Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:48:06 GMT

روز پر کار ظریف در سمرقند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۸۵۳۳

روز پر کار ظریف در سمرقند

تهران - ایرنا - شرکت و سخنرانی در کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار، دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ازبکستان و نیز هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه کنفرانس سمرقند از جمله برنامه های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سمرقند بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف روز جمعه نخست به ایراد سخنرانی در کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار پرداخت و تاکید کرد: ما با دستیابی به توافق هسته‌ای و عمل به تمامی تعهدات خود وفق برجام، در صحنه عمل نیز پایبندی خویش را به اصل عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای به اثبات رساندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظریف گفت: مایل هستم از مهمان نوازی گرم دولت ازبکستان و مسوولان برگزارکننده همایش بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در شهر زیبا و تاریخی سمرقند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
وی افزود: شهر زیبای سمرقند، همواره حلقه وصل اقوام و جوامع مختلف فارس و ازبک و تاجیک، و چهار راه اتصال و ارتباط شرق و غرب از طریق جاده ابریشم بوده و کانون تمدنی در حوزه تاریخی و فرهنگی ِآسیای کهن به شمار رفته و مشاهیر و ادبا و شعرا و دانشمندان این خطه نقش به سزایی در علم، هنر و فرهنگ و شکل گیری تمدن بشری ایفا کرده‌اند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: امنیت در جهان به هم پیوسته کنونی، محدود و منحصر به ابعاد نظامی نیست و مقوله ای چند وجهی، درهم تنیده و فراگیر است. امروزه نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت را خرید و با کشتی وارد کشور کرد.
ظریف خاطر نشان کرد: تجاری سازی، امنیت، مقوله و معامله تازه‌ای است که برخی قدرت های جهانی و فرامنطقه ای وارد ادبیات سیاسی کرده اند و تاسف آور این که مشتریان خوبی هم در این معامله دلار برابر امنیت یافته‌اند.
وی تاکید کرد: امروز امنیت مقوله ای پیوسته و متقابل است که در آن امنیت یکی در گرو امنیت دیگری است. عصر امنیت یک جانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدت هاست به پایان رسیده است و این درسی است که قدرت‌های مداخله‌گر فرامنطقه‌ای و کشورهایی که درصدد ایجاد نا امنی و تهدید امنیت دیگران برای رسیدن به امنیت موهوم خود هستند؛ به خوبی درپس ِقضایای عراق و سوریه و یمن و افغانستان آموخته‌اند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز برای رسیدن امنیت، باید با تکیه بر مردم به عنوان مهمترین مولفه امنیت یک کشور، به امنیتی درون زا رسید و سپس در تعاملی سازنده و هم افزایی با همسایگان به امنیتی پایدار و دسته جمعی دست یافت.
ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از زمان استقلال جمهوری های آسیای مرکزی همواره در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن مبتنی براصول احترام متقابل و منافع مشترک پیشگام بوده است.
وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، تلاش در جهت استقرار و استمرار صلح و ثبات و آرامش در منطقه، همگرایی و همکاری در قالب نهادهای منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی استوار است.
وزیر امور خارجه افزود: ما همواره امنیت و ثبات همسایگان و حوزه‌های همجوار را امنیت و ثبات خود تلقی کرده و کمک به حل اختلافات و تنش‌ها و همکاری های دوجانبه امنیتی برای مقابله با تهدیدات مشترک تروریسم تکفیری، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی از مهمترین وجوه مشارکت فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه آسیای مرکزی بوده است.
ظریف اظهار داشت: مقابله موثر با افراط گرایی و تروریسم تکفیری، که تهدیدی جدی علیه امنیت و ثبات منطقه غرب آسیا، آسیای مرکزی و قفقاز، شبه قاره هند و حتی مناطق شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود، نیازمند همفکری، هم افزایی و همکاری و تعامل فراگیر و همه جانبه کشورهای منطقه است.
وی تاکید کرد: مهم‌تر از مقابله نظامی، بررسی ریشه های شکل‌گیری این جریانات ضداسلامی و شناسایی منابع مالی و حامیان سیاسی و خاستگاه ایدئولوژیک تفکر تروریسم تکفیری لازمه و پیش شرط مبارزه موثر و قاطع با ریشه های تروریسم و افراط گری است. قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد پیرامون جهان علیه خشونت و افراط گری( WAVE ) در اجرای ابتکار پیشنهادی جناب آقای دکتر روحانی در سال 2013، می‌تواند چارچوب جهانی مناسبی را برای همکاری‌های دسته جمعی در منطقه آسیای مرکزی فراهم نماید.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اعلام منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه آسیای مرکزی، اقدامی مبتنی بر درک صحیح از امنیت است. جمهوری اسلامی ایران نه تنها به لحاظ دینی و اعتقادی مخالف ساخت، تولید و کاربرد چنین سلاح هایی است، بلکه به طور جدی معتقد است این سلاح‌ها خود ثبات‌زدا و امنیت‌برانداز هستند و باید از صحنه گیتی برچیده شوند.
ظریف ادامه داد: ایران از سال 1974 پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در خاورمیانه را پیگیری کرده که به دلیل سیاست‌های تجاوزکارانه و برتری‌جویانه رژیم صهیونیستی درکسب سلاح‌های هسته ای و حمایت آمریکا از این رژیم به نتیجه نرسیده است. ما با دستیابی به توافق هسته‌ای و عمل به تمامی تعهدات خود وفق برجام، در صحنه عمل نیز پایبندی خویش را به اصل عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای به اثبات رساندیم.
وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در 25 سال اخیر تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در آسیای مرکزی در عرصه های مختلف تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و همکاری‌های بانکی و مالی، و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی و سازندگی ایفا نماید.
وی گفت: بخش خصوصی ایران دهها طرح توسعه‌ای در زمینه های سد و نیروگاه برق‌آبی، جاده و راه آهن، اکتشاف معادن و واحدهای صنعتی را به اجرا درآورده است. ما همچنین زیرساخت های خود در بخش حمل و نقل زمینی و ریلی و ظرفیت های ترانزیتی خود را در اختیارکشورهای منطقه قرار داده‌ایم.
ظریف افزود: در پایان مایل هستم باردیگر تاکید کنم که سیاست تعامل فعال و همه‌جانبه با همسایگان اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما از رویکرد جمهوری‌های آسیای مرکزی برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست خردمندانه دولت ازبکستان در اولویت دادن به تقویت مناسبات با منطقه استقبال می‌کنیم. بار دیگر از میزبانی و مهمان نوازی گرم دولت ازبکستان و مسئولین برگزارکننده این کنفرانس تشکر می‌کنم و امیدوارم با گسترش و تحکیم تعامل و همکاری، شاهد توسعه و تعمیم صلح و ثبات و امنیت در منطقه آسیای مرکزی باشیم.

** استقبال از کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سپس با شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان دیدار و گفت وگو کرد.
در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان درباره راه های گسترش روابط دو جانبه به ویژه همکاری های اقتصادی و علمی گفت وگو و تبادل نظر شد.
همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، کریدور چهارجانبه و استقبال از تشکیل گروه سه جانبه همکاری های حمل و نقل ریلی بین ایران، ازبکستان و افغانستان و مبارزه با تروریسم از جمله محورهای دیگر گفت وگو در این دیدار بود.
طرفین همچنین از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در دسامبر سال جاری میلادی استقبال به عمل آوردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در سمرقند دیدار و گفت وگو کرد.
** لزوم همکاری های مشترک در خصوص مبارزه با تهدید گروه های افراطی
پس از آن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گفت وگو کردند.
محمد جواد ظریف و عبدالعزیز کامل اف در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در سمرقند دیدار و گفت وگو کردند.
در این دیدار دو طرف در زمینه توسعه همکاری های دو جانبه و منطقه ای گفت وگو کردند.
در این ملاقات همچنین در خصوص فصل جدید روابط دو کشور به ویژه پس از اجلاس آستانه تبادل نظر شد.
رفع موانع گمرکی، همکاری در حوزه همکاری های بانکی، تجاری، ترانزیت و نیز در حوزه های علمی و فن آوری و همکاری های سه جانبه در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله موضوعات دیگر این گفت وگوها در این ملاقات بود.
دو طرف در مورد تهیه نقشه راه همکاری های دو جانبه در عرصه های مختلف روابط به ویژه اقتصادی توافقات کلی به عمل آوردند.
لزوم همکاری های مشترک در خصوص مبارزه با تهدید گروه های افراطی از جمله محورهای دیگر این دیدار بود.
وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران تاکید کرد: کشورهای اروپایی اقدام عملی نشان دهند و از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار به اجرای کامل برجام حرکت کنند.
محمد جواد ظریف افزود: امروز در حاشیه کنفرانس، دیدار بسیار مفصلی با خانم فدریکا موگرینی داشتم، وی گزارشی از تلاش هایی که اتحادیه اروپا برای اجرای کامل برجام داشته است، داد و گفت که کشورهای اروپایی برای اجرای برجام تاکید دارند.
وی خاطر نشان کرد: من هم تاکید کردم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون برجام را اجرا کرده است.
وزیر امور خارجه افزود: متاسفانه با بدعهدی های آمریکا و با سیاست ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید آمریکا مواجه بودیم و این وضعیت باید از سوی کشورهای اروپایی اصلاح بشود.
ظریف ادامه داد: تاکیدی که رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان داشتند و متذکر شدند، ضمن اینکه ما از حمایت های کشورهای اروپایی از برجام استقبال می کنیم، اما نیاز است اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام و در زمینه انجام تعهداتی که برابر ایران در برجام وجود دارد، فعال تر عمل کند و اقدام عملی نشان دهد و از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار به اجرای کامل برجام حرکت کند.
وی گفت: دیدارهای خوبی در تاجیکستان داشتم و امیدوارم که روابط ایران با تاجیکستان هر چه بهتر و بیشتر به سمت همکاری حرکت کند. دو کشور مشترکات فراوانی دارند و نیاز است که از این مشترکات به نحو بهتری استفاده کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: امروز هم فرصتی بود که با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ازبکستان در مورد سطح روابط دو کشور که بعد از ملاقات دو رییس جمهوری در حاشیه اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری های اسلامی در آستانه برگزار شد، مذاکره کنیم، و بعد از سفر وزیر امور خارجه، وزیر تجارت و محصولات نفت ازبکستان که به ایران داشتند، امروز هم گفت وگوهای بسیار خوبی با رییس جمهوری و وزیر خارجه داشتیم.
