Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:32:57 GMT

سرخ مثل عقيق سبز مثل هاتف

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۰۱۹۷

سرخ مثل عقيق سبز مثل هاتف

خبرگزاري آريا - در تقويم سريال‌هاي تلويزيون، محرم طي سال‌هاي متمادي فرصت تماشاي بهترين توليدات بوده است. بسياري از خاطره‌انگيزترين سريال‌ها مانند «شب دهم» و «مختارنامه» در همين ماه به نمايش درآمدند و محرم امسال بعد از دو سال که تنور سريال‌هاي محرمي سرد شده بود، سريال «هاتف» به کارگرداني داريوش ياري و «عقيق» به کارگرداني بهرنگ توفيقي از شبکه‌هاي يک و سه پخش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سريال هاتف، داستاني از معرفت و تحول در اين زمانه را روايت کرد و از دل ماجراهايي پرافت‌و‌خيز به ذات توجيه‌گر انسان پرداخت و اين‌که به قول قهرمان سريال «ايمان مدرک تحصيلي نيست که بگيري و به ديوار بياويزي و خيالت آسوده باشد!»
عقيق اما از زاويه‌اي ديگر به محرم پرداخت و در يک داستان تاريخي و از دل يک روايت عاشقانه، تصويري از عشق به امام حسين‌(ع) را به نمايش گذاشت که ظلم‌ها و مظلوميت‌هايش يادآور ظلم‌هايي باشد که بر بزرگ‌ترين مظلوم تاريخ روا شد.
تماشاگران تلويزيون اين دو سريال را به دلايل مختلف ديده‌اند و تعدادي از آنها در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اين دلايل سخن گفته‌اند و نقاط قوت يا ضعف اين دو اثر را بررسي کرده‌اند.
به ياد خاطرات پدربزرگ
مجيد زمرديان که در بازار تهران مشغول است و با ساعت و زمان سر و کار دارد، از سريال عقيق به اين دليل لذت برده که برايش خاطرات پدر و پدربزرگش را تداعي ‌کرده است.
وي به جام‌جم گفت: به سريال‌هاي تاريخي علاقه دارم و عقيق هم يکي از سريال‌هاي خوب تاريخي بود که فضايش مرا به ياد خاطراتي مي‌انداخت که از پدر و پدربزرگم مي‌شنيدم.
او که متولد سال 1337 است، سريال‌هاي تلويزيون را ديدني و آموزنده توصيف کرد و افزود: سريال‌هاي ايراني را مي‌شود تماشا کرد، با خانواده نشست و ديد و لذت برد. اين سريال‌ها مثل عقيق داستان‌هاي جذاب دارند و معنا و مفهومي را انتقال مي‌دهند که من خيلي دوست دارم.
حيف از پايان سريال
قاسم امساک‌پور از بينندگاني است که معمولا سريال‌هاي تلويزيوني را تماشا مي‌کند، اما سريال «هاتف» را از دست داده و فقط توانسته عقيق را ببيند و از تماشاي آن لذت ببرد.
او درباره اين سريال به جام‌جم گفت: عقيق سريال خيلي خوبي بود و من از تماشاي آن لذت بردم، اما به نظرم پايان سريال خوب نبود. تقريبا مي‌شد حدس زد که در نهايت جواد سرپرست کشته مي‌شود، همه چيز به پايان مي‌رسد و مراسم عاشورا هم برگزار مي‌شود و تمام!
امساک‌پور معتقد است بايد براي اين سريال يک پايان ويژه طراحي مي‌شد؛ يک اتفاق غيرقابل پيش‌بيني، تاثيرگذار و عميق‌تر از چيزي که ديديم.
او شخصيت‌پردازي و بازيگران اين سريال را از نقاط قوت سريال برشمرد و گفت: به نظرم شخصيت جواد سرپرست خيلي خوب طراحي شده بود. بازيگران سريال هم خيلي خوب بازي کرده بودند و با نقش‌ها تناسب داشتند.
پرکشش و آشنا
بهزاد رضايي در شب‌هاي محرم پيگير سريال «هاتف» بوده و معتقد است داستان پرکشش اين سريال باعث مي‌شد که هر شب پاي تلويزيون بنشيند و تلاش کند حتي يک قسمت را از دست ندهد.
رضايي که ميوه‌هاي درشت و آبدار به دست مشتريان مي‌دهد و انارهايش دانه‌هايي به بزرگي ياقوت دارد، به داستان‌ها و ماجراهاي تاريخي علاقه چنداني ندارد. به همين دليل فقط چند قسمت از سريال عقيق را تماشا کرده و ترجيح داده «هاتف» را پيگيري کند.
او درباره اين سريال گفت: نمي‌شد حدس زد که در پايان چه اتفاقي رخ مي‌دهد، هر شب يک قصه تازه و ماجراي تازه در «هاتف» اتفاق مي‌افتاد و من مشتاق مي‌شدم که شب بعد هم سريال را ببينم اما يکي از مهم‌ترين دلايلي که باعث مي‌شد من اين سريال را تماشا کنم، طرح مسائل و مشکلاتي بود که براي همه ما آشناست.
رضايي توضيح داد: ممکن است همه ما در شرايطي قرار بگيريم که شخصيت‌هاي اين سريال در آن قرار گرفتند اما هيچ‌کس نمي‌داند در چنين شرايطي چه کار خواهد کرد و چقدر مسير و راهي که انتخاب مي‌کند، درست است!
ديروز و امروز مردم ايران
واجدالدين از برادران افغان است که گاهي اگر فرصتي داشته باشد، سريال‌هاي تلويزيون را تماشا مي‌کند. او هم سريال «عقيق» را ديده و هم سريال «هاتف» را اما فرصت نکرده هر دو را کامل و دقيق ببيند. با اين همه معتقد است: به نظرم سريال‌هاي خوبي بودند و اگر فرصتش بود، دوست داشتم آنها را تماشا کنم. به نظرم مردم هم اين آثار را دوست داشتند چون خيلي‌ها مي‌گفتند سريال‌هاي خوبي است. او درباره سريال عقيق گفت: اين سريال درباره بخشي از تاريخ ايران بود که تماشاي آن براي من جالب بود. وقتي سريال‌هاي ايراني را مي‌بينم، بيشتر مردم ايران را مي‌شناسم. سريال هاتف هم زندگي مردم ايران را نشان مي‌دهد و به نظرم هر دو سريال درباره مردم ايران است.
در انتظار درخشش عقيق
پريسا روشن از دو سريال محرمي تلويزيون، هاتف را نتوانسته ببيند و براي تماشاي عقيق لحظه شماري کرده تا اين‌که سريال پخش شد، اما او اقناع نشد.
وي گفت: از زماني که تيزرهاي سريال عقيق از تلويزيون پخش مي‌شد، مشتاق تماشاي آن بودم؛ من سريال‌هاي تاريخي را دوست دارم، فضاي اين سريال و ريتم تيزرهاي آن بسيار جذاب بود و فکر مي‌کردم اثر خيلي خوبي بشود، اما وقتي شروع شد نتوانستم با آن ارتباط برقرار کنم چون ريتم خيلي کندي داشت، پر از حرف و ديالوگ بود، چيدمان صحنه‌ها مصنوعي به نظر مي‌رسيد و تا جايي که من سعي کردم سريال را دنبال کنم قصه عزاداري و محرم خيلي کمرنگ بود. من به عنوان يک جوان هيچ انگيزه‌اي براي دنبال کردن ماجراي سريال نداشتم.
اين جوان، سريال عقيق را کسل کننده توصيف کرد و اين‌که تماشاي آن باعث شد توي ذوقش بخورد.
ستاره‌اي به نام احد شيرو
حسن صحرايي «عقيق» را يکي از سريال‌هاي خوب و آموزنده تلويزيون توصيف کرد و درباره‌اش گفت: سريال خوبي بود، ديالوگ‌هاي جذابي داشت و مخاطب‌پسند بود. يکي از ويژگي‌هاي سريال اين بود که تکرارش زمان مناسبي بود و اگر کسي پخش اول را از دست مي‌داد، مي‌توانست تکرار سريال را ببيند.
او که در آهنگسازي و ترانه‌سرايي دستي بر آتش دارد، موسيقي تيتراژ سريال عقيق را يکي ديگر از نقاط قوتش برشمرد و توضيح داد: موزيک سريال به قدري برايم جذاب بود که باعث مي‌شد حتما عقيق را تا پايان تيتراژ تماشا کنم.
