اتحاديه مسلمانان درالله آباد انتخاب شد.

مبارزه با استعمار و استکبار در روح اقبال ميشه وجود داشت، و نگرش فرهنگي و مذهبي او باعث شد که به سرعت پيوند عميقي ميان نام اقبال و کشورهاي همسايه به خصوص ايران ايجاد شود.
اين شاعر پاکستاني کتاب‌هاي مختلفي را نيز نوشته است او در آرزوي اين بود که تهران تبديل به پايتختي بين المللي شده و جايگاه ژنو در اروپا را به دست آورد.
جالب اينجاست که تز دکتري علامه اقبال با نام « سير حکمت در ايران» سال‌هاي بعد منتشر شد که نشان دهنده عمق عشق و ارادت او به ايران زمين بوده است.

بسياري از کارشناسان معتقدند که اگر اقبال به درستي شناخته شده و شناسانده شود به تنهايي مي‌تواند پيوند ميان دو ملت ايران و پاکستان را تعميق بخشد.
انتهاي پيام/.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۵۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • افتضاح مجموعه شهرداری؛ مالک جدید سرخ‌ها نماد ایرانی را هم نمی‌شناسد؟ | تصویر
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین خواری
  • عصبانیت دشمن از درخشش بانوان باحجاب ایرانی در عرصه‌های مختلف
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • عملیات وعده صادق نماد صلابت هر ایرانی
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • همدلی خوبی در تیم وجود دارد/ باید مقابل ازبکستان با حوصله باشیم