ظریف افزود: برای گسترش روابط و رفع موانع که در حوزه تجارت داریم، همکاری های بانکی، انرژی، ترانزیت هم به صورت دو جانبه و چند جانبه چه ایران، افغانستان و ازبکستان و چه ایران، ترکمنستان، چه سایر روش های همکاری که داریم و نیز همکاری در حوزه علم و فناوری که احساس می کنم، روند جدیدی در روابط ما با ازبکستان در دوران جدید این کشور شروع شده و ان شاءالله با سفری که در چند ماه آینده از سوی رییس جمهوری به ازبکستان خواهد شد، این روند به صورت فعال تری گسترده تر می شود.
وی ادامه داد: امروز منطقه ما با شرایط بسیار دشواری روبرو است و در همه گفت وگوها راجع به تحولات منطقه صحبت می کنیم؛ منطقه ما شاهد تحولات مثبتی بوده، در این تحولات پیروزی های مستمری علیه داعش و تروریست های تکفیری در سوریه و عراق صورت گرفته است، روند تحولی که برای حفظ تمامیت ارضی عراق شکل گرفت و بسیار مفید و موثر بوده، اینها یک قسمت از بحث هایی منطقه ما است.
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست های خطرناک و غیر منطقی و جنگ طلبانه ای که برخی کشورهای منطقه دنبال می کنند، در کنار این تحولات مثبت می تواند منطقه را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد.
ظریف گفت: به نظر می رسد که برخی قدرت ها هیچ رضایتی از توفیق هایی که در منطقه حاصل شده، ندارند و دنبال این هستند که این توفیق ها را خنثی کنند و در واقع یک حیات جدیدی به طرفداران افراطی تروریسم بدهند که این می تواند خطر جدی برای امنیت منطقه و قبل از همه خطر جدی برای خود کسانی که این آتش را در منطقه ما می افروزند، باشد.
وی تصریح کرد: نیاز است که در این زمینه همکاری بین المللی صورت گیرد و هم پیام های لازم ارسال بشود به برخی رهبران جوان منطقه که بدون آشنایی به واقعیت منطقه دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می دهند.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه 17 آبان ماه در صدر هیاتی بلند پایه به تاجیکستان سفر کرد.
ظریف پس از ورود به دوشنبه پایتخت تاجیکستان ابتدا با «سراج الدین اصل اف» همتای تاجیک خود دیدار و سپس با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار که به مدت دو ساعت به طول انجامید، دو طرف درباره ابعاد مختلف روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر خود روز پنجشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام های ازبکستان و شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی از دوشنبه راهی سمرقند شد.
روز جمعه کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار با حضور مقام ها و شخصیت های بین المللی و منطقه ای در سمرقند ازبکستان برگزار شد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه 17 آبان ماه در صدر هیاتی بلند پایه به تاجیکستان سفر کرد.
ظریف پس از ورود به دوشنبه پایتخت تاجیکستان ابتدا با «سراج الدین اصل اف» همتای تاجیک خود دیدار و سپس با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار که به مدت دو ساعت به طول انجامید، دو طرف درباره ابعاد مختلف روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر خود روز پنجشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام های ازبکستان و شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی از دوشنبه راهی سمرقند شد.
روز جمعه کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار با حضور مقام ها و شخصیت های بین المللی و منطقه ای در سمرقند ازبکستان برگزار شد.
سیام**1751**1584
خبرنگار: خسرو محمدی*انتشار:مولوی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۸۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

به گزارش جماران؛ ظریف در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت:

سلام دوستان کتاب «پایاب شکیبایی» که برداشت‌هایی از هشت سال وزارت بنده است، با استقبال شما در نزدیک یک ماه به چاپ سوم رسید.

برخی گفتارهای کتاب

دولت مستعجل بازنشستگی

پل و پیل و هندوستان

خودمان انتخاب کردیم

وزارت امور خارجه؛ نگاهی از درون

نگاه مردسالارانه و جایگاه زنان دیپلمات

بهسازی ساختار وزارت امور خارجه

کناره‌گیری

رابطه‌ با نهادهای زمامداری داخلی

کارنامۀ حقوق بشری

دیپلماسی نمایشی

فاجعۀ هواپیمای اوکراینی

دیپلماسی عمومی

بازی شماتت

تأثیر رسانه بر سیاست

برسازی ذلت

چارچوب روابط خارجی

سیاست خارجی و منافع ملی

گوناگونی منابع قدرت و جایگاه مردم

اولویت‌ها

دوران پساقطبی

امنیتی سازی

عزت

پیوند با همسایگان و جنوب جهانی

اولویت پیوند با همسایگان

دوگانۀ حضور و نفوذ

همدلی و نیابت

واکاوی انگیزه‌های نگاه به جهان عرب به جای جهان ایرانی

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای کاسپین

نگاه آسیایی

ایران و قدرت‌های بزرگ

پیوندها با روسیه

اصالت و نیاز در پیوندهای خارجی

پیوندها با چین

پیوندها با اروپا

سرشت خودکانون‌بینی اروپایی

فرصت‌ها در اروپا

برجام

چالش‌های اجرای برجام

سخن پایانی (چالش شناخت فرایندهای ملی، منطقه‌ای و جهانی؛ فقدان اجماع داخلی پیرامون منافع و امنیت ملی، آرمان‌ها و اولویت‌ها؛ بی‌توجهی به توانمندی‌ها، گزینش اهداف بر پایۀ آرزوها؛ انگارۀ شیفتگی و بیزاری؛ چالش‌های پیوندها با همسایگان؛ چالش پیوندها با چین و روسیه؛ چالش در منطقۀ قفقاز؛ کنارگذاشته شدن ایران از راه‌های منطقه‌ای؛ چالش مزمن برجای‌مانده از جنگ تحمیلی؛ بحران امنیتی‌سازی ایران؛ چالش مدیریت تنش با آمریکا)

از همه شما سپاسگزارم. امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد.

 

دیگر خبرها

  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان
  • بیانیه مهم ۲۸ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است
  • امیرعبداللهیان: ایران و پاکستان برای افزایش تجارت به ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده‌اند
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد