Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:07:47 GMT

موج گرما به 27 روش مختلف باعث مرگ انسان می شود

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۶۱۹۵

موج گرما به 27 روش مختلف باعث مرگ انسان می شود

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه نشان می دهد که موج گرما به 27 روش مختلف از جمله آسیب مغزی، نارسایی تنفسی، نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، نارسایی کبد و آسیب به لوزالمعده و روده ها باعث مرگ انسان می شود.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، با تداوم افزایش دمای هوای جهان و شایع تر شدن امواج گرما، محققان در تلاشند تا اثرات این امواج را بر سلامت انسان بهتر درک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نتایج مطالعه ای که هفته جاری منتشر شده است نشان می دهد که تهدیدهای ناشی از امواج گرما به طرز شگفت آوری متنوع شده اند. در حقیقت امواج گرما به 27 روش مختلف می تواند موجب مرگ انسان ها شود.
'کامیلو مورا' محقق دانشگاه هاوایی که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت در یک بیانیه خبری گفت: نمونه های موردی بسیاری وجود دارند که مردم در نتیجه موج گرما جان خود را از دست داده اند.
این محققان پنج مکانیزم فیزیولوژی را شناسایی کردند که می تواند هفت عضو حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد و به 35 روش باعث مرگ انسان شود. محققان دریافتند موج گرما به 27 طریق می تواند باعث مرگ شود.
در موارد گرمای شدید، هیپوتالاموس خون را برای خنک کردن بدن به سمت پوست هدایت می کند. این موضوع باعث می شود که اندام های حیاتی بدن با کمبود خون مواجه شوند. این مکانیسم که 'ایسکمی' (کم رسیدن خون به اندام ها) نام دارد می تواند ترکیبات شیمیایی سمی تولید کند. مکانیسم دیگری که سمیت سلولی خوانده می شود آسیب مستقیم به سلول را بر اثر گرما به دنبال دارد.
هر دوی این مکانیسم ها می توانند به مغز، قلب، کلیه، کبد و یا دستگاه گوارش آسیب بزنند. این مکانیسم ها می توانند به خودی خود فرد را بکشند یا به عوارض کشنده دیگری منجر شوند.
یک مکانیسم دیگر زمانی بروز می کند که ایسکمی و سمیت سلولی بر اثر فعالیت شدید تشدید می شود و به شکست بافت عضله و آزاد سازی میوگلوبین که برای کبد، ریه ها و کلیه ها سمی است، منجر می شود.
اگر چه سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ناشی از امواج گرما هستند، اما این تحقیق یادآوری می کند که امواج گرما می تواند به همه آسیب بزند. محققان می گویند چنین خطرهایی نشان می دهد که سیاست گذاران باید اقدامات لازم را برای پیشگیری از افزایش گرما اتخاذ کنند.
محققان جزئیات این بررسی را در مجله Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes منتشر کردند.
علمی**2038**1584
مترجم: درنا محمدیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

اردلان محمدپور رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی و با فعالیت متناوب امواج بارشی، رگبار باران و رعد و برق همراه با وزش‌باد گاهی شدید و احتمال گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ همراه با تندباد لحظه‌ای تا اوایل هفته آینده پیش ‌ینی می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و خسارت به سازه‌های موقت در اثر تندباد لحظه‌ای وجود دارد و توصیه می‌شود دستگاه‌های اجرایی آمادگی آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن مسیل‌ها را داشته باشند.

محمد پور از شهروندان خواست در این مدت از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، تردد‌های شهری و جاده‌ای، محکم‌سازی سازه‌های سبک، گلخانه‌ها و بنر‌های تبلیغاتی و توجه به توصیه‌های کارشناسان جهادکشاورزی را مد نظر قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • یخ؛ جواهر کمیاب!
  • امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)