Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک – ایرنا – یک نویسنده ضد جنگ آمریکایی-کانادایی، نفوذ ایران در خاورمیانه را نگرانی مشترک آمریکا، عربستان و صهیونیست ها دانست و گفت استعفای حریری با فشار ریاض و با هدف ضربه زدن به حزب الله لبنان و نقش منطقه ای ایران صورت گرفت.

'رابرت فانتینا' در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با انتقاد از نقش عربستان و آمریکا در شکل گیری داعش در منطقه گفت: رهبران عربستان سعودی باید بدانند ایران یک کشور قدرتمند است و این قدرت در شبکه متحدان منطقه ای آن دو چندان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی نقش منطقه ای جمهوری اسلامی را در تضاد با سیاست های رژیم صهیونیستی برای برتری مطلق در خاورمیانه دانست و گفت: نتانیاهو با حمله به ایران می خواهد نگاه جهانی را از خشونت، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین المللی این رژیم منحرف کند.
متن این گفتگو در پی می آید:
ایرنا:روز شنبه چند ساعت پس از استعفای سعد حریری که از عربستان سعودی اعلام شد، رژیم عربستان چندین مقام کلیدی و چهره بلندپایه این کشور را به بهانه مبارزه با فساد دستگیر کرد. به دنبال آن دونالد ترامپ با پادشاه عربستان سعودی تماس گرفت تا حمایت خود را از سیاست های ملک سلمان و پسرش اعلام کند. به نظر شما ارتباط میان این تحولات سریع را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
فانتینا: ترامپ به تحولات خاورمیانه از دو منظر می نگرد. نخست جایگاه اسراییل و دوم سود شخصی. درباره موضوع استعفای سعد حریری، قاعدتا با فشار عربستان سعودی و به منظور بی اعتبار کردن حزب الله صورت گرفته است. لازم به ذکر است که حریری دارای شهروندی لبنان و عربستان سعودی است، بنابراین جای تعجب نیست که او تصمیم خود را از عربستان اعلام کرد.
به نظر می رسد با توجه نظام خاص سیاسی لبنان، عربستان از راه استعفای حریری به دنبال محروم کردن حزب الله از یک شریک سنی در حکومت است. عربستان در نتیجه به دنبال تضعیف دولتی است که حزب الله در آن حضور دارد.
با تضعیف دولت لبنان، یکی از متحدان ایران تضعیف شده و به نفوذ ایران در خاورمیانه ضربه وارد خواهد شد. این یک هدف مشترک عربستان سعودی و قطعا ایالات متحده است. روشن است که ایالات متحده می خواهد اسرائیل دارای هژمونی و برتری در خاورمیانه ای باشد که اکنون نفوذ فزاینده ایران آن را تهدید می کند.
ایرنا: آیا استعفای حریری و دستگیری مقام های سعودی مرتبط است؟
فانتینا: استعفای حریری و دستگیری چهره های مهم در عربستان سعودی مرتبط با یکدیگر هستند. از جمله افراد دستگیر شده شاهزاده ولید بن طلال است. وی دارای روابط نزدیکی با شرکت های بزرگ ایالات متحده است و روابط دوستانه و نزدیکی با بسیاری از مدیران اجرایی آن همچون 'مایکل اوینیل' رئیس سیتی گروپ، 'رابرت مرداک' از صاحبان رسانه های خبری، 'مایکل آیزنر' دیزنی، 'تیم کوک'، مدیر اپل و 'جک دورسی' مدیر توییتراست.
دستگیری او ممکن است موقعیت غریبی برای ترامپ ایجاد کند، چرا که این افراد از هم رده های او هستند.
البته، ترامپ در تماس با شاه عربستان از وی حمایت و نقشش برای مبارزه با تروریسم و خرید 350 میلیارد دلار سلاح از ایالات متحده را ستود. باید گفت دو رویی در سخنان ترامپ شگفت انگیر است. همه می دانند که عربستان سعودی، همراه با ایالات متحده، در حمایت از تروریست ها در سوریه که سعی در سرنگونی دولت دموکراتیک بشار اسد داشتند، نقش داشت.
واقعیت این است که برای آمریکا سود کارخانه های اسلحه سازی مهم است و دیگر مسایل حاشیه به حساب می آیند. به باور من سرکوب داخلی در عربستان سعودی در راستای متمرکز کردن قدرت در دست جناح حاکم است و با تایید علنی آمریکا، هر گونه تردید در مورد انجام اصلاحات حقیقی در داخل عربستان از بین خواهد برد.
ایرنا: سعد حریری نخست وزیر لبنان، ایران و حزب الله را متهم کرده است که در جهان عرب نقش مخربی دارند. همه می دانند که ایران و حزب الله در عراق و سوریه با داعش در حال جنگ هستند. به نظر شما چرا باید حضور ایران و حزب الله در عراق و سوریه موجب نگرانی برای عربستان سعودی و برخی از متحدان لبنانی آن همچون حریری باشد؟
فانتینا: این موضوع، همانطور که پیشتر اشاره کردم، برتری اسرائیل در منطقه را مختل می کند. ایالات متحده و عربستان سعودی از داعش حمایت کردند تا سوریه را بی ثبات کنند. بر خلاف تهاجم غیرقانونی و غیر اخلاقی ایالات متحده به عراق که تخریب گسترده آن کشور را در پی داشت، رهبران فاسد ایالات متحده فکر کردند که راهی برای انجام همین کار در یک کشور دیگر خاورمیانه پیدا کرده اند که پیامدهای منفی تبلیغاتی حمله به عراق را نداشته باشد.
با این وجود، با کمک ایران و روسیه، سوریه توانست تروریست های بین المللی را شکست دهد. علاوه بر این، ایران به بازسازی عراق کمک کرده است که طبیعتا عراق را به ایران نزدیک تر می کند. همین امر در مورد سوریه نیز صدق می کند.
برای کسانی که از رژیم وحشی اسرائیل حمایت می کنند، قدرت و نفوذ رو به رشد ایران که رهبران آن از فلسطین حمایت می کنند، به سادگی نمی تواند نادیده گرفته شود.
ایرنا: نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال استعفای حریری دوباره به ایران حمله کرده و گفته است که سخنان حریری بیدار باشی درباره نفوذ ایران است. به نظر شما صهیونیست ها در این تحولات سریع چه نقشی بازی می کنند؟
فانتینا: نتانیاهو کاری را انجام می دهد و سخنی را می گوید که نگاه جهانی را از خشونت، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین المللی این رژیم منحرف کند. اینکه می گوید حمایت ایران از متحدان منطقه ای خود، همچون کمک ایران به سوریه، 'تجاوز گری' است، در واقع شگفت انگیز است.
از منظر داخلی باید توجه داشت که نتانیاهو و همسرش در حال حاضر به اتهام فساد مورد تحقیق قرار دارند. این اظهارات علیه ایران، تلاشی برای انحراف اذهان از این مساله داخلی گریبانگیر نتانیاهو است ولی در تحلیل نهایی، مساله اینجاست که قدرت و نفوذ فزاینده ایران در خاورمیانه بر خلاف منافع رژیم صهیونیستی است که تلاش می کند از آن جلوگیری کند.
ایرنا:با توجه به ارتباطات اخیر علنی بین شخصیت های سعودی و مقامات صهیونیست، تا چه اندازه میان سعودی ها و صهیونیست ها هماهنگی در خصوص استعفای حریری و آینده سیاسی لبنان وجود داشته است؟
فانتینا در پاسخ گفت: عربستان سعودی و اسرائیل دو کشور قدرتمند در خاورمیانه هستند که در نقض حقوق بشر مشترک بوده و با تشویق و همدستی ایالات متحده به دنبال آن هستند که منطقه را بر اساس منافع خود شکل دهند. در راستای آن آماده قربانی کردن میلیون ها انسان هم هستند. از آنجایی که احتمال دارد که استعفای حریری توسط عربستان سعودی به عنوان یک حمله هدفمند به ایران صورت گرفته باشد، من بعید نمی دانم که عربستان آن را با اسرائیل هماهنگ کرده باشد.
ایرنا: وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است که حمله موشک های بالستیک نیروهای حوثی به فرودگاه بین المللی ریاض اعلان جنگ نظامی از سوی ایران است و رژیم او حق پاسخ به ایران را دارد. چرا به نظر شما حکومت عربستان از چنین زبان تهدیدآمیز و خصمانه ای علیه تهران استفاده می کند؟ آیا این ناشی از حمایت یا تحریک ترامپ است؟
فانتینا: اگر عربستان سعودی برای حمله به ایران بهانه تراشی کند، ایالات متحده آن را توجیه کرده و برای کمک به عربستان درنگ نخواهد کرد. آمریکا می داند که حمله یک جانبه و مستقیم به ایران قطعا واکنش روسیه را به دنبال خواهد داشت. آنها فکر می کنند که یک حمله از سوی عربستان سعودی ممکن است مشروعیت بیشتری داشته و روسیه نیز نتواند مستقیما وارد درگیری شود. با این حال، این نگاه توهم آمیز است؛ چراکه هرچند مردم در آمریکا ممکن است آن را بپذیرند، اما روسیه به این سادگی به مساله نگاه نخواهد کرد.
رهبران عربستان سعودی باید بدانند ایران یک کشور قدرتمند است و این قدرت در شبکه متحدان منطقه ای آن افزایش می یابد. این موضوعی است که ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل را همیشه درباره پیامدهای ویرانگر جنگ با ایران نگران می کند.
رابرت فانتینا نویسنده چندین کتاب درباره سیاست خارجی آمریکا و نظامی گری این کشور در عرصه جهانی است. وی همچنین در زمینه اشغال فلسطین می نویسد.
وی نویسنده رمانی درباره جنگ ویتنام به نام Look Not Unto the Morrow است. دو کتاب وی، 'امپراتوری، نژادپرستی، نسل کشی: تاریخ سیاست خارجی ایالات متحده'Empire, Racism & Genocide: A History of U.S. Foreign Policy و 'فرار سربازان آمریکایی از ارتش' Desertion And the American Soldier به بررسی ریشه های داخلی جنگ های آمریکا در جهان و دلایل فرار سربازان آمریکایی از خدمت در ارتش این کشور و چگونگی پاسخ دولت آمریکا به آن می پردازد.
م.ع**1429 ** 1908
ناشر : افشار دارابی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۳۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن

فهرست فیلم‌های بخش جنبی «دو هفته کارگردانان کن» (Directors’ Fortnight) با حضور ۲۲ فیلم از کشورهای مختلف اعلام شد.

