Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز- سپیده قاسمی؛ حسن صالحی  در گفت و گو با خبرنگار امتداد نیوز با اشاره به توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای اروپایی پس از برجام، گفت: پس از برجام سازمان شیلات ایران مذاکرات خوبی با کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای اوراسیا به خصوص روسیه داشته است و  امروز کشورهای حوزه جنوب شرقی آسیا همانند؛ تایلند، مالزی، ویتنام و چین متقاضی ماهی قزل آلا، ماهیان خاویاری و میگو ما هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به طور سنتی کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آلمان، انگلستان تجربه مصرف محصولات آبزی کشور ما را داشته اند و مشتریان قدیمی محسوب می شوند اما اخیرا هلند، ایتالیا و کشورهای اروپای شرقی متقاضی محصولات آبزی ما شده اند.

صالحی ارزش صادراتی انواع آبزیان از کشور در سال گذشته را  حدود 412 میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: ماهیان پرورشی و دریای هر دو در این صادرات سهم داشته اند و ماهیان دریایی که در فرهنگ ما استفاده نمی شود مثل یال اسبی ها، ماهیان مرکب و یا بعضی از ماهیان ریز نیز بخشی از صادرات را تشکیل دادند.

به گفته وی، سال گذشته در بخش مربوط به آبزیان پرورشی؛ ماهیان خاویاری حدود یک تن، قزل آلا با افزایش ۵ برابری حدود ۱۰ هزار تن و میگو ۱۵ هزار تن صادر شده است.

صالحی اضافه کرد: صادرات ماهیان زینتی،غذایی ماهی نیز بخشی از صادرات سال گذشته را در بر گرفت و افزایش صادرات ماهیان پرورشی در قفس ، جلبک ، زالو ، ماهیان زینتی از برنامه های آینده این سازمان است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که در برنامه ششم توسعه، تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی به شیوه پرورش در قفس هدفگذاری شده است، تصریح کرد: تا پایان امسال تعداد قفس های نصب شده در دریاهای شمال و جنوب و آب های داخلی کشور به ۵۳۰ عدد می رسد.

صالحی درباره اقدامات انجام شده برای بومی سازی تکنولوژی ماهی در قفس به امضای موافقت نامه با کشور نروژ اشاره کرد و گفت: در مهرماه سال گذشته با حضور وزرای ایران و شیلات و امور دریایی نروژ، بیش از ۱۰ موافقتنامه امضا شد که یکی از موافقت نامه ها مربوط به تولید لوله های مورد نیاز پرورش ماهی در قفس بود که در بهمن ماه گذشته افتتاح و امروز تولید آن وارد چرخه صنعت و نصب در دریا شده است.

تراز تجاری آبزی پروری کشور همواره مثبت بوده است

صالحی با تاکید بر اینکه تزار تجاری  شیلات در بخش کشاورزی همواره مثبت بوده است، گفت: سال گذشته کمتر از 11 هزار تن تیلاپیا وارد کشور شد و پیش بینی می شود امسال واردات این ماهی 20 درصد کاهش داشته باشد.

وی افزود: با مذاکره انجام شده با سازمان حفاظت محیط زیست در یزد ۱۰ مزرعه پرورش تیلاپیا راه اندازی شده و در حال حاضر با کمک مرکز تحقیقات شیلات تولید تیلاپیا در سیستم های مدار بسته و مدیریت شده در حال انجام است.

صالحی هدف از راه اندازی این مزارع را تولید تیلاپیای مورد نیاز کشور و قطع واردات این گونه از ماهی به کشور عنوان کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه ما به سمتی می رویم که ایران عضو سازمان تجارت جهانی (WTO  ) بشود، گفت: در این شرایط تعرفه های ترجیحی ملاک واردات و صادرات خواهد بود و شرایط به نفع تولیدکنندگان تغییر می کند.

وی همچنین از پیشنهاد سازمان شیلات به وزیر برای صادرات ۵ کیلو گرم قزل آلا امکان به ازای واردات ۱ کیلو گرم تیلاپیا خبر داد.

true برچسب ها : آبزیان تیلاپیلا شیلات حسن صالحی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان

خوزستان- مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان گفت: به منظور دسترسی آسان مردم به آبزیان، این بازارچه به زو دی در این شهرستان افتتاح می‌شود. مرتضی سوری با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون گفت: طی فراخوان عمومی برای طرح ۱۰۰ تنی و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در سد مارون، سرمایه‌گذار جذب شده و در حال حاضر، فرایند انعقاد قرارداد طی می‌شود و در مزایده بعدی سرمایه گذار برای طرح ۴۰۰ تنی مشخص خواهد شد.
مدیرکل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با مهر خواستار تسهیل قوانین و حمایت از بهره‌برداران آبزی شد و بیان کرد: شهرستان بهبهان با بهره‌مندی از سه رودخانه دائمی پرآب مارون، خیرآباد و زهره، با تخصیص نیافتن آب به طرح‌های آبزی‌پروری مواجه است.
مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی بازارچه عرضه آبزیان در شهرستان بهبهان خبر داد و تصریح کرد: به منظور دسترسی آسان مردم به آبزیان، ترویج فرهنگ مصرف و فروش مستقیم و بدون واسطه این محصول، بازارچه عرضه آبزیان به‌زودی در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب ها : منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید
  • ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا