Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@10:59:24 GMT

علت مشکلات خواب در دوران بارداري چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۰۰۴۸

علت مشکلات خواب در دوران بارداري چيست؟

خبرگزاري آريا -

اولين و مهم‌ترين دليل مشکلات خواب دوران بارداري، رشد تدريجي جنين است
در دوران بارداري، ممکن است براي يافتن حالت مناسب خوابيدن در رختخواب تقلا کرده و براي به خواب رفتن کمي دچار مشکل شويد. متأسفانه در اين دوران ممکن است عادات قبلي شما براي خوابيدن ديگر مناسب نباشد. وجود چنين مشکلاتي در دوران بارداري طبيعي است، اما با استفاده از حالت‌هاي صحيح خواب مي‌توانيد خواب مورد نياز خود را تأمين کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علت مشکلات خواب در دوران بارداري چيست؟
اولين و مهم‌ترين دليل مشکلات خواب در اين دوران رشد تدريجي جنين است که باعث مي‌شود يافتن حالت راحت خوابيدن برايتان دشوارتر شود. اگر شما عادت خوابيدن به پشت يا بر روي شکم داريد، ممکن است براي خوابيدن به پهلو (طبق توصيه پزشک) دچار مشکل شويد. همچنين با پيشرفت بارداري و سنگين‌تر شدن شما، تغيير وضعيت بدن در تختخواب برايتان مشکل‌تر خواهد شد.
در واقع خستگي در بارداري به دليل تغييرات هورموني مي باشد. در ابتداي بارداري مقدار پروژسترون افزايش مي يابد.
پروژسترون در بيشتر خانم ها باعث احساس خستگي مي شود.
علاوه بر تغييرات هورموني، کم خوابي در ابتداي بارداري به دليل بزرگ شدن رحم و رشد جنين و افزايش وزن و تجمع مايعات در بدن مي باشد. اين تغييرات به دليل سخت تر کار کردن جفت براي تغذيه جنين، افزايش خون بدن و سريع تر شدن ضربان قلب مي باشد.
فاکتورهاي احساسي نيز نقش مهمي بازي مي کنند. در واقع نگراني و ترس زايمان و مادر شدن باعث خستگي مي شود.
خوابيدن در سه ماهه اول بارداري
در ابتداي بارداري افزايش پروژسترون نه تنها باعث کسل شدن بلکه باعث تکرر ادرار در بارداري مي شود. اين امر باعث اختلال در خواب مي شود.
در سه ماهه اول بارداري هورمون ها باعث افزايش توليد ادرار مي شود. اين امر باعث بيدار شدن در طول شب و اختلال در خواب مي شود.
براي کاهش ادرار در طول شب بهتر است چند ساعت پيش از خواب مصرف مايعات را کاهش دهيد. اما در طول روز براي رفع يبوست در بارداري و ورم شديد، مايعات به ميزان کافي بخوريد.
عامل ديگري که در طول بارداري در طول روز و شب اتفاق مي افتد حالت تهوع است. براي حل اين مشکل بيشتر افراد پس از بيدار شدن غلات خشک يا کراکر مي خورند.
بيشتر خانم ها در طول خواب در بارداري احساس گرما مي کنند که به دليل افزايش سوخت و ساز مي باشد. کولر مي تواند از گرم شدن بيش از حد جلوگيري کند و سروصداي اطراف را کم کند.
خروپف در طول بارداري امري رايج است و در افراد چاق يا داراي حساسيت بيشتر ديده مي شود.
از آن جايي که عوامل مختلفي در طول بارداري مانع از خوابيدن مي شوند. چرت زدن در هر زماني از کم خوابي جلوگيري مي کند.
اما از مصرف قرص هاي خواب آور يا مکمل هاي خواب آور در بارداري خودداري کنيد.

توصيه مي شود خانم هاي باردار به پهلوي چپ بخوابند تا جريان خون و مواد مغذي به جنين برسد
خوابيدن در سه ماهه دوم بارداري
سه ماهه دوم بارداري بهترين زمان براي مادر است زيرا تغييرات سرعت زيادي ندارند.
تغييرات هورموني که در سه ماهه اول زياد بوده، در سه ماهه دوم کاهش يافته و دوباره در سه ماهه سوم افزايش مي يابد.
گرفتگي عضلات پا در سه ماهه دوم زياد است. خانم هايي که کم خوني ناشي از کمبود آهن دارند، از بعداز ظهر پادرد احساس مي کنند که در طول سه ماهه سوم به بيشترين حد مي رسد. اين پادرد در هنگام نشستن و دراز کشيدن بسيار آزاردهنده است.
تنها راه رهايي از پادرد راه رفتن است که مانع از خوابيدن مي شود.
سوزش معده مشکل ديگري است که باعث بيدار نگه داشتن مادر در طول شب مي شود. با پيشرفت بارداري و رشد رحم به معده فشار وارد مي شود که باعث سوزش معده مي شود. در مقاله اي ديگر معجوني براي کاهش سوزش معده پيشنهاد شده است.
خوابيدن به پهلوي چپ با پاهاي خميده از سوزش معده جلوگيري مي کند. برخي خانم ها نيز با افزايش ارتفاع بالشت از برگشت اسيد معده جلوگيري مي کنند.
برخي خانم ها به دليل خواب هاي مغشوش در خصوص بارداري نمي توانند بخوابند. اما مطالعات نشان مي دهد خواب هاي دوره بارداري فرقي با خواب هاي پيش از بارداري ندارد.
در واقع در بارداري به دليل بيشتر بيدار شدن در طول شب خانم خواب هايش را به ياد مي آورد.

از مصرف قرص هاي خواب آور يا مکمل هاي خواب آور در بارداري خودداري کنيد
خوابيدن در سه ماهه سوم بارداري
پزشکان توصيه مي کنند با رشد رحم و بزرگ شدن جنين، هر حالتي که مي توانيد راحت بخوابيد را انتخاب کنيد.
اما توصيه مي شود از خوابيدن بر روي پشت جلوگيري شود زيرا رحم سنگين به نخاع و رگ هايي که خون را از قلب به قسمت پايين شکم منتقل مي کنند، فشار وارد مي کند.
توصيه مي شود خانم هاي باردار به پهلوي چپ بخوابند تا جريان خون و مواد مغذي به جنين و قلب و رحم و کليه هاي مادر برسد.
براي راحت خوابيدن از بالشت استفاده کنيد. يکي از بالشت ها را بين زانوها، يکي زير شکم و ديگري را پشت قرار دهيد.
خروپف کردن يکي از اتفاقات رايج در سه ماهه سوم بارداري است که به دليل افزايش وزن و گرفتگي بيني مي باشد.
تحقيقات نشان مي دهد خانم هايي که در طول بارداري خروپف مي کنند بيشتر در معرض فشار خون بالا و پره اکلامپسي (بيماري مربوط به فشار خون بالا در بارداري) مي باشند.
منبع: ooma.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی

تولیدکننده خودرو‌های برقی ویتنامی وین‌فست به دلیل افزایش تحویل خودرو، درآمد بیشتری را در سه ماهه اول گزارش کرد.

به گزارش ایسنا، درآمد سه ماهه این شرکت بیش از سه برابر شد و به ۳۰۲.۶ میلیون دلار رسید اگرچه زیان خالص آن ۳.۵ درصد افزایش یافت.

این شرکت اعلام کرد که در سه ماه اول سال نزدیک به ۹۷۰۰ دستگاه تحویل داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴۴ درصد افزایش داشته است.

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است.

وین‌فست اعلام کرد که علیرغم رقابت شدید قیمت و عدم اطمینان اقتصادی جهانی که چشم انداز فروش خودرو را مختل کرده است، هدف سال ۲۰۲۴ تحویل ۱۰۰ هزار خودروی برقی را حفظ کرده است. بر اساس گزارش ها، وین‌فست بی‌ثباتی اقتصادی و ژئوپلیتیکی مداوم در سطح جهانی را به عنوان یک چالش کوتاه مدت می‌بیند.

محصولات با قیمت پایین‌تر که در سه ماهه‌های آینده اضافه می‌شوند با هدف قرار دادن پایگاه مشتریان گسترده‌تر همراه با شبکه فروش رو به رشد و گسترش به بازار، به تسریع تأثیر و افزایش رشد در نیمه دوم سال کمک می‌کند.

طبق گزارش رویترز، درآمد سه ماهه اول این شرکت بیش از سه برابر سال به سال به ۳۰۲.۶ میلیون دلار رسید، اگرچه ۳۱ درصد کمتر از سه ماهه چهارم سال گذشته بود. زیان خالص آن نسبت به سال گذشته با ۳.۵ درصد افزایش به ۶۱۸ میلیون دلار رسید، اما نسبت به سه ماهه قبل ۱۲.۳ درصد کمتر بود.

دیگر خبرها

  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور
  • سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی
  • فروش اقساطی جک J۴ کرمان موتور در سال ۱۴۰۳ + شرایط و جزئیات دقیق
  • واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه (فیلم)
  • ثبت رکورد جدید برای سفرهای هوایی چین
  • تسهیلات فرزند آوری در هرمزگان
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • اپل جایگاه برتر تولید گوشی‌های هوشمند را از دست می‌دهد
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری