Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهواره‌ها می‌توانند میزان انتشار گازهای آلاینده و یا دیگر تغیرات اقلیمی را در کشورهایی که به لحاظ مالی، سیاسی و یا جغرافیایی مشکل دارند اندازه گیری کنند.

دو سال پیش، جامعه جهانی در پاریس توافق کرد که گرمایش زمین باید زیر دو درجه سانتیگراد دمای جهانی (پیش از دوره صنعتی شدن) باقی بماند. در کنفرانس اقلیمی بن در مورد مجموعه‌ای از قوانین کنترل بر گرمایش زمین مذاکره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» در بیست و سومین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (COP23) که در شهر بن آلمان برگزار می‌شود بر سر ابزار کنترل میزان انتشار گاز کربن و طریقه اندازه‌گیری آن بحث می‌شود.در این کنفرانس  دوازده روزه ( ۶ نوامبر تا ۱۷ نوامبر)، نمایندگان ۱۹۷ کشور شرکت کرده‌اند.

پاول پالمر، محقق دانشگاه ادینبورگ که در یک تیم بین‌المللی درباره گازهای گلخانه‌ای در جو زمین تحقیق می‌کند، می‌گوید، تعیین میزان گازهای گلخانه‌ای در جو زمین کار آسانی نیست.

طبق توافقنامه پاریس هر کشوری موظف است انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد. بنابراین خود این کشورها مشخص می‌کنند که چه مقدار ذعال‌سنگ و یا نفت و گاز مصرف کنند. اما کشورهای امضاکننده توافق‌نامه پاریس باید به تعهد خود برای کاهش تولید گاز کربنیگ در بازه زمانی تعیین‌شده عمل کنند.

جهان در حال تغییر است

اما یکی از بزرگ‌ترین موانع در این راه عدم وجود شفافیت و به عبارتی وجود یک سیستم دوگانه‌ای است که در کنفرانس تغییرات اقلیمی کانکون در سال ۲۰۱۰ تصویب شده است. یعنی مقررات متفاوتی برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای پیشرفته در نظر گرفته شده است.

پتروس کارشناس امور اقلیمی می‌گوید «کشورهای در حال توسعه باید گزارش‌های منظم ارائه دهند، اما آنها مجبور نیستند آمار دقیقی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهایشان ارائه دهند، که این بدین معناست که ما اطلاعات بسیار کمی درباره میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم. بنابراین مشخص نیست که تاچه اندازه گازهای گلخانه‌ای در کشورهایی چون چین، برزیل و هند انتشار می‌یابد.»

به ویژه کشورهای کوچک‌تر و کمتر توسعه‌یافته می‌توانند استدلال کنند که آنها داده‌های لازم برای ارائه چنین گزارش‌های دقیق را نداشتند. اما چین دارای تمام مهارت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای تهیه گزارش دقیق از میزان تولید آلاینده است.

چین پس از آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز آلاینده کربن دی اکسید است. بیشترین بخش تولید این گاز به خاطر ۳۰۰ میلیون خودرویی است که در چین در حرکت‌اند. در سراسر جهان به طور متوسط ۲۱ درصد تولید گاز آلاینده کربن دی اکسید به خاطر حرکت خودروهایی با سوخت فسیلی است.

چین به عنوان یک کشور قدرتمند باید آمار و ارقام مربوط به انتشار گازهای آلاینده را دقیق و شفاف ارائه دهد. این عمل چین می‌تواند فشار به هند و برزیل را هم برای کنترل و ارائه آمار دقیق‌تر در خصوص گازهای آلاینده بیشتر بکند.

کنترل انتشار گازهای آلاینده بوسیله ماهواره

با فن‌آوری پیشرفته و با ماهواره می‌توان کاهش گازهای آلاینده را به‌شکل بهتری زیر نظر گرفت  و تجزیه و تحلیل کرد. ماهواره‌های ناسا قادرند افزایش گازهای آلاینده را اندازه‌گیری کنند و تغییرات اقلیمی در جنگل‌های آمازون، آفریقا و اندونزی را نظارت کنند.

ماهواره‌ها همچنین می‌توانند میزان انتشار گازهای آلاینده و یا دیگر تغیرات اقلیمی را در کشورهایی که به لحاظ مالی، سیاسی و یا جغرافیایی مشکل دارند اندازه گیری و تغییرات اقلیمی را در این کشورها نظاره و ثبت کنند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور در کافه خبر خبرآنلاین می‌گوید: «بیش از ۲۰ سال هست که در ایران خشکسالی را به‌صورت ناپیوسته تجربه می‌کنیم.»

داریوش گل‌علیزاده ادامه می‌دهد: «ما سال‌ها غافل بودیم، اما الان یک سند بالادستی داریم تا کشور را با پیامدهای تغییر اقلیمی سازگار کنیم، وقتی هرسال با سیلاب مواجه هستیم چرا نباید خودمان را برای مواجه شدن با آن آماده کنیم.»

او اظهار می‌کند: «دستگاه محیط زیست خودش یک دستگاه مطالبه‌گر است، ما در برنامه هفتم برنامه مدیریت تغییرات اقلیمی را با چهار هدف تقویت سازگاری، کاهش آسیب‌پذیری، گسترش اقتصاد سبز و صنعت کم کربن دنبال کردیم.»

گل‌علیزاده با بیان اینکه یکی از تبعات خشکسالی مهاجرت اقلیمی است، ادامه می‌دهد: «این مهاجرت‌ها از فلات مرکزی ایران به‌علت کاهش کیفیت شاخص‌های زیستی به مناطق شمال کشور بسیار زیاد شده است، شاخص‌هایی مانند افزایش گرد و غبار، کمبود آب سبب این مهاجرت‌ها شده. برخی از مهاجرت‌های اقلیمی برای کسب شغل است چراکه با افزایش تغییرات اقلیمی مانند سیل و گرد و غبار معیشت مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. یکی از پیامدهای تغییر اقلیم تهدید امنیت غذایی است، تولید بیش از ۹۰ درصد غذای دنیا وابسته به خاک است اما با جاری شدن سیل سلامت این خاک به خطر می‌افتد و سبب فرسایش آن می‌شود.»

او می‌گوید: «براساس آمارها در دو سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار نفر مهاجرت اقلیمی در کشور داشتیم، که مقصد آن‌ها بیشتر استان‌های شمالی کشور و شهرهای اطراف تهران است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899197

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی اشغالگران برای عملیات رفح
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • بهترین گاز برای کولرهای گازی چیست؟