Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:۷۰ آیین مذهبی استان اصفهان در فهرست آثار تاریخی ناملموس کشور به ثبت رسید.

فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تلاش برای ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: ثبت آثار تاریخی ناملموس از اقداماتی بود که در گذشته مورد فراموشی قرار گرفته بود و در حال حاضر این آثار در کنار ثبت آثار ملموس میراث فرهنگی مورد توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس از بررسی و انجام فعالیت های پژوهشی و تاریخ شناسی 70 آیین مذهبی استان اصفهان در فهرست آثار تاریخی ناملموس کشور به ثبت رسید و به مجموع آثار تاریخی و فرهنگی ناملموس اضافه شده است.

الهیاری با بیان اینکه این اثار متعلق به آیین های عزاداری محرم و صفر مناطق مختلف استان اصفهان، خاطرنشان کرد: آیین پرده خوانی، روضه خوانی و نخل گردانی از جمله آثار تاریخی ناملموس است که در مجموع آثار فرهنگی استان اصفهان به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته چهار طرح میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده یادآورشد: نخل گردانی نیاسر ، شال زنی نائین، جاق جقه زنی دهاقان وپرده خوانی واقعه عاشورا وزوان چهار اثری که که مرحله مقدماتی ثبت آن ها انجام و جهت ثبت نهایی به اداره ثبت آثار ملی ارسال شده تا اینکه در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی ناملموس کشور قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به آیین هایی که به مناسبت های مختلف در استان اصفهان انجام می شود، گفت: برخی از این آیین ها در سطح ملی بی نظیر است و با بررسی و تهیه پرونده های آن ها مراحل ثبت در حال انجام است و برای توسعه این اقدام در استان نیازمند همکاری متولیان مراسم های مذهبی است.

وی اضافه کرد: در کنار ثبت آیین ها فعالیت های هنری مانند سفالگری و قلم زنی و مواردی از این قبیل هم گه متلق به هنرمندان استان است در فهرست تاریخی ناملموس کشور قرار گرفته است.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۵۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی

مدیر کل کتابخانه‌های استان در این مراسم با بیان اینکه یکی از بزرگترین داشته‌های ما رشادت‌ها، خود باوری‌ها واستقلال ملت است که از مردان غیور دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است گفت: در افق جدید در کتابخانه‌های استان سعی بر رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس هستیم.

بابایی با اشاره به اینکه در ۱۹ ماه گذشته سعی بر آشتی مردم با کتابخانه‌ها داشتیم افزود: درهمین راستا تعداداعضای کتابخانه‌های ما به ۱۶۱ هزار نفر افزایش داشته وبیش از ۱میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

وی اضافه کرد: ۶۴ برنامه فرهنگی از سنین کودکان تا بزرگسالان در حال اجرا است و در حال تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم، ما در کنار امانت کتاب در حال تبدیل کتابخانه به مرجع و منبع هستیم وامروز بیش از ۷۰کتابخانه ما بالای ۵۰ سال سن داردکه نیازمند بهسازی است.

گفتنی است کتاب «لبخند آفتابی» به قلم سید رضا علوی به رشته تحریر در آمده که در بردارنده بخشی از خاطرات رسول آفتابی از رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج