Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می رسد نگرانی از نتیجه بخش نبودن اقدامات ولیعهد عربستان، دستگاه دیپلماسی امریکا را به در پیش گرفتن مواضع خلاف موضع گیری ترامپ در قبال موج بازداشت شاهزادگان سعودی سوق داده است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا بر خلاف موضع گیری ترامپ،  روز جمعه اعلام کرد پاکسازی بی سابقه در عربستان سعودی تحت عنوان مبارزه با فساد مالی « نگرانی‌هایی » ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به گفته تیلرسون این بازداشت‌ها تا زمانی که شفافیتی در مورد اینکه چه بر سر این افراد می آید وجود نداشته باشد، نگرانی‌هایی را ایجاد خواهد کرد.» محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در چند روز گذشته تحت پوش مبارزه با فساد صدها شاهزاده سعودی از جمله محمدبن نائف ولیعهد سابق و متعب بن عبدالله  فرمانده گارد ملی این کشور را بازداشت کرده و دستور مصادره اموال صدها شاهزاده دیگر را نیز صادر کرده است. موضع گیری رکس تیلرسون در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا پس از انتشار خبر برکناری و بازداشت صدها شاهزاده سعودی اعلام کرد که به اقدامات سلمان وفرزندش اطمینان دارد و از ادامه این اقدامات نیز حمایت کرد. سوال اینجاست که چرا  رکس تیلرسون در خصوص تحولات عربستان برخلاف ترامپ موضع گیری کرده است؟  در پاسخ به نظر می رسد  دستگاه دیپلماسی امریکا از کارشناسان و اتاق های فکری برخوردار است که وضعیت عربستان را به خوبی می شناسند و ارزیابی آنها از اقدامات کودتاگونه محمدبن سلمان مثبت نیست  و این نگرانی را دارند که سرانجام این اقدامات نیز به حذف خانواده سلمان از قدرت منجر شده ودرنتیجه عربستان از دایره متحدان امریکا خارج شود بنابر این چنین موضعی می تواند در چارچوب  حفظ رابطه ریاض/ واشنگتن تحلیل شود. این ارزیابی از این جهت قابل تامل است که محمدبن سلمان در حوزه های دینی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی اقدامات متهورانه ای را اجرا کرده است که بیشتر کارشناسان با توجه به ساختار قبیله ای این کشور   در مورد عاقبت این اقدامات هشدار داده اند و حتی پیش بینی کرده اند که این اقدامات می تواند خاندان سعودی را به سمت سقوط هدایت نماید. همچنین ولیعهد عربستان درسیاست خارجی خود نیز رویکرد تنش زایی را با محور مقاومت در دستور کار قرار داده است که نمی توان برای آن پیروزی تصور کرد چرا که  عربستان اکنون با وجود داشتن بازوانی چون  گروههای تروریستی داعش در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خورده است و حالا که این بازوان قطع شده اند آنها ضعیف تر از گذشته هستند. در این ارتباط اشاره به این نکته نیز مهم است که حتی برخی محافل در اسراییل نیز از اقدامات ولیعهد عربستان در منطقه ابراز نگرانی کرده اند بطوریکه روزنامه هاآرتص نیز روز جمعه نوشت پافشاری عربستان سعودی برای هدایت منطقه در خلاف جهت، آن را به بن بست خواهد کشاند. این روزنامه افزود عربستان سعودی شکستهای متعددی را  متحمل شده است که آخرین آن جنگ در یمن است. تلاش عربستان سعودی برای ایجاد نظمی جدید در منطقه برای  اسرائیل  ایجاب می کند اطمینان پیدا کند که به رویارویی با حزب الله کشیده نخواهد شد. این موضع گیری به این مفهوم است که رژیم صهیونیستی نیز علی رغم جنگ روانی مبنی بر حمله به لبنان وسوریه، از درگیر شدن در درگیری منطقه ای وحشت دارد.      ------------------------------------ رضا محمدمراد  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد