Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کلام امام علی(ع) تخصیص بیت المال و دارایی های عمومی و دولتی به افرادی خاص به هر دلیلی جایز نیست. در غیر این صورت در جامعه رانت و انحصارطلبی شیوع می یابد و به تبع آن رونق و رشد اقتصادی با شکست مواجه خواهد شد.به گزارش بلاغ، در مطالعات اسلامی بویژه در مبانی اقتصاد اسلامی ، تسلط بر معانی واژهای کاربردی موجب درک عمیق موضوعات مطروحه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرهنگ لغات دهخدا "قسط"به معنای دادگری و عدم اعمال تبعیض در مقابل "جور" یعنی حق کسی را بدیگری دادن ذکر شده است . بنابر این به استناد اعتقاد به "قسط"، نباید بین افراد تبعیض قائل شد . معانی "ظلم" و "عدالت" چگونه تبیین می گردند ؟

با ذکر مثالی معانی کلماتی مانند ظلم ، جور ، عدل و قسط را بیان می کنیم :

- به حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع خود" تصاحب می کنیم ، "ظلم" می گوییم.

- به حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع دیگری" تصاحب می کنیم ، "جور" می گوییم .

- در حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع خود" تصاحب نمی کنیم ، " عدل" می گوییم.

- در حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع دیگری" تصاحب نمی کنیم ، " قسط" می گوییم .

واژه "قسط" معمولاً در حوزه اقتصاد و در بخش تخصیص دارایی ها به افراد براساس عدالت اجتماعى میان آنان کاربرد دارد که در مقابل "جور" قرار گرفته است ، ولى مفهوم "عدل" شامل برقراری عدالت در ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اعتقادی و ... می گردد ، که در مقابل "ظلم" است.

عدالتخواهی ، در بیان آسان است ؛ اما در عمل با موانع گوناگون مواجه است . شاید سخت ترین امور نظام اسلامی تامین عدالت در جامعه اسلامی است . عدالت مختص به برقراری عدالت اقتصادی نیست ؛ عدالت در همه‌ی امور و شؤون زندگی بسیار دشوار است . در اسلام ، رعایت کامل "عدل" تنها محدود به ظهور حضرت امام قائم (عج الله تعالی فرجه شریف) می باشد اما رعایت "قسط" و جلوگیری از اجحاف حقوق قشر متوسط و ضعیف جامعه (دهک های پائین) اهمیت خاصى دارد . مثلاً در نظام اسلامی ، بیت المال باید به نحو یکسان به مستضعفین ، تخصیص اعتبار یابد .

داستان آهن گداخته امام على علیه السلام و امتیاز طلبی و زیاده خواهی برادرش عقیل بن ابی‌طالب که دومین فرزند ابوطالب محسوب می گردید را در خطبه 224 نهج البلاغه به یاد آورید ، امیر المومنین علی علیه السلام بر اساس رعایت "قسط" و بر اساس توزیع عادلانه منابع و داراییها بود که فرمودند : به خدا قسم عقیل را در اوج فقر دیدم که یک من گندم از بیت المال شما را از من درخواست داشت ، و کودکانش را از پریشانى فقر با موهاى غبار آلود و رنگهاى تیره دیده‏ که گویى صورتشان را با نیل سیاه کرده بودند ، عقیل به درخواستش اصرار، و سخنش را تکرار مى‏کرد ، من به گفتارش توجه می‏کردم ، و او خیال مى‏ کرد که دینم را به او فروخته ، و از راه و روش ام دست برداشته و به خواسته‏ اش تن مى‏ دهم .

در نظر امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةو السّلام منصب حکومتی نباید وسیله‌ای برای راحتی و عیش و کسب دنیا برای خود باشد . این کسب و کار مانند بقیه کسب و کار ها نیست بلکه یک مسؤولیت است . اشتغال به این مسؤولیت برای آن نیست که شاغل و کسب سود کند و چیزی به دست آورد ، مالی جمع کند ، آینده‌ی خود و فرزندانش را از این راه تأمین کند و یا در دنیا خوش بگذراند ، بلکه هدف حاکمیت اجرای عدالت ، تأمین آسایش آحاد مردم ، فراهم کردن زمینه‌ی شکفتن استعدادهای آحاد جامعه به منظور تعالی انسانها در جهت هدایت و صلاح بنی‌آدم است بنابراین انحصار و یا رقابت نباید درآن رسوخ کند بلکه کاملا برای منفعت عام اختصاص بیابد .

امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام در خطبه 126 مى فرمایند :

"آیا مرا فرمان مى دهید که پیروزى را طلب کنم به ستم کردن بر کسى که زمامدار او شده ام ، به خدا سوگند چنین نکنم تا شب و روز از پى هم مى آیند و در آسمان ستاره اى از پس ستاره دیگر طلوع مى کند . اگر این مال از آن من مى بود ، باز هم آن را به تساوى به میانشان تقسیم مى کردم . پس چگونه چنین نکنم ، در حالى که، مال از آن خداوند است." بنابر این اعمال تبعیض میان آحاد جامعه ، به هر دلیلی حتی دلایل ارزشی مانند دانش ، زهد و ... در جامعه اسلامی در مبحث تخصیص بیت المال و دارایی های عمومی و دولتی جایز نیست چراکه بیت المال مطلق است و شامل همه مردم مى شود.در غیر این صورت جامعه با رشد مفاسد و مفسدان اقتصادی رو به رو خواهد شد و به تبع آن رونق و رشد اقتصادی در فضای رانتی و انحصارطلبی با شکست مواجه می شود.


شناسه خبر: 1568841 سرویس: اقتصادی
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
فساد اقتصادی
در کلام امام علی(ع) تخصیص بیت المال و دارایی های عمومی و دولتی به افرادی خاص به هر دلیلی جایز نیست. در غیر این صورت در جامعه رانت و انحصارطلبی شیوع می یابد و به تبع آن رونق و رشد اقتصادی با شکست مواجه خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم- در مطالعات اسلامی بویژه در مبانی اقتصاد اسلامی ، تسلط بر معانی واژهای کاربردی موجب درک عمیق موضوعات مطروحه می شود. در فرهنگ لغات دهخدا "قسط"به معنای دادگری و عدم اعمال تبعیض در مقابل "جور" یعنی حق کسی را بدیگری دادن ذکر شده است . بنابر این به استناد اعتقاد به "قسط"، نباید بین افراد تبعیض قائل شد . معانی "ظلم" و "عدالت" چگونه تبیین می گردند ؟

با ذکر مثالی معانی کلماتی مانند ظلم ، جور ، عدل و قسط را بیان می کنیم :

- به حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع خود" تصاحب می کنیم ، "ظلم" می گوییم.

- به حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع دیگری" تصاحب می کنیم ، "جور" می گوییم .

- در حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع خود" تصاحب نمی کنیم ، " عدل" می گوییم.

- در حالتی که "دارایی" کسی را به "نفع دیگری" تصاحب نمی کنیم ، " قسط" می گوییم .

واژه "قسط" معمولاً در حوزه اقتصاد و در بخش تخصیص دارایی ها به افراد براساس عدالت اجتماعى میان آنان کاربرد دارد که در مقابل "جور" قرار گرفته است ، ولى مفهوم "عدل" شامل برقراری عدالت در ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اعتقادی و ... می گردد ، که در مقابل "ظلم" است.

عدالتخواهی ، در بیان آسان است ؛ اما در عمل با موانع گوناگون مواجه است . شاید سخت ترین امور نظام اسلامی تامین عدالت در جامعه اسلامی است . عدالت مختص به برقراری عدالت اقتصادی نیست ؛ عدالت در همه‌ی امور و شؤون زندگی بسیار دشوار است . در اسلام ، رعایت کامل "عدل" تنها محدود به ظهور حضرت امام قائم (عج الله تعالی فرجه شریف) می باشد اما رعایت "قسط" و جلوگیری از اجحاف حقوق قشر متوسط و ضعیف جامعه (دهک های پائین) اهمیت خاصى دارد . مثلاً در نظام اسلامی ، بیت المال باید به نحو یکسان به مستضعفین ، تخصیص اعتبار یابد .

داستان آهن گداخته امام على علیه السلام و امتیاز طلبی و زیاده خواهی برادرش عقیل بن ابی‌طالب که دومین فرزند ابوطالب محسوب می گردید را در خطبه 224 نهج البلاغه به یاد آورید ، امیر المومنین علی علیه السلام بر اساس رعایت "قسط" و بر اساس توزیع عادلانه منابع و داراییها بود که فرمودند : به خدا قسم عقیل را در اوج فقر دیدم که یک من گندم از بیت المال شما را از من درخواست داشت ، و کودکانش را از پریشانى فقر با موهاى غبار آلود و رنگهاى تیره دیده‏ که گویى صورتشان را با نیل سیاه کرده بودند ، عقیل به درخواستش اصرار، و سخنش را تکرار مى‏کرد ، من به گفتارش توجه می‏کردم ، و او خیال مى‏ کرد که دینم را به او فروخته ، و از راه و روش ام دست برداشته و به خواسته‏ اش تن مى‏ دهم .

در نظر امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةو السّلام منصب حکومتی نباید وسیله‌ای برای راحتی و عیش و کسب دنیا برای خود باشد . این کسب و کار مانند بقیه کسب و کار ها نیست بلکه یک مسؤولیت است . اشتغال به این مسؤولیت برای آن نیست که شاغل و کسب سود کند و چیزی به دست آورد ، مالی جمع کند ، آینده‌ی خود و فرزندانش را از این راه تأمین کند و یا در دنیا خوش بگذراند ، بلکه هدف حاکمیت اجرای عدالت ، تأمین آسایش آحاد مردم ، فراهم کردن زمینه‌ی شکفتن استعدادهای آحاد جامعه به منظور تعالی انسانها در جهت هدایت و صلاح بنی‌آدم است بنابراین انحصار و یا رقابت نباید درآن رسوخ کند بلکه کاملا برای منفعت عام اختصاص بیابد .

امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام در خطبه 126 مى فرمایند :

"آیا مرا فرمان مى دهید که پیروزى را طلب کنم به ستم کردن بر کسى که زمامدار او شده ام ، به خدا سوگند چنین نکنم تا شب و روز از پى هم مى آیند و در آسمان ستاره اى از پس ستاره دیگر طلوع مى کند . اگر این مال از آن من مى بود ، باز هم آن را به تساوى به میانشان تقسیم مى کردم . پس چگونه چنین نکنم ، در حالى که، مال از آن خداوند است." بنابر این اعمال تبعیض میان آحاد جامعه ، به هر دلیلی حتی دلایل ارزشی مانند دانش ، زهد و ... در جامعه اسلامی در مبحث تخصیص بیت المال و دارایی های عمومی و دولتی جایز نیست چراکه بیت المال مطلق است و شامل همه مردم مى شود.در غیر این صورت جامعه با رشد مفاسد و مفسدان اقتصادی رو به رو خواهد شد و به تبع آن رونق و رشد اقتصادی در فضای رانتی و انحصارطلبی با شکست مواجه می شود.


منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: توده مردم در برابر نعمت جمهوری اسلامی و ولایت باید شکرگزار باشند

خطیب جمعه قم با بیان اینکه روز قدس نشان‌دهنده همبستگی با مردم غزه است، گفت: «جمعه آینده روز میعاد با مظلومان غزه و فلسطین است و در این روز همگان باید نشان دهند که در کنار مظلومان هستند.»

به گزارش مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس این شهر برگزار شد، با تسلیت شهادت امام علی علیه السلام گفت: «شب‌های قدر را گرامی می‌داریم که در تعبیر قرآن داریم در ذات شب‌های قدر درخششی است که یک استعداد و ظرفیت ویژه برای پرکشیدن انسان به سمت خدا وجود دارد که همگان باید به هوش باشند که این سرمایه بی بدیل از دست نرود و نباید از درک فیوضات لیالی قدر بی بهره باشیم.»

اعرافی با بیان اینکه روز ۱۲ فروردین را باید گرامی بداریم افزود: حاکمیت خداوند در این روز بر ملت ایران گسترانده شد و توده مردم در برابر این نعمت متعالی جمهوری اسلامی، ولایت و حاکمیت خداوند بر سرزمین ایران باید شکرگزار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: نسل‌های مختلف ملت بزرگ ایران در کنار این نعمت و حاکمیت الهی، ایستاده‌اند و هیچ بهانه‌ای برای غفلت از این نعمت بزرگ پذیرفتنی نیست.

وی اضافه کرد: ملت ما امروز در برابر همه سختی‌ها و گرفتاری‌ها پای نظام اسلامی و آرمان‌های شهدا ایستاده و اجازه نخواهند داد که دشمنان به اهداف پوشالی خود دست یابند و طعم شکست را بر آنان خواهند چشاند.

امام جمعه قم گفت: جنگ ادراکی و ترکیبی دشمنان در راستای فروپاشی ارزش‌های الهی ره به جایی نخواهد برد و دشمن امروز حجاب و عفاف را هدف گرفته است که مردان و زنان مؤمن ایران اسلامی پای کار انقلاب و اسلام ایستاده و در کنار ارزش‌ها خواهند ماند.

اعرافی گفت: فضای نورانی امر به معروف و نهی از منکر بر فضای جامعه غلبه خواهد کرد و ملت ایران اسلامی در برابر توطئه‌های های دشمنان ایستاده‌اند و در مسیر اسلام حرکت می‌کنند و از آرمان‌های متعالی دفاع خواهند کرد و در این زمینه نباید فریب جنگ ادراکی دشمنان را خورد.

خطیب جمعه قم با اشاره به شعار سال گفت: این شعار را همگان باید مد نظر قرار دهند و خدمات دولت و مسؤولان مبتنی بر آن باشد و در قم نیز اقدامات خوبی صورت گرفته، اما پیشرفت در عرصه اقتصاد به مشارکت مردم گره خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: سیاست و برنامه ریزی و نظارت بر امور باید به دست دولت باشد و مابقی اقدامات می‌بایست به دست مردم باشد و دولت نیز در این عرصه باید موانع را از میان بردارد.

وی بیان کرد: مردم و مسئولان باید گره‌های اقتصاد و صنعت را باز کنند و زمینه ورود مردم در عرصه اقتصاد و فرهنگ و سیاست باید فراهم شود و توده‌های بیدار مردم می‌توانند گره‌ها را باز کنند که عرصه خودرو از جمله آنان است.

اعرافی بیان کرد: کاهش ارزش پول ملی و سنگینی بار گرانی و تورم از جمله مشکلات کشور است.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه روز قدس را باید مهم بشماریم افزود: جمعه آینده روز میعاد با مظلومان غزه و فلسطین است و در این روز همگان باید نشان دهند که در کنار مظلومان هستند.

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: توده مردم در برابر نعمت جمهوری اسلامی و ولایت باید شکرگزار باشند
  • امام جمعه شهرکرد: حرمت روز شهادت امام علی(ع) حفظ شود
  • سکوت کشورهای عربی در برابر جنایات اسراییل هیچ توجیهی ندارد
  • عامل اصلی تمام مشکلات و فساد‌های عالم آمریکا است
  • آمریکا عامل اصلی فساد و مشکلات دنیا است
  • امام جمعه گرگان: عامل اصلی تمام مشکلات و فساد‌های عالم آمریکا است
  • ایستادگی فلسطین در برابر اسرائیل با الگوگیری از انقلاب اسلامی
  • ایستادگی مردم غزه تفوق گفتمان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را اثبات کرد
  • آخرین لحظات حیات رژیم صهیونیستی در غزه/فلسطینیان تاوان ایستادگی و عدالت‌خواهی خود را پس می‌دهند
  • اهمیت روز قدس امسال/ ایستادگی روزه‌داران غزه در برابر رژیم سفاک