Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-20@01:15:28 GMT

ریو سلست | رودخانه ای که رنگ آن آبی آسمانی است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۵۳۱۹

این دنیای بزرگ و پیچیده راز های نهفته ای دارد که هر روز گوشه ای از آن را بشر کشف می کند و ما هر از چند گاهی از گوشه و کنار جهان می شنویم که مکان جدیدی از این راز پنهان طبیعت کشف شده است و امروز ما می خواهیم شما را با رودخانه ای در نقطه ای از این  جهان پر از رمز و راز آشنا کنیم که  آب آن به رنگ آبی آسمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر می شود دو رود شفاف و بی رنگ باهم ترکیب بشوند و ناگهان در یک نقطه که محل تلاقی آن ها است رودخانه ای به رنگ آبی آسمانی به وجود آید ؟ چه رازی در این موضوع نهفته است برای آشنایی بیشتر با آبشار شگفت انگیز ریو سلست آبی رنگ که رودخانه ریو سلست  نام دارد و بعد از پارک ملی آتشفشان تنوریو در کاستاریکا واقع شده است و با عبور از جنگل های بارانی و سرسبز و زیبا می توان خود را به این رودخانه خوشرنگ برسانید، و برای  کشف اسرار آبشار شگفت انگیز ریو سلست یا رودخانه ریو سلست با ما در مجله همگردی همراه باشید.

ریو سلست

جایی که دو رودخانه ی کوچک به نام های گود ویو و سور کریک که به رودخانه ریو سلست می ریزند، پدیده ای عجیب و باور نکردنی شکل می گیرد در این قسمت از رودخانه رنگ  آب به رنگ فیروزه ای تغییر می کند. این نقطه خاص را رنگرز یا El Teñidor  می نامند.
علت این که آب رودخانه ریو سلست چار به رنگ فیروزه ای است تا همین چند وقت پیش کسی نمی دانست و فرضیه های گوناگونی را مطرح می کردند، مثلا عده ای می گفتند که آتشفشان تنوریو علت ایجاد این رنگ آبی در آب رودخانه است یا برخی می گفتند که مقداری کربنات مس و گوگرد یا کلسیم در آب رودخانه وجود دارد که سبب این امر شده است.
اما این راز اکنون مشخص شده و علتش این است که انعکاس نور خورشید که به آب رودخانه می تابد باعث ایجاد این رنگ می شود و دلیلش هم این است که در این آب مواد معدنی وجود دارد و در واقع با تابش نور خورشید یک پدیده ی فیزیکی به نام پراکندگی که رخ می دهد. کانی که سبب انعکاس رنگ آبی  توسط نور خورشید می شود به نام آلومینوسیلیکات شناخته می شود و این کانی را می توان در رودخانه ی کوچک گود ویو به مقدار قابل توجهی مشاهده کرد همان طور که در ابتدا گفتیم آب دو رود گود ویو و سورکریک به این رودخانه می ریزند و ممکن است برای شما دوستان و همراهان گرامی مجله ی همگردی این سوال پیش بیاید که خوب چرا در آب رودخانه گود ویو با وجود این که شامل این کانی است رنگش مانند رنگ رود ریو سلست آبی نیست علتش چه چیزی می تواند باشد؟ خوب همان طور که گفتیم آلومینوسیلیکاتی که در آب رودخانه ریو سلست وجود دارد از سیلیکون، اکسیژن و آلومینیوم تشکیل شده است و علت این امر به دلیل اندازه ی ذرات این کانی می باشد چون که در رودخانه ریو سلست اندازه این کانی چیزی حدود 566 نانومتر است ولی اندازه این کانی در رود گودویو تقریبا برابر با 184 نانومتر می باشد و کوچک تر از آن است وهمین امر سبب می شود که آب این رود چنین واکنشی از خود در برابر نور خورشید نشان ندهد .یعنی بزرگ بودن اندازه کانی بر ایجاد این پدیده زیبا موثر می باشد. دکتر مکس چاواریا وارگاس که مدیر این تحقیقات به شمار می رود عنوان می کند که به این دلیل می توان رنگ آبی را با انعکاس نور خورشید در آب این رودخانه مشاهده کرد که اندازه این ذرات در آب این رودخانه بزرگتر است و باعث می شود نور خورشید پراکنده شود و سبب ایجاد پدیده می گردد. پدیده ای زیبا و شگفت انگیز که بسیار تماشایی است .

 علت بزرگ بودن این ذرات با توجه به این که منشا این کانی ها از رود گود ویو است چیست ؟

و همه ی این ها به این خاطر است که فعالیت آتشفشانی باعث اسیدی شدن آب رود سور کریک می شود، همان رودی که به گود ویو متصل می شود و در محل اتصال و در رود خانه ریو سلست ذرات آلومینوم سیلیکات  به علت کاهش ph  بزرگتر می شوند و باعث ایجاد رنگ فیروزه ای در این رودخانه می شوند و این امر در زمان متصل شدن آب  دور رودخانه با یکدیگر به وجود می آید و سبب شکل گرفتن پدیده میه می گردد . همان گونه که دکتر مکس چاواریا وارگاس می گوید ،این پدیده  به واسطه ترکیب یک رود اسیدی با یک رودی که حاوی مواد معدنی به اندازه ی خاص هستند شکل می گیرد و این  از ویژگی های جالب و شگفت انگیز طبیعت است.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ حاجیه خانم عزت صادق پور مادر شهید والامقام احمد زاهدیان سروندانی بر اثر کهولت سن در ۹۷ سالگی امروز دعوت حق را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

مادر شهید احمد زاهدیان سروندانی در جوار فرزندش به خاک سپرده شد. 

شهید والامقام احمد زاهدیان سروندانی ، متولد بخش سنگر رشت است در ۹ مهر سال ۶۳ با در اسارت گروه دمکرات به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی به استان از فردا
  • رگبار باران و بارش تگرگ اردبیل میهمان عصرگاهی اردبیلی ها
  • روباه با کانی‌مانگا و کلاه سبز‌ها در آخر هفته تلویزیون
  • «کانی مانگا» را از تلویزیون تماشا کنید/ پخش چند فیلم خارجی جدید
  • روباه با کانی‌مانگا و کلاه سبزها در آخر هفته تلویزیون
  • پدر شهید پرویز اسفندیاری آسمانی شد
  • مادر شهید علی محمدی مقدم آسمانی شد
  • آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه 
  • آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت
  • پیش بینی آسمانی صاف تا کمی ابری در چهارمحال و بختیاری