به گزارش ایسنا، بخشی جنبی دو هفته کارگردانان کن که از سوی اتحادیه کارگردانان سینمای فرانسه برگزار می‌شود، فهرست آثار این بخش را طی یک نشست خبری در پاریس اعلام کرد.

بخش دو هفته کارگردانان با کمدی درام «زندگی من» ساخته «سوفی فیلرس» کارگردان فرانسوی افتتاح خواهد شد که درست قبل از مرگ نابهنگام او تابستان گذشته فیلمبرداری شد و پس از تولید توسط خانواده‌اش تکمیل شد.

این فیلم داستان زنی میانسال را روایت می‌کند که برای فرار از واقعیت‌های سخت زندگی‌اش به ارتفاعات اسکاتلند سفر می‌کند و در آن بازیگرانی چون «آگنس ژائوی»، «فیلیپ کاترین»، «والری دونزلی،» «ادوارد سولپیس»، «آنجلینا وورث» و «امانوئل سالینجر» نقش آفرینی می‌کنند.

فیلم اختتامیه هم «اسلحه‌های پلاستیکی» ساخته «ژان کریستف موریس» درباره مردی است که در سفری به دانمارک دستگیر می‌شود و متهم به قتل همسر و سه فرزندش است.

فهرست کامل فیلم‌های بخش جنبی دو هفته کارگردانان کن ۲۰۲۴ (Directors’ Fortnight) از این قرار است:

زندگی من– فیلم افتتاحیه (فرانسه)
کارگردان: سوفی فیلیرس

در تصویر خودش (فرانسه)
کارگردان: تیری دی پرتی

شب کریسمس در میلرز پوینت (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: تایلر تائورمینا

صحرای نامیبیا (ژاپن)
کارگردان: یوکو یاماناکا

شرق ظهر (مصر)
کارگردان: سلام الکوسی

وعده شبانه (فرانسه)
کارگردان: کارولین پوگی و جاناتان وینل

ایفوس (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: کارسون لوند

زل زننده (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: رایان جی اسلون

گربه روح آنزو (ژاپن)
کارگردان: یوکو کونو و نوبوهیرو یاماشیتا

خوب (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: هند دونالدسون

مونگرل (تایلند)
کارگردان: چیانگ وی لیانگ و یو کیائو یین

ساعات بازدید (فرانسه)
کارگردان: پاتریشیا مازوی

ساوانا و کوه (پورتوریکو)
کارگردان: پائولو کارنیرو

خواهر نیمه شب (هند)
کارگردان: کاران قندهری

چیزی قدیمی، چیزی جدید، چیزی قرضی (آرژانتین)
کارگردان: هرنان روسلی

آسمان در حال سقوط (برزیل)
کارگردان: اریک روچا و گابریلا کارنیرو دا کونا

هایپربوری (شیلی)
کارگردان: کریستوبال لئون و واکین کاسینا

راه دیگر (اسپانیا)
کارگردان: جوناس تروبا

به سرزمینی ناشناخته (دانمارک)
کارگردان: مهدی فلیفل

زبان جهانی (کانادا)
کارگردان: متیو رنکین

تفنگ های پلاستیکی (فرانسه) - فیلم اختتامیه
کارگردان: ژان کریستف موریس

نمایش ویژه:

داستان های آمریکایی: غذا، خانواده و فلسفه (بلژیک)
کارگردان: شانتال آکرمن

 

دو هفته کارگردانان کن که در سال ۱۹۶۹ اتحادیه کارگردان سینمای فرانسه ایجاد شد، بخش جنبی مستقل در جشنواره فیلم کن است که به نمایش منحصر به فردترین اشکال سینمای معاصر اختصاص دارد که بر خلاف بخش رسمی کن، غیر رقابتی است و به نمایش فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند، داستانی و غیرداستانی، اکشن زنده و انیمیشن اختصاص داد.

امسال برای نخستین بار جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بخش دو هفته کارگردانان کن اعطا می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گفتگو با مدیر جشنواره کن ؛ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی جشن تولد ۸۵ سالگی فرانسیس فورد کاپولا / پروژه بعدی و نمایش فیلم جدید در جشنواره کن اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نماینده‌ای ندارد

دیگر خبرها

  • بایدن قمار کارتر را تکرار خواهد کرد؟
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • فیلم‌های دوهفته کارگردانان کن اعلام شد
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن