Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@08:40:44 GMT

4 شهر بدون خودروي جهان را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۵۷۷۰

4 شهر بدون خودروي جهان را بشناسيد

خبرگزاري آريا -  سابقه حمل و نقل موتوري در دنيا به بيش از يک قرن مي رسد و اگرچه اين نوع از حمل و نقل مزاياي خود را دارد، اما بسياري از شهرهاي دنيا متوجه آثار منفي آن شده اند. 
به گزارش خبرگزاري آريا و به نقل ازworldatlas برخي از اين اثرات منفي شامل آلودگي هوا، ترافيک و افزايش بيش از حد جمعيت باشد. به همين دليل است که در برخي کشورهاي دنيا، به پرداخت ماليات خودرو و يا حتي ممنوعيت تردد در محدوده شهر اجبار مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمونه هايي از شهرهاي بدون خودرو
براساس اين تعريف، يک شهر بدون اتومبيل و وسيله نقليه، جمعيتي را نشان مي دهد که از طريق پياده روي، دوچرخه سواري يا وسايل حمل و نقل عمومي رفت و آمد مي کنند. اين در حالي است که برخي شهرهاي بزرگ در آفريقا، آسيا و اروپا هرگز اتومبيل را مجاز نکرده اند؛ چراکه طراحي خيابان ها و معابر آن ها، مدت ها قبل از پديدآمدن وسايل نقليه، باريک و غير قابل عبور براي خودروها بوده است.
براي داشتن يک شهر بدون خودرو، شهرداري هاي مختلف در نقاط گوناگون دنيا از تکنيک هاي مختلف براي جلوگيري از استفاده از اتومبيل استفاده مي کنند؛ از قبيل اخذ جريمه ها و مجوزهاي بسيار گران براي استفاده از اتومبيل.
در اينجا نمونه هايي از شهرهاي بدون اتومبيل در دنيا معرفي شده اند:
ونيز، ايتاليا
عبور و مرور در اين شهر متکي به استفاده از قايل و يا دوچرخه است. شبکه هاي جاده اي باريک در اين شهر، قبل از اختراع اتومبيل شکل گرفته اند. ونيز بزرگ ترين شهر بدون ماشين در قاره اروپا است. 400 پل ارتباطي، 118 جزيره کوچک اين شهر را به هم متصل مي کند. ونيز به خاطر شکل عجيب و همچنين تعدد آثار تاريخي، هنري و معماري در ليست ميراث جهاني يونسکو نيز قرار گرفته که همين امر موجب شده سالانه ميليونها نفر(بيست ميليون به طور تخميني) از سرتاسر جهان براي ديدن اين شهر زيبا به ايتاليا سفر کنند.
جزيره ماکيناک، ميشيگان
از اواخر قرن نوزدهم، جزيره ماکيناک به خاطر بسياري از رويدادهاي فرهنگي، پيشينه تاريخي، زيبايي هاي معماري و امکانات تفريحي، داراي جذابيت هاي گردشگري بوده است. اين جزيره به عنوان يک نشانه ملي تاريخي شناخته شده است، جزيره تمام انواع حمل و نقل موتوري را در سال 1898 ممنوع اعلام کرد. به جز وسايل نقليه خدماتي و اورژانس و همچنين وسايل نقليه ضد برف در زمستان.
جزيره لامو، کنيا
درست مثل شهرهاي قديم ديگر که قبل از کشف وسايل نقليه ساخته شده اند، لاموي کنيا که در يونسکو نيز ثبت تاريخي شده، داراي خيابان هاي کوچک و خيالي با هيچ نشانه اي از يک ماشين است. دولت کنيا حمل و نقل موتوري را در جزيره ممنوع کرد، و مردم از دوچرخه براي رفت و آمد استفاده مي کنند. اکثر خيابان هاي لامو آنقدر باريک است که شايد تنها يک ماشين بتواند از آنها عبور کند.
جتهورن، هلند
بعضي اوقات "ونيز کوچک" ناميده مي شود، Giethoorn يک روستاي جذاب در هلند است. به غير از کانال هاي آن، شباهت ديگري با ونيز دارد يعني فاقد اتومبيل است. تا به امروز، روستاي Giethoorn فقط توسط قايق قابل دسترسي است و يکي از معروف ترين نمونه هايي از شهرهاي جهان است که قبل از اتومبيل ساخته شده اند.
مزاياي شهر بدون خودرو
افرادي که در شهرهاي بدون خودرو زندگي مي کنند، به مزاياي فراواني که از آن لذت مي برند، تاکيد دارند. بعنوان مثال، کاهش وابستگي به فرآورده هاي نفتي باعث کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي مي شود. عدم وجود اتومبيل نيز آلودگي صوتي، حوادث خودرو و تراکم ترافيک را کاهش مي دهد. شهروندان اين شهرها از محيط هاي سالم با فضاهاي تميز و گسترده که مي توانند به طور کامل استفاده شوند، لذت مي برند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراژدی در پیست اتومبیلرانی سریلانکا؛ ۷ نفر کشته شدند (+فیلم)

 مسابقات هیجان‌انگیز اتومبیل‌رانی در سریلانکا پس از انحراف یکی از اتومبیل‌ها و برخورد به تماشاگران، به فاجعه تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، در جریان مسابقات اتومبیل‌رانی که در منطقه مسکونی «دیاتالاوا» در سریلانکا برگزار شد، انحراف یکی از خودروها و ورود آن به داخل جمعیت حاضر در کنار پیست، به مرگ هفت نفر و مصدوم شدن دست کم ۲۱ تن منجر شد.

این منطقه در دل شهر قدیمی دیاتالاوا که پایگاه نظامی در آن قرار دارد، واقع شده است. بر اساس اعلام مقامات نظامی، در بین قربانیان این حادثه علاوه بر تماشاگران و یک دختر ۸ ساله، نام چهار مقام رسمی مسابقه نیز دیده می‌شود.

پلیس در رابطه با این حادثه دو راننده را بازداشت کرده اما جزئیاتی درباره شرایط آنها مخابره نشده است. پیست مسابقات نیز متعلق به ارتش و دانشکده افسری در اطراف آن دایر است. به گفته شاهدان عینی، پیش از انحراف این اتومبیل، یک خودروی دیگر در پیست واژگون شده و کنار پیست نیز هیچ حفاظی تعبیه نشده بود.

پنج نفر از قربانیان در محل حادثه جان باختند و دو تن دیگر به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست دادند. وضعیت چند تن از مصدومان حادثه نیز وخیم گزارش شده است. 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ایسنا: قراردادی عجیب در فدراسیون اتومبیلرانی/ ضمانت ۲۴ میلیونی برای عواید میلیاردی! سیل در سریلانکا با 91 قربانی (عکس)

دیگر خبرها

  • برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • وضعیت خودروهای لوکس در نمایندگی های اتومبیل دبی بعد از فروکش کردن سیل بی سابقه (عکس)
  • رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد / انفجار قیمت خودروی نوستالژیک!
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • هزینه‌های سرسام‌آور تولید اتومبیل‌های فرمول یک
  • عکس| دست نیافتنی ترین تیم های جهان را بشناسید
  • تراژدی در پیست اتومبیلرانی سریلانکا؛ ۷ نفر کشته شدند (+فیلم)
  • فیلم| تصادف مرگبار در مسابقه اتومبیل‌رانی سریلانکا
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!