Web Analytics Made Easy - Statcounter

لزوم توجه به فضای مجازی و کنترل و نظارت بر نحوه استفاده از این فضا، به یکی از خواسته‌های جامعه تبدیل شده است که از وظایف مهم دولت و مسئولان است؛ وظیفه‌ای که تنها با حمایت و همکاری خانواده‌ها می‌توان آن را انجام داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، فضای مجازی، دنیای بدون محدودیت که امروزه منبع عمده شکل‌گیری تفکرات نوجوانان و جوانان است و خوراک فکری نسل جوان را تشکیل و تامین می‌کند، به یکی از نگرانی‌های والدین، خانواده‌ها و مسئولان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنترل دشوار آزادیِ خطرناک و مخربی که این فضا به نوجوانان داده است به یکی از چالش‌های اصلی جامعه و دولت تبدیل شده است؛ شکایت خانواده‌ها از دسترسی آسان همه افراد جامعه به مطالب و فضایی که شاید مناسب سن و شرایط آن شخص نباشد.

متاسفانه ورود به دنیای مجازی و استفاده از تکنولوژی در بین قشر جوان و نوجوان، آن‌قدر سریع اتفاق افتاد که فرصت فرهنگ‌سازی و آموزش را از خانواده و جامعه گرفت به‌طوری که حتی خانواده‌ها را در برابر این دستاورد دنیای مدرن به زانو درآورده است.

برخلاف هشدارهایی که در مورد استفاده و ورود به این فضا داده شده بود و تمام تلاش‌هایی که در راستای کنترل این محیط شکل گرفت، متاسفانه نه جامعه و نه دولت واکنش و رفتار مناسبی را در این مورد از خود نشان ندادند؛ به‌نظر می‌رسد رفتارهای سلبی در برابر استفاده از این فضا، پاسخ مناسبی برای حل این معضل نباشد و بهتر است از روش ایجابی و توجیه جامعه و به خصوص نوجوانان و جوانان در این خصوص استفاده کنیم.

 

* اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی گام موثر در پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی

دکتر رنجبر، روانشناس، مشاور و استاد دانشگاه در این‌باره به خبرنگار سپید پوش گفت: دنیای که امروز در آن زندگی می‌کنیم از دو بخش تشکیل شده و باید قبول کنیم قسمتی از زندگی افراد در فضای مجازی شکل گرفته است، بنابراین مسئولان و خانواده‌ها باید برای مدیریت فضای مجازی که بخش گسترده‌ای از زندگی قشر جوان و نوجوان ما را تشکیل داده است، برنامه‌ریزی دقیقی را تدوین کنند؛ امروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از محل شبکه‌های اجتماعی مجازی متوجه زندگی مردم است و در صورت عدم توجه به آن، مشکلات بیشتری در گریبان‌گیر فرهنگ، اقتصاد و اجتماع می‌شود و با گذشت زمان جبران خسارت در این حوزه سخت و دشوارتر است.

آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی یکی از موثرترین گام‌ها در جلوگیری از آثار مخرب و سوءاستفاده‌هایی است که از این فضا می‌شود و در فرهنگ‌سازی مناسب تاثیر بالایی دارد؛ اگر نوجوان بداند تمام مطالب و اطلاعات فضای مجازی نمی‌تواند صحت داشته داشته باشد و نمی‌توان به این فضا و پیام‌هایی که در این محیط ردوبدل می‌شود اعتماد کامل داشت، از وقوع بسیاری از جرایم و آسیب‌ها پیشگیری کرده‌ایم؛ نوجوان و کسانی که از این فضا استفاده می‌کنند باید بدانند دسترسی آزاد و آسان به این فضا به معنی امنیت پایین این فضاهاست و نباید به سایت‌هایی که از وابستگی‌ها اطلاع ندارند، اعتماد کنند.

 

* لزوم ایجاد فضای مناسب برای تخلیه هیجانات نوجوانان در دنیای واقعی

از طرفی، عدم وجود فضای مناسب در دنیای واقعی برای تخلیه احساسات و جوابگویی مناسب به هیجانات نوجوانان بر استقبال این قشر از فضای مجازی دامن زده است؛ دولت موظف است در این خصوص شرایطی را در جامعه فراهم کند تا نوجوانان بتوانند خواسته‌های معقول خود را در دنیای واقعی پاسخ دهند؛ ایجاد چنین محیط‌هایی که نوجوان بتواند با گروه هم سن خود معاشرت و ارتباط داشته باشد نه تنها کنترل آسان‌تر و دقیق‌تری را برای خانواده و مسئولان به ارمغان می‌آورد که سبب کاهش مشکلات اجتماعی می‌شود؛ علاوه بر این این فرصت را به دولت و خانواده‌ها می‌دهد تا با هدایت مناسب و صحیح نیروی بکر و جوان، از ظرفیت‌های این قشر در عرصه‌های مختلف استفاده کند.

تولید و ایجاد یک فضای مناسب و امن در دنیای مجازی از دیگر اقداماتی است که مسئولان می‌توانند در زمینه کاهش آسیب‌های مجازی انجام دهند؛ خلق فضایی منطبق بر فرهنگ بومی که بتواند در سایر زمینه‌ها با سایت‌های خارجی رقابت کند و جامعه بتواند از آن به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی و یا یک محیط سالم سرگرم کننده استفاده کند که البته این امر نیاز به بررسی بسیار دقیق و به‌کارگیری نیروهای متخصص دارد.

رنجبر در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ خبرنگار رسانه خبری سلامت سپید پوش در مورد راه‌حل مناسب برای کاهش آسیب‌های این بخش گفت: به نظر من برای در امان نگه داشتن نوجوانان از آسیب‌های فضای مجازی باید به چند نکته توجه کرد؛ اول آن‌که مسئولان به‌ویژه در قوه اجرایی باید برای این عرصه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند؛ مسئله بعد به خانواده‌ها مربوط می‌شود که باید نظارت دقیق بر روی استفاده فرزندانشان از این فضا را داشته باشند.

وی در ادامه به حوادثی که در ماه‌های اخیر ناشی از تاثیر این فضا بر روی نوجوانان بود، اشاره کرد و افزود: بروز چنین حوادثی برای کشور مصیبت بزرگی است و باید در این خصوص مهارت‌ها و آموزش‌های لازم مورد توجه قرار بگیرند؛ آموزش و پرورش در این زمینه بسیار تاثیرگذار است و بهتر است در کتاب‌های درسی نیز به این موضوع اشاره شود.

لاله شهیدی، مشاور نوجوانان در گفت‌وگویی با اشاره به مهم خواندن این مسئله عنوان کرد: متاسفانه جامعه امروز به دلیل ازدیاد اخبار مایوس کننده به پوچ‌گرایی نوجوانان منجر شده است و این امر تمایل این قشر را به فضای مجازی زیاد کرده است؛ فضایی که عمده منابع آن توسط بیگانگان تغذیه می‌شود و اگر در این مورد بتوان یک منبع داخلی و نزدیک به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تهیه کرد بسیاری از مشکلات بی‌هویتی در نوجوانان حل خواهد شد.

گفتنی است؛ در پایان باید بر نقش رسانه در ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از تکنولوژی و ابزارهای دنیای مدرن تاکید کرد و یادآور شد که آگاهی دادن به معنی ایجاد محدودیت و یا ترس نیست بلکه تنها با روشن کردن برخی مسائل و حقایق، خطراتی را که می‌تواند در این فضا گریبان‌گیر فرد یا جامعه را نشان می‌دهد که این مسئله سبب می‌شود تا به‌دنبال آن راه‌حل‌ها و پیشنهادهای مناسب نیز ارائه شود؛ ورود رسانه به این حوزه به‌صورت اختصاصی به یکی از نیازهای ضروری کشور تبدیل شده است و البته این کار باید به‌طور صحیح و با نظارت متخصصان صورت گیرد تا باعث قبح‌زدایی برخی از ناهنجاری‌ها نشود.

انتهای متن/*

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۳۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) جدیدترین ستاره خانواده مسی در دنیای فوتبال

ویدیویی از متئو، پسر لیونل مسی، در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد او مانند پدرش در فوتبال چه استعداد قابل توجهی دارد.

فیلمی از او در حال دویدن در حال بازی کردن برای تیم رده پایه باشگاه اینترمیامی منتشر شده است. او علاوه بر گلزنی از روی ضربه ایستگاهی، چهار بار دیگر با نمایش فردی دیدنی برای تیمش گل می‌زند.

او حتی یکی از معروف‌ترین شادی گل‌های پدرش را پس از گل تقلید کرد و با دستانش بوسه معروف مسی را اجرا کرد. دقت متئو روی ضربه ایستگاهی و استایل او پیش و هنگام اجرا کردن این ضربه در فضای مجازی بار‌ها مورد مقایسه با پدرش قرار گرفته است.

این اولین باری نیست که یکی از فرزندان مسی به‌خاطر کار‌های چشم‌گیر در زمین، در فضای مجازی وایرال می‌شود. تیاگو، پسر بزرگ او که ۱۱ ساله است، اوایل این ماه برای تیم زیر ۱۲ ساله‌های اینترمیامی یک گل به ثمر رسانده بود.

لئو هم در اینترمیامی وضعیت خوبی دارد و طی ۵ بازی فصل جاری لیگ حرفه‌ای آمریکا ۵ گل به ثمر رسانده است. میامی به تازگی با نتیجه ۳-۲ در شب گلزنی مسی از روی ضربه ایستگاهی موفق به شکست اسپورتینگ کانزاس سیتی شده بود.

منبع: ورزش سه

tags # لیونل مسی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • (عکس) جدیدترین ستاره خانواده مسی در دنیای فوتبال
  • متئو، ستاره جدید دنیای فوتبال از خانواده مسی (عکس)
  • با کسانی که در فضای مجازی، امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهند، برخورد می‌شود
  • برخورد با کسانی که در فضای مجازی امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهند
  • ژست سیگار در سریال ها؛ ملزومات یا ادا و اطوار؟
  • اطلاعات سپاه: حمایت از اسرائیل در فضای مجازی جرم است | برخورد قاطع می‌کنیم
  • سازمان اطلاعات سپاه با حامیان اسرائیل در فضای مجازی برخورد می کند
  • برخورد سازمان اطلاعات سپاه با حامیان اسرائیل در فضای مجازی
  • با اخلالگران نظام اقتصادی و فضای مجازی برخورد می‌کنیم
  • اهمیت مدیریت استفاده کودکان از تکنولوژی توسط والدین/ آموزش آسیب‌های فضای مجازی به فرزندان