Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@23:03:32 GMT

با مشهورترین جانوران منقرض شده آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۰۹۱۷

با مشهورترین جانوران منقرض شده آشنا شوید

با مشهورترین جانوران منقرض شده آشناشوید و اطلاعاتی بسیار جالب و مفید درباره آنها را در ادامه مشاهده نمایید.

تیرانوسوریس

زمان انقراض: ۶۶ میلیون سال پیش

این دایناسور عظیم‌الجثه که گاه به اشتباه بزرگ‌ترین گوشتخوار تاریخ نامیده می‌شود، روی دو پا راه می‌رفت، وزن آن به هفت تن می‌رسید و حدود پنج متر هم قد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوزن ایرلندی

زمان انقراض ۷۷۰۰ سال پیش

گوزن ایرلندی بزرگ‌ترین نژاد گونه خود بود. اگر چه اندازه بدن جانور خیلی بزرگ‌ نبود (حدود ۲.۵ متر) اما شاخ‌های واقعا بزرگ آن حدود ۳.۵ متر پهنا داشتند.

شیر غارزی

زمان انقراض: ۲۰۰۰ سال پیش

این بزرگ‌ترین شیر است که تاکنون روی زمین زندگی کرده است. بزرگ‌ترین فسیل‌های کشف شده آن مربوط به نمونه‌ای در آلمان است که ۲.۵ متر طول داشت و بلندی شانه‌هایش هم به ۱.۴ متر می‌رسید.

گاو بزرگ اروپایی

زمان انقراض: ۳۹۰ سال پیش

نسب این گاو مشهور منقرض شده به هند و دو میلیون سال پیش می‌رسد که با مهاجرت به سوی غرب به خاورمیانه و سپس اروپا رفت. شکار بی‌رویه این گاو در نهایت باعث انقراض این جانور شد.

دودو

زمان انقراض: ۲۸۵ سال پیش

این پرنده ساکن جزیره موریس فاقد قدرت پرواز بود و با یک متر قد، پرنده‌ای نسبتا بزرگ بود. اهمیت انقراض دودو این است که این اتفاق درست در مقابل چشمان ما رخ داد و انسان مستقیما در نابودی این جانور نقش داشت.

گاو دریایی شمالی

زمان انقراض: ۲۵۰ سال پیش

این جانور با سه تن وزن و هشت متر طول خویشاوند گاوهای دریایی کوچک‌تر خلیج فارس و از وابستگان دور فیل‌ها بود، حدود ۲۸۰ سال پیش در دریای برینگ کشف شد. مدت زمان شناخت این جانور برای بشر چندان طول نکشید؛ چرا که فاصله زمانی کشف و انقراض آن تنها ۲۷ سال بود.

بطریق بزرگ

زمان انقراض: ۱۸۰ سال پیش

این بطریق یا (AUK) هفتادوپنج سانتیمتری سفید با پشت سیاه، تنها گونه از خانواده پافین‌ها است که تاکنون منقرض شده است. نزدیکی محل سکونت آن در شمال کانادا، ایسلند و نروژ به محل زندگی انسان‌ها باعث شکار بی‌رویه و انقراض آنها شده است.

کوآخا

زمان انقراض: ‌۱۲۰ سال پیش

زیرگونه‌ای منقرض شده از گورخر دشتی است که در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد و راه‌راه‌های کمتری از گورخر معمولی روی پوست خود داشت. بهره‌گیری از گوشت و پوست این جانور که زمانی آزادانه در دشت‌های آفریقا می‌چریدند، آنها را به مرز انقراض رساند.

گرگ تاسمانی

زمان انقراض: ۸۰ سال پیش

یکی از گوشتخواران بزرگ عصر جدید که بومی استرالیا و تاسمانی بود، شکار بی‌رویه و حمله سگ‌های شکاری از مهم‌ترین دلایل انقراض آنها دانسته می‌شوند.

ببر مازندران

زمان انقراض: ۵۰ سال پیش

این ببر که از نظر جثه سومین ببر بزرگ دنیا بود، زمانی تقریبا در سراسر ایران دیده می‌شد اما امروزه دیگر از این گوشتخوار ۲۴۰ کیلوگرمی اثری نیست.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد + فیلم
  • خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد
  • چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • با خسته‌ترین انسان کره زمین آشنا شوید (فیلم)
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام