Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@01:36:08 GMT

قارچ پتانسیل ضد پیری دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۵۱۵۶

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در بررسی‌های خود متوجه شدند مقادیر بالایی از دو نوع آنتی‌اکسیدن در قارچ وجود دارد که در مقابله با پیری نقش مؤثری دارند.
به گزارش ایسنا، و به نقل از گیزمگ، "ارگوتیونین"(Ergothioneine) و "گلوتاتیون"( glutathione) دو آنتی‌ اکسیدانی هستند که محققان معتقدند نقش مهمی در زمینه مقابله با پیری و بیماری‌های مرتبط با آن ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مطالعه جدید محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مشخص شده است که مقادیر زیادی از این دو ترکیب در قارچ‌های خوراکی وجود دارد و خبر خوب این است که این ترکیبات با قرار گرفتن در معرض حرارت تغییر ماهیت نداده و حفظ می‌شوند.
یکی از اتفاقاتی که با افزایش سن در بدن رخ می‌دهد، فعال شدن رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد اتم‌های اکسیژنی هستند که الکترون جفت نشده دارند و به همین دلیل واکنش‌پذیری بالایی دارند تا بتوانند نقصی الکترونی خود را تکمیل کنند.
رادیکال‌های آزاد برای یافتن الکترون مورد نیاز خود به سلول‌ها، پروتئین‌ها و حتی DNAها آسیب می‌رسانند.
پروفسور "رابرت بیلمن"(Robert Beelman)، محقق این پروژه گفت: ارگوتیونین و گلوتاتیون موادی هستند که می‌توانند با روند فعالیت رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و در بدن نیز وجود دارند، اما با افزایش سن میزان آنها کاهش یافته و بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر ایجاد می‌شوند.
وی افزود: بنابراین رساندن این آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن می‌تواند در مهار این بیماری‌ها کمک قابل توجهی کند و هیچ منبعی بهتر از قارچ برای دستیابی به این مواد وجود ندارد.
"بیلمن" و تیمش بیش از 13 مدل قارچ را بررسی کردند و متوجه شدند که در تمام آنها حجم بسیار بالایی از این دو آنتی اکسیدان مشاهده می‌شود.
نکته قابل توجه این بود که در هر مدل قارچی که یکی از این ترکیبات میزان بالایی داشت، آنتی اکسیدان دیگر نیز حجم قابل توجهی داشت و محققان اعلام کرده‌اند که به صورت میانگین مصرف روزانه پنج عدد قارچ می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عصبی نظیر پارکینسون داشته باشد.
گلوتاتیون یک ترکیب پروتئینی کوچک است که از سه آمینو اسید سیستئین، اسید گلوتامیک و گلیسین ساخته شده‌است. به دلیل استفاده از سه آمینو اسید در ساختار این پروتئین به آن تری پپتید هم می‌گویند.
در این پروتئین، بین گروه آمینی آمینو اسیدسیستئین که به طور معمول به آمینو اسیدگلیسین متصل است، با گروه کربوکسیل زنجیره اسید گلوتامیک یک پیوند پپتیدی غیر معمول وجود دارد.
این ماده به طور طبیعی در کبد انسان بر اثر ترکیب این سه اسید آمینه به وجود می‌آید. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدانت قوی است و باعث محافظت اجزای مهم سلولی در برابر واکنش با گروه‌های عاملی اکسیژن‌دار مانند رادیکال‌های آزاد و پراکسیدها می‌شود. ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب شده و از بدن خارج می‌شوند.
ارگوتیونین نیز ترکیبی آلی با فرمول C9H15N3O2S است که با رادیکال‌های آزاد واکنش می‌دهد و فعالیت‌های مخرب آنها را بی‌اثر می‌کند.
نتایج این تحقیق درمجله علمی Food Chemistry منتشر شده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: افغانستان پتانسیل شگفتی‌سازی مقابل ما را دارد

به گزارش ورزش سه، ماجراجویی ملی‌پوشان فوتسال ایران از فردا آغاز خواهد شد و شوالیه‌های وحید شمسایی در اولین گام خود باید تیم ملی افغانستان را کنار بزنند. حریفانی که کاملا از یکدیگر شناخت کافی دارند و همین مسئله جذابیت بازی را دوچندان کرده است. به خصوص که تیم ملی افغانستان را « ایران کوچولو » لقب داده‌اند و یکی از شگفتی‌‌سازهای احتمالی به شمار می‌روند. در سوی دیگر غول فوتسال آسیا برای به رخ کشیدن قدرتش، بی‌ترحم مقابل کشور همسایه به میدان خواهد رفت.

*وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در خصوص دیدار حساس تیمش برابر افغانستان گفت: از ۳۵ روز قبل از آغاز این مسابقات اردوی آماده سازی خود را شروع کردیم که شامل ۳ بازی دوستانه با تیم‌های ملی ویتنام، مراکش و نیوزلند در شهر «هوشی مین» بود. حسین طیبی نتوانست به دلیل مصدومیت به موقع به این بازی‌ها برسد با این حال، با وجود از دست دادن یکی از بهترین بازیکنان مهممان، تیم ایران آمادگی خوبی برای رسیدن به اهداف خود برخوردار است.

*اسطوره فوتسال جهان از دیدگاه فنی‌اش نسبت به اولین حریف تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ادامه داد: افغانستان یک تیم با استعداد است و مطمئناً می‌تواند در این مسابقات شگفتی ساز شود. آنها بسیار تکنیکی هستند و ما تا جایی که می‌توانستیم آنها را آنالیز کردیم و معتقدیم که مسابقه چالش برانگیزی خواهد بود.

تیم‌های ملی ایران و افغانستان، فردا از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران در اولین دیدارشان به مصاف همدیگر خواهند رفت. این نخستین تقابل رسمی دو تیم در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود

دیگر خبرها

  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • شمسایی: افغانستان پتانسیل شگفتی‌سازی مقابل ما را دارد
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • شناسایی پتانسیل‌های گردشگری آبی و توسعه آن در استان یزد 
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • نتایج تحقیقات ؛ غذای پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد