Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،قانون انتزاع پس از سال ها کش و قوس بین دولت و وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی، بالاخره از اواخر سال 93 اجرا شد که براساس ماده یک این قانون ، تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ناگفته نماند که از همان سال های نخست اجرای این قانون، تلاش و لابی های مختلف ذی نفعان برای احیای وزارت بازرگانی و بازپس گیری قانون انتزاع از وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد که درنهایت با تصویب قید یک فوریت در مجلس به نتیجه نرسید.

با توجه به سود بالای واردات، این موضوع خیلی دور از ذهن نبود که ذی نفعان بازگردان قانون انتزاع را از مسیر دیگری پیگیری کنند.

براین اساس شریعت مداری با در دست گرفتن سکان دار وزارت صنعت و معدن، اهداف خود را از مسیرهای دیگیری پیگیری کرد.

در روزهای اخیر رییس جمهور به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی وزیر صنعت و معدن دولت دوازدهم را به ریاست ستاد تنظیم بازار منصوب کرد که این امر اعتراض نمایندگان مجلس و جامعه کشاورزی را به همراه داشت .

حال جای سوال است که ریاست وزیر صنعت و معدن به عنوان کارگروه تنظیم بازار، لغو قانون انتزاع را به همراه دارد؟

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه وزارت صنعت از طرق مختلف در نظر دارد که قانون انتزاع را دور بزند، اظهار کرد: وزارتخانه ها از طریق شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی در نظر دارند که به هر شکل ممکن شرایط نابسامانی در قانون انتزاع اجرا کنند.

 وی مدیریت و ساماندهی واردات و صادرات را از اهداف اصلی اجرای قانون تمرکز دانست و افزود: لغو این قانون به معنای بازگشت به شرایط سال های گذشته است که این امر به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نیست.

پاپی زاده ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسه های مختلف، تذکرات لازم راجع به لغو قانون انتزاع و احیا مجدد وزارت بازرگانی را داده است چرا که دستگاه های اجرایی با راهکارهای جدید به دنبال نقض مصوبات این قانون هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی با نقص مصوبات قانون تمرکز، در نظر دارند که تاثیر مهم این قانون در تنظیم  بازار محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد را غیر ضروری اعلام کنند.

 اجرای قانون انتزاع کار ساز نبود

محمد رضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: اجرای قانون انتزاع تنها کوله بار وزارت جهاد کشاورزی را سنگین تر کرده است چرا که در کنار امر تولید باید اقدامات وزارت بازرگانی را نیز انجام دهد.

وی افزود: با توجه به آنکه تمامی جوانب در قانون تمرکز مورد بررسی قرار نگرفت، احیا مجدد وزارت بازرگانی دور از انتظار نبوده است.

شعبانی در پاسخ به این سوال که با اجرای قانون تمرکز واردات محصولات کشاورزی کاهش یافت، بیان کرد: کاهش واردات به عواملی نظیر افزایش تولید ، میزان تقاضا، قدرت خرید عموم جامعه و مدیریت مرزهای کشور بستگی دارد.

وی واردات 100 هزارتن مرکبات برای تنظیم بازار شب عید را سیاست نادرست وزارت جهاد کشاورزی دانست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه بازارهای جهانی برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی تصریح کرد: در تمامی دنیا تنها وزارت بازرگانی کار تنظیم بازار محصولات را به همراه دارد چرا که اقدام های این دو وزارتخانه با هم در تناقض است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن البرزی عصر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: از زمان آغاز خرید گندم در شهرستان باوی تاکنون ۱۳ هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

فرماندار باوی افزود: همچنین در مدت شده ۳۰۰ تن کلزا از کلزاکاران شهرستان باوی خریداری شده است.

وی خبر داد: پیش بینی شده امسال ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان شهرستان باوی خریداری شود.

کد خبر 6090288

دیگر خبرها

  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • بنگاه‌های املاک همدان زیر ذره‌بین نظارت کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن