Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@02:56:31 GMT

عزاداران اربعین در حرم قمر بنی‌هاشم(ع)

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۳۹۱۳

عزاداران اربعین در حرم قمر بنی‌هاشم(ع)

‍‍‍‍‍‍

دریافت 4 MB کربلا - هیئت‌های مذهبی ایران در شب اربعین سیدالشهدا(ع) به وقت عراق، در حرم ابوالفضل العباس(ع) عزاداری کردند.

به گزارش مهر، هیئتهای عزاداری و زائران اربعین با حضور در حرم قمر بنی هاشم(ع) به عزاداری پرداختند.

فیلم از مهدی بخشی سورکی

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نونواری یک مسیر 30‌ساله

مهم‌ترین مسیر حمل‌ونقلی هسته مرکزی شهر مشهد به محوریت حرم مطهر رضوی، در سطح زیری بارگاه منور رضوی واقع شده است؛ مسیری که حدود سه دهه پیش ایجاد شده و اکنون در انتقال بار ترافیکی مسیرهای منتهی به حرم مطهر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

با توجه به افزایش حجم تردد در زیرگذر و پارکینگ‌های زیرسطحی حرم مطهر رضوی در یک دهه اخیر، نیاز به به‌روزرسانی خدمات در این مجموعه احساس شد، از این رو سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی با تدابیر کارشناسی‌شده و همچنین برنامه‌ریزی مفصل برای بهبود وضعیت خدمات‌رسانی در این مجموعه وارد عمل شد. عملیات عمرانی در زیرگذر و پارکینگ‌ها در ماه‌های اخیر در چند حوزه پیش رفته و حالا نتیجه آن در پیشگاه نگاه زائران و مجاوران قرار گرفته است.

در ادامه در گفت‌وگویی که با سید جواد هاشم‌نیا، معاون عمرانی سازمان عمران و نگهداری حرم‌ مطهر رضوی داشتیم به بررسی این کلان‌پروژه پرداختیم.

تغییرات اساسی برای بهبود خدمات

مشکلات تهویه‌ای، روشنایی‌ و نازیبایی بصری عمده عواملی بوده که تعریف پروژه بهسازی زیرگذر و پارکینگ‌های زیرگذر را به همراه داشته است؛ هاشم‌نیا در این خصوص توضیح داد: «با گذشت سه دهه از ساخت زیرگذر حرم مطهر رضوی، ما با سه مشکل عمده مواجه بودیم. نخستین مورد، تقاضای بالای پارک خودرو و ترافیک ناشی از آن، دوم آلودگی هوا به دلیل حجم سنگین تردد خودروها و سومین مشکل، تناسب نداشتن فضای محیطی با معماری ایرانی‌اسلامی بود. اصلاح همه این موارد نیازمند تغییراتی اساسی بود که در این پروژه گنجانده شد».

با توجه به موارد مطرح شده از سوی معاون عمرانی سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر، دو هدف مهم برای این پروژه در نظر گرفته شده است؛ نخست، اصلاح رفتارهای ترافیکی و تهویه مناسب و دوم، مدیریت هوشمند پارکینگ‌ها و زیباسازی محیطی.

تکمیل بهسازی در آستانه‌ نوروز

با انجام عملیات‌های عمرانی مختلف، پروژه بهسازی زیرگذر و پارکینگ‌های حرم مطهر ۲۰ اسفند به بهره‌برداری رسید؛ سید جواد هاشم‌نیا در خصوص بازه زمانی اجرای پروژه گفت: «این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برای آستان قدس رضوی برخوردار بود. کار عمرانی از پاییز ۱۴۰۱ آغاز شد و طبق برنامه در زمان مقرر و در آستانه تعطیلات نوروزی در اختیار زائران و مجاوران قرار گرفت. برای اجرای این پروژه 4هزار میلیارد ریال هزینه شده که به صورت کامل از سوی آستان قدس رضوی و بدون کمک سایر نهادها انجام شده است».

افزایش روشنایی، کاهش مصرف انرژی

اگر در روزهای اخیر از زیرگذر حرم مطهر عبور کرده باشید حتماً متوجه تغییرات ملموس و زیبایی بصری این فضا شده‌اید؛ از جای گرفتن کاشی‌های خوش‌نقش و نگار بر دیواره‌ها گرفته تا زیباسازی پایه‌های زیرگذر. اتفاقات پرشماری که زیبایی را به این فضا آورده است و از آن مسیرهای تاریک و پردود سابق خبری نیست‌. معاون عمرانی سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی توضیح داد: «برای ایمنی و سلامت زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) ۱۴هزار مترمربع دیوارسازی انجام گرفته است‌. این دیوارها فضاهای مختلف را تفکیک می‌کند.‌ همچنین روی این دیوارها و دیوارهایی که از پیش بنا شده بود، زیباسازی‌ انجام گرفته است، به این ترتیب که همکاران ما ۲۳هزار مترمربع زیباسازی فضاهای زیرگذر و پارکینگ زیرسطحی را انجام‌ داده‌اند».

یکی از اتفاق‌های ویژه‌ای که سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی در این پروژه در زیرگذر رقم زده، بهبود روشنایی است. هاشم‌نیا در این خصوص گفت: «سیستم‌های روشنایی مسیر زیرگذر و پارکینگ‌های حرم مطهر تغییرات ویژه‌ای داشته است، از طرفی شدت نور محیط افزایش بیش از چهار برابری داشته است. به این ترتیب که شدت نور محیط با تقویت منابع نوری از ۱۰۰ به ۴۵۰ لوکس بهبود یافته است. علاوه بر این، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی سیستم‌های روشنایی‌ سبب کاهش چهار برابری مصرف انرژی برق شده است‌».

مجموع اقدامات روشنایی، منجر به این شده که تنظیم نور زیرگذر متناسب با نور بیرون انجام گیرد تا کورچشمی ورود به زیرگذر برای فردی اتفاق نیفتد.

تنفس هوای طبیعی در زیرگذر

در پروژه بهسازی زیرگذر و پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی ایمنی تمام افرادی که از این مسیر تردد می‌کنند مدنظر بوده است؛ در همین راستا سطح ایمنی افزایش ۱۰۰درصد داشته است. به گفته هاشم‌نیا برای تحقق این امر، امکانات اطفای حریق به‌روزرسانی شده و در قالب یک سیستم مرکزی برای مهار حوادث قرار گرفته‌است. همچنین پرده‌های خودکار ضدحریق در ورودی و خروجی پارکینگ‌ها نصب شده تا در صورت بروز حادثه از گسترش حریق جلوگیری شود.

تنفس هوای طبیعی در زیرگذر حرم مطهر از آن مواردی است که پیش از این تجربه نکرده‌ایم اما به واسطه این‌ پروژه عمرانی بزرگ‌، در دسترس است. هاشم‌نیا توضیح داد: «برای بهبود تهویه زیرگذر، جت‌فن‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان با آرایشی جدید نصب شده‌اند، این اصلاح آرایش پس از اورهال شدن جت‌فن‌های قدیمی و اضافه شدن جت‌فن‌های جدید اتفاق افتاده است. هوشمندسازی کنترل آلاینده‌ها، دما، حرارت، لرزش و ایرادات فنی در جت‌فن‌ها دیگر اقدام برای بهبود تهویه است که پیش از این وجود نداشته است. همچنین پارکینگ‌ها از فضای زیرگذر جداسازی شده‌اند تا از انتقال آلاینده‌ها در این اماکن پیشگیری شود».

پیش از حرکت، از ظرفیت پارکینگ‌ مطلع شوید

علاوه بر بهبود روشنایی، آلاینده‌ها و ایمنی در پارکینگ‌ها، سیستم هوشمند مدیریت(بی‌ام‌اس) و پایش (آی‌سی‌پی‌سی) هم با استفاده از دوربین‌های تخصصی برای این مجموعه‌ها در نظر گرفته شده است، به این ترتیب که ظرفیت پارکینگ به صورت لحظه‌ای نمایش داده و وضعیت پارکینگ‌ها پایش می‌شود.

هاشم‌نیا در خصوص اقدامات اجرایی برای پارکینگ‌ها ادامه داد: «چراغ‌های راهنمایی در مسیرهای پارکینگ تعبیه شده تا مسیر درست فضای پارک را به مراجعه‌کنندگان نشان دهد. امکان ارسال میزان فضای خالی پارکینگ به بیلبوردهای شهری هم فراهم شده که پیش از این نداشتیم‌. همچنین برای کاهش ترافیک و اطلاع به‌موقع به مراجعه‌کنندگان پیش‌بینی نمایش ظرفیت خالی پارکینگ‌ها در نرم‌افزار نسیم‌ رضوان شده است».

گفتنی است، در چهار پارکینگ زیرگذر حرم مطهر رضوی در مجموع ظرفیت 2هزارو600 جای پارک وجود داشته که تنها کمتر از یک پنجم آن یعنی 500 جای پارک در پارکینگ شماره دو در اختیار خدام و بقیه در اختیار زائران قرار گرفته است تا رفاه و آسودگی بیشتری هنگام زیارت داشته باشند.

به‌کارگیری ظرفیت‌ها برای بهترین نتیجه

بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف برای نتیجه مطلوب پروژه، در دستور کار سازمان عمران‌و نگهداری حرم‌ مطهر رضوی بوده است. سید جواد هاشم‌نیا گفت: «ما برای انجام پروژه از دانشگاه‌های معتبر کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاری داخلی دعوت به همکاری کردیم. اجرای پروژه کاملاً برون‌سپاری شده و تمام طرف‌های قرارداد، داخلی هستند و نیروهای سازمان عمران حرم مطهر فقط برای نظارت حضور داشتند».

او ادامه داد: «به عنوان مثال مدل‌سازی فرایند تهویه توسط تیمی از دانشگاه صنعتی شریف تهران و اورهال کردن جت‌فن‌ها نیز توسط تیمی از یک شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه هوافضا صورت گرفته است. همچنین تعداد دو عدد جت‌فن در اختیار تیمی از شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه امام حسین(ع) قرار گرفته شد تا با مهندسی معکوس نمونه‌سازی شود. همه تجهیزات هم از شرکت‌های داخلی در شهرهای مختلف تهیه شده است. نمونه آن، خرید لوله‌های آتش‌نشانی از اهواز، پروژکتورهای روشنایی از اصفهان، المان‌های زیباسازی از نیشابور و کابل‌های برق از مشهد و شیراز بوده است».

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام ۱۳ نفر در انتخابات ریاست فدراسیون دوومیدانی
  • کرمانشاه میزبان دائمی جشنواره‌ بین المللی مد و لباس
  • نشست «اربعین؛ نقطه تعالی انصاراللهی مقاومت» برگزار می شود
  • آخرین وضعیت چهارخطه شدن محور اهواز چذابه
  • برگزاری محفل انس با قرآن در تبریز
  • تونل شماره یک اربعین در مسیر ایلام - مهران به بهره‌برداری رسید
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین علی(ع) در پیاده‌راه فرهنگی رشت
  • برگزاری مراسم عزاداری امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت
  • نونواری یک مسیر ۳۰‌ساله
  • نونواری یک مسیر 30‌ساله