Web Analytics Made Easy - Statcounter

عقیق صحراهای خراسان جنوبی، محصولی که به دلیل خواص شگفت انگیز و ابتکار یک مخترع به تازگی در سبد میوه مردم قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این مخترع، محصول کارش دانه هایی شبیه دانه های تسبیح است. قرمز، آبدار و ملس. نامش را بیشتر مردم در کنار پلو و مرغ شنیده اند: زرشک.

زرشک را در بیشتر مناطق ایران به عنوان یک محصول خشکبار می شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خراسان جنوبی اما داستان زرشک تازه داستان مفصل تریست و اینگونه آغاز می شود....

همزمان با آغاز فصل پاییز، برداشت یاقوت های سرخ در کویر نیز آغاز می‌ شود این روزها اگر به هر کدام از روستاهای خراسان جنوبی قدم بگذارید مناظر زیبایی از باغهای زرشک چشم نوازی می کند که سوز و سرمای پاییز را ترش و ملس می‌ کند.

به‌ دلیل شرایط خاص آب‌ و هوایی و اختلاف زیاد دمای شب و روز در اوایل پاییز، زرشک خراسان جنوبی از کیفیت، رنگ و طعم بالایی برخوردار است و سرمای پاییز باعث شیرین شدن این محصول می شود.

براساس گفته کارشناسان و پزشکان، زرشک تازه دارای خواص دارویی و درمانی بالایی بوده و پیشگیری از سرماخوردگی، کاهش تب، درمان بیماری‌ های قلبی، کلیوی، فشارخون دیابت، بیماری‌های آرتریت، مشکلات صفراوی، اسهال، التهاب طحال، دردهای شکمی، کمردرد، مشکلات کبدی و تب‌ خال تنها بخشی از مزایای این میوه پرخاصیت است.

15 هزار و 13 هکتار از باغ های خراسان جنوبی زیر کاشت زرشک است که پیش بینی می شود امسال 18 هزار تن زرشک از باغ های زیرکشت این محصول برداشت شود.

برداشت این محصول پرخاصیت در قطب تولید زرشک در کشور نیمه مهر تا اواسط آذر است.

زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است که معیشت مردم این استان با توجه به خشکسالی 17 ساله به این محصول گره خورده، اما برداشت این محصول با چوب و قیچی و نگرانی از له شدن آن هنگام برداشت همواره جزء دغدغه های کشاورزان بوده است.

زرشک به دلیل وجود خار در ساقه هایش از محصولاتی است که کشاورزان همواره برای برداشت آن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و به برداشت محصول با ساقه روی آوردند که این اقدام موجب می شود محصول درخت در سال بعد کمتر باشد. 

اختراع دستگاه زرشک دان کن، گامی برای معرفی زرشک بعنوان میوه 

و حالا گنجینه‌‌ سرخ خراسان‌ جنوبی نیازمند معرفی به عنوان میوه در بازارهای داخلی و جهانی است و خرید زرشک تازه مرهمی بر آلام کشاورزان است و حالا این مخترع بیرجندی روزنه­­­­­­­­­ ی امیدی را در دل کشاورزان روشن کرده است.

آقای رجبی دو سالیست تلاشی را آغاز کرده برای شناساندن زرشک تازه به اهالی دیگر مناطق ایران. تلاشی که هم برای او سودآور بوده و هم برای کشاورزان این گوشه ایران...

حالا آقای رجبی مخترع بیرجندی با اختراع دستگاه دان کن زرشک تازه، بسته بندی و پاک کردن زرشک را تسهیل و علاوه بر کم کردن دغدغه کشاورزان توانسته زرشک تازه خراسان جنوبی را به عنوان میوه معرفی کند.

وی در تشریح اختراعش گفت: این دستگاه که قابلیت دان کردن 30 کیلوگرم زرشک در ساعت را دارد 8 اردیبهشت 94 با شماره 85576 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید.

هم اکنون این مخترع بیرجندی در یک کارگاه بسته بندی با 10 دستگاه برای 40 نفر شغل ایجاد کرده و روزانه قابلیت دان کردن روزانه 1.5 تا دو تن زرشک تازه را دارد.

رجبی گفت: علاوه بر استقبال از زرشک دان شده در داخل استان، استانهای فارس، مازندران، یزد، تهران و مشهد مشتریان پروباقرص زرشک دان شده خراسان جنوبی هستند.

                                                           فروش زرشک تازه بعنوان میوه در میادین میوه و تربار

هم اکنون زرشک تازه دان شده توسط این مخترع جوان به عنوان یک میوه در سازمان میادین میوه و تربار کلان شهرها بویژه شهر تهران به فروش می رسد.

آقای رجبی در این باره گفت: این دستگاه برای رضایت مصرف کننده و بالابردن کیفیت محصول، اختراع شده که زرشک را به صورت دان و پاک شده در می آورد و قابل عرضه به مشتری است.

وی افزود: این دستگاه برای افرادی که مکانی برای خشک و انبار کردن زرشک ندارند، همچنین برای مدیریت آنی برداشت و عرضه آن در بازار فرصت های خوبی ایجاد می کند.

                                          حمایت سازمان میادین میوه و تربار تهران از میوه زرشک

این کارآفرین بیرجندی از حمایت سازمان میادین میوه و تربار تهران از زرشک تازه خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با ارزیابی کارسناسان این سازمان، زرشک تازه در نرخ نامه سازمان میادین شهرداری تهران تعیین قیمت شده و زرشک خراسان جنوبی در سه نوع شاخه ای، خوشه ای بدون ساقه و دان شده در نرخ نامه سازمان قرار گرفته است.

                                         بروشور راهنمای مصرف همراه با محصول زرشک به مشتری

رجبی گفت: با توجه به اهمیت تکریم مصرف کننده، بروشورهای راهنمایی مصرف زرشک به همراه این محصول به مشتریان عرضه می شود تا مشتریان از موارد مصرف و خواص این محصول پرخاصیت مطلع شوند.

وی افزود: به دلیل تازه بودن این محصول و ناآشنابودن مردم با این میوه منحصر به فرد، بروشور راهنمای مصرف همراه با محصول به مشتریان اهدا می شود تا مشتری بداند چه محصولی را مصرف می کند.

مخترع بیرجندی گفت: مسئولان باید باور کنند این اختراع محصول ارزشمندی است و ما آمادگی داریم آن را توسعه دهیم و نتیجه یک سال زحمات کشاورزان با استفاده از این دستگاه از دست دلالان خارج و به جیب کشاورزان می ریزد.

وی افزود: برای حمایت از قشر کشاورز 500 تومان بیشتر از نرخ عرف شده منطقه زرشک را به صورت نقد از کشاورزان خریداری کردیم.

رجبی گفت: این اختراع فعالیت جدید و نوپایی است و با استقبال خوبی مواجه شد اما تازگی این محصول و ناآشنابودن زرشک بدون شاخه، شرایط آب و هوایی و باران های زودهنگام پاییز و آسیب دیدن محصول در شرایط سنتی، خشک کردن سنتی و ریسک های آلایندگی از مشکلات تولید و فراوری این محصول است.

                                                                    و اما دل خون این مخترع از عدم حمایت دستگاه ها....

وی گفت: با توجه به سختگیری های مسئولان ذیربط در استان، متآسفانه نتوانستم برای برند و نام تجاری این محصول اقدام کنم و این کارگاه قرار شد در دو سال اخیر توسعه یابد که آن هم به دلیل سختگیری های مسئولان محقق نشد.

رجبی با تاکید بر اینکه به جنبه اقتصادی این اختراع و محصور کردن آن در یک جا فکر نکردم، افزود: امسال 7 دستگاه زرشک دان کن به بهره برداران و کشاورزان فروختم و به دنبال ترویج این اختراع و کم کردن مشکلات مردم هستم و نگاه مردم محور دارم.

وی از حمایت نکردن مسئولان از این طرح انتقاد کرد و گفت: این طرح در مرحله ارزیابی بازار است و این طرح برای مسئولان توجیه نشده است.

خواب زمستانه مسئولان و غفلت از حمایت کارآفرینان

رجبی با ابراز نگرانی از اینکه مسئولان در خواب به سر می برند، افزود: تمام دنیا به دنبال کشاورزی مکانیزه و کاهش مشکلات کشاورزان و بهره برداران بخش تولید هستند و این در حالی است که در خراسان جنوبی افراد کارآفرین حمایت نمی شوند و رغبت خود را برای کار و تولید در استان از دست می دهند.

مخترع بیرجندی گفت: من به عنوان یک کارآفرین نه تسهیلاتی از ادارات گرفتم و نه توقع جا و مکان داشتم و به تنهایی روی پای خود ایستادم تا محصول استراتژیک استان را به بهترین شکل به کشور معرفی کنیم.

و تنها خواسته من به عنوان یک کارآفرین از مسئولان استانی تنها حمایت به جای سختگیری های دست و پاگیر برای تولید است.

این کارآفرین بیرجندی خواستار حمایت مسئولان ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، مالیات، سازمانهای بیمه، خدمات و صنعت، معدن و تجارت برای رونق بخشیدن به این صنعت نوپا شد. 

 

دانلود

دانلود     دانلود   دانلود    

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف‌های ِ طولانی سوخت گیری ِ ناوگان ِ حمل بار در آخرین روز‌های سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، عدم مدیریت توزیع سوخت در جایگاه‌های خراسان جنوبی، بسیاری از رانندگان ِ وسایل ِ نقلیه‌ی ِ سنگین را زمین گیر کرده است.

مشکلی که به گفته‌ی رانندگان تنها در خراسان جنوبی مشهود است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اسفندماه، فصل آشتی با طبیعت
  • آغاز توزیع میوه‌های شب عید در خراسان جنوبی از امروز
  • اخذ مجوز اولین شعبه صرافی ملی در خراسان جنوبی
  • عرضه میوه شب عید از امروز در خراسان جنوبی
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه
  • میوه شب عید در خراسان جنوبی با تخفیف عرضه می‌شود
  • صف‌های ِ طولانی سوخت گیری ِ ناوگان ِ حمل بار در آخرین روز‌های سال
  • آغاز توزیع میوه‌های شب عید در خراسان جنوبی از ۲۸ اسفند
  • توزیع میوه شب عید از ۲۸ اسفند در سطح استان خراسان جنوبی
  • قیمت میوه تنظیم بازاری در چهارمحال‌وبختیاری مشخص شد