صحرايي همچنين کار بازيگران سريال را تمجيد کرد و گفت: به نظرم بازيگران براي نقش‌ها مناسب بودند؛ بخصوص بازيگر نقش احد شيرو خيلي خوب بازي کرده بود. همين بازيگر در ماه مبارک رمضان در سريال «زير پاي مادر» با کامبيز ديرباز بازي داشت و نقشي برعهده داشت که با نقشش در اين سريال بسيار متفاوت بود. من اصلا فکر نمي‌کردم بتواند چنين نقشي را بازي کند.
به دنبال معناي عميق‌تر
محسن نوري معتقد است سريال «عقيق» مي‌توانست داستان پرمعناتري را به نمايش بگذارد که نشان‌دهنده دليل زنده ماندن عشق به امام حسين(ع) طي سال‌ها و قرن‌هاي مختلف باشد. نوري در اين باره گفت: عقيق مي‌توانست تاريخي نباشد، اما وقتي قرار بر اين شده که يک داستان تاريخي را براي محرم نمايش بدهد بايد حتما حرف مهم‌تر و جدي‌تري داشته باشد و داستان عميق‌تر و پرمعناتري را به نمايش بگذارد. به نظرم اين سريال از ظرافت‌ها و جذابيت‌هاي داستاني خالي بود. او که در ماه محرم سريال «هاتف» را هم تماشا کرده است، درباره اين سريال افزود: هاتف داستان جذاب و گيرايي داشت و خوشبختانه از پايان خوبي هم برخوردار بود. اين‌که مي‌فهميم همسر ريحانه به شيوه اينترنتي پول‌ها را دزديده، ايده خوبي بود و خوشبختانه کمک کرد که پايان سريال تکراري و کليشه‌اي نشود، اما بازي برخي بازيگران اين سريال به نظرم خيلي خوب نبود.
آموزه‌هاي ديني و معنوي
عالم‌تاج رشيدي، از علاقه‌مندان پيگير سريال‌هاي تلويزيوني است و تاکيد دارد اگر سريال خوبي باشد، تماشاي آن را از دست نخواهد داد.
اين بانوي بازنشسته فقط چند قسمت از سريال عقيق را تماشا کرده و درباره رها کردنش مي‌گويد: در اين قسمت‌هايي که من تماشا کردم چيزي که به مخاطب منتقل مي‌شد، استرس بود، اضطراب، نگراني و يک موسيقي اذيت‌کننده. اين سريال خيلي خوب رنج آدم‌هاي آن دوره را نشان مي‌داد، اما تلويزيون بايد کمي هم به فکر روحيه مردم باشد.
رشيدي به جاي خالي سريال‌هاي تاثيرگذار و آرامش‌بخش اشاره کرد و گفت: امام حسين‌(ع) به ميدان نرفت، مگر براي آزادي و آزادگي بشر و تن به شهادت نداد، مگر براي رستگاري مسلمانان. چرا به جاي نشان دادن رنج‌ها، دردها، تلخي‌ها و زشتي‌ها، مثل گذشته آثار پرمعنا، عميق و اميدبخش ساخته نمي‌شود که مهر، عشق، زيبايي و معنويت را به نمايش بگذارد. اين تماشاگر تلويزيون تاکيد کرد: مردم به اندازه کافي با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم مي‌کنند و هر کسي که بخواهد، مي‌تواند تاريخ را بخواند و بفهمد چه اتفاقاتي رخ داده است. چيزي که اهميت بيشتري دارد، آموزش درس‌ها و آموزه‌هاي ديني و معنويت در سريال‌هاي تلويزيوني است.
لحظه‌هايي براي با هم بودن
بهروز ابوشه کمي براي گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم نگران بود چون اطمينان نداشت به عنوان کسي که در حال انجام خدمت نظام وظيفه است، اجاره گفت‌وگو دارد يا نه اما به او اطمينان داديم هيچ سربازي براي اظهار نظر درباره سريال‌هاي تلويزيوني دچار مشکل نشده است.
ابوشه که اهل گنبد کاووس است، سريال «هاتف» را ديده است. او درباره اين سريال گفت: به نظرم بسيار خوب بود، داستان جذابي داشت و من همراه تمام اعضاي خانواده اين سريال را تماشا مي‌کرديم.
وي همچنين بازي زيبا بروفه را در اين سريال پسنديده و تاکيد کرد: خانم بروفه خيلي طبيعي ظاهر شده بود و به نظر نمي‌رسيد که دارد بازي مي‌کند. البته بقيه بازيگران هم خوب بودند. متاسفانه ابوشه نتوانسته بود قسمت‌هاي پايان سريال «هاتف» را ببيند، اما خوشحال است که به بهانه اين سريال چند شبي او و اعضاي خانواده‌اش در کنار هم بودند و لحظات خوبي را با هم گذراندند.
حرفي از جنس معرفت
مريم علي‌آبادي سريال «عقيق» را اثري تاثيرگذار توصيف کرد به شرط آن‌که مخاطب حوصله مي‌کرد و پاي آن مي‌نشست. او در اين باره توضيح داد: قصه سريال عقيق خيلي کند و دير شکل گرفت. زمان زيادي صرف معرفي شخصيت‌ها شد و مخاطب بعد از کلي اتفاق و انبوهي از ديالوگ‌ها در نهايت مي‌توانست بفهمد چه اتفاقي در حال وقوع است.
به گفته علي‌آبادي، اگر مخاطبي اين مرحله را پشت سر مي‌گذاشت حتما از تماشاي سريال لذت مي‌برد و با بقيه ماجراها همراه مي‌شد.
اين بانوي جوان درباره سريال «هاتف» گفت: افت و خيزهاي قصه را دوست داشتم، اما گاف‌هاي زيادي مي‌شد از سريال گرفت. از همان تغيير بازيگر در قسمت‌هاي اول تا نکات ريز و درشتي که معلوم است سريال را خيلي سريع و شلخته ساخته‌اند، اما به لحاظ محتوايي داستاني را روايت مي‌کرد که مي‌تواند زبان حال همه ما باشد.
علي‌آبادي درباره محتواي اين دو سريال توضيح داد: هر کدام از اين سريال‌ها نقاط ضعف و قدرتي داشتند، هر کدام حرف و پيامي ارائه مي‌کردند، اما به نظرم جاي چيزي که بتواند عشق به امام حسين(ع) و ارادت قلبي مردم ايران به سالار شهيدان را نشان بدهد، در اين سريال‌ها خالي بود.
آذر مهاجر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم

«نون.خ ۵» هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و لحظات جذابی را برای مخاطبان رقم می‌زند. شب گذشته  حال و هوای زندگی کولبران به تصویر کشیده شد و شما می توانید بخش هایی از آن را مشاهده کنید.

فصل پنجم سریال «نون.خ» به دنبال موفقیت چهار فصل قبلی به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی و با فیلمنامه‌ای نوشته امیر وفایی ساخته شده است و در نظر سنجی اخیر رسانه ملی به عنوان پربازدیدترین سریال معرفی شد. 

سعید آقا خانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال، پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، اتنا مهیاری، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و ... بازیگران سریال هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • (عکس) چهره متفاوت حامد بهداد و سحر دولتشاهی در یک سریال جدید
  • همه مرد‌های مجرد نون خ خواستگار این دختر بودند
  • سریال جدید شبکه سه مشخص شد
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • سریال «مامان اشتباه می‌کند» از قاب شبکه تهران
  • ببینید | نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵»
  • نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم
  • عکس| بازیگران «نون خ» کولبر شدند
  • سریال افعی تهران فصل ۲ دارد؟/در پشت صحنه سریال افعی تهران چه خبر است؟ +عکس