Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-29@15:25:51 GMT

قیام ۱۹ آبان افتخار مردم گچساران

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۷۳۹۵

در دوران ستم شاهی شهرستان گچساران به قیام ۱۹ آبان افتخار مردم گچساراندلیل وجود صنعت نفت برای مستشاران خارجی از اهمیت خاصی برخوردار بود و به همین سبب هم شرکت‌های خارجی از کشور‌های مختلف حتی با ایجاد شهرک سال‌ها به غارت ثروت طبیعی مردم این دیار مشغول بودند.
در صبح روز ۱۹ آبان سال ۵۷ حدود ۵۰ نفر در حمایت از شاه در شهر دوگنبدان راهپیمایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این حرکت موجی از نارضایتی عمومی در بین مردم انقلابی گچساران و مناطق اطراف ایجاد کرد.
با دستور فرماندهان انقلابیون آن دوران از جمله محمد زید بهبهانی، حاج ابراهیم شریعتی، حاج بهرام تاجگردون، نصریان، حاج مختاری و رمضان اسماعیلی تجمع مردمی جلوی مسجد شهیدان فعلی دوگنبدان شکل گرفت و در همین مکان بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی بر علیه حکومت شاه قرائت شد.
در این هنگام نیرو‌های شاهنشاهی به دستور اربابان خود به طرف مردم تجمع کننده در جلوی مسجد شهیدان یورش بردند و با شلیک به مردم بی دفاع تعدادی را در جلوی مسجد و چند نفری را هم در سطح شهر به شهادت رساندند.
قیام تاریخی ۱۹ آبان گچساران منجر به شهادت ۶ نفر از مبارزان این شهر شد.
در این روز خونین پرویزی، سید مذکور پارسی، محمد فراشبندی، حسین امینی، حسین کیامرثی و نجف بلادیان در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی به فیض شهادت نائل شدند.
بعد از این اقدام رژیم حرکت‌ها و اعتصابات مردمی، صنعت نفت، فرهنگیان و بازاریان منسجم و هماهنگ‌تر از قبل کمر رژیم را شکست.
اعتصابات کارکنان و کارگران صنعت نفت تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.
پس از پیروزی انقلاب مهندس بازگان رئیس دولت موقت به دستور امام به گچساران آمدند و ضمن ابلاغ پیام تشکر امام به مردم گچساران از کارگران نفت خواستند که به اعتصاب خود پایان دهند و شیر‌های صادرات نفت را باز کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۷۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست و این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود.

اسماعیلی گفت: در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در برخی مناطق کم برخوردار محدود است، این موضوعات به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور نیز در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم